Πλήθος ερωτημάτων και μάλιστα λίγες μέρες πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών που είναι προγραμματισμένη για την 1 Απριλίου, εγείρει η απόφαση της ROADIS να αποσύρει το ενδιαφέρον της από τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, στην οποία συμμετείχε από κοινού με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Παρά τα σύννεφα που φαίνεται να υπήρχαν από καιρό στη συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών, μόλις προχθές 24 Μαρτίου, η Καναδικών συμφερόντων εταιρεία εκδήλωσε τις πραγματικές της προθέσεις για το διαγωνισμό.
Χθες, μάλιστα 25 Μαρτίου, πιστοποίησε και γραπτώς την αδυναμία για την συμμετοχή της στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, επικαλούμενη τις ζημιές που έχει υποστεί λόγω CΟVID 19 κυρίως στον κλάδο των αερομεταφορών.
Αν και τα περιθώρια ελιγμών στενεύουν, η Ελλάκτωρ διερευνά όλες τις πιθανές λύσεις και ασκεί ισχυρές πιέσεις σε όλα τα επίπεδα, για να παραμένει στο διαγωνισμό.
Σήμερα, αναμένεται να κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ αίτημα παράτασης ενός μηνός στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών, με σκοπό την διεκδίκηση του έργου από την ίδια την Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Η εταιρεία στο αίτημά της, που θα συνοδεύεται και από την επιστολή των Καναδών αναλαμβάνει την δέσμευση να συμμετάσχει μόνη της στη διαγωνιστική διαδικασία, και ζητά από το ΤΑΙΠΕΔ να γίνει αποδεκτό, επικαλούμενοι λόγους ενίσχυσης του ανταγωνισμού και δημοσίου συμφέροντος.
Τα ερωτήματα για την στάση της ROADIS ενισχύονται από το γεγονός ότι η νέα διοίκηση της Ελλάκτωρ βρισκόταν σε ανοικτή επικοινωνία με τους Καναδούς όλο το προηγούμενο διάστημα και μάλιστα παρέχοντας και όλες τις πρόσθετες εξασφαλίσεις και εγγυήσεις που είχαν ζητήσει.
Όπως λένε οι πληροφορίες η Ελλάκτωρ είχε προετοιμαστεί πολύ καλά για το διαγωνισμό το τελευταίο δίμηνο και είχε εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση του έργου από την Εθνική Τράπεζα, με δάνειο ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ.
Το άδειασμα των Καναδών
Η υπόθεση της Εγνατίας συνιστά άλλο ένα επεισόδιο στον πολυτάραχο βίο της Ελλάκτωρ που έρχεται να ρίξει λάδι στη φωτιά ενόψει της γενικής συνέλευσης για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, σε μια συγκυρία μάλιστα που αναζητούνται γέφυρες μεταξύ των μετόχων για να σταματήσει ο εμφύλιος που μαίνεται δίχως τέλος.
Η ROADIS, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραχωρήσεων της Ισπανίας που από το 2016 έχει περάσει στον έλεγχο του Καναδικού συνταξιοδοτικού fund PSP, το οποίο στην Ελλάδα ελέγχει το 40% του ΔΑΑ.
Η PSP Investments μέσω της ROADIS συμμετέχει μεταξύ άλλων σε παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων σε έξι χώρες (Αμερική, Ινδία, Βραζιλία , Ισπανία, Πορτογαλία, Μεξικό).
Επιπλέον, μέσω της AviAlliance, η οποία αποτελεί την μετεξέλιξη της Hochtief AirPort GmbH, είναι ένας από τους κορυφαίους επενδυτές και διαχειριστές ιδιωτικών αεροδρομίων στον κόσμο.
Η εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο με μετοχές στα αεροδρόμια της Αθήνας, της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου και του Σαν Χουάν (Πουέρτο Ρίκο). Το 2019, αυτά τα αεροδρόμια είχαν 94 εκατομμύρια επιβάτες. Λόγω της πανδημίας COVID-19, ο συνολικός όγκος επιβατών και των πέντε αεροδρομίων το 2020 μειώθηκε σε 28 εκατομμύρια, σημειώνοντας πτώση 70,3%.
Η αποχώρησή της ROADIS από τον διαγωνισμό αποτελεί ένα ισχυρό πλήγμα για τον ελληνικό κατασκευαστικό όμιλο. Όχι μόνο γιατί κινδυνεύει να τον θέσει εκτός της κούρσας διεκδίκησης μιας μεγάλης σύμβασης παραχώρησης, στην οποία πόνταρε πολλά η νέα διοίκηση για το restart σε κατασκευές και παραχωρήσεις αλλά και γιατί μπορεί να ερμηνευτεί και ως μια στάση που δείχνει την αβεβαιότητα που δημιουργεί για τους ξένους επενδυτές το σήριαλ σε μετοχικό επίπεδο.
