Η συντριβή του Boeing 737 Max στην Αιθιοπία το Μάρτιο του 2019 ήταν η δεύτερη για την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρία μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Τον Οκτώβριο του 2018, είχε προηγηθεί το δυστύχημα στην Ινδονησία. Συνολικά 346 επιβαίνοντας έχασαν τη ζωή τους στις δύο τραγωδίες. Λίγο αργότερα αποφασίστηκε ότι και τα 387 αεροσκάφη της νέας γενιάς του άκρως επιτυχημένου 737 που είχαν ενταχθεί ήδη στο στόλο πολλών αεροπορικών εταιριών θα παρέμεναν στο έδαφος μέχρι νεοτέρας. Η παραγωγή του αεροσκάφους συνεχίστηκε μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο. Συνολικά 934 σκάφη βρίσκονται σήμερα καθηλωμένα στο έδαφος.
Κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει πότε τα 737 Max θα απογειωθούν ξανά. Όσο περνά ο καιρός τόσο περισσότερα κατασκευαστικά λάθη εντοπίζονται, τόσο περισσότερη διχογνωμία επικρατεί διεθνώς μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών για τη χορήγηση αδειών πτήσεων νέων αεροσκαφών, τόσο λιγότερες αεροπορικές εταιρίες εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη νέα γενιά του 737. Τους τελευταίους μήνες έχουμε περάσει πια στην εποχή του….κορωνοϊού και οι εταιρίες που βλέπουν τη ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις να καταρρέει, χαίρονται για κάθε Boeing 737 που ποτέ δεν τους παραδόθηκε. Η κρίση στην αμερικανική εταιρία δεν αποτελεί μόνο την μεγαλύτερη πρόκληση στην 100χρονη ιστορία της αμερικανικής εταιρίας. Αλλάζει τα δεδομένα στη παγκόσμια διαδικασία πιστοποίησης και αδειοδότησης νέων τύπων αεροσκαφών.
Η κρίση στη Boeing επιβαρύνει την οικονομία των ΗΠΑ
Το διπλό δυστύχημα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία αποκάλυψε πόσο σαθρό ήταν εν τέλει το σύστημα αξιολόγησης της Boeing αναφορικά με ζητήματα ασφαλείας. Ένα σύστημα, το οποίο θεωρούνταν υποδειγματικό για πολλές δεκαετίας. Εκτός αυτού οι δύο συντριβές έριξαν φως στις επικίνδυνες διασυνδέσεις που για πολλά χρόνια καλλιεργούσαν η Boeing και η παντοδύναμη αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας FAA. Μέχρι τα δύο δυστυχήματα οι σημαντικότερες Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας της ΕΕ, της Κίνας ή του Καναδά υιοθετούσαν σχεδόν αυτόματα πιστοποιήσεις και εντολές των αμερικανών συναδέλφων τους.
Αυτή η στρατηγική θα αλλάξει σύντομα, ανακοίνωσαν οι αρμόδιες υπηρεσίες σε ΕΕ και Καναδά. Η μεγαλύτερη ανησυχία του λόμπι των αεροπορικών εταιριών IATA είναι τώρα μήπως από εδώ και στο εξής η χορήγηση αδειών για νέους τύπους αεροσκαφών θα καθυστερεί ακόμα περισσότερο από ότι στο παρελθόν. H πρώτη δοκιμασία θα είναι η αδειοδότηση του αεροσκάφους μεγάλων αποστάσεων Boeing 777X, το οποίο η γερμανική Lufthansa υπολογίζει να εντάξει στο στόλο της το νωρίτερο στα τέλη του 2021.
Σχεδόν ανυπολόγιστες θεωρούνται οι οικονομικές ζημιές που προκαλεί το 737 Max στην κατασκευάστρια εταιρία. Τον Ιανουάριο ο αμερικανός υπουργός Οικονομικών υπολόγιζε ότι η κρίση στην Boeing ενδέχεται να στοιχίσει μισή ποσοστιαία μονάδα στην αμερικανική οικονομική ανάπτυξη του 2020. Κι όλα αυτά πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού. Στις αρχές του χρόνου οι ζημιές για την Boeing τοποθετούνταν περίπου στα 10 δις δολάρια. Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές κάθε μήνας που περνά στοιχίζει στην κατασκευάστρια εταιρία 1 δις.
Πηγή: Deutsche Welle