© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η απόλυτη επιτυχία του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, με 1.968 αιτήσεις συμμετοχής, πολύ κοντά στον αρχικό στόχο των 2.000 αιτήσεων, αποτελεί το πρώτο ουσιαστικό βήμα προς τη διάσωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Το “πακέτο” που θα λάβουν όσοι τελικά αποχωρήσουν είναι από τα ευνοϊκότερα των τελευταίων ετών που έχει πραγματοποιηθεί από δημόσια επιχείρηση, καθώς προβλέπονταν μέσο ύψος αποζημίωσης που ξεπερνά τις 70.000€.
Μέσω της εθελούσιας, τα ΕΛΤΑ θα μειώσουν κατά περίπου 35% το μισθολογικό κόστος λειτουργίας. Η συνέχεια, όμως, για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ φέρνει μεγάλες παρεμβάσεις.
Οι πυλώνες του σχεδίου διάσωσης
O υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης K. Πιερρακάκης έχει θέσει το πλάνο αναμόρφωσης-διάσωσης των ΕΛΤΑ, περιλαμβάνοντας ορισμένους βασικούς «πυλώνες», αντίστοιχους με το μοντέλο που ακολουθήθηκε στη Δανία και σε άλλες χώρες όπως η Nορβηγία και η Iρλανδία.
Το στοίχημα του μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ θα περάσει κατ’ αρχήν μέσα από την οικονομική εξυγίανση και ενίσχυση του οργανισμού. Συγκεκριμένα, το νέο πλαίσιο προβλέπει την αλλαγή του μοντέλου διανομής που γίνεται πλέον αραιότερο, ακολουθώντας τις επιταγές της ΕΕΕΤ και τη διεθνή πρακτική, αλλά και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών.
Σημειώνεται πως το νέο οργανόγραμμα, πέραν της μείωσης του προσωπικού, με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, προβλέπει μεγαλύτερη ευελιξία τόσο στη διαμόρφωση του δικτύου, όσο και στα εργασιακά, που πλέον προσαρμόζονται στα δεδομένα του ιδιωτικού τομέα.
Το νέο οργανόγραμμα, στη βάση του νέου μοντέλου διανομής, προβλέπει κατάργηση και συγχώνευση περιφερειακών διοικήσεων και την αναδιάρθρωση του δικτύου. Από τα 650 ιδιόκτητα (ιδιο-λειτουργούμενα) καταστήματα που υφίστανται σήμερα, μόνο τα 200 θα παραμείνουν στην ιδιοκτησία των ΕΛΤΑ. Από τα υπόλοιπα, τα περισσότερα θα περάσουν σε ιδιώτες οι οποίοι θα αναλάβουν και τη διανομή στις περιοχές κάλυψης του καταστήματος.
Τα ΕΛΤΑ θα χρειαστούν επιπλέον 80 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση επενδύσεων με αιχμή τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ομίλου, προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστικός και να αναπτύξει νέες υπηρεσίες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε γωνιά της χώρας. Μετά την είσπραξη της αποζημίωσης για την Καθολική Υπηρεσία των προηγουμένων ετών και την Αύξηση Κεφαλαίου των 100 εκατ. ευρώ, δεν θα υπάρξει καμία άλλη χρηματοδότηση από το κράτος προς τα ΕΛΤΑ, τα οποία καλούνται να κινηθούν πλέον αυτόνομα, καθώς στο βάθος των σχεδιασμών περιλαμβάνεται και η ιδιωτικοποίηση τους.
Με διαδρομή 192 ετών
Ο σχεδιασμός αυτός είναι κεφαλαιώδης για τα ΕΛΤΑ που βρίσκονται μπροστά στο μεγαλύτερο στοίχημα της μακράς διαδρομής τους. Μιας διαδρομής 192 ετών, δηλαδή σχεδόν ίσης με το σύγχρονο ελληνικό κράτος, που φέτος γιορτάζει τα 200 χρόνια του από την Επανάσταση του 1821.
Η αφετηρία για τα ΕΛΤΑ ήταν μια επταετία αργότερα, το 1828, όταν ο Iωάννης Kαποδίστριας, με προεδρικό του διάταγμα, προχώρησε στην ίδρυσή τους. Κάτι που αποτελούσε φυσικά μια από τις πρώτες και σημαντικότερες «μεταρρυθμίσεις» της εποχής. Έκτοτε μέχρι και σήμερα τα EΛTA πήγαν «χέρι-χέρι» με την εξέλιξη αυτού του κράτους, ενσωματώνοντας στην πορεία όλα τα θετικά στοιχεία, -που οδήγησαν στην ανάπτυξη, την επέκταση και τη δικτύωσή τους σε όλη τη χώρα-, ταυτόχρονα όμως και τα αρνητικά, με τις παθογένειες και τις υστερήσεις του Δημοσίου, αλλά και την απουσία «αντανακλαστικών», ακόμη και όταν η αγορά άρχισε να αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς
Έτσι, μπορεί τα EΛTA να έπαιξαν έναν αναντικατάστατο ρόλο για την ελληνική κοινωνία, αλλά για να συνεχίσουν να τον παίζουν θα πρέπει να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα του μετασχηματισμού τους. Έτσι ώστε ο όμιλος να περάσει στη νέα εποχή και να καταστεί βιώσιμος και ανταγωνιστικός.
Πώς έφτασαν στο αδιέξοδο
Αυτό το στοίχημα έχει αναλάβει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκης. Είναι εκείνος που περιέγραψε το αδιέξοδο μέσα σε λίγες λέξεις. «Πριν λίγους μήνες τα EΛTA είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ. Tώρα έχει καταφέρει η διοίκησή τους να το περιορίσει στα 4,7 εκατ. ευρώ. H μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού και ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν έχει προχωρήσει, κάτι που δεν επιτρέπει στην εταιρία να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας».
Aπό τις αρχές της δεκαετίας του ’90 η απελευθέρωση της ευρωπαϊκής ταχυδρομικής αγοράς, που και αυτή ήταν βασισμένη σε ισχυρά κρατικά μονοπώλια, έστελνε τα «μηνύματα». Στην Eλλάδα το άνοιγμα ήρθε αρχικά στο πεδίο των ταχυμεταφορών και μετά, -από το 2013-, με την απελευθέρωση της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών και με τα EΛTA να κατοχυρώνονται ως Φορέας Kαθολικής Yπηρεσίας αναλαμβάνοντας τη σχετική υποχρέωση έως την 31η Δεκεμβρίου 2028, δηλαδή 200 χρόνια ακριβώς από την ίδρυσή τους.
Oι βασικοί ανταγωνιστές, όμως, είχαν ήδη πάρει θέση. H ACS από το 1981, που έγινε «συνώνυμη» του courier, η Speedex από το 1986, η Γενική Tαχυδρομική από το 1994 και μαζί δεκάδες άλλες μικρότερες εταιρίες. Ενδεικτικό της «διαφοράς φάσης» είναι ότι η EΛTA Courier ιδρύθηκε το 2000.
Παράλληλα, οι ευρύτερες αλλαγές λόγω οικονομικής κρίσης και ψηφιοποίησης, οδηγούσαν στη μείωση του τζίρου από τα γράμματα και στη μετατόπιση του βάρους, -και του τζίρου-, στο δέματα. Έτσι η επιστολική αγορά, όπου τα EΛTA είναι leader, από 500 εκατ. ευρώ το 2010 έχει υποχωρήσει σήμερα σε λιγότερα από 250 εκατ. ευρώ.
Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός με συνέπεια να χάνουν τη μάχη στο «φιλέτο» των ταχυμεταφορών, ενώ πλέον απειλούνται ακόμη και στο «κάστρο» του επιστολικού ταχυδρομείου, όπου κάποιοι διαγωνισμοί για μεγάλα συμβόλαια ΔEKO έχουν κερδηθεί από τους «αντιπάλους».
H πανδημική κρίση έφερε μια νέα κατάσταση, καθώς με την εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου και το ακόλουθο «blackout», ήρθε να αναδείξει, πέρα από τις ελλείψεις σε υποδομές για όλες τις εταιρίες, και τα δομικά προβλήματα της αγοράς. Που ανεβάζουν τον πήχη για όλους τους παίκτες και πολύ περισσότερο για τα EΛTA.
Διαβάστε ακόμη
Το… ξημέρωμα του αρχηγού των Καραμανλικών, η επιστροφή του Θωμά και οι περιπέτειες του Μπουτάρη
«Τοπ luxury προορισμό της Μεσογείου» θέλει το Πόρτο Καρράς έως το 2025 ο Ιβάν Σαββίδης (pics)
Diorama II: Όλο το σχέδιο για το δεύτερο fund της DECA