Τ ο όνειρο του κ. Δημήτρη Κρομμύδα ήταν μετά τις σπουδές του στα Χρηματοοικονομικά και τη Διοίκηση Επιχειρήσεων να επιστρέψει στο χωριό του, τη Μητρόπολη Καρδίτσας, που βρίσκεται κοντά στη λίμνη Πλαστήρα. Η οικογένειά του είχε καθετοποιημένη παρουσία στον χώρο της διατροφής με μονάδα ζώων, κρεοπωλείο και εστιατόριο και θεωρούσε ότι πάντα υπήρχε μια μαγιά για κάτι με μεγάλες προοπτικές.

Τελικά, αντί να επιστρέψει ο ίδιος στο χωριό, αποφάσισε να φέρει το… χωριό στην πόλη δημιουργώντας τη Βιολογικό Χωριό, μια δυναμικά αναπτυσσόμενη επιχείρηση στον χώρο της λιανικής βιολογικών προϊόντων που έχει εξελιχθεί στα 13 χρόνια πορείας της στη μεγαλύτερη αλυσίδα του είδους στη χώρα. Μια αλυσίδα που ετοιμάζεται να μπει σε νέα εποχή έπειτα από μια οργανωτική αναδιάρθρωση και ένα σημαντικό επενδυτικό πλάνο επέκτασης με τη στήριξη κεφαλαίων που ανεβαίνουν στο άρμα της Βιολογικό Χωριό. Και τούτο καθώς αρχίζει να κερδίζει μομέντουμ η στροφή προς τα βιολογικά προϊόντα.

«Τα πρώτα χρόνια ήθελα να γυρίσω πίσω. Να φτιάξω κάτι στην πατρίδα μου, στο χωριό μου. Ωστόσο διαβλέποντας ότι έρχεται η κρίση, είπα να μείνω στην Αθήνα μετά το πέρας των σπουδών μου στα Χρηματοοικονομικά και τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, καθότι θα υπήρχαν περισσότερες οι ευκαιρίες. Και επειδή προέρχομαι από μια οικογένεια που είχε καθετοποιημένη παρουσία στον χώρο της διατροφής, με μονάδα ζώων, κρεοπωλείο και εστιατόριο, όπου έρχονταν πολλοί εκδρομείς, είχα την ιδέα να φέρω το… χωριό στην πόλη. Να προσφέρω δηλαδή τις γνήσιες γεύσεις και τα αγνά προϊόντα που αναζητάμε όλοι στα χωριά στους καταναλωτές της πόλης. Και όλο αυτό να είναι πιστοποιημένο», εξιστορεί στο «business stories» ο κ. Κρομμύδας.

Οικογενειακές οικονομίες ετών και δύο χρηματοδοτικά προγράμματα με εγγυητή τον πατέρα του σε μια περίοδο δύσκολη και διευκολύνσεις από τους προμηθευτές στην αρχή έγιναν το καύσιμο για να δημιουργηθεί το πρώτο κατάστημα στη Βούλα, λίγες ημέρες μετά το «κανόνι» της Lehman Brothers το φθινόπωρο του 2018. «Είμαστε πραγματικά μια εταιρεία της κρίσης. Γεννηθήκαμε μέσα σε αυτή και αναπτυσσόμαστε με επιτυχία σε περιβάλλον κρίσης έως σήμερα», λέει ο κ. Κρομμύδας. «Γι’ αυτό εξάλλου και τα πρώτα χρόνια η ανάπτυξή μας ήταν βραδύτερη απ’ ό,τι περιμέναμε. Χτίσαμε όμως αργά αλλά σταθερά αφενός τις σχέσεις μας με τους πελάτες και αφετέρου την αξιοπιστία μας για τα πιστοποιημένα προϊόντα».

Οπως αναφέρει, οι καταναλωτές πλέον στρέφονται στα βιολογικά προϊόντα. «Η τάση υπήρχε ήδη από πριν, ωστόσο η πανδημία τη μεγέθυνε. Νομίζω ότι όλοι αντιλήφθηκαν ότι το αγνό και ποιοτικό προϊόν έχει μεγαλύτερη αξία για τον οργανισμό μας σε μια περίοδο που όλοι αναζητούσαν τρόπους να βελτιώσουν το ανοσοποιητικό τους».

Ανάπτυξη

Κάπως έτσι, το 2020 η ανάπτυξη που κατέγραψε η Βιολογικό Χωριό σε πωλήσεις έφτασε στο 38,65%, όταν το οργανωμένο λιανεμπόριο συνολικά κινήθηκε περίπου στο 10%. Συνολικά οι πωλήσεις από τα 17 πλέον ενεργά καταστήματα ξεπέρασαν τα 13 εκατ. ευρώ.

Ποια όμως είναι η δικλίδα ασφαλείας σε μια αγορά που κάποτε είχε απασχολήσει με ουκ ολίγα σκάνδαλα όπου μη βιολογικά προϊόντα βαφτίζονταν βιολογικά;

«Με τη Βιολογικό Χωριό καταφέραμε και οριοθετήσαμε μια γκρίζα κατάσταση», παραδέχεται ο κ. Κρομμύδας. «Για να μπει κάτι στο κατάστημα αφενός ο παραγωγός πρέπει να είναι πιστοποιημένος για τα βιολογικά του προϊόντα, τουλάχιστον, για μία τριετία. Από εκεί και έπειτα έχουμε ποιοτικό τμήμα στην εταιρεία που ελέγχει τις παρτίδες που μας παραδίδονται προτού μπουν στο ράφι. Αυτό για εμάς έχει ιδιαίτερη σημασία. Ξέρετε, ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη είναι τα δύο σημαντικότερα πράγματα. Πρέπει να τα απαιτείς, αλλά και να τα δίνεις από τους προμηθευτές και τους μετόχους έως τους πελάτες».

Μιλώντας για μετόχους, ο κ. Κρομμύδας λέει ότι ο ίδιος μαζί με την αδελφή του ελέγχουν σήμερα το 92% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Το υπόλοιπο ποσοστό είναι στα χέρια παλιών συνεργατών στην αλυσίδα ή παλιών ιδιοκτητών καταστημάτων franchise που όμως συγχωνεύτηκαν. «Είναι μια μεγάλη αναδιάρθρωση που κάναμε προκειμένου να προχωρήσουμε συγκροτημένα στο σχέδιο ανάπτυξης που καταστρώσαμε. Οταν ξεκινήσαμε το κατάστημα, είχαμε μπει με τη λογική να επεκταθούμε μέσω franchise βάζοντας ουσιαστικά επενδυτές σε σημεία, με τη διοίκηση όμως να ασκείται κεντρικά. Οντως πέντε καταστήματα λειτουργούσαν με τέτοιο καθεστώς. Ωστόσο αυτό δεν μπορούσε να προχωρήσει έτσι, οπότε τα τρία τα εξαγοράσαμε πλήρως και οι ιδιοκτήτες των άλλων δύο εντάχθηκαν τελικά στη Βιολογικό Χωριό με συγχώνευση».

Το στρατηγικό σχέδιο

Τώρα, όπως αναφέρει ο κ. Κρομμύδας, ξετυλίγεται το νέο επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας με στόχο να επεκταθεί τόσο εντός όσο και εκτός Αττικής με φυσικά καταστήματα. Κι αυτό απαιτεί ενίσχυση των υποδομών αλλά και εκπαίδευση.

«Το σχέδιό μας είναι πολυεπίπεδο. Η Βιολογικό Χωριό είναι μια εταιρεία που εξειδικεύεται σε βιολογικά ποιοτικά προϊόντα και προσπαθεί να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή να τρέφεται πιο υγιεινά. Αρα στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε σημεία όπου χρειάζεται και όπου έχει ανάγκη ο καταναλωτής για να του περάσουμε μια διαφορετική φιλοσοφία από αυτή που είχε έως τώρα. Οπότε αφενός δημιουργούμε το e-shop μας με στόχο να δημιουργήσουμε dark stores για την εξυπηρέτηση των πελατών, ωστόσο αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο είναι το φυσικό κατάστημα.


Γιατί; Γιατί εκεί μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τον καταναλωτή, να του προσφέρουμε εμπειρίες, να μας γνωρίσει καλύτερα, να του δείξουμε ποιοι είμαστε. Και αυτό χρειάζεται, πέραν της επένδυσης στα ίδια τα καταστήματα, και επένδυση στο προσωπικό μας», λέει.

Ετσι στα άμεσα σχέδια είναι το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων, με το ένα εξ αυτών μάλιστα σε πόλη της επαρχίας, και παράλληλα η δημιουργία τριών εκπαιδευτικών κέντρων για το προσωπικό. Εως το τέλος του 2023 στόχος είναι να λειτουργούν 40 καταστήματα.

«Παράλληλα επενδύουμε στα logistics μας. Είμαστε σε φάση να μετακομίσουμε σε νέο χώρο, πιο μεγάλο, πιο σύγχρονο, με νέα συστήματα και αυτοματισμούς, οπότε να κάνουμε πιο εύκολη τη ζωή μας και να εξυπηρετούμε περισσότερα καταστήματα», αποκαλύπτει ο κ. Κρομμύδας.

Επίσης, όπως αναφέρει, λειτουργεί ήδη ένα πρόγραμμα βελτίωσης των συστημάτων σε όλα τα καταστήματα με αυτοματισμούς για τον περιορισμό της απαιτούμενης ενέργειας κατά 30% και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας.

Για τη χρηματοδότηση όλων αυτών βοηθάει το ομολογιακό δάνειο που σύναψε πρόσφατα η εταιρεία ύψους έως 9,57 εκατ. ευρώ. Το ομολογιακό κάλυψε πλήρως η Swissport Hellas Sud του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου. Οπως εξηγεί όμως στο «b.s.» ο κ. Κρομμύδας, το μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο θα αλλάξει χέρια και θα καταλήξει στο γνωστό fund SouthBridge.

«Ηταν ουσιαστικά ένα ομολογιακό-γέφυρα». Εφόσον το fund θελήσει να μετατρέψει το ομόλογο σε κοινές μετοχές με βάση τους όρους της συμφωνίας, λέει ο κ. Κρομμύδας, η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της Βιολογικό Χωριό δεν θα μπορεί να ξεπερνά το 20%.

Ο ίδιος αναγνωρίζει, πάντως, ότι η δημιουργία σχέσης με το SouthBridge θα ωφελήσει την εταιρεία σε πολλά επίπεδα. «Είναι γνώστες της αγοράς, έχουν εισέλθει και σε άλλες εταιρείες τροφίμων, οπότε μπορούν να συνεισφέρουν με τις συμβουλές τους και στα οργανωτικά θέματα της εταιρείας ή να δημιουργήσουν βάσεις για συνέργειες. Ωστόσο δεν θα έχουν ενεργό ρόλο στα διοικητικά», σπεύδει να διευκρινίσει.

Το στρατηγικό σχέδιο της Βιολογικό Χωριό, ωστόσο, δεν τελειώνει εδώ, αφού στοχεύει και στην καθετοποίηση των προϊόντων. Ηδη η Βιολογικό Χωριό διαθέτει τη δική του πιστοποιημένη βιολογική μονάδα επεξεργασίας κρέατος στον Γέρακα. «Συνεργαζόμαστε με Ελληνες παραγωγούς στη Θεσσαλία, στην Αιτωλοακαρνανία και πλέον με έναν παραγωγό στην Πελοπόννησο», αναφέρει ο κ. Κρομμύδας. Ερωτηθείς για το πού έγκειται η διαφορά του βιολογικού κρέατος, υπογραμμίζει ότι αφενός αυτό έχει να κάνει με τη διατροφή του ζώου ενώ απουσιάζουν και τα αντιβιοτικά.

Οι προμηθευτές

Σήμερα η Βιολογικό Χωριό συνεργάζεται συνολικά με 200 προμηθευτές, εκ των οποίων πάνω από το 50% είναι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις. «Η μακροχρόνια και αγαστή συνεργασία μας αποτελεί το εχέγγυο της επιτυχίας μας. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να τους υποστηρίζουμε και να τους αναδείξουμε και στις αγορές του εξωτερικού», επισημαίνει ο κ. Κρομμύδας.

Ο ίδιος εκτιμά ότι η αγορά των βιολογικών θα επιταχύνει κι άλλο τα επόμενα χρόνια, αφού οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν. «Τα τελευταία δέκα χρόνια σημειώνεται μια παγκόσμια αυξητική τάση στον χώρο των βιολογικών τροφίμων. Η τάση αυτή άρχισε να διαφαίνεται και στην ελληνική αγορά τα τελευταία δύο χρόνια».
Σε αυτό, όπως επισημαίνει ο κ. Κρομμύδας, καταλυτικό ρόλο θα παίξει και η προσπάθεια του «Βιολογικού Χωριού» αλλά και των ανταγωνιστών -«συναγωνιστών», όπως τους ονομάζει- να ενημερώσουν το κοινό. «Αντιλαμβανόμαστε την παρουσία των βιολογικών καταστημάτων ως εκφραστές των βιολογικών προϊόντων και της υγιεινής διατροφής. Από κοινού αποτελούμε σημείο αναφοράς για την εκπαίδευση των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή», καταλήγει.

Υπολογίζεται ότι σήμερα η αγορά των βιολογικών καταστημάτων αριθμεί 220 καταστήματα πανελλαδικά.

Διαβάστε ακόμη: 

Ασύλληπτη γκάφα της Nike: Έγραψε λάθος στα ελληνικά το όνομά της

Τα «μεγάλα» πορτοφόλια από τη Μ. Ανατολή «προσγειώνονται» σε Μύκονο, Σαντορίνη αλλά και Πάρο

O Μπιλ Γκέιτς καλλιεργεί … πατάτες για τα McDonald’s – Δείτε τις αχανείς εκτάσεις του που φαίνονται από το Διάστημα (Pics)