Η Volkswagen είναι αποφασισμένη να εμβαθύνει περαιτέρω τις σχέσεις της με την Ελλάδα εξετάζοντας τη μεταφορά εδώ των ομάδων που αναπτύσσουν το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ομίλου VW, δρα Χέρμπερτ Ντις.
Στην αποκλειστική συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ», στο περιθώριο της εκδήλωσης για την έναρξη της β’ φάσης του φιλόδοξου προγράμματος της Αστυπάλαιας όπου παρευρέθη μαζί με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο δρ Ντις εκφράζει την πεποίθησή του για την επιτυχία του προγράμματος που θα καταστήσει το νησί των Δωδεκανήσων παγκόσμιο πρότυπο και υπογραμμίζει τις προοπτικές που έχει η Ελλάδα επιδιώκοντας πλέον την ανάπτυξη καινοτομιών και νέων τεχνολογιών.
Παράλληλα όμως μιλά για την ενεργειακή κρίση, τη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
«Αυτό που εξετάζουμε είναι να έρθουμε στην Ελλάδα και να στήσουμε εδώ τις ομάδες μας για τον επόμενο στόλο αυτόνομων οχημάτων που θέλουμε να φτιάξουμε», λέει ο επικεφαλής της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ερωτηθείς για νέες επενδύσεις του ομίλου στη χώρα μας. «Το συζητάμε και με την κυβέρνηση, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχουμε πάρει κάποια απόφαση», σπεύδει να προσθέσει. Εξηγεί ωστόσο ότι οι συνθήκες είναι ευνοϊκές. «Στην Ελλάδα υπάρχουν προοπτικές πάνω στην ανάπτυξη λογισμικού και νέων τεχνολογιών. Το βλέπουμε, επενδύσεις γίνονται. Ακόμα κι αυτό που κάνουμε εμείς εδώ (σ.σ.: στην Αστυπάλαια), που είναι ένα μέρος της δουλειάς μας και μάλιστα σε μικρή κλίμακα, είναι ενδεικτικό».
Σύμφωνα με τον ίδιο, στο κομμάτι αυτό η Ελλάδα έχει πολλά πλεονεκτήματα. «Πρώτα απ’ όλα, προσφέρει μια εξαιρετική ποιότητα ζωής και καθώς αυτό πλέον αποτελεί ζητούμενο, η ελκυστικότητα της χώρας μεγαλώνει, ειδικά πάνω στο κομμάτι του λογισμικού, που για τις μεγάλες εταιρείες πλέον μπορούν να στηθούν εξ αποστάσεως ομάδες σε διάφορες τοποθεσίες ανά τον κόσμο. Για παράδειγμα, ο άνθρωπός μας που παρουσίασε σήμερα την εφαρμογή (σ.σ.: AstyMove) είναι Βρετανός, αλλά ζει και εργάζεται στη Βαρκελώνη. Το κάνει διότι έχει καλύτερη ζωή εκεί. Αυτό λοιπόν είναι το πλεονέκτημα σήμερα της Ελλάδας σε έναν κόσμο που αλλάζει. Οι φυσικοί πόροι είναι φανταστικοί, η κουλτούρα… Επίσης, η εκπαίδευση πολύ καλή. Εάν λοιπόν υπάρχει πολιτική σταθερότητα και προχωρήσει λίγο περισσότερο αυτό που βλέπουμε να συντελείται στην Ελλάδα, τότε ο δρόμος είναι ανοιχτός».
Για μια βιομηχανική επένδυση, π.χ. για κάποιο εργοστάσιο, πάντως, δεν υπάρχει σκέψη. Μάλιστα ο ίδιος αποκαλύπτει ότι πριν από τη συμφωνία για την υποστήριξη του προγράμματος της Αστυπάλαιας υπήρχαν συζητήσεις για κάποια βιομηχανικά projects και συγκεκριμένες προτάσεις από την ελληνική κυβέρνηση, που όμως η VW δεν θεωρούσε βιώσιμες.
«Τότε τέθηκε στο τραπέζι να συμμετέχουμε σ’ αυτό το φιλόδοξο project, να βοηθήσουμε στη μετάβαση ενός νησιού προς ένα έξυπνο και βιώσιμο μέλλον, που θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα. Στην αρχή δεν ήμουν και πολύ σίγουρος ότι μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Μετά πάλι σκέφτηκα “γιατί όχι;”. Στην τελική δεν είναι μόνο να αλλάξεις τα οχήματα σε ηλεκτρικά, το μεγάλο στοίχημα είναι να μετασχηματίσεις τα οικοσυστήματα. Και στα νησιά μπορείς να το κάνεις πιο εύκολα, γιατί είναι μικρότερη η κλίμακα. Κάπως έτσι μπήκαμε στη συζήτηση με την ομάδα του κυρίου πρωθυπουργού για την επιλογή του νησιού. Καταλήξαμε στην Αστυπάλαια. Δεν ήξερα καν πού ήταν το νησί. Νομίζω όμως ότι ήταν καλή επιλογή. Ειδικά καθώς δεν είναι ακόμα “πράσινο” νησί. Οπότε όλα πρέπει παράλληλα να δουλευτούν, τα αυτοκίνητα, η ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ, τα δίκτυα, οι υπηρεσίες. Είναι μια πολύ καλή υπόθεση. Είναι ένα project αρκετά μεγάλο για να έχει λογική και παράλληλα τόσο μικρό ώστε να μην είναι και ακριβό», λέει.
Για τον ίδιο, η πραγματική αξία του συγκεκριμένου προγράμματος, αλλά και ο αντίκτυπός του στην ενεργειακή μετάβαση θα φανεί σε 4 με 5 χρόνια από τώρα. «Το πιστεύω, θα αποτελέσει βιτρίνα για όλο τον κόσμο, για το πώς επιτυγχάνεις πράσινο, βιώσιμο τουρισμό, ότι το ηλεκτρικό οικοσύστημα μπορεί να λειτουργήσει», σημειώνει.
Το πρόγραμμα
Στην εκδήλωση της περασμένης Πέμπτης στο νησί έγινε ένας μίνι απολογισμός γι’ αυτά που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο στο πρόγραμμα και τι θα ακολουθήσει ώστε να επιτευχθεί ο στόχος να εξελιχθεί η Αστυπάλαια σε υπόδειγμα πράσινης κινητικότητας και κυκλικής οικονομίας, τόσο στις μετακινήσεις όσο και στην παραγωγή ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή και διαχείριση ενός υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας με φωτοβολταϊκά συστήματα 3 MW, σύστημα αποθήκευσης ενέργειας και, σε δεύτερη φάση, μία ανεμογεννήτρια.
Στον πυλώνα της έξυπνης κινητικότητας, ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία των δύο κεντρικών υπηρεσιών που αποβλέπουν στην καθιέρωση των εύκολων, ευέλικτων και πράσινων μετακινήσεων για κατοίκους και επισκέπτες, ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Το πρόγραμμα AstyBus είναι μια νέα υπηρεσία συγκοινωνίας, κατά παραγγελία, που θα λειτουργεί στόλο ηλεκτρικών μίνι βαν ID.Buzz της VW, εμπνευσμένων από τα πλέον γνωστά βαν της δεκαετίας του ’80, που θα χρησιμοποιηθούν μάλιστα για πρώτη φορά στην Αστυπάλαια.
Μέσω του δεύτερου προγράμματος, του AstyGo, οι μόνιμοι κάτοικοι και οι επισκέπτες θα μπορούν να νοικιάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα τα οποία θα είναι διαθέσιμα σε διάφορους σταθμούς, διάσπαρτους ανά το νησί. Πρόκειται για ένα δίκτυο ευέλικτου διαμοιρασμού και οι κρατήσεις θα γίνονται με το λεπτό.
Οι ενδιαφερόμενοι χρήστες θα μπορούν να κάνουν εύκολα κρατήσεις για εξυπηρέτηση από το AstyBus και το AstyGo μέσω κοινής εφαρμογής (app), της AstyMove. Οι δύο υπηρεσίες προγραμματίζεται να τεθούν σε πλήρη λειτουργία τον Οκτώβριο.
