search icon

Επιχειρήσεις

Γρηγόρης Σταματόπουλος (ΟΑΕΠ): Στόχος η κάλυψη εξαγωγών €8,7 δισ. σε βάθος πενταετίας (pics)

Πώς θα βοηθήσει την ελληνική εξωστρέφεια η νέα Ελληνική Εταιρεία Εξαγωγικών Πιστώσεων - Ο μετασχηματισμός του ΟΑΕΠ σε Export Credit Greece και τα προγράμματα-αρωγούς προς τους εξαγωγείς που θα τρέξει

Ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων πλέον αλλάζει. Στο πλαίσιο της μεγάλης μεταρρύθμισης για την ενίσχυση της οικονομικής διπλωματίας με στόχο τη μεγαλύτερη εξωστρέφεια, επιχειρείται πλέον και η αναδιάρθρωση του Οργανισμού και η μετεξέλιξή του σε μία εταιρεία στα πρότυπα του αντίστοιχου ιταλικού Οργανισμού υπό τον διακριτικό τίτλο Export Credit Greece.

Οπως λέει στο «b.s.» ο διευθύνων σύμβουλος της νέας Ελληνικής Εταιρείας Εξαγωγικών Πιστώσεων κ. Γρηγόρης Σταματόπουλος, οι πρώτες υπηρεσίες θα ενεργοποιηθούν ως το τέλος της χρονιάς. «Είμαστε τώρα στη φάση της οργάνωσης των νέων δομών. Ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε, έχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους και πλέον μπορούμε να πούμε ότι είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε σελίδα βοηθώντας τους Έλληνες εξαγωγείς αλλά και τον στόχο που έχει τεθεί από την οικονομική διπλωματία για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της χώρας», λέει ο κ. Σταματόπουλος.

Στο πλαίσιο αυτό διευρύνεται και ο ρόλος του φορέα σημαντικά, με στόχο να αποκτήσει ευελιξία, έχοντας τη δυνατότητα ίδρυσης θυγατρικών εταιρειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και διευρύνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Οι στόχοι με βάση τα σημερινά δεδομένα φαίνονται φιλόδοξοι. Ο κ. Σταματόπουλος πάντως τους χαρακτηρίζει συντηρητικούς. «Εκτιμούμε ότι σε βάθος 5ετίας τα νέα προϊόντα του ΟΑΕΠ μπορούν να δημιουργήσουν παραγόμενο προϊόν 2,6 δισ., με προστιθέμενη αξία στο ΑΕΠ ύψους 8,7 δισ. και 50.000 θέσεις εργασίας ετησίως», λέει. «Φυσικά όλα αυτά θα εξαρτηθούν από την κατάσταση της αγοράς συνολικά, τα κεφάλαια που θα μοχλεύσουμε αλλά και από τη στήριξη που θα έχουμε», προσθέτει. Συγκριτικά σήμερα το «άνοιγμα» του Οργανισμού είναι μόλις 800 εκατ. ευρώ καταδεικνύοντας και την «ύπνωση» στην οποία είχε πέσει ο ΟΑΕΠ εδώ και δεκαετίες, με ελάχιστους Έλληνες εξαγωγείς να μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιο προϊόν ή υπηρεσία του!

«Αυτό αλλάζει τώρα», λέει ο κ. Σταματόπουλος. Μάλιστα λέει ότι πρόθεση της εταιρείας είναι να αναζητήσει η ίδια πελάτες από πόρτα σε πόρτα μέσω συμβούλων που θα διαθέτει ανά περιφέρεια της χώρας. Να παρουσιάσει η ίδια τις ευκαιρίες, με δεδομένο ότι πλέον οι περισσότεροι επιχειρηματίες έχουν μάθει εδώ και δεκαετίες να αναζητούν μόνοι τους λύσεις.

«Θεωρώ ότι με το σχέδιό μας μπορούμε να δώσουμε στους Έλληνες εξαγωγείς το δικαίωμα να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις ή ακόμα και να τους προσφέρουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων μεγάλων παικτών των διεθνών αγορών, κυρίως των Ευρωπαίων», λέει ο κ. Σταματόπουλος.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξηγεί, με την εξελισσόμενη αναδιάρθρωση του Οργανισμού έχει αρχίσει ήδη να σχεδιάζεται μια ευρεία γκάμα από πολύτιμα εργαλεία και υπηρεσίες.

