search icon

Επιχειρήσεις

ΛΑΡΚΟ: Πώς φτάσαμε στο ναυάγιο για την ιδιωτικοποίηση της βιομηχανίας

Γιατί απέσυραν το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η AD Holdings- Οι μεγάλες καθυστερήσεις, οι προσφυγές και οι διεθνείς αναταράξεις

Άγονη όπως άλλωστε είχε προεξοφληθεί από καιρό, κηρύχθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων και των μεταλλευτικών δικαιωμάτων του Δημοσίου και της μεταλλουργίας της ΛΑΡΚΟ.

Περισσότερα από τέσσερα χρόνια μετά το κυβερνητικό σχέδιο για εκκαθάριση εν λειτουργία της επιχείρησης, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσε χθες το άδοξο τέλος του διαγωνισμού και την απόσυρση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings από την ιδιωτικοποίηση της πολύπαθης βιομηχανίας που έσπασε όλα τα ρεκόρ των καθυστερήσεων.

Το αρμόδιο υπουργείο δήλωσε ότι ο προτιμητέος επενδυτής γνωστοποίησε την περασμένη Παρασκευή προς τα συναρμόδια υπουργεία ότι απέσυρε το ενδιαφέρον του. Στην επιστολή που συνόδευσε την οπισθοχώρηση, επισημαίνονται μεταξύ άλλων οι δυσμενείς μεταβολές που μεσολάβησαν στην παγκόσμια αγορά της ενέργειας, των μετάλλων και ιδίως των προϊόντων νικελίου, καθώς και οι αλλεπάλληλες και συνεχιζόμενες εμπλοκές στη δικαιοσύνη (σ.σ κατά της κοινοπραξίας έχει στραφεί με εκκρεμή προσφυγή της στο ΣτΕ η Ιρλανδική CMI)».

Η ΛΑΡΚΟ αποτέλεσε για δεκαετίες μια ανοικτή πληγή για το ελληνικό δημόσιο, η οποία υπολογίζεται ότι κόστισε περισσότερο από μισό δισεκατομμύριο, αφήνοντας χρέη σε ασφαλιστικούς οργανισμούς και πιστωτές που μόνο στην ΔΕΗ ξεπερνούσαν τα 350 εκ. ευρώ ενώ σε βάρος της υπάρχουν καταδικαστικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων ύψους 135 εκ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα τελευταία 4,5 χρόνια που κηρύχθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης χρειάστηκαν πάνω από 100 εκ. για να πληρωθούν κυρίως οι αμοιβές των εργαζομένων αφού η βιομηχανία έχει πάψει από καιρό να λειτουργεί.

Η επόμενη μέρα

Στην χθεσινή του ανακοίνωση, το υπουργείο αναφέρει ότι στόχος είναι σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, να επανεξεταστεί η δομή του διαγωνισμού με σκοπό την διενέργεια μιας νέας διαδικασίας. Επιλογή όμως που τίθεται εν αμφιβόλω για πολλούς λόγους. Σήμερα, η αύξηση της παραγωγής νικελίου στην Ινδονησία θέτει σε αμφισβήτηση τις φιλοδοξίες της Δύσης για διαφοροποίηση των κρίσιμων αλυσίδων εφοδιασμού μετάλλων, ειδικά εκείνων που θεωρούνται πολύτιμα σε βιομηχανικούς κλάδους υψηλής τεχνολογίας όπως οι τηλεπικοινωνίες και η ηλεκτροκίνηση.

Tο περιορισμένο επενδυτικό ενδιαφέρον επιβεβαιώνει και η χθεσινή ανακοίνωση της κυβέρνησης, η οποία αφήνει αιχμές σε όσους μιλούσαν για «ξεπούλημα μιας επιχείρησης με μεγάλη αξία και κρυμμένες υπεραξίες».

