© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Όλο και πιο πίσω πηγαίνει η ιταλική απόβαση στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο «ιππότης» του τροχαίου υλικού της Trenitalia, το επονομαζόμενο και «Λευκό Βέλος», αναστέλλει εκ νέου την εμπορική του λειτουργία, αφού οι Αρχές που πιστοποιούν την ικανότητά του να κυκλοφορεί στο ελληνικό δίκτυο το έκοψαν λόγω ελλείψεων σε σχέση με τις εθνικές προδιαγραφές.
Η ιταλική εταιρεία σιδηροδρόμου, η οποία έχει εξαγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει φέρει στην Ελλάδα από τις αρχές του έτους δύο ανακατασκευασμένα ΕTR 470, με στόχο την έλευση τριών ακόμη μέχρι τα τέλη του έτους, που θα εντάσσονταν στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Ετσι, οι χρόνοι του δημοφιλούς ταξιδιού -υπό προϋποθέσεις- θα μπορούσαν πέσουν σε τρεις ώρες και 15 λεπτά ώστε το τρένο να μπορεί να ανταγωνιστεί το αεροπλάνο, όπως ευαγγελίζονται τα αφεντικά της εταιρείας τα τελευταία χρόνια. Μάταια όμως, αφού η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ) αρνείται να πιστοποιήσει το τροχαίο υλικό, το οποίο δεν ευθυγραμμίζεται με τα εθνικά πρότυπα, που προβλέπουν συσκευή αμμοδιασποράς ώστε να μπορεί να φρενάρει καλύτερα σε ειδικές συνθήκες (π.χ. παγετού ή υγρασίας).
«Υπάρχουν εθνικοί κανόνες που δεν μπορούμε να παρακάμψουμε», τονίζει στο «business stories» η επικεφαλής της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου και παραπέμπει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από το οποίο η εταιρεία έχει αιτηθεί να τροποποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο.
Oπως επισημαίνει, η Αρχή έχει δώσει παράταση στο χρονοδιάγραμμα πιστοποίησης του τρένου (το σχετικό αίτημα από την TΡΑΙΝΟΣΕ κατατέθηκε στις 28 Απριλίου) μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου προκειμένου να δοθεί όλο ο αναγκαίος χρόνος για να βρεθεί λύση.
Η απουσία του συγκεκριμένου μηχανισμού χαρακτηρίζεται από αρμόδια στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως «γκάφα» της ιταλικής εταιρείας. Οπως λένε χαρακτηριστικά, η Ελλάδα, η οποία είναι μια χώρα που δεν διαθέτει κουλτούρα σιδηροδρόμου, έχει στο εθνικό δίκαιο ελάχιστες απαιτήσεις που οι Ιταλοί όφειλαν να γνωρίζουν για να αποφύγουν τον νέο κύκλο καθυστερήσεων στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των ταξιδιωτικών υπηρεσιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο σκοπεύει να εξαντλήσει τους αυστηρούς ελέγχους του τρένου και γι’ αυτόν τον σκοπό θα προσληφθούν ανεξάρτητοι πιστοποιητές και εξειδικευμένη εταιρεία που θα διεξαγάγει εξονυχιστικούς ελέγχους ώστε να διαπιστωθεί ότι το τροχαίο υλικό πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας για να κινηθεί στο ελληνικό δίκτυο το «Λευκό Βέλος». Εφόσον προκύψει από τους ελέγχους αυτούς ότι δεν ικανοποιούνται οι εθνικές προδιαγραφές, θα ζητηθεί η ενσωμάτωση της αμμοδιασποράς στα τρένα.
Σε δεύτερο χρόνο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το υπουργείο θα επανεξετάσει και το θεσμικό πλαίσιο, καθώς οι προβλέψεις κρίνονται ως έναν βαθμό παρωχημένες και ίσως πολύ αυστηρές.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποστηρίζει ότι ο επίμαχος μηχανισμός δεν εφαρμόζεται στον ιταλικό σιδηρόδρομο, καθώς δεν υπάρχει στον κατάλογο των εθνικών προδιαγραφών της χώρας και ότι τα τρένα της εταιρείας πληρούν όλους τους κανόνες ασφαλείας.
Την απαίτηση της συσκευής τη συναντούμε όμως και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως στη Γερμανία και την Ελβετία.
Οι απαιτήσεις της νομοθεσίας κρατούν επ’ αόριστον στο αμαξοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη τα δύο τρένα μέχρι να ανάψει το πράσινο φως για να υποδεχτούν τους επιβάτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παίρνει συνεχείς αναβολές η έναρξη των εμπορικών δρομολογίων, που από την άνοιξη μετατέθηκαν για τις αρχές του καλοκαιριού και τώρα δρομολογούνται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, για τα μέσα του φθινοπώρου με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.
Ωστόσο, στο υπουργείο καταβάλλονται προσπάθειες να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε να επιτευχθεί γρηγορότερα η αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Για τα τρένα νέας γενιάς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επενδύσει περίπου 70 εκατ. ευρώ μαζί με τα έργα αναβάθμισης στα μηχανοστάσια της Θεσσαλονίκης και στου Ρέντη.
Διαβάστε ακόμη:
Πώς η επιστρεπτέα προκαταβολή έγινε… μη επιστρεπτέα έως 80%
Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης: Το σχέδιο για να εξελιχθεί το Υπερταμείο σε «public wealth fund»
Πότε και γιατί πλέον συμφέρουν οι μεταβιβάσεις ακίνητων και χρημάτων