Η εισαγωγή του ηλεκτρικού στόλου για τις συγκοινωνίες και την ενοικίαση μέσων μετακίνησης συνοδεύεται από τον ξεχωριστό πυλώνα της σταδιακής αντικατάστασης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκίνητα, με στόχο τον πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου έως το 2025.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι σταθερά ενεργό το πρόγραμμα e-Astypalea, το οποίο αφορά την παροχή επιδοτήσεων από τη VW και το ελληνικό κράτος για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, την απόσυρση παλιών Ι.Χ. και την απόκτηση ιδιωτικών φορτιστών.
Ο δρ Ντις δηλώνει ευχαριστημένος από τη μέχρι τώρα εξέλιξη του προγράμματος. «Η μεγαλύτερη ανησυχία μου ήταν η εγκατάσταση των ΑΠΕ. Ξέρετε, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν νόημα μόνο αν η παραγόμενη ενέργεια για τη φόρτισή τους δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Τώρα υπάρχει η δέσμευση και σύντομα θα ξεκινήσει η κατασκευή του υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Επίσης, είμαι πολύ ευχαριστημένος για τα καινοτόμα συστήματα μεταφοράς που ξεκινάμε τώρα να εγκαθιστούμε. Θεωρώ ότι ο διαμοιρασμός των οχημάτων μπορεί να βοηθήσει. Τα ενοικιαζόμενα οχήματα και οι υπηρεσίες μεταφοράς, νομίζω, θα είναι πολύ χρήσιμα εδώ. Και αυτό διότι είναι ένα σχετικά μικρό νησί που, αν το καλοσκεφτεί κανείς, δεν χρειάζεται να κατέχει αυτοκίνητο. Και για μένα, είναι αρκετά υποσχόμενο αυτό το πρόγραμμα, εάν λάβει υπόψη κανείς και τις μελέτες που έχουν διενεργηθεί και δείχνουν ότι το 50% των ιδιοκτητών οχημάτων είναι έτοιμοι να τα παραδώσουν και να μπουν στη διαδικασία του διαμοιρασμού. Και με αυτά που στήνουμε πιθανώς να έχουν όχι τις ίδιες, αλλά και καλύτερες υπηρεσίες κινητικότητας», σημειώνει.
Παρ’ όλα αυτά, η εκκίνηση του προγράμματος προς το παρόν συνοδεύτηκε από την αγορά 8 ηλεκτρικών αυτοκινήτων και 4 scooters, αριθμός αρκετά μικρός. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και άλλα 7 οχήματα που δώρισε η VW στον Δήμο, στην Αστυνομία, στο Λιμενικό, στο Κέντρο Υγείας και την Πολιτική Αεροπορία. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος είναι αισιόδοξος λέγοντας ότι είναι απλώς θέμα χρόνου.
«Είμαστε ακόμα στην αρχή, δεν ανησυχούμε. Εξάλλου η μετάβαση δεν είναι άμεση. Η τάση όμως σε όλο τον κόσμο είναι ασταμάτητη. Πέρυσι η Porsche (σ.σ.: μέλος του ομίλου VW) πούλησε περισσότερα μοντέλα Tycan (σ.σ.: είναι ηλεκτρικό) απ’ ό,τι 911. Οπότε και εδώ όταν αλλάξει περίπου το 10% του στόλου του νησιού θα αρχίσουν όλοι να αναρωτιούνται “γιατί δεν έχω κι εγώ”. Επειτα πρέπει να δει κανείς και την οικονομική προοπτική. Η τιμή της βενζίνης έχει φτάσει πλέον τα 2 ευρώ και πιθανόν κάποια στιγμή να κατέβει στο 1,5 ευρώ. Με το κόστος της ηλιακής ενέργειας, π.χ., στα 5 σεντς ανά kWh, αυτό σημαίνει ότι για μια απόσταση 100 χλμ. ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα χρειαστεί 5 ευρώ. Οπότε θα σας έλεγα να μην ανησυχείτε. Η μετάβαση θα γίνει. Και σε αυτό φυσικά θα βοηθήσουν τα σωστά κίνητρα και η ολοκλήρωση των υποδομών».
