© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ως COVID free φαίνεται ότι θα δηλωθούν τα περισσότερα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, με βάση το νέο σύστημα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να δώσει ώθηση στο εμβολιαστικό κίνημα. Και αυτό διότι οι περισσότεροι επαγγελματίες αναγνωρίζουν ότι με αυτό τον τρόπο, εκτός του ότι θα έχουν προφανώς πρόσβαση σε ένα κοινό που μεγαλώνει, θα έχουν τη δυνατότητα μεγαλύτερης πληρότητας, και, το κυριότερο, θα αποφύγουν αντιπαραθέσεις με τους πελάτες για τα rapid tests.
Την ίδια ώρα, το νέο μέτρο δεν παύει να προκαλεί πονοκέφαλο και αντιδράσεις μεταξύ των επιχειρηματιών κυρίως γιατί καθιστά «ελεγκτή» του κόσμου την ίδια την επιχείρηση, αλλά και για την πολυπλοκότητα της τήρησης της νέας διαδικασίας που θα φορτώσει και με έξτρα κόστος τις επιχειρήσεις. Αυτή η πολυπλοκότητα μάλιστα, όπως λένε, δημιουργεί και τον κίνδυνο αθέμιτου ανταγωνισμού, αφού, όπως αποδείχτηκε στο παρελθόν, οι νομοταγείς επιχειρηματίες είδαν να χάνουν πελατεία -κυρίως νεαρό κόσμο- από καταστήματα που δεν τηρούσαν τα μέτρα προστασίας και τους περιορισμούς που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση πάντως διαμηνύει ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα είναι επί ποδός και ότι οι κυρώσεις για τους παραβάτες θα είναι μεγάλες. Πόσο μεγάλες αναμένεται να διευκρινιστεί το επόμενο διάστημα. Ηδη στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων -σε συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου- προετοιμάζονται οι αναλυτικές οδηγίες επί της διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθείται πάνω στα δύο μοντέλα στα οποία καλούνται να «υπακούσουν» οι επιχειρήσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι επίκεινται κάποιες βελτιώσεις σε σχέση με αυτά που έχουν ανακοινωθεί ήδη, όπως στη σχέση των τετραγωνικών και των ατόμων που θα επιτρέπονται στα COVID free καταστήματα. Εν τω μεταξύ, στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προετοιμάζεται η σχετική πλατφόρμα μέσω του gov.gr ώστε ως τα μέσα του μήνα να είναι έτοιμη για χρήση.
Επαγγελματίες
Από τις αναλυτικές διευκρινίσεις θα φανεί τελικά και κατά πόσο θα είναι εφαρμόσιμο το νέο μέτρο, καθώς από το γενικό περίγραμμα που έχει γνωστοποιηθεί οι επαγγελματίες εκτιμούν ότι υπάρχουν πολλά σημεία που καθιστούν τα μέτρα ανεδαφικά, ενώ για τους ίδιους το κομμάτι των ελέγχων αποτελεί και το μεγαλύτερο αγκάθι.
«Το μέτρο είναι ξεκάθαρα ένας μοχλός πίεσης. Ένα μήνυμα προς τον κόσμο ότι χωρίς το εμβόλιο χάνεις κομμάτι από τις καθημερινές χαρές της ζωής. Με το σκεπτικό συμφωνώ, δεν μπορείς όμως να βάζεις τον επαγγελματία να κάνει τον χωροφύλακα», λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων Γιώργος Καββαθάς. «Με ποιο δικαίωμα εγώ μπορώ να ελέγξω κάποιον; Ακόμα κι έτσι όμως, μπορώ, π.χ., να κάνω ταυτοπροσωπία; Και ποιος λέει ότι δεν έρχεται κάποιος με πιστοποιητικό άλλου; Γενικά η πρόταση έχει πολλές τρύπες και κενά», προσθέτει.
