Στην αγορά, όπως λένε, κάθε κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Ακόμα και για την ένδυση, τον κλάδο που μπορεί να υπέφερε όσο λίγοι από πέρυσι, φαίνεται πως μέσα απ’ την νέα δύσκολη περίοδο γεννάται η ευκαιρία για κάτι πολύ καλύτερο. Τουλάχιστον αυτό βλέπει ο Γεν. Διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), κ. Θεόφιλος Ασλανίδης παρατηρώντας την «ευθυγράμμιση» πλέον της κεντρικής στρατηγικής στην ΕΕ αλλά και των δυνάμεων της αγοράς προς ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής.
«Δημιουργείται μία δυναμική από την οποία ο ελληνικός κλάδος της ένδυσης μπορεί από τη σημερινή ζημιά που υφίσταται να βγει τελικά κερδισμένος», λέει στο newmoney.
Ήδη η ελληνική ένδυση, από το 2013 και ως το ξέσπασμα της πανδημίας (με μία παύση το δύσκολο για τη χώρα 2015) ακολουθούσε μία σταθερά ανοδική πορεία έχοντας στο επίκεντρο της τις εξαγωγές. Ήταν εξάλλου ο προσανατολισμός που επιβλήθηκε σε έναν κλάδο που δεν μπορούσε πλέον να στηρίζεται σε μία εγχώρια αγορά που είχε συρρικνωθεί.
Χθες τα στοιχεία για το α’ τρίμηνο του 2021 που κοινοποίησε ο ΣΕΠΕΕ ήταν άκρως ενθαρρυντικά, κάνοντας τον κ. Ασλανίδη μάλιστα αισιόδοξο ότι χωρίς άλλες εκπλήξεις φέτος η χρονιά θα κλείσει πολύ καλύτερα και μάλιστα θα ανακτηθεί τουλάχιστον το ήμισυ των περυσινών απωλειών που είχε ο κλάδος, ενώ το 2022 θα είναι το έτος που η ελληνική ένδυση θα «πιάσει» τις επιδόσεις του 2019, όταν οι ελληνικές εξαγωγές έφθασαν το 1 δισ ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία οι ελληνικές εξαγωγές ενδύματος κατέγραψαν αύξηση 57% το Μάρτιο, στα 75 εκατ. ευρώ, πιάνοντας τις επιδόσεις του 2019, και περιορίζοντας τις συνολικές απώλειες του α’ τριμήνου μόλις στο 12%. Σημειωτέον πως οι εξαγωγές ενδυμάτων το πρώτο τρίμηνο ανήλθαν σε 207 εκατ. έναντι 236 εκατ. το 2020.
Σύμφωνα με τον κ. Ασλανίδη η ελληνική παραγωγή θα αρχίσει να ανεβάζει περαιτέρω ταχύτητα με δεδομένο ότι ως τώρα η γερμανική αγορά, η μεγαλύτερη για το ελληνικό ένδυμα, όπως επίσης και σειρά άλλων ευρωπαϊκών.
Παράλληλα όμως θεωρεί ότι πλέον δεν τίθεται μόνο ζήτημα ανάκαμψης, αλλά ότι πλέον είμαστε μπροστά σε ένα σταυροδρόμι που θα ευνοήσει στρατηγικά τον ελληνικό κλάδο.
Ο ίδιος επικαλείται κυρίως δύο σημαντικά στοιχεία γι’ αυτή την τάση ενίσχυσης του ελληνικού ρούχου που διαβλέπει. Το πρώτο είναι η αλλαγή έπειτα από 20 και πλέον χρόνια της επίσημης ευρωπαϊκής πολιτικής, η οποία πλέον θέτει ως προτεραιότητα την επιστροφή της βιομηχανικής παραγωγής σε ευρωπαϊκό έδαφος. Η περιβόητη «Ατζέντα 2030» της Κομισιόν έχει περιλάβει πλέον και την αλυσίδα ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στο κομμάτι της Βιομηχανίας, γεγονός που θα φέρει μία φιλικότερη αντιμετώπιση στον κλάδο. Στο πλαίσιο αυτό ήδη οι ευρωπαϊκοί Σύνδεσμοι Ένδυσης τον επόμενο μήνα αναμένεται να ανακοινώσουν πέντε βασικούς στόχους στην προσπάθεια αναβάθμισης του κλάδου.
Το δεύτερο, και πιο σημαντικό, είναι οι ίδιες οι δυνάμεις που επιδρούν σήμερα στην αγορά προκαλώντας τεκτονικές αλλαγές στις ανάγκες και τις προτεραιότητες της λιανικής του ενδύματος. «Αλλάζει πραγματικά η εφοδιαστική αλυσίδα. Από πέρυσι οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες αναζητούν τρόπους να φέρουν την παραγωγή πιο κοντά τους. Πρώτα απ’ όλα γιατί στην Ασία υπήρξαν και εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστια προβλήματα με τα εργοστάσια. Μπορεί η κατάσταση να έχει ισορροπήσει στην Κίνα όμως αυτή τη στιγμή σε Μπαγκλαντές και Ινδία έχουν μεγάλα προβλήματα. Επομένως οι μεγάλοι της λιανικής θέλουν αφενός να απεξαρτηθούν, αφετέρου να μη συσσωρεύουν στοκ. Κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν οι παραδόσεις γίνονται σε ελάχιστο χρόνο σε σχέση με τα προ πανδημίας δεδομένα».
Όλο αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η «ταχυκίνητη μόδα» αρχίζει και στρέφεται περισσότερο σε value added προϊόντα, εκτιμά ότι θα δώσει μία σημαντική ώθηση σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα που φρόντισε να διατηρήσει παραγωγή ένδυσης. «Σαφώς είναι μία τάση που μπορεί να ευνοήσει και μεγάλους ανταγωνιστές, όπως η Τουρκία, όμως σε κάθε περίπτωση μόνο οφέλη θα έχει για την Ελλάδα αυτή η μεγάλη στροφή που παρατηρείται», καταλήγει.
Ο ίδιος μάλιστα θεωρεί πως από το Σεπτέμβριο και έπειτα, όταν δηλαδή θα επανεκκινήσουν οι διεθνείς εκθέσεις, θα αρχίσει να καταγράφεται και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προς το ελληνικό ένδυμα, είτε αυτό αφορά ιδιωτική ετικέτα είτε επώνυμα προϊόντα.
Έως τότε βέβαια οι εγχώριες εταιρείες θα συνεχίσουν να κάνουν διαχείριση κρίσης διαφυλάσσοντας τη ρευστότητα τους ως κόρη οφθαλμού…
Διαβάστε ακόμη:
Bitcoin: Επάνοδος ύστερα από νέο tweet του Έλον Μασκ – «Άγγιξε» τα 40.000 δολ.
Ποιοι απαλλάσσονται φέτος από τις e-αποδείξεις – Ποιοι γλιτώνουν το πρόστιμο