Η υπόθεση της Γ.Ε. Δημητρίου υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια ένα από τα μεγάλα επιχειρηματικά «σίριαλ» της ελληνικής αγοράς, το οποίο οδηγήθηκε σε αίσιο τέλος, μετά την είσοδο του ομίλου Quest στην ιστορική εταιρεία ως στρατηγικού επενδυτή της.
Τρία χρόνια μετά, έχει επιτευχθεί η εξυγίανση, αλλά και το restart της νυν θυγατρικής στη διανομή προϊόντων κλιματισμού και οικιακών ηλεκτρικών συσκευών (Toyotomi, Singer, Brandt, Faber κ.ά.), με αύξηση των πωλήσεων και επιστροφή στην κερδοφορία, έστω και αν τα μεγέθη της εμφανίζουν κάποιες διακυμάνσεις, για συγκεκριμένους λόγους.
Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση, η Γ.Ε. Δημητρίου, ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος των κλιματιστικών Toyotomi, για πολλά συναπτά έτη Νο 1 brand κλιματιστικών στη χώρα, διατήρησε ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, το οποίο σύμφωνα με στοιχεία αναλυτών το 2023 προσέγγιζε το 18%.
Πλεονέκτημα της αποτελούν, όπως αναφέρεται, τα καινοτόμα χαρακτηριστικά των προϊόντων (όπως η αξιοποίηση τεχνολογίας ΑΙ για την προσαρμογή στις συνήθειες του χρήστη), η φιλική στο περιβάλλον λειτουργία (ψυκτικό υγρό R32, χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, αλλά και χαμηλό επίπεδο θορύβου) και οι προηγμένες υπηρεσίες service και εξυπηρέτησης.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2024, ο κύκλος εργασιών της μειώθηκε ωστόσο σε ποσοστό 10%, στα 23,2 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023, με τα EBT να διαμορφώνονται σε 0,3 εκατ. ευρώ.
Πού οφείλεται αυτή η μετάπτωση; Η υλοποίηση του επιδοτούμενου προγράμματος αντικατάστασης και ανακύκλωσης παλαιών συσκευών που βρέθηκε σε εξέλιξη τους 9 πρώτους μήνες του περσινού έτους αύξησε τη συνολική αγορά των οικιακών κλιματιστικών κατά 35% ξεπερνώντας τα 650.000 set (εκ των οποίων περίπου τα 200.000 set δόθηκαν μέσω του προγράμματος) και ενίσχυσε αντίστοιχα τη δυναμική των retail καναλιών πώλησης.
Κάθε νόμισμα διαθέτει όμως δυο όψεις. Έτσι, η Γ.Ε. Δημητρίου, αξιοποίησε την ευκαιρία και διατήρησε την ηγετική της θέση της, παραμένοντας στην πρώτη θέση σε μερίδια πωλήσεων.
Ωστόσο, η διακοπή του προγράμματος επέφερε μείωση στην αγορά οικιακού κλιματισμού, με πτώση άνω του -50% σε σχέση με το 2023 και αναπόφευκτα επηρέασε, όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, τα αποτελέσματα της εταιρείας.
Παρόλα αυτά, η Γ.Ε. Δημητρίου ξεκίνησε την προσπάθεια για να ανεβάσει πάλι τον πήχη της μέσω και της επένδυσής της στην ανάπτυξη παρουσίας στην αγορά μικρών ηλεκτρικών συσκευών (SDA) με το ιστορικό σήμα Singer, κίνηση που άρχισε να αποδίδει καρπούς εντός του εξαμήνου.
Επί της ουσίας, η Γ.Ε. Δημητρίου εκμεταλλεύθηκε τη θέση της Singer στην αγορά ραπτομηχανών και πρεσών σιδερώματος, για να αναπτύξει και εξελίξει ένα εκτεταμένο κωδικολόγιο ανταγωνιστικών προϊόντων με την εξασφάλιση σημαντικών μεριδίων και εσόδων.
Παράλληλα, επένδυσε σε άλλη μια νέα δραστηριότητα στην αγορά των μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών (MDA) μέσω της διανομής των προϊόντων των κατασκευαστών Brandt Γαλλίας (ηγέτιδα στην κατηγορία της πλύσης) και Faber Ιταλίας (εφευρέτη του απορροφητήρα).
Αντίστοιχα, η Clima Quest, αποκλειστικός διανομέας της Gree στην Ελλάδα, του μεγαλύτερου κατασκευαστή συστημάτων κλιματισμού παγκοσμίως, συνέχισε την ανοδική της πορεία παρουσιάζοντας κύκλο εργασιών 9,2 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 79% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και ΕΒΤ 674.000 ευρώ, αυξημένο κατά 246% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Εξαγωγές και αντλίες θερμότητας
Η διοίκηση εκτιμά ακόμα ότι η εταιρεία δέχθηκε μικρότερο πλήγμα συγκριτικά με τη συνολική πτώση της αγοράς, γεγονός που της επιτρέπει να κρατήσει και να αναπτύξει την ηγετική θέση και τα μερίδια της, καθώς διατηρεί ισχυρές επιδόσεις στις κατηγορίες κλιματισμού, θέρμανσης, αφύγρανσης, ενώ πάνω από το 10% των εσόδων της από τα aircondition προέρχονται από πωλήσεις στο εξωτερικό.
Παρά τις γενικότερες προκλήσεις για τον κλάδο του οικιακού κλιματισμού και ηλεκτρικών συσκευών, η ΓΕΔ ποντάρει, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη του τομέα των αντλιών θερμότητας, μέσω προγραμμάτων της πολιτείας και του συνεχώς αυξανόμενου αγοραστικού ενδιαφέροντος των καταναλωτών για οικονομικότερες και φιλικότερες για το περιβάλλον λύσεις θέρμανσης.
Ο όμιλος εξ αρχής είχε αναφέρει τις υψηλές προσδοκίες του από τη δημιουργία ενός «ισχυρού διδύμου» στον κλιματισμό από τις θυγατρικές που αντιπροσωπεύουν δημοφιλή brands, τις Γ.Ε. Δημητρίου (Toyotomi) και Clima Quest (GREE).
Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώνεται από τις νεότερες εκτιμήσεις για την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου, με στόχους «την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση της αγοράς, την ανάπτυξη του δικτύου μεταπωλητών της, την εισαγωγή ακόμη περισσότερων καινοτόμων και τεχνολογικά προηγμένων προϊόντων και την περαιτέρω διεύρυνση του μεριδίου αγοράς της.».
Ευκαιρίες «βλέπει» η ΓΕΔ και λόγω της κλιματικής κρίσης, προετοιμάζοντας την διάθεση καινοτόμων λύσεων ψύξης – θέρμανσης.
Διαβάστε ακόμη
Στην αφετηρία η κούρσα της αύξησης κεφαλαίου της Attica Bank
Κρίσιμη συνάντηση τραπεζών με τους θεσμούς – Τα 4+1 θέματα που βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα