search icon

Επιχειρήσεις

ΔΕΗ: Οι πρόωρες εκλογές τινάζουν στον αέρα τη ρευστότητα

«Αγκάθια» τα έσοδα από ΥΚΩ, ΑΔΙ γρίφος η στάση της Κομισιόν για το διαγωνισμό για το λιγνίτη

Της Μαριάννας Τζάννε

Ανώμαλη προσγείωση με τρία καυτά ανοικτά μέτωπα, προκαλεί η προκήρυξη των εθνικών εκλογών για την ΔΕΗ, βάζοντας σοβαρά εμπόδια σε μια σειρά από αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις και εξελίξεις που θα έδιναν μεγάλες ανάσες ρευστότητας στην Επιχείρηση.

Αρχής γενομένης από τον διαγωνισμό για την αποεπένδυση, στην αγορά εκτιμάται ότι μπαίνει οριστικά στο συρτάρι μέχρι να αποφασίσει η επόμενη κυβέρνηση ποιο δρόμο θα ακολουθήσει. Την παραδοχή αυτή μπορεί να ανατρέψει σύμφωνα με παράγοντες της ΔΕΗ, μόνο η Κομισιόν θεωρώντας για παράδειγμα μέσα στο καλοκαίρι ότι πρέπει να κλείσει το φάκελο λιγνίτη.

Στο ΥΠΕΝ αποφάσισαν να δώσουν μια θεωρητική παράταση στο διαγωνισμό για τις 15 Ιουλίου. Πρόκειται όμως για μια ημερομηνία πρακτικά άκυρη αν υπολογίσουμε ότι είναι μια εβδομάδα μετά τις εκλογές. Στην ΔΕΗ επιδιώκουν να υπάρξει ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων για τις επείγουσες εκκρεμότητες της επιχείρησης καθώς ο χρόνος για να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις είναι πολύ περιορισμένος.

Ανατροπές φέρνουν οι εκλογές και στον σχεδιασμό για τις ΥΚΩ. Πρόκειται για ποσά που αναλογούν στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας της περιόδου 2011, για τα οποία η ΔΕΗ είχε λάβει υποσχέσεις από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ότι θα της χορηγηθούν έστω και ψαλιδισμένα.

Όπως ανέφερε χθες σε δημοσιογράφους ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Μανόλης Παναγιωτάκης για την χορήγηση των ΥΚΏ έπρεπε να προηγηθεί γνωμοδότηση της ΡΑΕ και εν συνεχεία να τροποποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο που ακύρωσε η κυβέρνηση στο παρελθόν με νομοθετική ρύθμιση.

Το θέμα με την χορήγηση των ΥΚΩ, συνολικού ύψους άνω των 600 εκ. ευρώ κατέστη επιτακτικό μετά τα περσινά αρνητικά αποτελέσματα της εταιρείας. Ωστόσο με την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών εκφράζονται φόβοι ότι η νομοθετική ρύθμιση που απαιτείται για να αλλάξει ο νόμος δεν μπορεί να περάσει καθώς σταματά το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης. Από τις συνολικές οφειλές των ΥΚΩ η ΔΕΗ προσδοκούσε να λάβει ένα ικανοποιητικό ποσό, της τάξης των 250-300 εκ. ευρώ.

Το τρίτο αγκάθι για την ΔΕΗ που τινάζει στον αέρα η προκήρυξη των εθνικών εκλογών αφορά τον Μηχανισμό Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) για την Πτολεμαίδα 5 χωρίς τον οποίο η μονάδα κρίνεται μη βιώσιμη.

Η ΔΕΗ αλλά και η κυβέρνηση επιδίωκαν να προχωρήσουν σε τροπολογία προκειμένου να θεσπίσουν με βάση και τους νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος. Υπενθυμίζεται ότι ο μηχανισμός αυτός, με τον οποίο θα αποζημιώνονται οι μονάδες για την ισχύ που παρέχουν στο σύστημα και αφορά και τις υπό πώληση λιγνιτικές μονάδες δεν έχει εγκριθεί από την Κομισιόν.

Το σχέδιο του ΥΠΕΝ προέβλεπε την ψήφιση της τροπολογίας ώστε να έχει θεσπίσει η χώρα ένα μηχανισμό πριν την έναρξη ισχύος των νέων κανονισμών για τα ΑΔΙ (δηλ. μέσα Ιουνίου) και στην συνέχεια εφόσον δοθούν οι εγκρίσεις από την ΕΕ να προσαρμοστεί ανάλογα.

Επιπρόσθετο αγκάθι για την νέα μονάδα της ΔΕΗ είναι ότι η εμπορική λειτουργία της Πτολεμαίδα 5 τοποθετείται το 2022. Με βάση το νέο κανονισμό για την λειτουργία της αγοράς ηλεκτρισμού, δικαίωμα για ΑΔΙ έχουν όσες μονάδες βρίσκονται σε εμπορική λειτουργία πριν την έναρξη ισχύος του ευρωπαϊκού κανονισμού.

Το παράθυρο που υπάρχει στον κανονισμό αυτό και επιδίωκε να ανοίξει η ΔΕΗ για την Πτολεμαίδα 5, είναι να έχει κατατεθεί προηγουμένως ένας μηχανισμός επάρκειας ισχύος και να έχει υπογράψει η μονάδα σύμβαση για ένταξη σε αυτόν το μηχανισμό μέχρι τα τέλη του χρόνου. Όμως ο σχεδιασμός αυτός από το βράδυ της περασμένης Κυριακής είναι εντελώς στον αέρα.

Exit mobile version