Αεροδρόμια- σε μέγεθος «τσέπης». Προσωποποιημένη εξυπηρέτηση μέσω των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης, που θα καθοδηγεί τον επιβάτη, απαλλάσσοντας τον από ουρές, λάθη και καθυστερήσεις. Τέλος στην αγωνία της παράδοσης και παραλαβής αποσκευών. Περισσότερα αεροδρόμια, που θα απαιτούν χαμηλότερες επενδύσεις, αλλά θα εξυπηρετούν απομακρυσμένες περιοχές.
Οι διεθνείς τάσεις στην αναμόρφωση των αεροδρομίων βρίσκονται σε εξέλιξη και υπόσχονται πιο φιλικά προς τους επιβάτες και το περιβάλλον αεροδρόμια, όπου οι σκηνές χάους και ταλαιπωρίας θα είναι παρελθόν.
Στο συνέδριο 6o Συνέδριο Μεταφορών – Υποδομών, ITC2023, παράγοντες της αγοράς σκιαγράφησαν τις νέες τάσεις που διαμορφώνουν τα αεροδρόμια του μέλλοντος.
Αποσκευές door to door
H διαχείριση των αποσκευών αποτελεί το δεύτερο πιο «βαρύ» επενδυτικά κομμάτι των αεροδρομίων και παράλληλα ένα από τα πιο κρίσιμα για την εύρυθμη λειτουργία του.
Το τελευταίο διάστημα αναπτύσσεται η ιδέα για πλήρη διαχωρισμό της διαχείρισης του επιβάτη από αυτή των αποσκευών.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο προβλέπει ότι οι αποσκευές θα μεταφέρονται ως δέμα, πόρτα- πόρτα, από τον χώρο που θα υποδεικνύει ο επιβάτης (σπίτι, γραφείο, κλπ) στον τελικό του προορισμό (ξενοδοχείο, διαμέρισμα κλπ). Ήδη μία σειρά από startup προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες σε ταξιδιώτες διεθνών αεροδρομίων.
Με τον τρόπο αυτό, ο επιβάτης μεταβαίνει στο αεροδρόμιο μόνο για να ταξιδέψει, χωρίς να προβληματίζεται για το μέγεθος και το βάρος των αποσκευών του, χωρίς να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο επιπλέον χρεώσεων στο αεροδρόμιο, αλλά και εξοικονομώντας χρόνο κατά την αναχώρηση και κατά την άφιξή του.
Όσο για τα ίδια τα αεροδρόμια, θα εξοικονομούν χώρο, προσωπικό και κρίσιμες εργατοώρες, αλλά και τις εντάσεις που προκαλούν οι χαμένες ή καθυστερημένες παραλαβές αποσκευών.
«Μετά από πάνω από μια δεκαετία μείωσης του αριθμού χαμένων αποσκευών, το παγκόσμιο ποσοστό κακής διαχείρισης αυξήθηκε σε 7,6 αποσκευές ανά 1.000 επιβάτες το 2022, αυξημένο κατά 74,7% σε σύγκριση με το 2021, γεγονός που υπογραμμίζει την πιεστική ανάγκη να επιταχυνθεί η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση των λειτουργιών αποσκευών» αναφέρει στην ετήσια έκθεσή της, “Baggage IT Insights 2023” η εταιρεία SITA διεθνής πάροχος λογισμικού διαχείρισης αποσκευών.
«Κάθετες» πτήσεις
Τον Μάρτιο του 2023, οι United Airlines και Archer Aviation ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για την πρώτη εμπορική διαδρομή ηλεκτρικού “αεροταξί” στο Σικάγο. Το σχέδιο βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό στάδιο, ωστόσο οι δύο εταιρείες διαβεβαιώνουν ότι θα είναι πλήρως λειτουργικό σε δύο χρόνια.
«Υπάρχουν ήδη αεροσκάφη κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης με αυτονομία έως 200 χιλιόμετρα, ταχύτητες έως 160 χιλιόμετρα την ώρα και τη δυνατότητα να μεταφέρουν έως και πέντε επιβάτες» ανέφερε στο ITC2023 ο Marios Sentris, program director του τμήματος Aviation της PARSONS. «Αυτό θα μπορούσε να είναι μία καλή λύση για την Ελλάδα. Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών και τα περιφερειακά αεροδρόμια θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως “πύλες”, από όπου θα ξεκινούσαν τέτοιες πτήσεις προς απομακρυσμένες περιοχές.»
