Σε μια προσπάθεια να ανακόψει πιθανό γενικευμένο κύμα ανατιμήσεων με αφορμή τις πιέσεις που ασκούνται διεθνώς στις τιμές του κακάο, του καφέ, και του μοσχαρίσιου κρέατος, ο υπ. Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έθεσε για ακόμα μία φορά ενώπιον των ευθυνών τους τις αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ και τις Βιομηχανίες τροφίμων, ζητώντας τους να συνεχίσουν να βάζουν “πλάτη” στην προσπάθεια αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού τροφίμων, που τον περασμένο μήνα ήταν στο +0,1%.

Σε ειδική σύσκεψη που συγκάλεσε στο υπουργείο Ανάπτυξης με εκπροσώπους του Σούπερ Μάρκετ και της Βιομηχανίας Τροφίμων ζήτησε συγκράτηση των τιμών στα προϊόντα που δέχονται σημαντική πίεση λόγω της διεθνούς πορείας της αγοράς, με “αιχμή” καφέ, κακάο, χυμό πορτοκαλιού και μοσχάρι. Παράλληλα ζήτησε να κάνουν κάθε τι προκειμένου να μην υπάρξουν ανατιμήσεις σε άλλα προϊόντα προειδοποιώντας εκ νέου με ελέγχους και πρόστιμα. Από την άλλη τόνισε ότι επιθυμεί να υπάρξει ομοφωνία στον υπό διαμόρφωση «Κώδικα Δεοντολογίας» που θα αλλάξει όλο το σύστημα των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών από τον επόμενο μήνα και ως εκ τούτου η ισχύς του Κώδικα ίσως χρειαστεί να μετατεθεί λίγο αργότερα απ’ την 1η Μαρτίου που είναι προσδιορισμένο. Από την άλλη η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σημείωσε προς τους εκπροσώπους των Σούπερ Μάρκετ και των Βιομηχανιών Τροφίμων πως δεν πρόκειται να μπει σε μία συζήτηση περί άρσης των περιοριστικών μέτρων στην αγορά τα οποία φαίνεται ότι θα λάβουν νέα παράταση, πέραν του τέλους Απριλίου και διαμήνυσε ότι ο έλεγχος της αγοράς θα είναι συνεχής με την κυβέρνηση να διαθέτει το ‘οπλοστάσιο’ εκείνο που θα της επιτρέψει να απαντήσει, εφόσον χρειαστεί.

«Έχουμε πετύχει να έχουμε τον μικρότερο πληθωρισμό τροφίμων απ’ όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Και επειδή μας ενδιαφέρει αυτή η προσπάθεια να συνεχίσει να έχει αποτελέσματα, απευθυνόμαστε με όλες μας τις δυνάμεις της αγοράς και πιέζουμε με όλους τους τρόπους οι πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται διεθνώς, να μην περάσουν όσο γίνεται στην ελληνική αγορά», έλεγε μετά τη συνάντηση ο υπουργός. Κάλεσε οι πιθανές νέες ανατιμήσεις «να απορροφηθούν απ’ όλο τον χώρο των σούπερ μάρκετ, της βιομηχανίας τροφίμων και των πολυεθνικών με μείωση του μεσοσταθμικού τους κέρδους. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οι πολίτες να εισπράττουν καλύτερες δυνατότητες και υψηλότερο διαθέσιμο εισόδημα. Ταυτόχρονα, πιέζουμε και αναμένουμε με ελέγχους οι οποίοι θα ενταθούν, περισσότερες πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές και όχι παραπλανητικές», κατέληξε ο υπουργός.

Από την άλλη σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων στη χθεσινή σύσκεψη, που διήρκεσε πάνω από 1,5 ώρα, σημείωσαν από τη μία ότι θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να βοηθήσουν, από την άλλη όμως ξεκαθάρισαν πως τα περιθώρια τους δεν είναι πολλά καθώς έχουν φθάσει στα όρια τους.

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του Προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) κ. Ιωάννη Γιώτη, της γνωστής βιομηχανίας τροφίμων, ο οποίος εξερχόμενος της συνάντησης έκανε λόγο για «τη χειρότερη περίοδο για τη βιομηχανία τροφίμων». «Ηδη για να συγκρατήσουμε τις τιμές τρώμε από τις σάρκες μας, με δεδομένο ότι η πρώτη ύλη είναι τουλάχιστον το 50% του κόστους μιας βιομηχανίας ενώ αυξημένο είναι και το μισθολογικό και ενεργειακό κόστος», τόνισε, προσθέτοντας ότι «βρισκόμαστε σε αδιέξοδο» ως προς τον τρόπο περαιτέρω μείωσης των περιθωρίων κέρδους.

Εκπρόσωποι της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ υπό τον Πρόεδρο κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη και τον γενικό διευθυντή κ. Απόστολο Πεταλά αν και αποχώρησαν απ’ το υπουργείο χωρίς να κάνουν δηλώσεις, πληροφορίες αναφέρουν πως μέσα στη σύσκεψη διαμήνυσαν ότι θα συνεχίσουν να ‘βάζουν πλάτη’ για να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός, προειδοποίησαν όμως ότι δεν διαθέτουν μεγάλη ευελιξία καθώς και για τις βάσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου στη χώρα, όπου σήμερα απασχολούνται δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι.

Τι αλλάζει με τις προσφορές

Η χθεσινή συνάντηση πραγματοποιήθηκε την ώρα που μπαίνουν οι “τελευταίες πινελιές” στο νέο Κώδικα Δεοντολογίας με τον οποίο αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος που γίνονται οι προωθητικές ενέργειες στα Σούπερ Μάρκετ.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, οι προσφορές είτε αφορούν ποσοστό έκπτωσης, για παράδειγμα -20%, είτε ποσό, όπως για παράδειγμα 2 ευρώ φθηνότερα, θα υπολογίζονται με βάση την χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες κι όχι την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα.

Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται και τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα και τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκα γάλατα, τυριά και γιαούρτια, τα οποία από τη φύση τους ή στο στάδιο της μεταποίησης ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ημερών.

Για τις προωθητικές ενέργειες με τη μορφή «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο», δεν υπάγονται στη ρύθμιση της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών, αλλά θα ελέγχονται με βάση τη νομοθεσία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Έτσι, ένα προϊόν που πωλείται υπό αυτή τη μορφή προσφοράς, θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι.

Στόχος μέσα από την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας είναι οι προσφορές και οι εκπτώσεις να είναι πιο ξεκάθαρες και πιο «ειλικρινείς».

Διαβάστε ακόμη 

Αποκαλύφθηκαν 6,6 δισ. ευρώ αδήλωτων εσόδων με τη διασύνδεση POS και ταμειακών

Ενέργεια: Το φυσικό αέριο πέφτει, αλλά το ρεύμα ανεβαίνει (pics)

Bloomberg: Ο Μακρόν προσπαθεί να φέρει στο ίδιο τραπέζι Ευρώπη, Ουκρανία και Τραμπ για τις ειρηνευτικές συνομιλίες (tweets)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