search icon

Επιχειρήσεις

«Φωτιά» οι λογαριασμοί ρεύματος για το λιανεμπόριο – Τα σούπερ μάρκετ βάζουν… φωτοβολταϊκά

Διέξοδος για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από το ενεργειακό κόστος - Το net metering και οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ που καταναλώνουν ενέργεια και πέραν του ωραρίου λειτουργίας τους

Με επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συστήματα ώστε να παράγουν ρεύμα για ιδία χρήση μέσω του μέτρου net metering προσπαθούν να απαντήσουν ολοένα περισσότερες επιχειρήσεις στην τεράστια πίεση που δέχονται από το υπέρογκο -και ανελαστικό- ενεργειακό κόστος. Μάλιστα πέραν των μεταποιητικών επιχειρήσεων και των βιομηχανιών, που ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια επένδυαν στην εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων, πλέον και το οργανωμένο λιανεμπόριο μπαίνει δυναμικά σε αυτή τη διαδικασία δίνοντας μάλιστα και μία προτεραιότητα σε αυτά, ούτως ώστε να αντιμετωπίσει την ενεργειακή λαίλαπα.

Ειδικά οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν με το πιο επίμηκες ωράριο της αγοράς, πέραν του αυτονόητου κόστους για φωτισμό έχουν και τον «βαρύ» λογαριασμό των ψυγείων αλλά και της κλιματιστικής θέρμανσης και ψύξης.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το κόστος ενέργειας έχει αυξηθεί άνω του 80% μεσοσταθμικά σε σχέση με πέρυσι και παράλληλα αποτελεί το δεύτερο πιο υψηλό πλέον έξοδο λειτουργίας -μετά τη μισθοδοσία προσωπικού- ξεπερνώντας πλέον σε ποσοστό το 10% των συνολικών λειτουργικών εξόδων.

Γι’ αυτό και πολλές αλυσίδες πλέον έχουν μπει σε διαδικασία αναθεώρησης των επενδυτικών τους πλάνων προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδύσεις που θα τους ελαφρύνουν το μεγάλο ενεργειακό κόστος. Είτε τοποθετώντας φωτοβολταϊκά συστήματα στις στέγες των καταστημάτων προκειμένου να ανεξαρτητοποιηθούν ενεργειακά, αφού θα χρησιμοποιούν το ρεύμα που οι ίδιοι παράγουν, είτε ακόμη συμμετέχοντας σε σχήματα παραγωγών ενέργειας σε μεγάλα πάρκα ΑΠΕ.

Ειδικά καθώς οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν και άλλες βαριές υποδομές -πέραν των καταστημάτων τους- όπως τα μεγάλα logistics κέντρα και οι αποθήκες εξυπηρέτησης των online καταστημάτων τους, ο κλάδος σχεδιάζει συμπράξεις με εξειδικευμένους ηλεκτροπαραγωγούς και παρόχους, για επενδύσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα επόμενα χρόνια.

Νέο επενδυτικό πλάνο

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, θέλει να επιτύχει το πρώτο, τόσο στα καταστήματα MΕΤΡΟ Cash & Carry όσο και στα My Market. Οπως έλεγε στο περιθώριο της φετινής έκθεσης HORECA, η εταιρεία ξεκινά φέτος ένα σημαντικό επενδυτικό σχέδιο ύψους 18 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των καταστημάτων Μetro και My Market για ιδιόχρηση μέσω του net metering.

«Είναι ένα σχέδιο που ξεκινάμε άμεσα και θα ολοκληρωθεί μέσα σε δύο χρόνια καλύπτοντας τα μισά καταστήματα φέτος και τα υπόλοιπα του χρόνου», εξηγούσε ο κ. Παντελιάδης στο περιθώριο της HORECA, όπου η Metro ΑΕΒΕ παρουσίασε τη νέα της ψηφιακή πλατφόρμα για παραγγελίες B2Β στη χονδρική με παραδόσεις σε όλη τη χώρα.

«Δυστυχώς με αυτές τις τιμές ρεύματος δεν γίνεται διαφορετικά», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης εξηγώντας πως με αυτό τον τρόπο μπορούν να γίνουν εξοικονομήσεις εκ μέρους της εταιρείας. «Εχουμε πολλές στέγες, οπότε αποφασίσαμε ότι μπορούμε να βάλουμε τα φωτοβολταϊκά συστήματα για ιδία χρήση», πρόσθεσε ο κ. Παντελιάδης.
Εκτίμησε δε ότι οι τιμές θα υποχωρήσουν ίσως μετά τον Μάιο, «όταν και θα περάσει ο χειμώνας στην Ευρώπη (…), αλλά μη γελιόμαστε. Δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στις τιμές που είχαμε προ διετίας!».

