Η «μαραθώνια» προσπάθεια της διοίκησης των ΕΛΤΑ για την εξυγίανση του ομίλου και την επιστροφή του σε τροχιά ανάπτυξης αποδίδει τους πρώτους καρπούς. Το ευρύ πλάνο που υλοποιεί ο CEO Γρηγόρης Σκλήκας με την ομάδα των συνεργατών του εδώ και αρκετούς μήνες φαίνεται να οδηγεί σε restart μια επιχείρηση η οποία είχε βρεθεί ουσιαστικά «αδράνεια» σε καίριους τομείς της λειτουργίας της επί 3 ολόκληρες δεκαετίες, όπως ανέφερε ο ίδιος, και αναπόφευκτα μετατράπηκε έναν δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό.
Η μεγάλη μείωση των ζημιών σε επίπεδο ετήσιας χρήσης συνδυάζεται με την προοπτική της επανόδου των ΕΛΤΑ στην κερδοφορία από φέτος, σύμφωνα με την πρόβλεψη του κ.Σκλήκα για το 2024 σε συνέντευξη τύπου («μπορεί και να μην υπάρξουν ζημιές, αυτή είναι η επιδίωξη. Ο στόχος είναι να παρουσιάζουν συνεχή βελτίωση τα αποτελέσματα και να φανεί οικονομική υγεία»).
«Από το 2023 τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης, με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών, τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων και υπηρεσιών, την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στη ΝΑ Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια.
Πιστεύουμε ότι είναι μια επιχείρηση που μπορεί να ανακάμψει και να αναδειχθεί σε βασικό πρωταγωνιστή της μεσαίας οικονομίας, προσφέροντας ένα νέο ευρύτερο δίκτυο με ολοένα και περισσότερες ψηφιακές λύσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις.», ανέφερε ο Γρηγόρης Σκλήκας σχετικά με το φιλόδοξο business plan των ΕΛΤΑ.
«Αν με ρωτήσετε για αυτή την πορεία του 1,5 χρόνου τι είναι αυτό που μου δημιουργεί τη μεγαλύτερη ικανοποίηση, θα πω δυο πράγματα. Το ένα είναι ότι το πρόγραμμα ανάκαμψης ξεκίνησε πάρα πολύ γρήγορα και μέσα στην ίδια χρονιά επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό η σταθεροποίηση της επιχείρησης, σχεδιάστηκε η στρατηγική και ξεκίνησε η υλοποίησή της. Δεν νομίζω ότι θα βρείτε πολλά τέτοια παραδείγματα, όχι μόνο στην ελληνική αγορά. Το δεύτερο είναι η ομάδα, η διάθεση και η συλλογική εμπειρία, η αγάπη για την εταιρεία, που συνδυάστηκε με γνώση την οποία αποκομίσαμε από διεθνείς συμβούλους», είπε αρχικά ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΕΛΤΑ και αποκάλεσε «καταστροφική χρονιά» το 2022 λόγω της κυβερνοεπίθεσης που δέχτηκε η επιχείρηση, ενώ για τη παύση ζημιογόνων καταστημάτων έκανε λόγο για σημεία με… 5.000 ευρώ τζίρο το χρόνο και αντίστοιχα έξοδα 70-80.000 ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες μειώθηκε κατά 3% σε 243,285 εκατ. ευρώ το 2023 σε σύγκριση με το 2022, αλλά το γεγονός αποδίδεται κατα κύριο λόγο στην διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας και την αφαίρεση των μεγεθών της ζημιογόνου ΕΛΤΑ Ενέργεια, με τα EBITDA να αυξάνονται σε 18,197 εκατ. ευρώ το 2023 από 2,324 εκατ. ευρώ το 2022, με συρρικνωμένες τις ζημιές τόσο προ φόρων σε -6,903 εκατ. ευρώ από -17,865 εκατ. ευρώ από χρονιά σε χρονιά όσο και μετά φόρων σε -10,173 εκατ. ευρώ από -26,794 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών της μητρικής (μειωμένος κατά 5%, σε 188,07 εκατ. ευρώ) επηρεάστηκε και από την πτώση του επιστολικού έργου, ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς.
Το 2023 χαρακτηρίστηκε «κομβική χρονιά» για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, καθώς χαρτογραφήθηκαν ευκαιρίες και αδυναμίες, αναγνωρίστηκαν οι βασικοί παράγοντες ανταγωνιστικότητας και διαμορφώθηκε το νέο επιχειρησιακό σχέδιο. Στις αιτίες οι οποίες επιβάρυναν τα αποτελέσματα του 2023 συμπεριλαμβάνονται οι αναγκαίες επενδύσεις για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και η διαγραφή προβλέψεων αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας των προηγούμενων χρήσεων.
Υπενθυμίζεται, ότι τον Φεβρουάριο του 2024 η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέβαλε πρόστιμο 2,995 εκατ. ευρώ στα ΕΛΤΑ για την κυβερνοεπίθεση του 2022, για το οποίο είχε αναγνωρίσει πρόβλεψη ποσού 3 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022 (ασκήθηκαν ένδικα μέσα και εκδόθηκε προσωρινή αναστολή εκτέλεσης μέχρι την έκδοση της οριστικής απόφασης του ΣτΕ).\
Τα αρνητικά ίδια κεφάλαια του ομίλου (132,092 εκατ. ευρώ) οφείλονται κατά κύριο λόγω στο υψηλό εφάπαξ κόστος του προγράμματος της Εθελούσιας Εξόδου προσωπικού του 2021, ύψους 112,233 εκατ. ευρώ και δεν προκαλούν προβλήματα στη λειτουργία των ΕΛΤΑ.
Όπως τόνισε, μεταξύ πολλών άλλων, ο κ.Σκλήκας το πλάνο μετασχηματισμού αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιστροφή των ΕΛΤΑ, επίσης, σε θετικά ίδια κεφάλαια και στην ενδυνάμωση της βιωσιμότητάς τους.
Franchise, ELTA Courier, outsourcing
Σε οργανωτικό επίπεδο, η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία δεν αναμένεται να φέρει άλλα λουκέτα, ενώ τα 1.000 περίπου σημερινά καταστήματα αναμένεται να αυξηθούν κατά 600 σημεία (shop in shop ή ανεξάρτητα) σε βάθος τριετίας, μέσω συνεργατών (με μέθοδο franchise, αλλά όχι μόνο) και με προϋπόθεση να «κρατήσει» ο όμιλος έναν σημαντικό αριθμό από flagship- καταστήματα σε μεγάλες πόλεις.
Στρατηγικά και με στόχο τη διαρκή βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών και την κερδοφόρο ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, εκτός των άλλων ενεργειών της διοίκησης, καθιερώθηκε σύστημα μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων και τέθηκε σε εφαρμογή η μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.
Τα ΕΛΤΑ προσδοκούν, ακόμα, οφέλη από τη συνένωση με την ELTA Courier σε επίπεδο συνεργειών, η οποία σημείωσε αύξηση τζίρου 6%, ως αποτέλεσμα αναπροσαρμογής τιμολογιακής πολιτικής και αύξησης πελατολογίου e-commerce.
Η απόφαση για την αναζήτηση παροχής outsourcing υπηρεσιών προς τα ΕΛΤΑ σε διάφορους τομείς (οικονομικός και ΙΤ, με ανάθεση σε πολύ μεγάλους ανάδοχους, αλλά και για οδηγούς οχημάτων), η ανανέωση του στόλου των παλαιών κοστοβόρων επαγγελματικών αυτοκινήτων μέσω leasing, όπως και η μεταφορά σε νέα κεντρικά γραφεία τους προσεχείς μήνες (στο πρώην κτήριο της ΕΕΔΕ στα Κάτω Πατήσια ιδιοκτησίας της Dimand, με ετήσιο όφελος 200.000 ευρώ), η αυτοματοποίηση της διαλογής, η σύναψη σύμβασης με εξωτερικούς συνεργάτες για PuDos και άλλες κινήσεις εκτιμάται ότι θα αποφέρουν εξοικονόμηση σημαντικού κόστους, που ίσως φτάσει στα 27 εκατ. ευρώ ετησίως, με την υλοποίηση σχετικού 3ετούς σχεδίου (ως σήμερα ο στόχος καλύπτεται σε ποσοστό 30%).
Έμφαση θα δοθεί και στο διασυνοριακό εμπόριο πλην του e-commerce και στην αύξηση δεμάτων. Ταυτόχρονα, ξεκίνησε ο σχεδιασμός για τη μεταφορά του Κέντρου Αεροπορικού Ταχυδρομείου (ΚΑΤ) στο ΚΔΑ.