Ενεργειακή κρίση και ημιαγωγοί
Οπότε και η κουβέντα μας δεν μπορεί να μην πάει στην ενεργειακή κρίση. «Η μετάβαση γίνεται επιτακτική πλέον λόγω της κρίσης;» τον ρωτάμε. «Δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση και πιθανόν την επισπεύδει. Αλλά η αλήθεια είναι ότι για να γίνει η μετάβαση χρειάζεται περισσότερος χρόνος. Πρέπει να δημιουργηθούν οι υποδομές, κάτι που σημαίνει ότι χρειαζόμαστε περισσότερα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα», απαντά ο δρ Ντις.
Ο πρόεδρος του ομίλου VW αναφέρει ότι σήμερα η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει ένα μεγάλο ρίσκο. «Πρώτα είχαμε την πανδημία, μετά ήρθε η έλλειψη των ημιαγωγών, που συνεχίζει ακόμα, και πλέον προστέθηκε η Ουκρανία. Αυτό φυσικά δεν είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά γενικό».
«Τι είναι αυτό που σας ανησυχεί περισσότερο;» τον ρωτάμε. «Νομίζω το πιο καταστροφικό απ’ όλα είναι ότι έχουμε έναν πόλεμο στην Ευρώπη και πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο όπου τον αποδεχόμαστε. Οτι είναι εκεί και δεν σκοπεύουμε να τον τερματίσουμε. Αυτό είναι το πιο ανησυχητικό. Και για την παγκόσμια οικονομία, το ίδιο. Αυτοί οι νέοι τοίχοι που χτίζονται στον κόσμο θα την επηρεάσουν», λέει ο δρ Ντις.
Η αγορά του αυτοκινήτου, πάντως, εκτιμά ότι θα κινηθεί προς μια σχετική ομαλοποίηση στο β’ εξάμηνο της χρονιάς. «Τα πράγματα με την πανδημία στην Κίνα βελτιώνονται. Εκεί έχουμε τρία εργοστάσια. Η Σανγκάη πλέον ανοίγει. Επίσης, θεωρώ ότι η έλλειψη ημιαγωγών θα περιοριστεί σταδιακά περιμένοντας πως στο β’ εξάμηνο θα έχουμε καλύτερη ροή προμηθειών. Επίσης, η καταναλωτική ζήτηση παραμένει υψηλή. Για τα ηλεκτρικά οχήματα, δε, εξαιρετικά υψηλή. Επομένως, δεν είμαι τόσο απαισιόδοξος για την αγορά. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να τελειώσουμε αυτό τον πόλεμο, γιατί μεσοπρόθεσμα θα επηρεάσει σημαντικά την παγκόσμια οικονομία».
Κλείνοντας, η κουβέντα πηγαίνει στα ταξίδια του δρος Ντις στη χώρα μας. «Ερχόμουν συχνά, κυρίως στα φοιτητικά μου χρόνια και έχω επισκεφτεί κάποια από τα νησιά των Κυκλάδων. Ωστόσο είχα να έρθω πολλά χρόνια, κάπου δέκα. Μου αρέσουν η Ελλάδα, τα μέρη, η Ιστορία, οι φιλόσοφοι… Είναι πολύ όμορφη χώρα και χαίρομαι που έχει τώρα μια κυβέρνηση που έχει καταφέρει να την επαναφέρει και να τη βάλει μπροστά σε θέματα καινοτομίας και νέων τεχνολογιών», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμη:
Οι τιμές και οι τάσεις στα ενοίκια γραφείων της Αθήνας στις 6 βασικές επιχειρηματικές «πιάτσες»
Sun of a Beach: Το ελληνικό brand που γοητεύει τους Γερμανούς (pic)
Ποσειδώνια 2022: Με συμμετοχή ρεκόρ στη «Μέκκα της Ναυτιλίας» (pics)