Εγγυήσεις στο κεφάλαιο κίνησης

Ηδη, όπως λέει, από τη νέα χρονιά θα ενεργοποιηθούν τα πρώτα προϊόντα. «Προφανώς παραμένουμε στην ασφάλιση των πιστώσεων, συμπληρωματικά πάντα με την ιδιωτική αγορά. Τα πρώτα προϊόντα θα είναι οι τυπικές επιστολές ασφάλισης εγγυήσεων, τα “surety bonds” που λέμε. Επίσης θα προσπαθήσουμε μεταξύ των πρώτων προϊόντων που θα λανσάρουμε να είναι και εγγυήσεις στο κεφάλαιο κίνησης του εξαγωγέα, ώστε να τον διευκολύνουμε να μπορεί να κάνει εύκολα τις αγορές πρώτων υλών, να παράγει και εν τέλει να πουλάει τα προϊόντα του. Αυτά είναι δύο από τα πιο σημαντικά προϊόντα που θέλουμε να βγάλουμε άμεσα στην αγορά», λέει ο κ. Σταματόπουλος.

Στέκεται ιδιαίτερα στις εγγυήσεις στο κεφάλαιο κίνησης, υπογραμμίζοντας ότι αυτό θα προσφέρει κατ’ ουσίαν φθηνότερη χρηματοδότηση στους εξαγωγείς, αφού θα έχουν την εγγύηση του Οργανισμού. Κι αυτό μάλιστα σε μια περίοδο που ο κύκλος των επιτοκίων στις διεθνείς αγορές είναι ανοδικός. «Αρα με τη δική μας εγγύηση το κόστος θα είναι σαφώς μειωμένο. Και αυτό είναι εξαιρετικής σημασίας ώστε το ελληνικό προϊόν τελικά να είναι πιο ανταγωνιστικό από το ιταλικό, το γαλλικό κ.ο.κ. στη διεθνή αγορά», υπογραμμίζει.

Και ασφάλιση έναντι πολιτικού ρίσκου

Ενα άλλο προϊόν που εξετάζει να αναπτύξει σήμερα ο ΟΑΕΠ υπό τη νέα του μορφή είναι το λεγόμενο Political Risk Insurance (σ.σ. Ασφάλιση Πολιτικού Ρίσκου). «Είναι κάτι πολύ σημαντικό, όπως εξάλλου καταδεικνύει και ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας», λέει ο κ. Σταματόπουλος. «Αυτό είναι ένα προϊόν που θα έπρεπε όλοι οι εξαγωγείς σε πολλές χώρες να το έχουν», προσθέτει.

«Παράλληλα με τις πρώτες υπηρεσίες που εξετάζουμε να προσφέρουμε, στοχεύουμε και στο να εκπαιδεύσουμε την αγορά να προφυλάσσεται από περιπτώσεις απάτης. Πρακτικούς τρόπους δηλαδή ώστε οι εξαγωγείς να αναγνωρίζουν αλλά και να διασφαλίζονται έναντι απόπειρας εξαπάτησής τους».

Ο κ. Σταματόπουλος λέει πως η βεντάλια των υπηρεσιών που θα ενεργοποιήσει το Export Credit Greece, όπως θα λέγεται διεθνώς η νέα εταιρεία, θα αφορά όλους τους κλάδους της οικονομίας. «Δυνητικά κάθε Ελληνας εξαγωγέας είναι κάποιος που μπορούμε να βοηθήσουμε. Προφανώς θα ακολουθήσουμε το σκεπτικό των μεγάλων κλάδων που έχει η ελληνική οικονομία, αλλά δυνητικά τους βοηθάμε όλους», λέει ο κ. Σταματόπουλος διευκρινίζοντας πάντως ότι βασικός στόχος θα είναι οι ΜμΕ, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων της χώρας. «Θα βοηθήσουμε και τον μικρό και τον μικρομεσαίο να βγουν στη διεθνή αγορά. Θα ασφαλίζουμε ή θα εγγυόμαστε ως και ένα τιμολόγιο π.χ. των 10.000 ευρώ. Ενα μεμονωμένο τιμολόγιο με το οποίο κάποιος θέλει να επιχειρήσει να βγει στη διεθνή αγορά αλλά φοβάται, εκεί να βοηθήσουμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούμε να υποστηρίξουμε και τις μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις που κατεβαίνουν υποψήφιες π.χ. για πολύ μεγάλα έργα στο εξωτερικό. Τουναντίον, αυτή είναι η πεμπτουσία όλων αυτών των Οργανισμών. Επομένως θα το αναπτύξουμε κι αυτό το κομμάτι. Ήδη είμαστε σε κάποιες συζητήσεις με μεγάλους ομίλους για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε», λέει ο κ. Σταματόπουλος.

