search icon

Επιχειρήσεις

ΙΑΤΑ: Προβλέπει $252 δισ. απώλειες στις αερομεταφορές λόγω κορωνοϊού – Ζητεί μέτρα από τις κυβερνήσεις

Η ΙΑΤΑ καλεί τις κυβερνήσεις να δράσουν γρήγορα προκειμένου να αποφευχθεί μία γενικευμένη κρίση ρευστότητας στον κλάδο και χαρακτηρίζει ως «ζωτικής σημασίας», σε αυτή τη συγκυρία, τον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.

Ίλιγγο προκαλούν οι προβλέψεις από τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) ότι οι απώλειες σε έσοδα του κλάδου των αερομεταφορών διεθνώς μπορεί να φθάσουν ακόμη και τα 252 δισ. δολάρια φέτος λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης ελέω κορωνοϊού.

Η ΙΑΤΑ μάλιστα καλεί τις κυβερνήσεις να δράσουν γρήγορα προκειμένου να αποφευχθεί μία γενικευμένη κρίση ρευστότητας στον κλάδο και χαρακτηρίζει ως «ζωτικής σημασίας», σε αυτή τη συγκυρία, τον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.

«Στις 5 Μαρτίου είχαμε εκτιμήσει ότι σε ένα απαισιόδοξο σενάριο οι απώλειες σε έσοδα το 2020 λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης για τις αεροπορικές θα ήταν διεθνώς στα 113 δις. δολάρια. Η εκτίμηση αυτή είχε βασιστεί στην πρόβλεψη για ευρεία εξάπλωση του COVID- 19, όχι όμως τόσο σοβαρή όσο οι σημερινές συνθήκες που βιώνει ο κλάδος με τους εκτεταμένους ταξιδιωτικούς προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Αν αυτοί οι περιορισμοί διαρκέσουν για περίοδο τριών μηνών εκτιμάμε μία πτώση της διεθνούς ζήτησης σε ποσοστό 38% και απώλειες στις αεροπορικές λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης της τάξεως των 252 δισ. δολαρίων», ανέφερε χθές σε τηλεδιάσκεψη ο γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών της IATA Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ, προσθέτοντας ότι οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:

«Η διεθνής βιομηχανία αερομεταφορών αντιμετωπίζει την πιο βαθιά κρίση όλων των εποχών».

Ουσιαστικά αυτή την περίοδο, όπου επιτρέπεται η διεθνής επιβατική κίνηση, πραγματοποιείται για λόγους επαναπατρισμού των επιβατών στα κράτη τους. «Επιπλέον, το αντικείμενο των αεροπορικών αυτή την στιγμή περιορίζεται στη μεταφορά φαρμάκων και ιατρικού εξοπλισμού προκειμένου να περιοριστεί ανά την υφήλιο η εξάπλωση του ιού», ανέφερε ο ίδιος.

Η ΙΑΤΑ από την πλευρά της καλεί τις κυβερνήσεις να στηρίξουν οικονομικά τον κλάδο, ο οποίος βρίσκεται μπροστά σε μία κρίση ρευστότητας που μπορεί να είναι μαζική. «Μερικοί αναλυτές αναρωτιούνται: και λοιπόν; Η απάντηση βρίσκεται στον αντίκτυπο των 2,7 εκατ. εργαζομένων στον κλάδο και των 65 εκατ. επιπλέον θέσεων εργασίας στην αλυσίδα των αερομεταφορών», απαντά ο κ. Ζουνιάκ.

