Με την υπογραφή των τροποποιήσεων της συμφωνίας και τη κατάθεση του νομοσχεδίου, που αφορά στο λιμάνι του Πειραιά για την παραχώρηση του 16% στην Cosco, έναντι 88 εκατ. ευρώ, ουσιαστικά δίνεται μια δεύτερη και τελευταία ευκαιρία στη πραγματοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων για τις οποίες έχει δεσμευτεί η ΟΛΠ ΑΕ, σύμφωνα με την αρχική σύμβαση και με το πολυσυζητημένο “master plan”, μέσα σε μια πενταετή περίοδο χάριτος, χωρίς ουσιώδεις οικονομικές επιπτώσεις, ένθεν κακείθεν. Βεβαίως δεν παραβλέπουμε τις συνολικές οικονομικές εγγυήσεις των 44 εκατ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου, αντί να διεκδικήσει με αντιδικία ισόποσες ποινικές ρήτρες, ούτε τον όρο της “διαλυτικής αίρεσης” με επιστροφή των μετοχών στο Δημόσιο σε περίπτωση αθέτησης της τροποποιημένης σύμβασης στο τέλος της δεκαετίας 2016-2026. Είναι πάγια η θέση του ΔΣ του ΕΒΕΠ πως η ανάπτυξη του μεγάλου Λιμανιού από τους επενδυτές, θα πρέπει να σεβαστεί, να συμπεριλάβει και να αξιοποιήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις υποστήριξης της ναυτιλίας. Επίσης η επένδυση θα πρέπει να αποβεί προς όφελος τόσο της τοπικής όσο και της εθνικής οικονομίας, προσδίδοντας προστιθέμενη αξία στη χώρα μας στον μέγιστο βαθμό. Είναι δεδομένο ότι, το λιμάνι του Πειραιά, είναι κομβικής σημασίας για την Κίνα, αλλά και για τις θαλάσσιες μεταφορές σε ευρωπαικό και παγκόσμιο επίπεδο και ως εκ τούτου το “port authority” δεν έπρεπε να παραχωρηθεί στη συμφωνία του 2016, αλλά να διατηρηθεί η κρατική εποπτεία της Λιμενικής Αρχής. Δυστυχώς τα λάθη του παρελθόντος δεν διορθώνονται σήμερα με τον τρόπο που θα θέλαμε, ούτε νομικά, ούτε πολιτικά, παρά τη προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης των αρμόδιων Υπουργών. Αντιλαμβανόμαστε, πως η κυβέρνηση σε μια περίοδο προσέλκυσης στρατηγικών επενδύσεων, επιθυμεί ένα εξωδικαστικό διακανονισμό και θέλει να αποφύγει αρνητικές εντυπώσεις διεθνώς, με διαιτητικές και δικαστικές, χρονοβόρες διαμάχες, τύπου Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Το Επιμελητήριο μας έχει ως γνωστό, επανειλημμένως, εκφράσει δημόσια τις απόψεις, προτάσεις, συμφωνίες και διαφωνίες στις διάφορες φάσεις της όλης διαδικασίας, αλλά δεν μπορεί να αμφισβητήσει την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που επικαλείται πάγιες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου για “μη ουσιώδεις” τροποποιήσεις των όρων της αρχικής σύμβασης. Προς το παρόν, επιφυλασσόμεθα και περιμένουμε να διαπιστώσουμε, εάν η τελευταία τροποποίηση της σύμβασης θα οδηγήσει στην έγκαιρη ολοκλήρωση του 90% των συμβασιοποιημένων υποχρεωτικών, αλλά και προαιρετικών επενδύσεων, ενώ τέλος ευελπιστούμε ο “φιλικός διακανονισμός” να εκτιμηθεί από τον επενδυτή αναλόγως και να προσδώσει στο μέλλον την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη στο λιμάνι του Πειραιά, την ευρύτερη περιοχή, την απασχόληση, την επιχειρηματικότητα και κυρίως την ελληνική οικονομία.
Βασικό σημείο η παράταση για πέντε συν πέντε χρόνια. Συνολικός χρόνος η 10ετία 2016-2026 Στη 3.1 Παράγραφος δ : Στην τριμηνιαία έκθεση, εφ όσον υπάρχουν προσφυγές εν εξελίξει από φορείς η COSCO θα στέλνει πίσω τα έργα με το Δημόσιο να βρίσκεται σε δυσχερή θέση. Ποιες θα είναι οι εναλλακτικές προτάσεις;
Στη 3.2 εναλλακτικές προτάσεις από ΟΛΠ.
Ο ΟΛΠ μπορεί να τροποποιήσει (ελαφρύνει) επενδύσεις που σήμερα δεν έχουν την ίδια προτεραιότητα που είχε τεθεί στο αρχικό master plan (ενδεχομένως ξενοδοχεία επιβατικοί σταθμοί κ.α.)
Στη 3.8 ουσιαστικά φωτογραφίζει καθυστερήσεις λόγω προσφυγών.
Θετικό για ΟΛΠ
Ουσιαστικά το όλο κείμενο εμπεριέχει ρυθμίσεις θετικές για την COSCO, καθώς έμμεσα δίνει περίοδο δεκαετούς χάριτος για την εκτέλεση των έργων, ενώ δίνει και την δυνατότητα εναλλακτικών προτάσεων.
Οι εγγύησεις είναι 15 συν 29 εκ. ευρώ δηλαδή 44 εκατ. ευρώ ισόποση των ποινικών ρητρών και το 50% για ανεκτέλεστα έργα συμμετοχής ΟΛΠ τουλάχιστον 88 εκ. ευρώ
Αρνητικό για κυβέρνηση
Επιρρίπτει την ευθύνη στο κράτος για τις καθυστερήσεις που μπορεί να προκαλούν φορείς και συλλογικότητες με προσφυγές, καθώς ο ΟΛΠ θέλει αλλά δεν μπορεί να προχωρά μέχρι τελεσιδικίας.
Θα έπρεπε με επαναδιαπραγμάτευση να πάρει πίσω το port authority με συμμετοχή αφενός στο ΔΣ πλέον του ενός και αφετέρου με κρατική εποπτεία από τη Γενική Γραμματεία Αρχής Λιμένων στο Υπουργείο Ναυτιλίας μετά τη κατάργηση της ΔΑΛ και την απαξίωση της ΡΑΛ.
Πολιτικά η κυβέρνηση επέλεξε να μην συγκρουστεί με την COSCO άρα και με την Κίνα, καθώς στο διεθνές περιβάλλον απαιτείται η έμμεση στήριξη της Κίνας σε μείζονος σημασίας θέματα, ενώ ενυπάρχει το χρηματοδοτικό από ΕΕ για προβλήτα κρουαζιέρας. Τέλος η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει να δυσφημιστεί διεθνώς και να αποτρέψει ενδιαφερόμενους στρατηγικούς επενδυτές, αλλά και να μην επαναληφθούν αδιέξοδες καταστάσεις διαμάχης τύπου Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Εν κατακλείδι οι τροποποιήσεις:
- Ναι, είναι θετικές για την ΟΛΠ ΑΕ
- Οχι, δεν είναι αρνητικές για το ελληνικό δημόσιο
- Οχι, δεν δημιουργούν οικονομικές ζημίες
- Ναι, δημιουργούν οικονομικά οφέλη
- Ναι, ο διακανονισμός προσδίδει πολιτικά & επενδυτικά στη χώρα μας.