Όπως σημειώνει, σε συνεννόηση με την οικονομική διπλωματία, ο Οργανισμός μπορεί να στοχεύει και σε συγκεκριμένες αγορές. «Η λογική μας είναι να ακολουθούμε τον εξαγωγέα. Αυτός είναι που κοιτάει την παγκόσμια αγορά και βλέπει ευκαιρίες στο διεθνές περιβάλλον. Οπότε τον ακολουθούμε ακόμη κι εάν επιχειρεί σε κάποια “εξωτική” χώρα. Θα εξετάσουμε τον πελάτη του π.χ. κατά πόσο φερέγγυος είναι και θα προσπαθήσουμε να καθορίσουμε τα ασφαλή όρια για να πουλήσει τα προϊόντα του», λέει.

Σπεύδει όμως να προσθέσει πως πέραν τούτου και σε συνεννόηση με το υπ. Εξωτερικών ο Οργανισμός θα μπορεί να θέτει εσωτερικά στόχους για συγκεκριμένες αγορές. «Εκεί θα πηγαίνουμε και θα αναλύουμε την αγορά. Θα προσπαθούμε, σε συνεργασία με τα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων των πρεσβειών μας και το Enterprise Greece, να βρίσκουμε τα πλεονεκτήματα για τις ελληνικές εξαγωγές», τονίζει.

Τι γίνεται όμως με τη χρηματοδότηση του ίδιου του Οργανισμού; «Εχουμε δικά μας κεφάλαια, σημαντικά αποθεματικά, τα οποία έχουν χτιστεί στην πάροδο των ετών, κυρίως λόγω του ότι έχουμε ένα επενδυτικό χαρτοφυλάκιο το οποίο αποφέρει αρκετά έσοδα και κέρδη», απαντά ο κ. Σταματόπουλος. «Προφανώς θα έχουμε και μια κρατική εγγυοδοσία, κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ που έχουν όλοι οι αντίστοιχοι οργανισμοί παγκοσμίως. Αυτή όμως η εγγυοδοσία έχει να κάνει με προϋποθέσεις συγκεκριμένες, με συγκεκριμένες χώρες, με συγκεκριμένο διάστημα των προϊόντων κ.ο.κ. Σίγουρα θα απευθυνθούμε και στην ιδιωτική αγορά για να μοχλεύσουμε τα ίδια κεφάλαια».

Κλείνοντας, η συζήτηση δεν μπορεί να μην πάει στην επιλογή του αντίστοιχου Ιταλικού Οργανισμού Πιστώσεων ως συμβούλου για τον μετασχηματισμού του ΟΑΕΠ. «Ημασταν μεταξύ του καναδικού και του ιταλικού Οργανισμού, που θεωρούνται οι πλέον σύγχρονοι, για να λάβουμε know how. Επιλέξαμε τελικά τους Ιταλούς για τον λόγο ότι έχουμε περίπου το ίδιο πλαίσιο αλλά και την ίδια αγορά που απευθυνόμαστε, αυτή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», απαντά ο κ. Σταματόπουλος.

Ο ίδιος είναι άνθρωπος της αγοράς υπό την έννοια ότι πέρασε από θέσεις ευθύνης σε εταιρείες όπως η Ernst & Young και η PriceWaterhouseCoopers, ενώ το 2014 μπήκε στον επιχειρηματικό στίβο με την ίδρυση της νεοφυούς επιχείρησης Funkmartini αντλώντας κεφάλαια από Έλληνες και ξένους επενδυτές. Το 2019 ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΕΠ.

Διαβάστε ακόμη

HERMES: Οι ελληνικές «ρίζες» και οι «χρυσές» business για το σύμβολο του απόλυτου luxury (pics)

ΔΕΘ: «Επιταγή ακρίβειας», αυξήσεις συντάξεων και Fuel Pass-3

Η ζωή μετά το exit – Nέο ξεκίνημα με νέα projects μετά την εξαγορά των εταιρειών τους

 

 

 

Exit mobile version