Σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης και νέων εξαγορών άλλων εταιρειών πληροφορικής σε Ελλάδα και Ρουμανία διατηρείται η Entersoft.
Η εισηγμένη η οποία πρωταγωνιστεί στην αγορά λογισμικού για επιχειρήσεις προέρχεται από μια ιδιαίτερα θετική πορεία στη χρήση του 2022, έχοντας καταγράψει μια αύξηση εσόδων της τάξης του 23% (29,6 εκατ. ευρώ), EBITDA +7% (9,5 εκατ. ευρώ) και κέρδη προ φόρων 6,7 εκατ. ευρώ (από 6,6 εκατ. ευρώ).
«Το 2022 αποτέλεσε ουσιαστικά μια προετοιμασία για το μέλλον», ήταν μια από τις χαρακτηριστικές φράσεις που ανέφερε ο CEO της Entersoft Αντώνης Κοτζαμανίδης κατά την Ετήσια Ενημέρωση των Αναλυτών μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της.
Πρόσθεσε ότι το 2023 αναμένεται να εξελιχθεί σε μια ακόμα καλύτερη χρονιά λόγω και του γεγονότος ότι θα τρέξουν οι χρηματοδοτήσεις και οι επιδοτήσεις προς τις επιχειρήσεις ώστε αυτές να προβούν σε μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα της ψηφιοποίησής τους. Κάτι αντίστοιχο πρόκειται να συμβεί και στη δεύτερη σημαντικότερη αγορά μετά από την ελληνική για την Entersoft, αυτήν της Ρουμανίας, από το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Οι προσδοκίες για ισχυρά μεγέθη κατά τα επόμενα χρόνια τροφοδοτούνται και από την έναρξη της πλήρους εφαρμογής της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης για την επιχειρηματική κοινότητα, από το λανσάρισμα τριών τουλάχιστον νέων προϊόντων στο προσεχές διάστημα, από την προσπάθεια να ενισχύσει η εταιρεία την θέση της στην παροχή λύσεων για μικρότερους πελάτες (με προσωπικό 1-10 ατόμων) και βεβαίως από την προοπτική των νέων εξαγορών σε Ελλάδα, Ρουμανία και ίσως σε Βουλγαρία.
Η αύξηση εσόδων κατά 23% το 2022 προήλθε άλλωστε τόσο από την οργανική ανάπτυξη, όσο και από τις εξαγορές εταιρειών (LogOn, BIT Software Romania), που σε ορισμένες περιπτώσεις σήμαναν την είσοδο της Entersoft σε νέες αγορές λογισμικού.
Σύμφωνα με τον κ. Κοτζαμανίδη, οι εταιρείες οι οποίες αποκτήθηκαν βοηθούν να δημιουργηθεί με πιο επιθετικούς ρυθμούς ένα pipeline έργων που υπόσχεται ανάλογα έσοδα.
Συνεπώς και η Entersoft έχει κάθε λόγο να επιμείνει στο μοτίβο της τελευταίας διετίας στο μέτωπο των εξαγορών μικρότερων εταιρειών («θα κάνουμε το ίδιο από το δεύτερο τρίμηνο και στη Ρουμανία, όπου πέρσι πραγματοποιήσαμε την πρώτη μας εξαγορά»).
Διευκρινίστηκε ότι στις πιο πρόσφατες συμφωνίες της η Entersoft δεν κοίταξε πρώτα τα μεγέθη των εταιρειών που εξαγόρασε, όσο τη στόχευσή της στο άνοιγμα νέων αγορών μέσω αυτών.
Η πιθανότητα να γίνουν δυο ή τρεις επιπλέον εξαγορές το 2023, όπως το 2022, υφίσταται ενώ ο CEO της εισηγμένης, ανάμεσα σε άλλα, εξήγησε ως προς την χρηματοδότηση των νέων της deals «πιστεύω για αυτά που έχουμε στο μυαλό μας, αρκούν τα μετρητά μας και τα credit lines μας».
