Ισχυρές αναταράξεις στις μετοχές των αεροπορικών εταιρειών έφερε η απόφαση του Τραμπ να απαγορεύσει τις πτήσεις από τις χώρες της Ευρώπης στις ΗΠΑ. Ηδη ο κλάδος δεχόταν ισχυρό πλήγμα από την εξάπλωση του κορωνοϊού που έριξε στα αζήτητα κρατήσεις και ταξίδια, ενώ, την ίδια ώρα, αυξάνονται οι πιέσεις στις κυβερνήσεις προκειμένου να προσφέρουν έκτακτα μέτρα στήριξης.
Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αεροπορικών σημειώνουν διψήφιες απώλειες στη σημερινή συνεδρίαση των χρηματιστηρίων. Μερικές από αυτές έχουν υποχωρήσει πάνω από 50% από τις πρώτες ημέρες εξάπλωσης του νέου ιού που είχε σαν αποτέλεσμα την απαγόρευση πτήσεων από και προς Κίνα.
Η απαγόρευση που επέβαλαν οι ΗΠΑ για διάστημα 30 ημερών σε πτήσεις από τις 27 χώρες της Ζώνης Σένγκεν – από αυτήν εξαιρούνται Βρετανία και Ιρλανδία – είναι παρόμοια με εκείνη που επιβλήθηκε κατά της Κίνας την 1η Φεβρουαρίου και δεν αφορά κατοίκους των ΗΠΑ ή τις οικογένειές τους.
Όπως εκτιμούν, όμως, αναλυτές οι επιπτώσεις αυτής της απαγόρευσης θα είναι πιο σοβαρές για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές, γιατί η περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού αντιστοιχούν σε μεγαλύτερο ποσοστό κερδών από τα δρομολόγια μακρινών αποστάσεων.
Η μετοχή της Air France-KLM σημείωσε σήμερα πτώση 15%, ενώ Lufthansa και IAG (μητρική της British Airways) υποχωρούσαν 11% το πρωί. Η Norwegian Air, η οποία ήδη αντιμετώπιζε σοβαρότατο πρόβλημα ρευστότητας ακόμα και πριν τον κορωνοϊό, υποχωρούσε κατά 18%.
Η γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε ότι αξιολογεί τον αντίκτυπο των αλλαγών που θα επιφέρει η απαγόρευση των ΗΠΑ, η οποία τίθεται σε ισχύ από αύριο Παρασκευή, ενώ η Air France KLM δεν ήταν διαθέσιμη για κάποιο σχόλιο, όπως αναφέρει το Reuters.
Η είδηση έπληξε όμως και τις ασιατικές αεροπορικές με τους αναλυτές να κάνουν λόγο για σοβαρό αντίκτυπο.
Σημειώνεται ότι αύριο η ΕΕ αναμένεται αύριο να δημοσιοποιήσει νέες κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις που θα δοθούν στον κλάδο που πλήττεται. .
Οι αμερικανικές αεροπορικές είχαν ήδη μειώσει τα δρομολόγια προς Ιταλία, που δέχεται και το ισχυρότερο πλήγμα στην Ευρώπη από τον κορωνοϊό.
Ο Nicholas E. Callio, πρόεδρος της Airlines for America, αναφέρειότι η απαγόρευση μπορεί να πλήξει και τις αμερικανικές αεροπορικές, τους υπαλλήλους τους και τους ταξιδιώτες και μάλιστα «εξαιρετικά σκληρά».
Παράλληλα η πρόεδρος της Ένωσης Αεροσυνοδών CWA, Sarah Nelson, αποκάλεσε την απαγόρευση «ανεύθυνη».
«Δεν υπάρχει εξήγηση για το πώς αυτή η πρωτοβουλία θα εμποδίσει την εξάπλωση του κορωνοϊού, αφού ήδη ο ιός βρίσκεται στις ΗΠΑ», αναφέρει η ίδια. Ο ιός έχει ήδη σκοτώσει 37 άτομα στις ΗΠΑ και έχει μολύνει πάνω από 1.200.
Αναμένεται να μειωθούν οι δαπάνες από Ευρωπαίους τουρίστες στις ΗΠΑ. Τον Μάρτιο του 2019, οι Ευρωπαίοι τουρίστες αντιστοιχούσαν στο 29% των αφίξεων στις ΗΠΑ και έκαναν δαπάνες ύψους 3,4 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον William Reinsch, πρώην ανώτατο αξιωματούχο του υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ, οι περιορισμοί θα προκαλέσουν τεράστιες διαταραχές στις αεροπορικές, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια στις ΗΠΑ που ήδη πλήττονται καθώς οι Αμερικανοί έχουν περιορίσει τις εξόδους τους και παραμένουν σπίτι.
Από τις αμερικανικές εταιρείες λιγότερο αναμένεται να πληγεί η American Airlines λόγω της συμμαχίας της με την British Airways και του μεγαλύτερου μεριδίου ταξιδίων που κατέχει από και προς Ηνωμένο Βασίλειο.
Η συνεταίρος της Air France-KLM, Delta Air Lines αλλά και η United Airlines που είναι εταίρος της Lufthansa αναμένεται να πληγούν πιο βαριά.