«Οι αεροπορικές σε όλο τον κόσμο είναι σε μία προσπάθεια που μάχονται για την επιβίωσή τους κι αυτό δεν είναι υπερβολή. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία των αερομεταφορών. Λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων, τα στελέχη στην αγορά διαπιστώνουν τώρα ότι ο χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος και η επιστροφή στην κανονικότητα θα πάρει περισσότερο χρόνο σε σχέση με αυτό που αναμενόταν».
Η δήλωση του προέδρου της Aegean κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης των αναλυτών προδιαθέτει για τις δυσκολίες που έχει μπροστά ο κλάδος αλλά και ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας τους επόμενους μήνες «όπου η ορατότητα είναι εξαιρετικά περιορισμένη», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Ευτύχης Βασιλάκης.
Για την ίδια την Aegean, «εξετάζουμε κάθε δυνατό σενάριο ώστε να μετριάσουμε σταδιακά τις επιπτώσεις της πανδημίας». Πέραν των συνεχών προσπαθειών για αναπροσαρμογή του πτητικού προγράμματος ανάλογα με τα δεδομένα, αλλά και τη συμφωνία με την Αirbus για μετάθεση προς τα πίσω του χρονοδιαγράμματος παραλαβής των νέων αεροσκαφών (σ.σ. η παραγγελία των έως 46 Airbus παραμένει ως έχει), σημαντικό όπλο στη μάχη κατά της πανδημίας για τον όμιλο θεωρείται και το γεγονός ότι στο επόμενο διάστημα λήγουν πολλές από τις μισθώσεις αεροσκαφών:
«Υπάρχει μεγάλη ευελιξία δεδομένου ότι έχουμε αρκετά αεροσκάφη για τα οποία λήγουν σταδιακα οι μισθώσεις στο επόμενο διάστημα (26 jet και δύο turbo prop), οπότε μπορεί να γίνει μία επιλογή- ανάλογα με τις συνθήκες στην αγορά- είτε να τερματίσουμε, είτε να επεκτείνουμε μισθώσεις με ευνοϊκότερους όρους», ανέφερε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Γερογιάννης.
Σε σχέση με την παραγγελία των 46 αεροσκαφών από την Airbus, η διοίκηση της εταιρείας ανέφερε ότι «μεταθέσαμε το χρονοδιάγραμμα κατόπιν συμφωνίας με την Airbus για 7 αεροσκάφη της οικογένειας Α320 neo από το 2022–2023 στο 2025-2026. Είμαστε από τις λίγες αεροπορικές που εξακολουθούν να παραλαμβάνουν αεροπλάνα. Θεωρούμε ότι στη δεδομένη συγκυρία έχουμε μία σχετική ευελιξία ώστε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες της αγοράς».
Σημειωτέον ότι στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, ο στόλος του ομίλου αριθμούσε 64 αεροσκάφη (εκ των οποίων 52 jet και 12 turboprops/ ελικοφόρα). Από τον Δεκέμβριο του 2019 μέχρι και το τέλος του πρώτου εξαμήνου 2020 είχαν παραληφθεί 5 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo. Παράλληλα, ο όμιλος επέστρεψε 2 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 ceo, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020 στους εκμισθωτές τους.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Ευτύχης Βασιλάκης στο να υιοθετηθούν κοινά πρωτόκολλα κι ενιαίοι κανόνες στα ταξίδια από τις Βρυξέλλες ώστε να μετριασθούν οι επιπτώσεις από την πανδημία στις αερομεταφορές και να επιστρέψει η εμπιστοσύνη.
Xρειάζεται όλες οι χώρες να συμφωνήσουν σε κοινές διαδικασίες όπως για παράδειγμα το αρνητικό test πριν την πτήση και όχι τεστ με την άφιξη στον προορισμό.
Η διοίκηση αναφέρθηκε και στους προηγούμενους μήνες, επισημαίνοντας ότι με την επανεκκίνηση των πτήσεων- μεταξύ 15 Ιουνίου και για ένα μήνα μέχρι τις 15 Ιουλίου- η δραστηριότητα άρχισε να επανακάμπτει λόγω της άρσης των περιορισμών. «Το ξεκίνημα ήταν πιο θετικό, οι καταναλωτές ήταν πιο πρόθυμοι να κλείσουν εισιτήρια, έστω και με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, ενώ και η αγορά θεωρούσε ότι το δεύτερο κύμα θα έρθει από το φθινόπωρο.
Η Aegean σκόπευε να αυξήσει σταδιακά τη χωρητικότητα έως τον Οκτώβριο, με μεγαλύτερο το ποσοστό αύξησης για την εσωτερική αγορά και μικρότερο για το εξωτερικό.
Ωστόσο η πραγματικότητα ανέτρεψε τα δεδομένα με την έξαρση των κρουσμάτων πολύ νωρίτερα από το φθινόπωρο για την Ευρώπη και για το λόγο αυτό από το ξεκίνημα του Αυγούστου είδαμε και πάλι -σταδιακά- πτώση εντός Ε.Ε., ενώ ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα υπήρξαν εκτός Ε.Ε. σε αγορές όπως η Ρωσία, το Ισραήλ κ.τ.λ. λόγω των περιορισμών.
Το γ’ τρίμηνο και ο χειμώνας
Κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου (σ.σ. που είναι και το πιο δυνατό λόγω της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού) φτάσαμε να πετάμε με 62% λιγότερους πελάτες από την περυσινή χρονιά και μειώσαμε τις προσφερόμενες θέσεις κατά 52% σε σύγκριση με πέρυσι». Ως αποτέλεσμα, το γ’ τρίμηνο θα είναι κοντά στα 2 εκατ. πελάτες και κοντά στο 50% όσον αφορά τον αριθμό των πτήσεων, ενώ στα 25- 30 εκατ. ευρώ υπολογίζονται τα πρό φόρων, αρνητικά αποτελέσματα για την περίοδο αυτή.
Ο όμιλος υπολογίζεται ότι «έκαψε» περί τα 110 εκατ. ευρώ μετρητά συνολικά το πρώτο εξάμηνο κι επιπλέον 50 εκατ. ευρώ θα είναι ο ‘’λογαριασμός’’ για το τρίτο τρίμηνο του 2020. Συνολικά, κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, μετά την άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις, ο όμιλος επανάφερε σταδιακά ένα μέρος του δικτύου του.
Συγκεκριμένα, το τρίτο τρίμηνο του 2020 επιχείρησε με περίπου 45-50% της πτητικής δραστηριότητας σε σχέση με το 2019, έχοντας επαναφέρει το 40% των πτήσεων εξωτερικού και το 60% περίπου των πτήσεων εσωτερικού. Η μέση πληρότητα πτήσεων κυμάνθηκε σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα και διαμορφώθηκε στο 68% ήτοι 19 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2019.
Οσον αφορά τη ζήτηση, ο κ. Βασιλάκης σχολίασε ότι ο ελληνικός τουρισμός πήγε καλύτερα σε σχέση με το μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών αγορών της Νότιας Ευρώπης με αύξηση του μεριδίου αγοράς αλλά και της εμπιστοσύνης στη χώρα. «Είναι παράμετροι που δεν θα πρέπει να υποτιμώνται και παραμένει πολύ σημαντικό να είναι επαρκώς προστατευμένο το brand της χώρας».
Για το τελευταίο τρίμηνο του 2020, ο πρόεδρος της Aegean δήλωσε «Ναι, όλοι περιμένουμε να ακούσουμε τα καλά νέα από τους υγειονομικούς αλλά μέχρι τότε η ορατότητα είναι εξαιρετικά περιορισμένη, όλες οι αεροπορικές έχουν αναπροσαρμόσει προς τα κάτω τον προγραμματισμό τους για τους επόμενους μήνες, από τις πιο μεγάλες εταιρείες, μέχρι και τις πιο μικρές».
Οι κρατήσεις αυτή την στιγμή είναι πολύ περιορισμένες, χαμηλότερες από ποτέ και με βάση τις εκτιμήσεις θα μπορούσε, στην περίπτωση που δεν υπάρχουν περαιτέρω περιορισμοί, να επιτευχθεί το 1/3 της επιβατικής κίνησης εφόσον δεν υπάρχουν περαιτέρω περιορισμοί. «Οι ακριβείς προβλέψεις είναι ουσιαστικά αδύνατες», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.