Μπορεί ως κλάδος να απολάμβανε τα τελευταία χρόνια υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, με την πανδημία όμως «απογειώθηκε». Το online delivery μπορεί να είναι μια σχετικά νέα αγορά στην Ελλάδα, ωστόσο πλέον έχει φθάσει να θεωρείται mainstream, διευρύνοντας διαρκώς τις δραστηριότητές της προς πάσα κατεύθυνση, ξεκινώντας απ’ το φαγητό και φθάνοντας στα είδη λιανικής σχεδόν κάθε είδους.
Κάτι που σημαίνει πως τα 500 εκατ. ευρώ που υπολογίζει το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ότι είναι ήδη η αγορά του Online delivery στη χώρα μας, στην πραγματικότητα είναι πολλά περισσότερα.
Γεγονός που με τη σειρά του δημιουργεί χώρο για νέους παίκτες που σπεύδουν να πάρουν θέση και να εκμεταλλευτούν τη δυναμική της αγοράς, την οποία σήμερα μοιράζονται η γερμανική e-food, η φινλανδική wolt, η θυγατρική του ΟΤΕ, BOX και η delivery.gr του ομίλου Μούχαλη.
Πλέον δυναμική είσοδο επιχειρεί άλλη μία εταιρεία, η Rocket Delivery, η οποία μπορεί να δημιουργήθηκε μόλις προ τριετίας στην Ουκρανία, αλλά ακολουθεί μια παράλληλη εξωστρεφή πορεία έχοντας παρουσία επίσης σε Ολλανδία, Κύπρο, Γαλλία και Πορτογαλία.
Η ελληνική θυγατρική της Rocket, «Ρόκετ Ντελίβερι Μονοπρόσωπη ΙΚΕ», συστάθηκε πριν από περίπου δύο μήνες με μετοχικό κεφάλαιο μόλις 200 ευρώ και έδρα την Αγία Παρασκευή. Αν και μοναδικός εταίρος και διαχειριστής εμφανίζεται κάποιος ονόματι Sabin Casian Dragoman, την ευθύνη ανάπτυξης των ελληνικών δραστηριοτήτων έχει αναλάβει ο πρώην επικεφαλής της Lime Greece (σ.σ. η εταιρεία με τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρονικά πατίνια), Νίκος Χατζηδάκης.
Η «μαμά» εταιρεία ιδρύθηκε στην Ουκρανία το 2018 και μέσα σε τρία χρόνια έχει επεκταθεί σε 28 πόλεις και 18 περιφέρειες της χώρας, παραδίδοντας όχι μόνο φαγητό, αλλά και είδη σούπερ μάρκετ. Ειδοποιός διαφορά της είναι μάλιστα ότι κατά τα πρότυπα των dark stores για ταχύτερη παράδοση προϊόντων σούπερ μάρκετ, η Rocket έχει δημιουργήσει τις «dark kitchen» στην ουκρανική αγορά.
Πέρα από την αγορά της Ουκρανίας, η εταιρεία δραστηριοποιείται σε Ολλανδία και Κύπρο, ενώ σχεδόν παράλληλα με την Αθήνα ξεκινά και τη δραστηριότητά της στη Γαλλία, την Πορτογαλία, τη Φινλανδία και το Ισραήλ.
Η εταιρεία επιχειρεί να προσελκύσει πελάτες επαγγελματίες, υποσχόμενη χαμηλότερες προμήθειες έναντι του ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι οι κυρίαρχες εταιρείες χρεώνουν σήμερα προμήθεια άνω του 20%, που μαζί με την «προώθηση» άνετα ξεπερνά το 30%.
Αυτό όμως είναι αρκετό προκειμένου να «σπάσει» τη παγιωμένη δύναμη των υπολοίπων παικτών; Ηγέτιδα δύναμη σήμερα εμφανίζεται η e-food, η οποία ουσιαστικά διαμόρφωσε την αγορά απορροφώντας στο μεταξύ και τους «ανταγωνιστές» click-delivery και deliveras. Το 2020 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας σημείωσε αύξηση της τάξεως του 49% και διαμορφώθηκε στο ποσό των 64,4 εκατ. ευρώ, από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν κατά 26,7% φθάνοντας στα 21,3 εκατ. ευρώ, από 16,8 εκατ. ευρώ το 2019…
Το Box έχει επίσης μεγάλη απήχηση, έχοντας καταφέρει να αξιοποιήσει την πελατειακή βάση της Cosmote και απορροφώντας ήδη έναν ανταγωνιστή, την πλατφόρμα Skroutz Food. Κάπως έτσι εντός 1,5 έτους απ’ τη λειτουργία της πλατφόρμα βρίσκεται σε 60 πόλεις σε όλη την Ελλάδα και διαθέτει 9.000 συνεργαζόμενα καταστήματα.
Αυτή τη στιγμή, εκτός του efood και του Box, ο «παίκτης» που δείχνει πιο δυνατός από τους υπόλοιπους είναι η φινλανδική Wolt, η οποία έκανε την εμφάνιση της στην ελληνική αγορά στις αρχές του 2019 με ένα λίγο διαφορετικό μοντέλο. Χρησιμοποιεί συνεργάτες για την παράδοση των παραγγελιών, προσφέροντας ουσιαστικά στα καταστήματα delivery χωρίς να έχουν υποδομές. Ένα μοντέλο που εν μέρει υιοθέτησε και η e-food λανσάροντας τον δικό της στόλο.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα που ξεκίνησε πρώτη, το «μακρινό» 2006, ήταν το Delivery.gr με έδρα -τότε- την Πάτρα, το οποίο συνεχίζει να δηλώνει παρών ως μέλος του ομίλου Μούχαλη που λειτουργεί και το ekioskys.gr.
Διαβάστε ακόμη
«Λουκέτα» και πρόστιμα για αποδείξεις – Το νέο ποινολόγιο
Η ώρα της Wind, τα τιμάρια της NOTOS και ο «Επενδυτής – Επενδυτικός» στα σούπερ μάρκετ
Philip Morris International: Υποστηρίζει την απαγόρευση των τσιγάρων ως το 2030 στη Μεγάλη Βρετανία