Τα αεροσκάφη κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης (vertical take-off and landing aircraft, VTOLs) δίνουν λύσεις σε περιοχές όπου η κατασκευή συμβατικών αεροδρομίων δεν είναι δυνατή λόγω περιορισμένου χώρου και επενδυτικού ενδιαφέροντος, αλλά και σε περιπτώσεις όπου σχετικά μικρές- για συμβατικά αεροπορικά δρομολόγια- αποστάσεις μπορούν να καλυφθούν σε μικρότερο – σε σχέση με τις οδικές μεταφορές- διάστημα και σε προσιτό κόστος.
Για παράδειγμα, τα VTOLs των United Airlines και Archer Aviation κάνουν τη διαδρομή Νέα Υόρκη-Νιούαρκ, που σήμερα διαρκεί πάνω από μία ώρα με το αυτοκίνητο ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε περίπου 10 λεπτά και με κόστος περίπου 100 δολάρια.
Όπως σημειώνει σχετικό άρθρο των Financial Times, αν και οι περισσότερες εταιρείες που αναπτύσσουν VTOLs είναι startup, πολλές έχουν συγκεντρώσει σημαντικούς επενδυτές, όπως οι Stellantis, Toyota, Delta Air Lines, United Airlines, Daimler και Virgin Atlantic.
Ηλεκτρικά αεροδρόμια
Tα αεροδρόμια ακολουθούν την τεχνολογική πρόοδο των αεροσκαφών. Αυτό σημαίνει ότι όλο και μεγαλύτερο μέρος της υποδοχής, συντήρησης και προμήθειας ενέργειας θα γίνεται ηλεκτρικά.
Ήδη, αρκετοί τύποι αεροσκαφών χρησιμοποιούν, κατά την πτήση, διαφορετικές πηγές ενέργειας, είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους είτε εναλλάξ. Ο συνδυασμός πηγών ενέργειας δίνει τη δυνατότητα βελτίωσης της συνολικής ενεργειακής απόδοσης των αεροσκαφών.
Τον Νοέμβριο του 2022, η Airbus παρουσίασε τον κινητήρα της με κυψέλες καυσίμου (fuel cell-powered engine).
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να αναπτυχθούν υβριδικά αεροδρόμια, όπου μέρος των υπηρεσιών θα απευθύνεται στο συμβατικό κομμάτι των αεροσκαφών και νέες υποδομές θα αναπτυχθούν για τα ηλεκτρικά μέρη του αεροσκάφους, μέχρι την πλήρη επικράτηση των ηλεκτρικών μοντέλων.
Η αεροπορική εμπειρία ως υπηρεσία
Πολύ μελάνι έχει χυθεί για την αναβάθμιση της εμπειρίας του ταξιδιώτη στα αεροδρόμια. Με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών, βιομετρικών δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης, φαίνεται ότι θα εξελιχθεί σε μία προσωποποιημένη υπηρεσία που θα προσφέρεται στους επιβάτες ανάλογα με τις ανάγκες, επιθυμίες και προϋπολογισμό τους.
Μία τέτοια «Παράλληλη Πραγματικότητα» έχει αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο του Ντιτρόιτ, όπου οι επιβάτες βλέπουν στις οθόνες μόνο τις πληροφορίες που αφορούν στη δική τους πτήση.
Στόχος της υπηρεσίας θα είναι να καθοδηγεί τον επιβάτη στους χώρους του αεροδρομίου, να του προτείνει επιλογές αγορών, αναψυχής και εστίασης, αλλά και να του παρέχει αποκλειστικά προνόμια όπως την παρακολούθηση πολιτιστικών εκδηλώσεων στον χώρο του αεροδρομίου.
Διαβάστε ακόμη
«Κόκκινα» δάνεια: Δικαίωμα επαναγοράς αποκτούν οι δανειολήπτες – Ποιες οι προϋποθέσεις
Ηλίας Πίτσαβος (Klarna): Στόχος να εξελιχθεί σε τρίτο πόλο πληρωμών στην Ελλάδα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