Η ισχυρή βάση στα επαναλαμβανόμενα έσοδα (16,7 εκατ. ευρώ το 2022, έναντι 14 εκατ. ευρώ το 2021), σε συνδυασμό με την προσθήκη νέων συνεργασιών στο πελατολόγιό της θεωρείται ένα από τα σημεία στα οποία ποντάρει η εταιρεία, όπως και στην υψηλή ρευστότητά της – με τα ταμιακά διαθέσιμα της να ανέρχονται σε 14,8 εκατ. ευρώ το 2022, από 10,3 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021.
Το τελευταίο τρίμηνο του 2022 η Entersoft κατάφερε να υπογράψει πολλές και σημαντικές συμβάσεις νέων έργων και στις δυο βασικές γεωγραφικά αγορές της, την Ελλάδα και τη Ρουμανία, τάση η οποία συνεχίζεται και τους πρώτους μήνες του 2023.
Η ρουμανική αγορά θυμίζει, όπως σχολιάσθηκε, την κατάσταση στην οποία βρισκόταν η ελληνική πριν από 15-20 χρόνια, ωστόσο το μέγεθός της πολλαπλασιάζεται.
Αισιοδοξία υπάρχει και για τη διατήρηση της υψηλής κερδοφορίας, με περιθώριο EBITDA 35-36%.
Οι εκλογές του 2023 δεν θα επηρεάσουν, κατά την άποψη του Αντώνη Κοτζαμανίδη, την πορεία της αγοράς πληροφορικής, καθώς οι εξελίξεις που αφορούν την διαδικασία ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων και την οικονομική στήριξη την οποία θα λάβουν για να την υλοποιήσουν είναι δρομολογημένες.
Ένας βασικός πυλώνας ανάπτυξης για την Entersoft είναι η αγορά του logistics software, με τον όμιλο να ρίχνει βάρος και στο λογισμικό HRM για μισθοδοσία, σε προσαρμοσμένες λύσεις ERP, CRM, Retail, WMS, όπως και σε ένα νέο project στη Ρουμανία για το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Το σερί
Όπως ανάφερε η διοίκηση, η Entersoft ολοκλήρωσε 4 σημαντικές εξαγορές σε διάστημα 13 μηνών. Τις τρεις μέσα στο 2022 και φέτος μπήκε πάλι «με το δεξί», αφού πραγματοποίησε την πρώτη επένδυση της χρονιάς για τον κλάδο σε αυτό το κομμάτι.
Απέκτησε συγκεκριμένα το 100% της CGSoft έναντι τιμήματος 3,5 εκατ. ευρώ και με αυτόν τον τρόπο εισήλθε στην αγορά λογισμικού Property & Real Estate Management, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο το εκτόπισμά της στον τεχνολογικό χώρο.
Τον προηγούμενο Νοέμβριο (7/11/2022), η Entersoft είχε πετύχει το τρίτο επενδυτικό της «χτύπημα» εντός του ιδίου έτους με την εξαγορά λογισμικών της Smartware έναντι 1,8 εκατ. ευρώ, όπως και των αντίστοιχων σημάτων και του σχετικού πελατολογίου, επιτυγχάνοντας με αυτή την κίνησή της την είσοδό της στον κλάδο των φαρμακείων, αλλά και σε αυτόν της Εντατικής Λιανικής.
Προηγήθηκαν δε, πέρσι, εκ μέρους της άλλες δυο εξαγορές, αυτές του 100% της LogOn αντί ποσού 1,3 εκατ. ευρώ (4/01/2022) και του 75% της BIT Software Romania αντί 3 εκατ. ευρώ (26/05/2022).
Επιπλέον, δημιουργήθηκαν περιφερειακά κέντρα απομακρυσμένης υλοποίησης λογισμικού στην Πάτρα και τη Λάρισα και ολοκληρώθηκε το σχέδιο εσωτερικής αναδιάρθρωσης και απλοποίησης της δομής με την συγχώνευση εταιρειών στην Ελλάδα και τη Ρουμανία.
Διαβάστε ακόμα:
Οι τέσσερις καταλύτες που συντηρούν το τραπεζικό «ράλι» στο Χρηματιστήριο