Ωστόσο, ο κ.Σκλήκας απέφυγε να «μπει» σε νούμερα και να δώσει συγκεκριμένους οικονομικούς στόχους, για τα έσοδα και την κερδοφορία του ομίλου των ΕΛΤΑ στο πλαίσιο πενταετούς business plan. Το προσωπικό του αριθμεί περί τα 5.000 άτομα, εκ των οποίων τα 2/3 σε σταθερό καθεστώς και το 1/3 με επαναλαμβανόμενες συμβάσεις ή «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους. Ο κ.Σκλήκας σχολίασε ότι δεν υπάρχει νέο πρόγραμμα Εθελουσίας Εξόδου.
Ακίνητα 130 εκατ. ευρώ – Στρατηγικός επενδυτής
Η αξιοποίηση ενός χαρτοφυλακίου ακινήτων αθροιστικής αξίας 130 εκατ. ευρώ μέσω επενδυτικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τον ανάδοχο σχετικού διαγωνισμού, σε απόλυτη συνενόηση με τον μέτοχο, το Υπερταμείο και η προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή χάρη στις νέες προοπτικές που ανοίγονται για την επόμενη μέρα αποτελούν δυο από τα «ανοικτά» ζητήματα που απασχολούν την διοίκηση του ομίλου ΕΛΤΑ. Στην πρώτη περίπτωση θα υποβληθούν αναλυτικά σχέδια για κάθε ακίνητο.
Οι δυο πυλώνες για το αύριο
Ο Γρηγόρης Σκλήκας καθόρισε 2 βασικούς πυλώνες για το αύριο των ΕΛΤΑ:
– Τη νέα αντίληψη ανάπτυξης με υπηρεσίες point to point: εμπορικές επεκτάσεις B2B, άνοιγμα backbone, e-commerce, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Ορθολογική διεύρυνση εμπορικού δικτύου: νέα – πιο στοχευμένα σημεία επαφής με τον πελάτη.
-Την εσωτερική αναδιοργάνωση με βάση σύγχρονες – βέλτιστες πρακτικές εταιρικής λειτουργίας και διακυβέρνησης: Χτίσιμο διαδικασιών και υποδομών.
Στα οφέλη από τη συνένωση ΕΛΤΑ Hellenic Post-ΕΛΤΑ Courier συμπεριλαμβάνονται, με βάση το νέο σχεδιασμό:
-Μία εταιρεία, μία κουλτούρα, ένα δυνατό brand.
– Ένα κοινό δυναμικό προϊοντικό χαρτοφυλάκιο.
– Ένα κοινό διευρυμένο δίκτυο & third party συνεργασίες
– Υβριδικά μοντέλα διανομής. Ψηφιακά εργαλεία & αναβαθμισμένες δυνατότητες για
ιχνηλάτηση & Last Mile.
– Κοινές διαδικασίες με βελτιωμένες υπηρεσίες και κοινό reporting.
ΕΛΤΑ PostMate και ΕΛΤΑ PostBox
Κωδικοποιώντας τις δράσεις και τα αποτελέσματα εφαρμογής της περιόδου 10/2023 – 10/2024, προκύπτουν 3 πεδία ενδιαφέροντος:
– Σταθεροποίηση- Αποκατάσταση (Αναγνώριση one offs, Reporting – KPIs ΕΛΤΑ Ενέργεια, Εξορθολογισμός δικτύου/ Καταστήματα & Κέντρα διαλογής, Νέο θεσμικό πλαίσιο).
– Αναβάθμιση υποδομών – Επενδύσεις (Παραλαβή της 1ης νέας μεγάλης νταλίκας/leasing, Διαγωνισμός 242 οχημάτων για αγροτική διανομή/ leasing, Ενίσχυση τεχνολογικού εξοπλισμού 1.000 νέοι Η/Υ, Αναβάθμιση συστήματος διαλογής δεμάτων/BBSM στο ΚΔΑ).
– Εξωστρέφεια («ΕΛΤΑ PostMate»: Ψηφιακές υπηρεσίες στην πόρτα του πελάτη & συντάξεις στο σπίτι, Νέος εξοπλισμός στους ταχυδρόμους/(PDA’s & θερμικοί εκτυπωτές, «ΕΛΤΑ PostBox»: 40 έξυπνες θυρίδες σε στρατηγικά σημεία συμπεριλαμβανομένου του Μετρό).
Διαβάστε ακόμη:
Τι σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το 2025 και μετά
Απόστολος Βακάκης: Τα καμπανάκι για το «κόστος πολέμου», οι επιδόσεις και η μετοχή
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς αλλάζει πίστα στις παραχωρήσεις με την προσθήκη της Αττικής οδού και της Εγνατίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα