Εκτός της αγοράς των κατασκευών δημοσίων έργων βγαίνει και με την υπογραφή του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ο όμιλος Καλογρίτσα, μετά την οριστική έκπτωση από τις δύο εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος και την απόφασή του να προχωρήσει μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και στον υποβιβασμό του πτυχίου του, βάσει του οποίου συμμετέχει στους διαγωνισμούς από την 6η τάξη που είναι σήμερα στην 3η.
Με την απόφαση αυτή, ο επιχειρηματίας που το άστρο του έλαμψε για λίγο την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ως νέος μιντιάρχης κερδίζοντας τις 4 από τις 8 τεμαχισμένες εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος και με όραμα να διεκδικήσει ενισχυμένο ρόλο στις κατασκευές, οδηγείται σε τέλμα και μετατρέπεται σε μια εταιρεία που θα μπορεί πλέον να διεκδικεί έργα περιορισμένης κλίμακας (προϋπολογισμού έως 3,7 εκατ. ευρώ και σε κοινοπραξία έως 4,6 εκατ).
Στην αγορά των κατασκευών επισημαίνουν ότι πρόκειται για τη χαριστική βολή στον κ. Καλογρίτσα, καθώς οι εταιρείες του λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων έχουν βγει από καιρό εκτός αγοράς.
Σήμερα, η Αttica Bank έχει να διαχειριστεί ένα συνολικό χρέος ύψους 105 εκατ. ευρώ του κ. Καλογρίτσα, από τα δάνεια που του χορηγήθηκαν αφειδώς τα προηγούμενα χρόνια και κυρίως την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Μία οφειλή η οποία υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί περίπου στο 8,7% του δανειακού της χαρτοφυλακίου! Με την έκτωση Καλογρίτσα καταπίπτουν και οι εγγυητικές συμμετοχής, συνολικού ύψους 2,1 εκατ. ευρώ.
Η έκπτωση του εργολάβου από το έργο είχε δρομολογηθεί μήνες πριν, μετά την αδυναμία του κ. Καλογρίτσα να εξασφαλίσει τις εγγυητικές από την Τράπεζα Αττικής και το ΤΜΕΔΕ που θα του επέτρεπαν να υπογράψει τις συμβάσεις για το 1ο και το 4ο τμήμα του Πάτρα Πύργος.
Μέχρι την τελευταία στιγμή, ο επιχειρηματίας ζητούσε παράταση, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι επιδίωκε την εξασφάλιση εγγυητικής από ξένη τράπεζα εκτός ΕΕ.
Ωστόσο το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων, στο οποίο παραπέμφθηκε η υπόθεση για να γνωμοδοτήσει στον υπουργό, έδωσε μεν ολιγοήμερη παράταση, ωστόσο την 1 Αυγούστου εξέδωσε οριστικά την θετική του εισήγηση υπέρ της έκπτωσης της Τοξότης από το έργο.
Την περασμένη Δευτέρα 5 Αυγούστου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξέδωσε με την σειρά του δύο αποφάσεις, με τις οποίες η εταιρεία του κ. Καλογρίτσα κηρύσσεται έκπτωτη για τις δύο εργολαβίες λόγω μη υποβολής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
Σύμφωνα με το υπουργείο συνεπεία των αποφάσεων αυτών αλλά και της δεινής οικονομικής κατάστασης της εταιρείας, θα είναι ο υποβιβασμός της «Τοξότης» από 6ης τάξης κατασκευαστική εταιρεία σε 3ης μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη (σχετική απόφαση θα πρέπει να λάβει η αρμόδια επιτροπή του ΜΕΕΠ) που είναι βέβαιο ότι θα προσβάλλει ο επιχειρηματίας.
Υπενθυμίζεται ότι προ 4ετίας ο κ. Καλογρίτσας είχε πετύχει με νομοθετική ρύθμιση, λόγω φορολογικών υποθέσεων, την αναβάθμιση του πτυχίου της άλλης τεχνικής εταιρείας του, της Ομάδας Κατασκευών σε 6ης τάξης. Αυτός όπως αναφέρουν στελέχη των κατασκευών του επέτρεψε να διεκδικήσει το Πάτρα-Πύργος.
Οι ραγδαίες εξελίξεις στο διαγωνιστικό μέτωπο του έργου δεν είναι όμως αυτές που βγάζουν από το αδιέξοδο το Πάτρα-Πύργος που συνεχίζει να βαδίζει στην κόψη του ξυραφιού.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών καλείται να αποφασίσει άμεσα για την τύχη του έργου καθώς η σαλαμοποίησή του και η εμπλοκή Καλογρίτσα σε αυτό, θέτουν σε κίνδυνο την πορεία.
«Έτσι όπως έκανε τα πράγματα ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτή τη στιγμή το ερώτημα δεν είναι αν θα καθυστερήσει το έργο ή αν θα κοστίσει περισσότερο ή λιγότερο. Το βασικό ερώτημα είναι αν θα γίνει ή όχι» λένε στο υπουργείο.
Η κυβέρνηση, όπως σημειώνουν «θέλει το έργο και θα βρει τρόπο να το υλοποιήσει. Χρειάζεται λίγο χρόνο για να επιτύχει την καλύτερη λύση, που θα εξασφαλίζει ότι το έργο θα γίνει πραγματικότητα».
Ωστόσο, η άσκηση δεν είναι εύκολη. Ο κ. Καραμανλής και οι συνεργάτες του είναι σε ανοικτή γραμμή με την Κομισιόν έχοντας να προτείνουν διαφορετικά σενάρια αλλά με την πολύ μεγάλη πίεση του χρόνου αφού για να υλοποιηθεί το έργο με κοινοτική χρηματοδότηση πρέπει να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2023.
Στο υπουργείο θεωρούν ότι η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού θα ήταν η πιο συμφέρουσα λύση καθώς θα μπορούσε να συμβάλλει στην ολοκλήρωσή του εντός διετίας. Ωστόσο, θεωρείται ένα σενάριο που αφενός θα προκαλέσει τις αντιδράσεις της αγοράς που ήδη έχει αρχίσει να γκρινιάζει αφετέρου θα είναι δύσκολο να εγκριθεί από τις Βρυξέλλες.
«Η Νέα Δημοκρατία είχε έτοιμο προς δημοπράτηση το Πάτρα – Πύργος με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, που αν ακολουθούνταν σήμερα το έργο θα ήταν ολοκληρωμένο» αναφέρουν στην κυβέρνηση και θεωρούν ότι ο σχεδιασμός του ΣΥΡΙΖΑ και η προσπάθειά του να στηρίξει τα συμφέροντα συγκεκριμένου επιχειρηματία, τίναξε όλο το έργο στον αέρα.