Μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να βάζει τις τελευταίες πινελιές για να βγάλει στον αέρα την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την ΔΕΠΑ Εμπορίας ωστόσο στα στρατηγεία των υποψηφίων επενδυτών, επικρατεί προβληματισμός για την ιδιωτικοποίηση που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας μεγάλα φαβορί.
Ο προβληματισμός αυτός αλλά και οι δυσκολίες που ανακύπτουν έχουν μεταφερθεί μετά τις γιορτές και στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και στο Μαξίμου καθώς ανακύπτουν ζητήματα που ενδέχεται να αποδυναμώσουν την πώληση του 100% της εταιρείας και να επηρεάσουν την αποτίμησή της ΔΕΠΑ, για την οποία το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στον τομέα της λιανικής φυσικού αερίου (ΕΠΑ Αττικής) και στις συνέργειες που μπορεί να αναπτυχθούν με τον τομέα του ηλεκτρισμού.
Για δύο παίκτες (Μυτιληναίος, Κοπελούζος) προκύπτουν και θέματα ανταγωνισμού λόγω της μεγάλης διείσδυσής τους στον τομέα της χονδρεμπορικής αγοράς. Ειδικά για την Μυτιληναίος το μερίδιο πέρσι στην αγορά φυσικού αερίου έκλεισε με περίπου 42%, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την ΔΕΠΑ.
Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για το διαγωνισμό αποτελεί όπως σημειώνεται, η πρωτόδικη απόφαση που κέρδισαν τα ELFE εναντίον της ΔΕΠΑ, η οποία ανοίγει το δρόμο για αλλαγή στον τρόπο τιμολόγησης του φυσικού αερίου που μέχρι σήμερα γινόταν με βάση τις διεθνείς τιμές πετρελαίου. Η αλλαγή αυτή πέρα από το γεγονός ότι ψαλιδίζει περίπου κατά 60 εκατ. ευρώ τις οφειλές προς την ΔΕΠΑ που έχουν εκτιναχθεί πλησίον των 130 εκατ. ευρώ, κινδυνεύει να ανοίξει τον Ασκό του Αιόλου και στα τιμολόγια των άλλων μεγάλων πελατών της εταιρείας.
Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ενόψει και του μεγάλου διαγωνισμού προετοιμάζεται να καταθέσει έφεση, την οποία σημειωτέον έχει καθυστερήσει, ελπίζοντας σε μια διαφορετική δικαστική απόφαση που θα την δικαιώνει.
Σε διαφορετική περίπτωση όπως σχολίαζε πρόσφατα κορυφαίος παράγοντας της βιομηχανίας, «την επόμενη μέρα θα σταλεί ο λογαριασμός» στην ΔΕΠΑ εξέλιξη που θα έβαζε μπουρλότο στην πώληση της εταιρείας.
Αποδέκτης γκρίνιας αλλά και ενστάσεων έχει γίνει το ΥΠΕΝ και με την απόφαση που ελήφθη μέσα στις γιορτές να οριστικοποιηθεί η συμμετοχή της εταιρείας με 20% στο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, η οποία κυοφορούνταν πάνω από δύο χρόνια. Στο υπουργείο κάνουν λόγο για επιχειρηματικούς διαξιφισμούς στην αγορά του φυσικού αερίου και επισημαίνουν ότι η επενδυτική απόφαση λήφθηκε λόγω του γεωστρατηγικού χαρακτήρα του έργου. Παρόλα αυτά μερίδα υποψηφίων εκτιμά ότι δεσμεύει τον υποψήφιο αγοραστή με ένα asset για 20 χρόνια όταν στα σκαριά βρίσκονται και άλλα αντίστοιχα πρότζεκτ.
Με αρνητικό πρόσημο «διαβάζουν» στην αγορά και τις συμβάσεις της ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Botas και Sonatrach) καθώς οι τιμές με τις οποίες έχουν συναφθεί τα συμβόλαια περιορίζουν την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας και εκτιμάται ότι πρέπει να αναθεωρηθούν.
Υπό αυτό το πρίσμα θα εξεταστούν πολύ προσεχτικά οι όροι του διαγωνισμού, οι οποίοι και θα καθορίσουν ποιοι και πόσοι θα διεκδικήσουν την ΔΕΠΑ Εμπορίας. Στην αγορά πάντως δεν αποκλείουν εκπλήξεις πρώτου μεγέθους ως προς την λίστα των υποψηφίων με κάποιους εξ αυτών να αμφιταλατεύονται ακόμη και αν είναι συμφέρον να εξαγοράσουν την ΔΕΠΑ ή μια εταιρεία από τους ιδιώτες προμηθευτές για αύξηση του market share.
Στο μεταξύ χθες 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων Κοινοβουλευτικού Ελέγχου θέτουν σοβαρά ερωτήματα σε σχέση με το δημόσιο συμφέρον που γεννά η απόφαση της κυβέρνησης για την πώληση, με ταχείς -όπως αναφέρουν – διαδικασίες, ολόκληρου του ποσοστού που κατέχει το δημόσιο στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Όπως αναφέρουν η Νέα Δημοκρατία, με τον πρόσφατο νόμο που έφερε στη Βουλή (4643/2019), ακυρώνει όλα όσα κατάφερε να κερδίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από σκληρή διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, και προχωράει στην πλήρη ιδιωτικοποίηση της Εμπορίας και των Υποδομών της ΔΕΠΑ, χωρίς αυτό να προκύπτει από καμία δανειακή σύμβαση, πρόγραμμα, οδηγία ή άλλη υποχρέωση της χώρας μας.