Μαζί με το πρόγραμμα των επενδύσεων για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ έχει προϋπολογίσει για φέτος συνολικές επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ, όπως είπε ο κ. Παντελιάδης.

Επένδυση σε πάρκα ΑΠΕ

Μεγάλα σχέδια για την ενεργειακή αυτονομία της κάνει και η «Διαμαντής Μασούτης». Πέρα από τον σχεδιασμό για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων net metering σε στέγες καταστημάτων η αλυσίδα ετοιμάζεται να κάνει ένα σοβαρό άνοιγμα προς την αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μέσω της δημιουργίας πάρκων. Πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη στα σκαριά βρίσκεται μία σημαντική συμφωνία.

Από τους πρωτοπόρους

Από τους πρώτους που μπήκαν στη διαδικασία να χρησιμοποιήσουν στέγες καταστημάτων για την παραγωγή ρεύματος μέσω συστημάτων φωτοβολταϊκών ήταν η Lidl Ελλάς, στο πλαίσιο της πολιτικής υπέρ της βιώσιμης ανάπτυξης που ακολουθεί. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρόγραμμα επέκτασης των συγκεκριμένων επενδύσεων θα συνεχιστεί την επόμενη διετία.

Στην αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προσανατολίζεται και η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη». Ηδη στο νέο κατάστημα που ετοιμάζεται στο πρώην ακίνητο της Renault, επί των οδών Λ. Θεσσαλονίκης, Σκρα και Λαχανά στη Ν. Φιλαδέλφεια, προβλέπεται να τοποθετηθούν στην οροφή συστοιχίες φωτοβολταϊκών για την ενεργειακή του επάρκεια.

Πηγές από την αλυσίδα μάλιστα εξηγούσαν στο «business stories» πως η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ήταν στα πλάνα της εταιρείας εδώ και καιρό, πριν καν ξεσπάσει η παγκόσμια ενεργειακή κρίση, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. Ετσι, όπως εξηγούσαν, το 2022 και τα επόμενα χρόνια στον σχεδιασμό της «Σκλαβενίτης» περιλαμβάνεται η βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού σε όλες τις κτιριακές εγκαταστάσεις της εταιρείας μέσω της αξιοποίησης εναλλακτικών πηγών ενέργειας, με στόχο την επίτευξη μειωμένης ενεργειακής κατανάλωσης και τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας συνολικά.

Σημειωτέον πως η πρώτη αλυσίδα που επένδυσε στις ΑΠΕ είναι η «Χαλκιαδάκης», στην Κρήτη, στην οποία διατηρεί ποσοστό συμμετοχής η «Σκλαβενίτης» (40%). Η αλυσίδα εγκατέστησε το πρώτο φωτοβολταϊκό πριν από 11 χρόνια στα κεντρικά γραφεία και αποθήκες της και ήδη φωτοβολταϊκά net metering βρίσκονται στις στέγες ακόμη πέντε καταστημάτων της. Επίσης η «Χαλκιαδάκης» είναι η πρώτη αλυσίδα που εγκατέστησε πριν από τρία χρόνια φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρακτική που ακολουθούν πλέον όλες οι μεγάλες αλυσίδες.

Βιώσιμη ανάπτυξη

Κινήσεις στο κομμάτι του περιορισμού του ενεργειακού κόστους αναμένονται και από την ΑΒ Βασιλόπουλος, μετά την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα διοίκηση. Προς το παρόν η αλυσίδα έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά συστήματα μόλις σε δύο μεγάλα καταστήματα και ως εκ τούτου το συνολικό αποτύπωμα είναι ιδιαίτερα μικρό.

Εκτός όμως από τα σούπερ μάρκετ επενδύσεις στο κομμάτι των φωτοβολταϊκών τρέχουν πλέον και άλλες μεγάλες αλυσίδες λιανικής. Μεταξύ αυτών και ο όμιλος Fourlis, ο οποίος βέβαια έχει εντάξει τις επενδύσεις αυτού του είδους στη γενικότερη προσέγγισή του κατά τις επιταγές της βιώσιμης ανάπτυξης. Ηδη η μία μεγάλη αποθήκη στα logistics έχει εγκατεστημένη στην οροφή φωτοβολταϊκά συστήματα net metering, κάτι που προβλέπεται και για τη δεύτερη, η οποία είναι στη διαδικασία κατασκευής σήμερα.

Διαβάστε ακόμα:

Σολτς: Ταμείο 100 δισ. ευρώ για επενδύσεις στην άμυνα

Μητσοτάκης: Τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αντίδοτα στην ενεργειακή κρίση

Ακίνητα: Ρεκόρ στις πωλήσεις πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα (pics)

Exit mobile version