της Μαριάννας Τζάννε
Μπορεί να φιγουράρουν στη λίστα με τις εταιρείες που θα περάσουν στο Υπερταμείο, όμως η Αττικό Μετρό και η ΣΤΑΣΥ, ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους στη διεκδίκηση μεγάλων έργων στο εξωτερικό. Αυτό τουλάχιστον αποκαλύπτουν, οι διαδοχικές, αλλά ξεχωριστές επαφές που είχαν οι δύο αντιπροσωπείες την περασμένη εβδομάδα σε Τελ Αβίβ και Ιερουσαλήμ.
Η μεν της Αττικό Μετρό συνοδεία του υπουργού Υποδομών Χρίστου Σπίρτζη και του Προέδρου της Γιάννη Μυλόπουλου, η δε αντιπροσωπεία της ΣΤΑΣΥ συνοδεία του διευθύνοντος συμβούλου Σταύρου Στεφόπουλου και άλλων στελεχών της εταιρείας, σε ένα ταξίδι που έγινε κάτω από άκρα μυστικότητα.
Το γεγονός μάλιστα ότι η ΣΤΑΣΥ προτίθεται να δημοσιοποιήσει το αποτέλεσμα των επαφών της, λίγες μόλις μέρες μετά τις επίσημες ανακοινώσεις της κυβερνητικής αποστολής στην Ισραηλινή πρωτεύουσα, φανερώνει το βαθύ ρήγμα μεταξύ των δύο πλευρών που αποκαλύφθηκε προ μηνών με αφορμή τα πορίσματα για το κύκλωμα των πλαστών εισιτηρίων αλλά και την αγωνιώδη προσπάθεια και των δύο κρατικών φορέων, να βγουν εκτός Ελλάδας.
Αρμόδιες πηγές κάνουν λόγο για παιχνίδι εντυπώσεων και ισχυρίζονται ότι το υπουργικό κλιμάκιο εκτός από το Τελ Αβίβ που ήταν το κέντρο των επαφών του, επισκέφτηκε και την ιερή πόλη που βρίσκεται από πλευράς υποδομών, στο επίκεντρο ενδιαφέροντος για ανάληψη έργων από τη ΣΤΑΣΥ. Η εταιρεία λειτουργίας του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, εμφανίζεται να έχει υπογράψει για το σκοπό αυτό, μνημόνιο συνεργασίας για την συμμετοχή της σε κοινοπραξία που θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει το τραμ της Ιερουσαλήμ.
Για τις λεπτομέρειες των επαφών και των συναντήσεων της εταιρείας, αναμένεται να γίνουν σύντομα σχετικές ανακοινώσεις.
Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαπραγματεύσεις που έγιναν την περασμένη εβδομάδα στην Ιερουσαλήμ από την διοίκηση της εταιρείας, προβλέπουν τη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στην κοινοπραξία που θα διεκδικήσει το έργο, με σκοπό να αναλάβει την λειτουργία και τη συντήρηση. Είναι αδιευκρίνιστο κάτω από ποιες οικονομικές και νομικές προϋποθέσεις, θα συμμετάσχει η ΣΤΑΣΥ στον διαγωνισμό αφού η συμμετοχή της στην κοινοπραξία και κατ΄ επέκταση στο operation, δημιουργεί δεσμεύσεις και απαιτήσεις.
Λέγεται ότι το πρώτο βήμα για να μπορεί να αναλαμβάνει δουλειές στο εξωτερικό έγινε με την τροποποίηση του καταστατικού της. Φαίνεται όμως θα χρειαστούν και άλλες νομικής φύσης διαδικασίες για να προχωρήσει ο σχεδιασμός. Ο σχετικός διαγωνισμός είναι σε πρώιμο στάδιο, καθώς η α΄ φάση για την προεπιλογή των υποψηφίων προβλέπεται να γίνει τον προσεχές Νοέμβριο, με τις πληροφορίες να βάζουν στους ενδιαφερόμενους μεγάλες διεθνείς εταιρείες όπως η Siemens, η Alstom, η Bombardier, η Hitachi, η KAF, η SCODA κ.α.
Από κοντά και η Αττικό Μετρό
Την ώρα όμως που η ΣΤΑΣΥ κινείται εκτός Ελλάδας, έτοιμη να δημοσιοποιήσει μία συμφωνία (AMΟU) που δεν είναι δεσμευτικού χαρακτήρα, μια δεύτερη ευκαιρία σε Ισραηλινό έδαφος αναζητά και η Αττικό Μετρό. Η περσινή προσπάθεια να συμμαχήσει με Ισραηλινό γκρουπ για ένα άλλο μεγάλο έργο δεν ευοδώθηκε όταν οι Ισραηλινές αρχές διαπίστωσαν την σύνδεση στελεχών της ελληνικής εταιρείας με την Ισραηλινή αναθέτουσα αρχή.
Μολονότι καλά ενημερωμένες πηγές ισχυρίζονται ότι η απόπειρα της εταιρείας έγινε με πολύ επιπόλαιο τρόπο και ήταν καταδικασμένη από την αρχή να αποτύχει, το τελευταίο ταξίδι της Αττικό Μετρό στο Τελ Αβίβ έγινε προκειμένου να πραγματοποιηθεί σειρά επαφών με κυβερνητικούς φορείς για την διεκδίκηση νέων έργων. Το ενδιαφέρον εστιάζεται σε μια σειρά από έργα project management και ελέγχου μελετών που πρόκειται να προκηρυχθούν για την πράσινη, την καφέ και την μοβ γραμμή του τραμ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός στον οποίο θα συμμετείχε πέρυσι η Αττικό Μετρό έχει ήδη προσωρινό μειοδότη.
Δεν είναι όμως το σχήμα που θα κατέβαινε στο διαγωνισμό η ελληνική εταιρεία αλλά μια άλλη τοπική εταιρεία αστικών συγκοινωνιών σε συνεργασία με το μετρό του Σεντζέν.