«Αν δεν έχουμε μία βιώσιμη βιομηχανία αερομεταφορών όταν η κρίση του κορωνοϊού τελειώσει- όποτε κι αν είναι αυτό- η επανεκκίνηση της διεθνούς οικονομίας θα είναι περιορισμένη, σε μεγάλο βαθμό, σε -σχεδόν- όλους τους τομείς». Ο ίδιος αναφέρθηκε και στις κυβερνήσεις που έχουν δεσμευθεί για οικονομικά μέτρα στον κλάδο όπως η Σιγκαπούρη, η Κίνα, το Χόνγκ Κόνγκ, η Αυστραλία, η Βραζιλία, η Νέα Ζηλανδία, το Κατάρ, η Κολομβία, η Φινλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Δανία και στα κράτη που βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας μέτρων, συμπεριλαμβανομένου του ‘’πακέτου’’ των 58 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ και των μέτρων στήριξης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν σε εθνικό επίπεδο αναφέρονται σε τρείς άξονες και συγκεκριμένα με απευθείας οικονομική στήριξη, με ρυθμίσεις δανείων- εγγυήσεων και με φορολογικές ελαφρύνσεις.

«Εν κατακλείδι, τα δύο βασικά μηνύματα που εκπέμπουμε αυτή την στιγμή είναι δύο: Το πρώτο είναι ότι η κρίση αποκτά ακόμη μεγαλύτερο βάθος. Οι απώλειες εσόδων λόγω της πτώσης της επιβατικής κίνησης μπορεί να φθάσουν τα 252 δισ. δολάρια φέτος. Γι’ αυτό το λόγο, οι κυβερνήσεις πρέπει να δράσουν γρήγορα, παρέχοντας οικονομική βοήθεια για να αποφευχθεί μια γενικευμένη κρίση ρευστότητας για τον κλάδο. Επιπλέον, οι λειτουργίες cargo είναι αυτή την στιγμή ζωτικής σημασίας και γι’ αυτό και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να κάνουν ό, τι περνά από το χέρι τους προκειμένου να διευκολύνουν μια βιομηχανία που προσπαθεί να καλύψει την όποια ζήτηση υφίσταται σε αυτή τη συγκυρία». Για τις πτήσεις cargo η ΙΑΤΑ θεωρεί απαραίτητη την εξαίρεση των πληρωμάτων από τους περιορισμούς καραντίνας, τη διευκόλυνση της γραφειοκρατίας και τη μείωση των χρεώσεων στο μέγιστο δυνατό.

Η κρίση στην Ελλάδα

Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται παγκοσμίως επηρεάζουν και τη χώρα μας όπου πλέον ισχύουν εκτεταμένοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Πέραν του δραστικού περιορισμού του πτητικού προγράμματος εδώ και μέρες και της καθήλωσης των αεροσκαφών από όλες τις αεροπορικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean έχει ανακοινώσει από αύριο Πέμπτη 26/3 την αναστολή όλων των πτήσεων του δικτύου εξωτερικού από όλες τις βάσεις της εταιρείας μέχρι τις 30 Απριλίου, όπως άλλωστε και η συνδεδεμένη Olympic Air η οποία ανακοίνωσε χθές ότι «διατηρούμε, επί του παρόντος, ένα μικρό σε συχνότητες πτητικό πρόγραμμα εσωτερικού».

Από την πλευρά της, η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας διαβεβαιώνει ότι οι ελεγκτές θα είναι παρόντες «με όλες τους τις δυνάμεις στηρίζοντας τη χώρα αυτήν τη δύσκολη στιγμή, στο πλαίσιο του επαγγελματισμού και της υπευθυνότητας με την οποία ασκούν το έργο τους και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο επιβατικό κοινό, στον τουριστικό κλάδο, που αποτελεί τη “βαριά βιομηχανία” της χώρας μας, και σε όλη την αεροπορική κοινότητα». Χθές η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε θετικές επιδόσεις με αύξηση της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια για το πρώτο δίμηνο του έτους, αφού ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών την περίοδο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου του 2020 στα ελληνικά αεροδρόμια έφθασε τα 4,38 εκατ. επιβάτες παρουσιάζοντας αύξηση 4,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Από τις τελευταίες ημέρες του Φεβρουαρίου και μετά ωστόσο, λόγω της εμφάνισης των πρώτων κρουσμάτων και στη χώρα μας, ξεκίνησε, η πτώση κι εν συνεχεία η κατάρρευση της ζήτησης.

Exit mobile version