Ο κ. Καββαθάς επισημαίνει και κάποια «εξόφθαλμα», όπως λέει, πρακτικά ζητήματα. Το πρώτο είναι το αυξημένο κόστος που θα επωμιστούν οι επιχειρήσεις αφού αναγκαστικά θα πρέπει να προσλάβουν κόσμο στην πόρτα που θα ελέγχει τον πελάτη που θέλει να εισέλθει. «Εάν μία επιχείρηση λειτουργεί 16 ώρες, αυτό σημαίνει δύο προσλήψεις», σημειώνει. Έπειτα υπάρχει θέμα με το ανεμβολίαστο προσωπικό. «Ειδικά στον χώρο των καφέ όπου η ηλικιακή ομάδα των περισσότερων εργαζόμενων είναι 18-25 κάποιοι δεν έχουν προλάβει να εμβολιαστούν. Υπάρχουν επίσης και αυτοί που δεν θέλουν να εμβολιαστούν. Τι θα κάνουν οι καταστηματάρχες, θα πρέπει να επιβάλουν τον εμβολιασμό στο σύνολο του προσωπικού τους ή θα τους απολύσουν για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης τους και με ποιο κόστος;», διερωτάται και συμπληρώνει: «Δεν θα πληρώσει ο υπουργός τα δικαστικά έξοδα, ούτε το κόστος που θα προκύψει σε περίπτωση που τα δικαστήρια αποφασίσουν ότι η απόλυση ήταν καταχρηστική».
Πάντως ο ίδιος εκτιμά ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες θα προτιμήσουν να δηλώσουν τα καταστήματά τους COVID free. «Αν χαρακτηριστείς μεικτό κατάστημα, αφενός κινδυνεύεις να χάσεις περίπου το 65% του πληθυσμού που εκτιμώ πως ως τον Σεπτέμβριο θα έχει εμβολιαστεί. Επιπρόσθετα έχεις τον “βραχνά” του rapid test. Πόσοι πελάτες θα κάνουν ένα rapid test που κοστίζει περίπου 20 ευρώ για να πάνε να πιουν έναν καφέ ή να φάνε ένα φαγητό; Ακόμα κι αν υπάρξουν κάποιοι που θα το κάνουν… πόσες φορές να το κάνουν; Μία, δύο; Επομένως η επιλογή του “μεικτού”, αν μιλάμε για την τήρηση των οδηγιών, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται», λέει ο κ. Καββαθάς.
Το ίδιο πιστεύει και ο πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων Εστίασης BARECA Νεκτάριος Νικολόπουλος. «Γενικά είμαστε μπερδεμένοι με την όλη κατάσταση και νομίζω δεν έχει καταλάβει κανείς ακριβώς τα δεδομένα και τις διαστάσεις του θέματος. Ως επιχειρηματίας και όχι ως πρόεδρος του Σωματείου, δηλώνω ότι προτιμώ να βγει η κυβέρνηση και να πει “απαγορεύεται ο ανεμβολίαστος να πηγαίνει σε καταστήματα εστίασης”, παρά αυτό το πολύπλοκο πράγμα, στο οποίο θα κληθούμε οι επαγγελματίες να παίξουμε τον ρόλο του κακού. Να διώξουμε πελάτες κάνοντας μία επιλογή. Επιπλέον, είναι και το κόστος με το οποίο θα επιφορτιστούμε, αφού θα πρέπει να προσλάβουμε κόσμο για να ελέγχει ποιος μπαίνει. Και ως εκεί, το να βλέπεις εάν κάποιος έχει πιστοποιητικό εμβολιασμού ή όχι, φτάνει. Μη με μπλέκεις όμως με rapid tests και “παραθυράκια”. Βάλε μια οριζόντια απαγόρευση ώστε να ξέρει κάποιος ότι ο νόμος απαγορεύει να εισέλθει στο κατάστημα. Κι εγώ θα τον τηρήσω τον νόμο. Οι νομοταγείς και σωστοί επαγγελματίες με τα μέτρα που κληθήκαμε να εφαρμόσουμε κατ’ εντολή της Πολιτείας έχουμε βγει χαμένοι διώχνοντας στο τέλος πελάτες από τα μαγαζιά μας. Τώρα που προσπαθούμε να καλύψουμε τα σπασμένα από την προηγούμενη περίοδο καλούμαστε και πάλι να γίνουμε δυσάρεστοι στους ανθρώπους που έχουμε ανάγκη. Και την ίδια ώρα, όπως στο παρελθόν, θα βγουν “πειρατές” κερδίζοντας από τη σιωπηρή ανυπακοή. Δεν μπορεί να γίνουν έτσι τα πράγματα», λέει.
