Η «μαραθώνια» προσπάθεια για την εξυγίανση των ΕΛΤΑ συνεχίζεται, έστω και αν τα προβλήματα τα οποία «κουβαλούσαν» από το παρελθόν ήταν –και εξακολουθούν να είναι ακόμα- πολλά.
Τις όποιες… απορίες μπορεί να υπήρχαν για την σημερινή οικονομική κατάσταση του ομίλου έλυσε, έστω και καθυστερημένα, η πολυαναμενόμενη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του για την χρήση του 2022, που «έδειξε» σταθεροποίηση των εσόδων, μείωση των ζημιών και εκτίναξη των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων, για την θυγατρική του Υπερταμείου.
Η επιστροφή των Ελληνικών Ταχυδρομείων στην κερδοφορία μέσα από την επόμενη διετία αποτελεί, είναι αλήθεια, ένα μεγάλο και δύσκολο στοίχημα για την διοίκηση, στόχο που οριοθέτησε χρονικά πρόσφατα ο CEO Γρηγόρης Σκλήκας.
Παρά την οικονομική ενίσχυση ύψους 280 εκατ. ευρώ με τη συμβολή του κράτους για τη διάσωσή των ΕΛΤΑ, οι χρήσεις παραμένουν ζημιογόνες, αλλά έχει εκφρασθεί παράλληλα η αισιοδοξία εκ μέρους του κ. Σκλήκα ότι το νέο επιχειρησιακό πλάνο και η αναδιάρθρωση της λειτουργίας των ΕΛΤΑ θα αποδώσουν και η κακή εικόνα θα αναστραφεί.
Βέβαιο είναι ότι ο ανεξάρτητος ορκωτός ελεγκτής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου αναφερόμενος σε μια «ουσιώδη αβεβαιότητα, η οποία θα μπορούσε να εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του ομίλου και της εταιρείας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους», λόγω των ζημιών μετά φόρων ποσού 27,917 εκατ. ευρώ και 24,887 εκατ. ευρώ αντίστοιχα και του γεγονότος ότι το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων τους έχει καταστεί αρνητικό κατά 102,277 εκατ. και 74,586 εκατ. ευρώ.
«Ωστόσο», προσθέτει, «η Διοίκηση της Εταιρείας στην ίδια σημείωση, παραθέτει τα μέτρα που έχει υιοθετήσει και υλοποιεί, με σκοπό την ομαλή συνέχιση των δραστηριοτήτων του Ομίλου και της Εταιρείας, προϋπόθεση η οποία έχει ληφθεί υπόψη κατά τη σύνταξη των συνημμένων εταιρικών και ενοποιημένων οικονομικών. Η γνώμη μας δεν τροποποιείται σε σχέση με το θέμα αυτό.».
Η ανάγνωση των Ετήσιων Οικονομικών Καταστάσεων της Χρήσης 2022 δίνει ορισμένες επιπλέον απαντήσεις, με την υπογραφή πάντα της διοίκησης του ομίλου των ΕΛΤΑ:
Σημαντική θεωρείται η επισήμανση της, μεταξύ πολλών άλλων, σε δεκάδες σελίδες, ότι τα αρνητικά ίδια κεφάλαια των 102,277 εκατ. ευρώ «οφείλονται κατά κύριο στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της Εθελουσίας Εξόδου του προσωπικού, ύψους 112,233 εκατ. ευρώ, η οποία πραγματοποιήθηκε το 2021».
Στις οικονομικές καταστάσεις των Ελληνικών Ταχυδρομείων, αναγράφεται χαρακτηριστικά επίσης ότι «εντός του Β’ Εξαμήνου 2023ή/και στις αρχές του 2024, αναμένεται η είσπραξη των οφειλόμενων αποζημιώσεων ΚΥ (>20 εκατ. ευρώ) για τις χρήσεις 20202-2021 και η αύξηση μεριδίου αγοράς σύμφωνα με τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών Καθολικών Ταχυδρομικών Παρόχων σε ποσοστό >20%.».
Προστίθεται δε και η φράση: «Εντός του προσεχούς 18μηνου θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι ενέργειες που έχουν σχεδιαστεί από την διοίκηση με στόχο να επανέλθει ο όμιλος σε θετικά αποτελέσματα, το οποίο αναμένεται να γίνει εμφανές από το 2025».
Ως προς το χρονοδιάγραμμα για την μετάβαση των ΕΛΤΑ σε καθεστώς κερδοφορίας, η διατύπωση αφήνει ως πιθανό να συμβεί κάτι τέτοιο από τη νέα χρονιά, μέσα στο 2024, άρα να αποτυπωθεί στα αποτελέσματα τα οποία θα ανακοινωθούν το 2025.