Η επιλογή της ROADIS για από κοινού κάθοδο στο σχήμα με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, είχε γίνει από την προηγούμενη διοίκηση της Ελλάκτωρ όταν το τιμόνι της εταιρείας κρατούσαν ο κ. Λ. Μπόμπολας και Δ. Κούτρας.
Στην πορεία, οι Καναδοί βρήκαν νέους συνομιλητές, τη διοίκηση Καλλιτσάντση και από τις αρχές του χρόνου την διοίκηση Ξενόφου, η οποία αμφισβητείται από το 17% των μετόχων που ζητά την αλλαγή της!
Όπως λένε στην αγορά, οι ζημιές που έχει η διεθνής εταιρείας λόγω της πανδημίας μπορεί να είναι μεγάλες κυρίως στον τομέα των αεροδρομίων. Όμως δεν θεωρούν ότι είναι ο μοναδικός λόγος για να αποσύρουν το ενδιαφέρον τους από ένα τόσο μεγάλο διαγωνισμό και μάλιστα σε αυτή τη χρονική στιγμή που δεν αφήνει περιθώρια επιλογών.
Εάν όπως επισημαίνεται, η RΟΑDIS είχε ενημερώσει την Ελλάκτωρ πριν από την 1 Μαρτίου για τις προθέσεις της, όπως ορίζουν οι κανονισμοί του ΤΑΙΠΕΔ, η εταιρεία θα μπορούσε να αναζητήσει νέο σύμμαχο ή να διεκδικήσει μόνη της το έργο και να προχωρήσει εάν το επιθυμούσε σε αναζήτηση εταίρου, στην συνέχεια.
O ρόλος του Άκτωρα στην Εγνατία
Η Άκτωρ έχει μακριά ιστορία στις εργολαβίες της Εγνατίας, αναλαμβάνοντας πολυετή συμβόλαια στην κατασκευή του οδικού άξονα, τη συντήρηση αλλά και τη διαχείριση των διοδίων. Επιπλέον, η εταιρεία έχει ανακηρυχθεί προσωρινός μειοδότης σε τρία νέα έργα συνολικής αξίας 200 εκ. ευρώ. Πρόκειται για συμβάσεις συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, λειτουργίας των διοδίων – έργα που πρόσφατα πέρασαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο- και την εργολαβία σύνδεσης του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον λιμένα Θεσσαλονίκης. Συνολικά στην Εγνατία απασχολούνται σήμερα 1.100 άτομα του ομίλου.
Εάν τελικά η Άκτωρ Παραχωρήσεις, μείνει εκτός του διαγωνισμού, στην τελική κούρσα θα μείνουν δύο σχήματα: η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –Egis Group, η οποία κατέθεσε και την μοναδική προσφορά στο διαγωνισμό του Δεκεμβρίου και η συμμαχία Vinci-Μυτιληναίος- AVAX, η οποία κέρδισε την συμμετοχή της στο διαγωνισμό κατόπιν προσφυγής στο ΣτΕ.
Σήμερα εκτός απροόπτου η πρόταση για το ΔΣ από την Greenhill
Οι εξελίξεις στην Εγνατία πυροδοτούν άλλη μια εστία έντασης μεταξύ των μετόχων. Η Greenhill η οποία ελέγχεται από τους Μπάκο-Καϋμενάκη απειλεί με κατάθεση αγωγής εναντίον της διοίκησης της Ελλάκτωρ, την οποία κατηγορεί για απιστία κακουργηματικού χαρακτήρα, αν μείνει εκτός του διαγωνισμού.
Οι μέτοχοι της εταιρείας σκοπεύουν να στραφούν κατά του διευθύνοντος συμβούλου κ. Άρη Ξενόφου και μελών του ΔΣ για το ρόλο τους στο διαγωνισμό.
Όπως αναφέρουν ο κ. Ξενόφος είχε απορρίψει πέρσι το Δεκέμβριο, τα αιτήματα των δύο διαγωνιζόμενων να δοθεί παράταση και συνέχισε το διαγωνισμό για τον οποίο υποβλήθηκε μία μόνο προσφορά. Στην συνέχεια όπως λένε οι δύο εφοπλιστές, παραιτήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ και ανέλαβε την διοίκηση της Ελλάκτωρ.
Η Greenhill, η οποία έχει ζητήσει την αλλαγή του διοικητικού συμβουλίου και την έκτακτη γενική συνέλευση έχει ανακοινώσει ότι σήμερα θα παρουσιάσει την πρότασή της για το νέο ΔΣ. Η εταιρεία έχει ζητήσει το ΔΣ να γίνει 11μελές από 5μελές ώστε να διορίσει τα 6 νέα μέλη.
Διαβάστε ακόμη:
Τα νέα μέτρα στήριξης για Απρίλιο ανακοινώνει η κυβέρνηση
Πέφτουν υπογραφές, τουρκικά φέσια, δεκαχίλιαρα στην Πάρο και αλλάζουν πακέτα μετοχών
Γιατί ο Ερντογάν τρομάζει τις διεθνείς αγορές – Πώς η Τουρκία έγινε παγκόσμιο επενδυτικό ρίσκο