Tην αναδιάταξη του τομέα των κατασκευών που συνεχίζει να παραμένει ο μεγάλος ασθενής του ομίλου με λειτουργικές ζημιές ύψους 127 εκ. ευρώ, προδιαγράφει η διοίκηση της Ελλάκτωρ με αφορμή την χθεσινή ανακοίνωση για τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα. Αντίθετα αυξημένη κερδοφορία συνεχίζουν να παράγουν οι δραστηριότητες στις ΑΠΕ και οι παραχωρήσεις, τομείς στους οποίους εστιάζει η στρατηγική της εταιρείας το επόμενο διάστημα.
Ως προς τις επιπτώσεις από την πανδημία Covid-19 μέχρι στιγμής, στον Κατασκευαστικό τομέα, η εταιρεία επισημαίνει ότι έχει επηρεάσει την ικανότητα εκτέλεσης υφιστάμενων έργων, ενώ αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά και το χρονοδιάγραμμα συμβασιοποίησης νέων έργων για την αναπλήρωση του ανεκτέλεστου.
Οι επιπτώσεις φέρνουν καθυστερήσεις και στην λειτουργία νέων έργων ΑΠΕ που μεταφέρονται για την επόμενη χρονιά ενώ αναμένεται να πιέσουν και τις τιμές των ανακυκλώσιμων υλικών στον τομέα του περιβάλλοντος.
Στα έργα παραχώρησης παρατηρείται σημαντική μείωση της κυκλοφορίας λόγω των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που φτάνει το 70% ενώ για την Αττική Οδό σωρευτικά από την αρχή του έτους, αναφέρεται ότι η μείωση είναι της τάξης του 25%.
Ωστόσο η Ελλάκτωρ αναμένει αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, ως αποτέλεσμα των εξαγγελιών της κυβέρνησης για επιτάχυνση της υλοποίησης έργων, αλλά και ως συνέπεια των μέτρων ανάκαμψης από την πανδημία του Covid-19 στις χώρες που δραστηριοποιείται και οι οποίες εκτιμάται ότι μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες σε έργα Υποδομών.
Η δραστηριότητα της εταιρείας στο εξωτερικό παραμένει προσηλωμένη στα έργα της Ρουμανίας ενώ σε ότι αφορά το Κατάρ που πέρσι η εταιρεία παρέδωσε την γραμμή Gold Line του μετρό, επικεντρώνεται πλέον στην περιοχή μόνο σε έργα Facility Management.
Σήμερα, οι διεθνείς δραστηριότητες συνεισφέρουν περίπου το 48% των εσόδων της δραστηριότητας κατασκευής και αντιπροσωπεύουν το 58% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου που έχει κατέβει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα στο 1,3 δις. ευρώ στο τέλος του 2019.
Στην Ελλάδα, η εταιρεία έχει δύο μεγάλα ανοικτά μέτωπα: την διεκδίκηση της γραμμής 4 του μετρό ύψους 1,5 δις. ευρώ, ένα διαγωνισμό στον οποίο αναμετράται με την ΑΒΑΞ και αναμένονται οι αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο μετά την κρίση του ΣτΕ και στην Ψυτάλλεια ύψους 260 εκ. ευρώ, για τον οποίο αναμένεται η γνωμοδότηση του ΤΕΕ και εξειδικευμένου νομικού γραφείου, προκειμένου να αποφασιστεί από την ΕΥΔΑΠ η τύχη των ενστάσεων από τους άλλους υποψήφιους. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η εταιρεία υπέγραψε πρόσφατα επέκταση της σύμβασης του έργου κατά ένα χρόνο που λήγει το Μάρτιο του 2021.
Πέρσι τα έσοδα των κατασκευών περιορίστηκαν κατά 40,2% και διαμορφώθηκαν στα 875,2 εκατ., (έναντι 1.463,1 εκατ. το 2018), γεγονός που είχε σαφή επίπτωση και στα αποτελέσματα του ομίλου που διαμορφώθηκαν σε πωλήσεις 1.273,6 εκατ. (από 1.857,3 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά). Σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων, ο όμιλος παρουσίασε ζημιές 84 εκατ. έναντι 25,8 εκατ. το 2018.
Όπως επισημαίνεται, τα αποτελέσματα έχουν επιβαρυνθεί με μη-επαναλαμβανόμενες ζημιές ύψους 113,3 εκατ. από έργα κατασκευής φωτοβολταϊκών πάρκων στο εξωτερικό «λόγω αυξημένου κόστους που προκλήθηκε από ελαττωματικά υλικά προμηθειών, καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων οι οποίες απέφεραν και ποινικές ρήτρες καθώς και λόγω αυξημένων απαιτήσεων του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου, ειδικότερα στην περίπτωση της Αυστραλίας».
Στις παραχωρήσεις, η εταιρεία διατήρησε τον κύκλο εργασιών στα 239,9 εκατ. (έναντι 240,6 εκατ. το 2018) αλλά αύξησε κατά 57% τα καθαρά της κέρδη που διαμορφώθηκαν σε 41 εκατ. (έναντι 26,1 εκατ. το 2018).
Πέρσι, η αύξηση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό ήταν 4,5%, στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου 6%, στην Ολυμπία Οδό 4,7% και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου 7,6%.
Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία η αύξηση αυτή, αντισταθμίστηκε από τη μη ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων της ΕΠΑΔΥΜ (έσοδα 3,5 εκατ. ευρώ το 2018) λόγω πώλησης της συμμετοχής του 50% της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ στην ΗΛΕΚΤΩΡ αλλά και από τη μείωση κατά 5 εκ. ευρώ των εσόδων των Αττικών Διαδρομών από το έργο της Εγνατίας Οδού λόγω μειωμένου κατασκευαστικού εσόδου από νέους σταθμούς διοδίων.
Στις παραχωρήσεις εξακολουθεί να εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης για την Μαρίνα Αλίμου, για την οποία η Άκτωρ έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τα τέλη Μαρτίου 2020. Αναβλήθηκε όμως λόγω της πανδημίας Covid-19.
Στον τομέα των ΑΠΕ, το σύνολο της εγκατεστημένης ισχύος ανήλθε το 2019 σε 401 MW, από τα οποία τα 105,6 MW βρίσκονταν σε δοκιμαστική λειτουργία. Σε στάδιο κατασκευής βρίσκονται σήμερα ακόμη δύο αιολικά πάρκα, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 88,2 MW, για τα οποία ο αρχικός στόχος ήταν να τεθούν σε λειτουργία μέχρι 31.12.2020, λόγω όμως των επιπτώσεων της πανδημίας Covid-19 στη καθημερινή λειτουργία της εταιρείας, η ολοκλήρωσή τους μετατίθεται για το 2021. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι λόγω της πανδημίας έχει δοθεί τετράμηνη παράταση για την ισχύ των όρων σύνδεσης έργων ΑΠΕ.
Επιπλέον, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαθέτει 454,14 MW έργων ΑΠΕ (κυρίως αιολικά πάρκα) σε διάφορα στάδια αδειοδότησης.
Το 2019 τα έσοδα του τομέα των ΑΠΕ ανήλθαν σε 64,0 εκατ. έναντι (60,2 εκατ. το 2018), παρουσιάζοντας αύξηση 6,4% και τα κέρδη προ φόρων σε 25,4 εκατ. ευρώ έναντι 17,5 εκατ. το 2018, αυξημένα κατά 45,2%.