Πλήρη ανάκαμψη, με επαναφορά στα νούμερα του 2019, από το 2023 και μετά αναμένει η πλειοψηφία των Ελλήνων ξενοδόχων, ενώ ορισμένοι είναι ακόμη πιο συντηρητικοί στις προβλέψεις τους, εκτιμώντας πλήρη ανάκαμψη από το 2024.
Η γνωστή εταιρεία συμβούλων EY πραγματοποίησε έρευνα μέσα στον Δεκέμβριο σε στελέχη και ιδιοκτήτες εγχώριων ξενοδοχειακών αλυσίδων και resorts για τον αντίκτυπο και την προοπτική ανάκαμψης του κλάδου φιλοξενίας στη χώρα μας. Τα στελέχη του ξενοδοχειακού κλάδου απαντούν στην έρευνα της ΕΥ και για τις νέες τάσεις του 2021 λόγω της πανδημίας και αναμένουν αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι θα γίνονται οι κρατήσεις τη νέα χρονιά, με τους πελάτες να επιλέγουν – σε μεγαλύτερο βαθμό – κρατήσεις την τελευταία στιγμή (last minute) και να απαιτούν μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τις χρεώσεις για ακυρώσεις. Αντίστοιχα οι πελάτες θέτουν πλέον ως προτεραιότητες την ασφάλεια μέσω των υγειονομικών πρωτοκόλλων και των ανέπαφων εφαρμογών, καθώς επίσης και τις προσωποποιημένες υπηρεσίες, ενώ οι μονάδες που έχουν υιοθετήσει κανόνες αειφορίας κερδίζουν εφεξής περισσότερο έδαφος.
Για το 2021, οι πρώτοι μήνες της νέας χρονιάς προβλέπονται δύσκολοι τουριστικά– για την ακρίβεια ‘’χαμένοι’’ όπως αναφέρουν τουριστικά γραφεία, ξενοδόχοι, αεροπορικές και λοιπές δυνάμεις του κλάδου, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλη την Ευρώπη, με την επανεκκίνηση να εκτιμάται από το τέλος του πρώτου εξαμήνου και μετά, από την στιγμή που θα έχουν προχωρήσει και οι εμβολιασμοί.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας
Οσον αφορά τον αντίκτυπο από την πανδημία, η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων (ποσοστό 80%) έκανε λόγο για πτώση στα έσοδα της τάξεως του 60%- 80% το 2020 έναντι του 2019, ενώ υπήρξε και μία μερίδα των ξενοδόχων – ποσοστό περίπου 20%- που ανέφερε πτώση στα έσοδα μεγαλύτερη του 80%.
Αντίστοιχη ήταν η πτώση και στις πληρότητες, με 8 στους 10 να απαντούν ότι είχαν πτώση από 60%- 80% το 2020, ενώ ήταν κάποιοι λίγοι οι ξενοδόχοι είχαν πτώση στις πληρότητες ακόμη και πάνω από 80%.
Οσον αφορά τις τιμές, λόγω της χαμηλής ζήτησης, το 2020 οι Ελληνες ξενοδόχοι διέθεσαν τα δωμάτια σε χαμηλότερες τιμές: Με βάση τις απαντήσεις τους ένα 60% περίπου προσάρμοσαν τις τιμές σε ποσοστά χαμηλότερα κατά 20%- 40%, ενώ ένα 40% προχώρησαν μεν σε μειώσεις τιμών, ωστόσο σε ποσοστό που δεν ξεπέρασε το 20%.
Eνδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία αναφορικά με το μίγμα των πελατών των ελληνικών ξενοδοχείων εν μέσω πανδημίας ανάλογα και με την έξαρση των κρουσμάτων στις ξένες αγορές και το χρονικό σημείο κατά το οποίο αυτές «άνοιξαν» για τα ταξίδια: Πιο μέτρια ήταν η μείωση όσον αφορά τη ροή τουριστών από τη Γερμανία, την Ελβετία, τη Γαλλία, τη Δημοκρατία της Τσεχίας και την Πολωνία, ενώ μεγαλύτερη ήταν η πτώση από το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Αυστρία, την Ολλανδία, την Ιταλία, το Ισραήλ, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και την Ουκρανία.
Η χρηματοοικονομική εικόνα
Σε σχέση με τη χρηματοοικονομική εικόνα των Ελλήνων ξενοδόχων, όλοι οι ερωτηθέντες- κατά το μάλλον ή ήττον- ανέφεραν ότι οι εταιρείες τους βρέθηκαν αντιμέτωπες με προβλήματα ρευστότητας λόγω της μείωσης της τουριστικής κίνησης από το εξωτερικό, έχοντας αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα προγράμματα διευκολύνσεων που θεσπίστηκαν λόγω της πανδημίας από την ελληνική Πολιτεία.
Επιπλέον, αρκετές επιχειρήσεις προχώρησαν σε επαναδιαπραγμάτευση των όρων των υφιστάμενων δανείων τους, μεταθέτοντας προς τα πίσω τις πληρωμές των ετών 2020- 2021. Αντίστοιχα, όλοι οι ξενοδόχοι ανέφεραν ότι λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που υπέστησαν από την πανδημία οι προμηθευτές τους, οδηγήθηκαν ακόμη και σε διακοπή των συνεργασιών τους, αναμένοντας μάλιστα τους επόμενους μήνες, εντός του 2021, να φανεί σε πλήρη έκταση ο σχετικός αντίκτυπος.
Σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες ανέφεραν αλλαγή στα επενδυτικά τους σχέδια, υιοθετώντας στάση αναμονής, ακόμη και εργασιών ανακαίνισης/ επέκτασης που είχαν ήδη ξεκινήσει ή και αναβολή τέτοιου είδους δαπανών για αργότερα. Σε σχέση με το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων/ εξαγορών, ορισμένοι ερωτηθέντες- ποσοστό περίπου 40%, ανέφεραν ότι δεν σκοπεύουν ούτε σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε κάποια εξαγορά, συγχώνευση ή πώληση της μονάδας, ενώ το υπόλοιπο 60% απάντησαν θετικά.
Διαβάστε ακόμα:
Gen Z: Ποιες είναι οι τάσεις που διαμορφώνει η νέα γενιά – Πυξίδα για έξυπνες επενδύσεις
Ισραήλ – Παγκόσμια πρωτιά: Έχει ήδη εμβολιάσει το 12% του πληθυσμού
Μαδούρο: Αναζητά διέξοδο υποσχόμενος ψηφιοποίηση της οικονομίας