Οι «εξετάσεις» της διοίκησης
Η ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, με την ενοποίηση (το κλείσιμο, δηλαδή) υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων κατά την διοίκηση, η πρόθεση αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ομίλου (με αθροιστική αγοραία αξία η οποία είχε προσδιοριστεί προ… 20ετίας στα 200 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει ο κ. Σκλήκας), ο σταδιακός εκσυγχρονισμός των παραγωγικών λειτουργιών και δομών των ΕΛΤΑ που έχουν σχεδιαστεί 30 χρόνια πριν και δεν έχουν επικαιροποιηθεί έκτοτε, η εξοικονόμηση σε κόστη στο 1/3 των σημερινών από τη δημιουργία νέου στόλου φορτηγών, αυτοκινήτων και μηχανών με τη μέθοδο του leasing και άλλες κινήσεις που έχουν προαναγγελθεί από τα χείλη του CEO των Ελληνικών Ταχυδρομείων, θα «μετρηθούν» ως προς την επίδρασή τους στις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου προσεχώς.
Συνεπώς, μέχρι να αποτυπωθούν όλα αυτά στους ισολογισμούς της εταιρείας, κατά το χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει έως την πλήρη υλοποίηση του φιλόδοξου πλάνου το οποίο σχεδιάσθηκε και τέθηκε σε εφαρμογή, η νυν διοίκηση των ΕΛΤΑ περνά, αν θέλει κάποιος να είναι ρεαλιστής, από «εξετάσεις».
Τα επιχειρήματα που προβάλλονται από την πλευρά της ηγεσίας του ομίλου, για βάσιμες ελπίδες ότι το νέο business plan μπορεί να οδηγήσει τα… πολύπαθα Ελληνικά Ταχυδρομεία σε «καλύτερες μέρες», απέναντι στην αυστηρή κριτική που δέχεται, σαφώς «στέκουν». Απαραίτητη προϋπόθεση, ωστόσο, να αποδειχτούν τα όλα αυτά στην πράξη…
Μείωση 22%
Στην αναλυτική οικονομική έκθεση του ομίλου, αποκαλύπτεται επιπλέον ότι η πραγματοποίηση της Εθελουσίας Εξόδου μείωσε περαιτέρω το μισθολογικό κόστος το 2022 περίπου κατά 22% σε σύγκριση με το 2021.
Η αποχώρηση μεγάλου αριθμού έμπειρων στελεχών επηρέασε την καθημερινή εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας, αλλά εκτιμάται ότι οι επιπτώσεις της αλλαγής θα αντιμετωπισθούν με τον μετασχηματισμό του δικτύου εξυπηρέτησης, διανομών και συναλλαγών.
Όπως επισημάνθηκε και χθες από πηγές των ΕΛΤΑ, μετά από σχετική μελέτη όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα της ΕΛΤΑ Ενέργεια, το 2022 διακόπηκε αυτή η ζημιογόνος δραστηριότητα. Σχετικά εγγράφηκαν στις οικονομικές καταστάσεις επισφαλείς απαιτήσεις 5,2 εκατ. ευρώ έναντι των οφειλών και ενδεχόμενων επισφαλειών λαμβάνονται μέτρα για αποκατάσταση.
Επίσης, το 2022 ήταν μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την κυβερνοεπίθεση, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση δαπανών για την επαναφορά των υπηρεσιών και την ενίσχυση της προστασίας του oργανισμού (Cyber Security), έξοδα τα οποία οποίες ξεπέρασαν τα 3,9 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας ένα μη αναμενόμενο βάρος για τα οικονομικά του.
Τέλος, μετά την αλλαγή της διοίκησης τον Οκτώβριο του 2022 το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΤΑ ανάθεσε, σε εξωτερικό σύμβουλο, διαχειριστικό έλεγχο που διεξάγεται για την περίοδο 2021 – 2022 και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Διαβάστε ακόμα
Loft ισόγεια και διαμερίσματα «τσέπης», η νέα μόδα στο real estate (pics + πίνακας)
«Κεραμίδα»… ΤΑΠ στους αγοραστές ακινήτων
«Κόφτης» στα έργα λόγω έλλειψης πόρων – Γιατί οι υποδομές της χώρας γίνονται όλο και πιο ακριβές
Τι θα απογίνει ο Μπάφετ χωρίς το δεξί του «χέρι»;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