Το μοντέλο του COVID free θα ακολουθήσουν τα καταστήματα του ομίλου Καστελόριζο, όπως λέει στο «business stories» ο πρόεδρος του ομίλου Αντώνης Σταύρου. Και ο ίδιος ωστόσο εκφράζει μεγάλο προβληματισμό για το νέο καθεστώς λειτουργίας. «Δεν μπορούμε να κάνουμε οι επιχειρήσεις τον αστυνομικό. Νομίζω ότι είναι ακραίο και θα δημιουργήσει τελικά μεγαλύτερα προβλήματα. Είναι πολύ λεπτή η θέση μας, τόσο του επιχειρηματία όσο και του σερβιτόρου ή του υπαλλήλου που θα πρέπει να ελέγξει τον πελάτη. Το ζητούμενο είναι να καταλάβουν όλοι ότι με τον εμβολιασμό προστατεύουν τον εαυτό τους και το κοινωνικό σύνολο. Εφόσον όμως φτάνουμε σε αναγκαστικά μέτρα, θεωρώ ότι πιο αποτελεσματικό θα ήταν, περίοδος που είναι, να έθεταν περιορισμούς στις μετακινήσεις στα διόδια και τα λιμάνια για τους ανεμβολίαστους παρά αυτό που πάει να γίνει».
«Δυστοπικό», χαρακτηρίζει το μέτρο διαχωρισμού των καταστημάτων ο Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης. «Η εξαγγελία των κυβερνητικών προτάσεων είναι αντίθετη στην αρχή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, ως αυτοτελές ανθρώπινο δικαίωμα», αναφέρει σε ανακοίνωσή του στην οποία σημειώνει και ότι «καλούνται να αναλάβουν νέους ρόλους: αυτόν του ιατρικού επιτηρητή και του χωροφύλακα».
«Καλούμαστε να παίξουμε έναν ρόλο που δεν μας αρμόζει. Δουλειά μας είναι φιλοξενούμε κόσμο, να τον κάνουμε να περνάει ωραία, όχι να κάνουμε ελέγχους που μάλιστα περιλαμβάνουν και προσωπικά δεδομένα», λέει το μέλος του Κύκλου και ιδιοκτήτης μπαρ Πέτρος Κασιμάτης. Ο ίδιος ακόμα δηλώνει αναποφάσιστος για τις επόμενες κινήσεις: «Περιμένω να δω αναλυτικά τα μέτρα και θα το αποφασίσω τις επόμενες ημέρες».
Πώς θα λειτουργεί
Ουσιαστικά οι επιχειρηματίες καλούνται να επιλέξουν είτε μια COVID free επιχείρηση, είτε αυστηρότερα πρωτόκολλα λειτουργίας, από τις 15 Ιουλίου. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από το νέο μοντέλο, το οποίο ανακοίνωσε η κυβέρνηση, με τις επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης να μετατρέπονται σε δύο ταχυτήτων.
Στην πρώτη ταχύτητα βρίσκονται οι COVID free επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις αυτές θα δέχονται μόνο εμβολιασμένους, εφόσον έχουν παρέλθει 14 ημέρες και από τη δεύτερη δόση του εμβολίου, είτε θα δέχονται πελάτες οι οποίοι έχουν νοσήσει μέσα στο τελευταίο εξάμηνο.
Το πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης θα αποτελεί και το «διαβατήριο» για τον πελάτη που θέλει να επισκεφθεί ένα COVID free εστιατόριο, μια καφετέρια ή ένα μπαρ.
Όσοι επιχειρηματίες αποφασίσουν να υιοθετήσουν το COVID free μοντέλο θα κερδίσουν μεγαλύτερη πληρότητα, η οποία θα φτάνει στο 85%, ενώ οι πελάτες, ακόμη και όταν θα βρίσκονται όρθιοι εντός του καταστήματος, δεν θα χρειάζεται να φορούν μάσκα. Η πληρότητα μειώνεται στα κέντρα διασκέδασης στο 60%.