Ήδη παγκόσμιοι παίκτες από τον κλάδο των μεταλλευτικών επιχειρήσεων, όπως ο  αυστραλιανός όμιλος BHP ανακοίνωσαν πριν από λίγες εβδομάδες την απόσυρσή τους από την αγορά νικελίου τουλάχιστον μέχρι το 2027. Πρόκειται για το τελευταίο θύμα της διετούς κάθετης υποχώρησης των τιμών, η οποία είδε την τιμή του νικελίου στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (LME) να πέφτει από το ιστορικό υψηλό των 55.000 δολαρίων ανά μετρικό τόνο τον Μάρτιο του 2022 στα 16.200 δολάρια.

Η ενημέρωση του ΤΑΙΠΕΔ

Για την απόσυρση του ενδιαφέροντος από τον διαγωνισμό της ΛΑΡΚΟ υπήρξε σχετική ενημέρωση από τους επενδυτές και προς το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο το ελληνικό δημόσιο είχε αναθέσει την διενέργεια του διαγωνισμού για την μίσθωση του εργοστασίου της Λάρυμνας.  Ο Διαχειριστής, είχε επιφορτιστεί με την πώληση των μεταλλείων Εύβοιας και Καστοριάς της βιομηχανίας που εκτός από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -AD Holdings, προσφορά είχαν υποβάλλει και οι Ιρλανδοί της CMI. Όμως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλλε ένσταση με αποτέλεσμα να τεθούν εκτός διαγωνισμού και να προσφύγουν στο ΣτΕ για να επανέλθουν.

Οι κρατικές ενισχύσεις

Υπενθυμίζεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία. Πιο συγκεκριμένα, σε συνέχεια της απόφασης του Δικαστηρίου της Ε.Ε. της 20ης Ιανουαρίου 2022 στην υπόθεση C-51/20 (κρατικές ενισχύσεις προς ΛΑΡΚΟ), επιβλήθηκε στην Ελληνική Δημοκρατία η καταβολή κατ’ αποκοπήν ποσού ύψους 5,5 εκατ. ευρώ και επιπλέον χρηματική ποινή ύψους 4,368 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης η οποία καταβάλλεται.

Επιπλέον η ΛΑΡΚΟ βαρύνεται με περιβαλλοντικά πρόστιμα 50 εκατ. ευρώ και είναι υπεύθυνη για σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση της ευρύτερης περιοχής καθώς και για την επιβάρυνση του Ευβοϊκού Κόλπου, όπου εναποτίθενται κάθε χρόνο χιλιάδες τόνοι σκουριάς.

Η ΛΑΡΚΟ τέθηκε σε καθεστώς Ειδικής Διαχείρισης στις αρχές του 2020 με στόχο να πουλήσει το ενεργητικό της εταιρείας σε επενδυτή, ώστε με την ιδιωτικοποίησή της να διαγραφούν πρόστιμα και κρατικές υπό ανάκτηση ενισχύσεις ύψους 135 εκατ ευρώ. Τη διαδικασία είχε εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά καθώς έως σήμερα δεν είχε ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός καταβάλλονταν πρόστιμα.

Η εταιρεία σταμάτησε την παραγωγή τέλος Ιουλίου του 2022 και οι εργαζόμενοι συνέχισαν να  πληρώνονται χωρίς να δουλεύουν. Το καθεστώς αυτό σταμάτησε με την πρόσφατη τροπολογία, η οποία προβλέπει την μετάθεσή τους σε άλλες κρατικές δομές.

Διαβάστε ακόμη 

Ερχεται αύξηση στο επίδομα παιδιού – Σχέδια να ενταχθεί στο «πακέτο ΔΕΘ»

Με γοργά βήματα η πώληση της ΕΤΕ από το ΤΧΣ

Αλέξανδρος Μπεχράκης: Η αναδιάρθρωση της Digital Realty Hellas και ο επενδυτικός «πονοκέφαλος» για το …ρεύμα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version