Την προοπτική της αυτόνομης εισόδου στο χρηματιστήριο του τομέα των παραχωρήσεων άνοιξε χθες ο επικεφαλής του ομίλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης κατά την παρουσίαση στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, αναλύοντας την στρατηγική και τη δυναμική ανάπτυξης της εταιρείας όπως διαμορφώνεται μετά και την αστρονομική προσφορά των 3,27 δις. για την απόκτηση της Αττικής Οδού.
Η εταιρεία έχει εισέλθει σε μια περίοδο αυξημένης επενδυτικής δραστηριότητας στις παραχωρήσεις και την θερμική ενέργεια που προσεγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ μαζί με τα κεφάλαια που προέρχονται από τους συνεταίρους της. Αν υπολογιστεί και η Αττική Οδός, τότε το ποσό αυξάνεται κοντά στα 7 δισ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ συνολικής ισχύος περίπου 2,5 GW.
Σήμερα τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας υπολογίζονται σε 1,5 δις. ευρώ χωρίς τις ανοικτές πιστωτικές γραμμές με ελληνικές και διεθνείς τράπεζες. Η διοίκηση της εταιρείας μίλησε για στρατηγική προβλέψιμων ταμειακών ροών και υπολόγισε χθες ότι οι ροές αυτές προς τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τις παραχωρήσεις θα ξεπεράσουν, χωρίς την Αττική Οδό, τα 6,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος των συμβάσεων. Ο κ. Περιστέρης, προέβλεψε μάλιστα εκτίναξη της λειτουργικής κερδοφορίας και διπλασιασμό EBITDA στο 1 δις. εντός της πενταετίας.
Αττική οδός: 300 εκ. τα ετήσια EBITDA
Η συζήτηση περιστράφηκε αρκετές φορές χθες γύρω από την Αττική Οδό όπου αναλύθηκαν τα χαρακτηριστικά και οι πτυχές του έργου που δικαιολογούν και το υψηλό τίμημα. Όπως τονίστηκε από την Αττική Οδό, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (αλλά και αντίστοιχα και οι άλλοι υποψήφιοι του διαγωνισμού) είχαν υπολογίσει κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση EBITDA άνω των 300 εκ. ευρώ.
Η διοίκηση του ομίλου εξέφρασε μεγάλη ικανοποίηση για τη σημαντική παραχώρηση της Αττικής Οδού, λέγοντας ότι το έργο έχει όλα τα χαρακτηριστικά που το κάνουν μια ασφαλή μακροπρόθεσμη επένδυση με δυνατότητα υπεραξιών. «Είμασταν συντηρητικοί στις προβλέψεις των εσόδων καθώς δεν λάβαμε υπόψη μια σειρά παραμέτρων όπως αύξηση της κυκλοφορίας, την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας, αυξημένα έσοδα από πιθανή αύξηση της χωρητικότητας» δήλωσε χθες ο κ. Μάνος Μουστάκας Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης. Επίσης, τονίστηκε ότι το έργο που έχει δοκιμαστεί σε δύσκολες καταστάσεις και κρίσεις συνεχίζει να είναι αποδοτικό.
Μίλησε επίσης για μια εξαιρετική σύμβαση παραχώρησης, η οποία καλύπτει κινδύνους όπως τον πληθωρισμό ή γεγονότα ανωτέρας βίας. Παράλληλα, δεν έχει ανώτατο όριο απόδοσης και επειδή οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, δεν αποτελούν μέρος της σύμβασης της Αττικής οδού, μοιραία θα ενισχύσουν και τη δραστηριότητα του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου.
Ισχυρό ανεκτέλεστο
To ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της ΤΕΡΝΑ (μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις) προσεγγίζει τα 5,5 δισ. ευρώ και αφορά κατά 30% σε δημόσια έργα και κατά 70% σε ιδιωτικά έργα ή παραγωγικές επενδύσεις του ομίλου.
Όμως η εταιρεία δεν μένει σε αυτό που αποτελεί μια μεγάλη πρόσκληση. Στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρθηκαν χθες και στις μεγάλες ευκαιρίες για έργα στις γειτονικές αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων και της Βόρειας Αφρικής. Όπως είπαν στελέχη του ομίλου αναμένεται «μια θάλασσα από επενδυτικές ευκαιρίες στην ευρύτερη περιοχή γιατί υπάρχει τεράστια ανάγκη για έργα υποδομής» με τον όμιλο να διεκδικεί σημαντικό κομμάτι της μεγάλης αυτής πίτας.
Στην εσωτερική αγορά και παρά το υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο, ο κ. Περιστέρης μίλησε επίσης για χρονική ολίσθηση κάποιων έργων, φέρνοντας ως παράδειγμα τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα αλλά και τα φράγματα, τα οποία όπως είπε για λόγους διαθεσιμότητας πόρων πηγαίνουν πίσω.
Η Εγνατία Οδός και οι επεκτάσεις
Ειδικά για την πιθανότητα συμμαχιών ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστήριξε πως «τα περιουσιακά στοιχεία που έχει ο όμιλος είναι εμπορεύσιμα και εμπορικά. Στο πλαίσιο αυτό και ο κλάδος των παραχωρήσεων έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, μέσα στον εταιρικό μετασχηματισμό που εξελίσσεται όπου θα ενοποιηθούν οι σχετικές δραστηριότητες σε μια οντότητα. Είναι υπό εξέταση, αναφέρθηκε το ενδεχόμενο αυτόνομης εισόδου σε χρηματιστήριο ώστε να φανεί καλύτερα η αξία και να αξιοποιηθεί ώστε να δώσει πυρομαχικά για περαιτέρω ανάπτυξη. Στις παραχωρήσεις εκτός από τους οδικούς άξονες της Ιονίας Οδού και Κεντρικής Ελλάδας θα περιλαμβάνονται η Εγνατία Οδός, η Αττική Οδός, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας στο Καστέλι Ηρακλείου, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, η δραστηριότητα στη διαχείριση απορριμμάτων, κ.α.
Για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα (προς Λαύριο και Ραφήνα και για την αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως) όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ηγείται κοινοπραξίας που υπέβαλλε πρόταση υλοποίησης με βάση το μοντέλο των «προτάσεων καινοτομίας» ο κ. Περιστέρης είπε πως δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα αλλά πρέπει να αρχίσουν άμεσα τα έργα γιατί η κατάσταση δυσκολεύει και πρέπει να έχει λυθεί το κυκλοφοριακό πριν την πλήρη ανάπτυξη του Ελληνικού.
Για την Εγνατία εκτιμήθηκε ότι η υπογραφή θα πέσει μετά το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, και παραδέχτηκε ότι υπάρχει μια καθυστέρηση από πλευράς πολιτείας. «Εμείς έχουμε καλύψει τις δικές μας υποχρεώσεις (βεβαιώσεις, έγγραφα, κ.ο.κ.) και είναι στα συρτάρια του ΤΑΙΠΕΔ εδώ και έξι μήνες μαζί με τις τραπεζικές βεβαιώσεις για το σύνολο του τιμήματος».
Διαβάστε ακόμη
ΥΠΕΘΟ: Στο στόχαστρο επαγγελματίες που δηλώνουν λιγότερα από τους υπαλλήλους τους
Στο τοπ 10 στους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς η Ελλάδα μετά την πανδημία (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