Στη δεύτερη ταχύτητα, οι επιχειρήσεις θα δέχονται τόσο εμβολιασμένους όσο και ανεμβολίαστους πελάτες. Σε αυτή την περίπτωση, τα πρωτόκολλα λειτουργίας είναι αυστηρότερα. Για να επισκεφθεί, για παράδειγμα, ένας πελάτης ένα εστιατόριο που λειτουργεί σε εσωτερικό χώρο, θα πρέπει προηγουμένως να έχει κάνει μοριακό ή rapid test. Ενα κόστος που προφανώς θα το επωμίζεται.
H πληρότητα γι’ αυτή την κατηγορία των επιχειρήσεων θα είναι στο 50%, ενώ η πληρότητα είναι πολύ χαμηλότερη, στο 25%, για τα κλαμπ και τα μουσικά κέντρα. Οι ανήλικοι θα μπορούν να προσέρχονται με δήλωση self test γονέα.
Κάθε κατάστημα υποχρεούται να έχει ειδική σήμανση στην πόρτα του γνωστοποιώντας στους πελάτες τον χαρακτήρα λειτουργίας. Η δε προτροπή προς τις επιχειρήσεις του κλάδου, όπως φάνηκε απ’ τις πρόσφατες τοποθετήσεις του υπουργού Ανάπτυξης Αδώνη Γεωργιάδη, είναι να σπεύσουν να πάρουν θέση και να προετοιμαστούν για το φθινόπωρο, όπου υπάρχει η απειλή της μετάλλαξης Δέλτα αφήνοντας να εννοηθεί ότι η ευχέρεια ελιγμών για στήριξη έχει περιοριστεί.
Ο κλάδος δεν έχει επανέλθει πλήρως
Σε κάθε περίπτωση, τα νέα μέτρα έρχονται σε μια στιγμή που ο κλάδος της εστίασης δεν έχει επανέλθει σε κανονική λειτουργία. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ακόμη και σήμερα 2 στα 10 καταστήματα δεν έχουν ανοίξει. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι δεν επιτρέπεται η λειτουργία των κλειστών χώρων εστίασης.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις τουριστικές περιοχές λόγω έλλειψης τουριστικού ρεύματος. Πριν από δέκα ημέρες, λέει ο κ. Καββαθάς, στην Παλιά Πόλη της Ρόδου λειτουργούσαν μόλις 6 από τα 40 εστιατόρια και στη Λίνδο 4 από τα 35.
«Γενικά η κίνηση είναι πολύ πεσμένη και φοβάμαι ότι τελικά ο τουρισμός δεν θα πάει και τόσο καλά», λέει από την πλευρά του ο κ. Νικολόπουλος. «Ολοι οι επαγγελματίες βάζουμε στοιχήματα αν θα μας κλείσουν πάλι Οκτώβριο ή Νοέμβριο. Προσωπικά ήταν να ξεκινήσω τώρα μία ανακαίνιση, αλλά δεν θα το κάνω γιατί φοβάμαι ότι και η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη», τονίζει.
Covid free καταστήματα
■ Θα δέχονται μόνο εμβολιασμένους, εφόσον έχουν παρέλθει 14 ημέρες και από τη δεύτερη δόση του εμβολίου, είτε θα δέχονται πελάτες οι οποίοι έχουν νοσήσει μέσα στο τελευταίο εξάμηνο. «Διαβατήριο» το πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης
■ Πληρότητα στο 85%
■ Οι πελάτες ακόμη και όταν θα βρίσκονται όρθιοι εντός του καταστήματος δεν θα χρειάζεται να φορούν μάσκα
Μεικτά καταστήματα
■ Ο πελάτης θα πρέπει προηγουμένως να έχει κάνει μοριακό ή rapid test
■ H πληρότητα θα είναι στο 50%, ενώ η αντίστοιχη είναι πολύ χαμηλότερη, στο 25%, για τα κλαμπ και τα μουσικά κέντρα
■ Οι ανήλικοι θα μπορούν να προσέρχονται με δήλωση self test γονέα
Διαβάστε ακόμη:
«Αφοί Κουκουζέλη»: Η «απόλυτη μοναξιά» του Βιοτεχνικού Πάρκου Σερρών
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Νέα έργα φωτοβολταϊκών σταθμών 500 MW τους επόμενους μήνες