Μία σειρά από βελτιώσεις στο καθεστώς των αδειοδοτήσεων νέων επιχειρήσεων αλλά και εν γένει διευκολύνσεων στην οικονομική δραστηριότητα θέτει σε εφαρμογή ο νέος νόμος που ψηφίστηκε χθες με ευρεία πλειοψηφία απ’ τη Βουλή.
Το νομοθέτημα που ετοίμασε το υπ. Ανάπτυξης θέτει επίσης το πλαίσιο για την ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στα Οινόφυτα, καθιστά τον ΟΒΙ μοναδικό αρμόδιο για τα εμπορικά σήματα και μετατρέπει το ΓΕΜΗ σε εθνικό μητρώο οικονομικής δραστηριότητας επιβάλλοντας την αυτόματη εγγραφή σε αυτό και των φυσικών προσώπων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα.
Επιπρόσθετα ο νέος νόμος διευκολύνει την εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών σε χώρους των ΟΤΑ, του Δημοσίου και των δημόσιων επιχειρήσεων, παγιώνει την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να δηλώνουν καθημερινά τις τιμές βασικών προϊόντων στην πλατφόρμα e-καταναλωτής, και διαχωρίζει την υφιστάμενη άδεια λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μία για την ΕΝΑΕ και μία για την ΕΤΑΔ, ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα με τα ακίνητα της τελευταίας.
Έναρξη δραστηριότητας
Βασική ρύθμιση του νέου νόμου αποτελεί η απλούστευση της διαδικασία έναρξης σειράς οικονομικών δραστηριοτήτων. Πλέον για τις περιπτώσεις που αξιολογείται ότι ενέχουν χαμηλό κίνδυνο προσβολής του δημοσίου συμφέροντος θα αρκεί μία απλή γνωστοποίηση προς την αρμόδια Αρχή για την έναρξη δραστηριότητας και όχι αδειοδότηση. Σε αυτές πάλι για τις οποίες εξακολουθεί να απαιτείται αδειοδότηση πριν την έναρξη, η διαδικασία γίνεται πιο απλή
Στο καθεστώς της γρήγορης έναρξης εντάσσονται, μεταξύ άλλων, οι σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης μεταφορέων, οδηγών οχημάτων μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων, τα συνεργεία αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, οι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, τα πλυντήρια και λιπαντήρια οχημάτων, οι σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων, οι χώροι στάθμευσης βαρέων οχημάτων.
Σε καθεστώς έγκρισης υπάγονται ψυχαγωγικές δραστηριότητες, όπως λούνα πάρκ, τσίρκο και παγοδρόμια, επειδή για λόγους ασφάλειας απαιτείται έγκριση. Σε καθεστώς έγκρισης υπάγονται επίσης τα Κέντρα Ημερήσια Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας για ΑμεΑ, και η μίσθωση των θαλασσίων μέσων αναψυχής.
Στο ΓΕΜΗ και τα φυσικά πρόσωπα
Ο νέος νόμος επίσης επιβάλλει την εγγραφή στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και στα φυσικά πρόσωπα, τα οποία με εγκατάσταση στην ημεδαπή και με σκοπό το κέρδος ασκούν οικονομική δραστηριότητα. Με τη θέσπιση της υποχρέωσης εγγραφής και των φυσικών προσώπων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, το ΓΕΜΗ καθίσταται εθνικό μητρώο οικονομικής δραστηριότητας. Έτσι μέσω της δυνατότητας εξαγωγής στατιστικών στοιχείων από τη βάση δεδομένων για το σύνολο της επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας, το ΓΕΜΗ αναμένεται να εξελιχθεί σε ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό εργαλείο άσκησης οικονομικής, εμπορικής και αναπτυξιακής πολιτικής.
Σύμφωνα με το νέο νόμο, η αρχική εγγραφή στο ΓΕΜΗ θα γίνεται αυτοματοποιημένα και ατελώς, όπως και οποιαδήποτε μεταβολή, για την οποία το ΓΕΜΗ ενημερώνεται αυτόματα, μέσω της διασύνδεσης με το Taxisnet. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν η επιλογή επωνυμίας και διακριτικού τίτλου, για τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταβάλλουν τα σχετικά τέλη.
Εμπορικά σήματα
Παράλληλα, μοναδικός αρμόδιος για τα εμπορικά σήματα καθίσταται πλέον ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας. Κάτι που σύμφωνα με το υπ. Ανάπτυξης αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες μιας που σήμερα εκκρεμούν 3.000 αιτήσεις και ο χρόνος αναμονής για την κατοχύρωση ενός σήματος έχει φθάσει τους 6 μήνες!
Το επιχειρηματικό πάρκο στα Οινόφυτα
Με το νέο νόμο επίσης ξεκλειδώνει η διαδικασία για να υπάρξει χωροταξία στην περιοχή των Οινοφύτων και τελικά να προχωρήσει η ίδρυση και ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης. Και τούτο διότι καταργήθηκε πλέον η προϋπόθεση συναίνεσης του 55% των ιδιοκτητών γης .
Ταχυδρομικές θυρίδες σε ΟΤΑ, Δημόσιο και δημόσιες υπηρεσίες
Ένα επιπρόσθετο σημαντικό στοιχείο με την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας είναι επίσης η διευκόλυνση ανάπτυξης δικτύου ταχυδρομικών θυρίδων (postal lockers) για την παραλαβή δεμάτων σε ιδιοκτησία των ΟΤΑ, του Δημοσίου και των δημόσιων υπηρεσιών. Μία ρύθμιση που έγινε στον απόηχο του αλαλούμ που επικράτησε με τις ταχυμεταφορές μέσα στις περιόδους των lockdowns.
Πλέον, επιτρέπεται χωρίς επιπλέον άδεια, και υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης του απορρήτου της ταχυδρομικής αλληλογραφίας και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») σε χώρους και ακίνητα των ΟΤΑ α’ βαθμού, του Δημοσίου, δημοσίων επιχειρήσεων και εν γένει σε δημόσιους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, από ταχυδρομικές επιχειρήσεις οι οποίες παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Οι O.T.A. α’ βαθμού, το δημόσιο και οι δημόσιες επιχειρήσεις στα ακίνητα ή τους χώρους των οποίων εγκαθίστανται τα αυτόματα μηχανήματα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») θα πρέπει να συνάπτουν σύμβαση με την εταιρεία ταχυμεταφορών, η οποία καταβάλλει αποζημίωση για τη χρήση του χώρου που καταλαμβάνει το μηχάνημα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal locker»).
Η αποζημίωση αυτή δεν υπερβαίνει μηνιαίως το ποσό των 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εξωτερικό χώρο, και το ποσό των 10 ευρώ ανά τ.μ. της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εσωτερικό χώρο.
Διαφάνεια στις τιμές των σούπερ μάρκετ
Από τα σημαντικά στοιχεία του νέου νόμου είναι και η παγίωση της υποχρέωσης των σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ να ενημερώνουν καθημερινά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, με τις ημερήσιες τιμές προϊόντων καθώς και με τα δεδομένα που προσδιορίζονται. Ένα «εργαλείο» το οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν τόσο οι καταναλωτές όσο και οι αρμόδιες Αρχές για την παρακολούθηση της αγοράς.
Διαβάστε ακόμη
Το μιντιακό ματς, τα τραπεζικά χαρτάκια και τα κορίτσια του Βακάκη
Τα επόμενα βήματα για την ανάπλαση στον Λυκαβηττό και το project Βοτανικoύ – Αλεξάνδρας
ΟΛΠ: Τι φέρνει η επόμενη ημέρα – Τα σχέδια της διοίκησης