Σύμβαση για την λειτουργία και την συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης για δύο συν ένα χρόνο, στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – We Build –Hitachi Rail STS, η οποία κατασκευάζει το έργο, προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε τις προηγούμενες μέρες σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για το «Σύστημα Καινοτομία στο δημόσιο τομέα».
Την ώρα που ξεκινά διαγωνισμός για την λειτουργία του έργου του έργου και σήμερα είναι προγραμματισμένη κατόπιν αναβολής η εκδήλωση ενδιαφέροντος, με την συμμετοχή σύσσωμου του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου χωρίς να αποκλείονται και εκπλήξεις ξένων εταιρειών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται να προνοεί σε περίπτωση καθυστερήσεων η δικαστικών εμπλοκών.
Με την τροπολογία η Αττικό Μετρό αποκτά την δυνατότητα να αναθέτει στον ανάδοχο του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, πρόσθετες υπηρεσίες εμπορικής λειτουργίας του μετρό και συντήρησης του δικτύου που δεν θα υπερβαίνουν τα δύο χρόνια από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του Βασικού έργου, με δικαίωμα προαίρεσης για ένα ακόμη χρόνο.
Το ΣΔΙΤ για το μετρό βαραίνει ήδη μια προσφυγή κατά της διακήρυξης του διαγωνισμού από την Intrakat, η οποία απορρίφθηκε.
Το συμβόλαιο για την λειτουργία του έργου είναι σημαντικό, ωστόσο στην παρούσα φάση εκείνο που προέχει είναι η ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, για το οποίο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να παραδώσει τέλος του 2023.
Στόχος όμως που όσοι είναι κοντά στο έργο θεωρούν ότι είναι ανέφικτος ειδικά μετά τις μετοχικές περιπέτειες του Άκτωρα.
Τα μέλη της υφιστάμενης κοινοπραξίας κατασκευής έχουν μεγάλη εμπειρία από λειτουργία μετρό καθώς η Ιαπωνική Hitachi Rail, συμμετέχει σήμερα και στην εταιρεία λειτουργίας του μετρό της Κοπεγχάγης που είναι επίσης χωρίς οδηγούς, μαζί με την ιταλική ΑΤΜ.
Η τελευταία είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής ενημέρωσης του Μιλάνου.
Η γαλλική Alstom έχει, επίσης, στραφεί προς τη λειτουργία μέσων σταθερής τροχιάς και την παροχή υπηρεσιών συντήρησης μέσω πολυετών συμβάσεων. Στην Ελλάδα έχει στενή συνεργασία με την ΑΒΑΞ με την οποία διεκδικούν και τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα.
Ο μεγαλύτερος παγκόσμιος παίκτης στα αυτόματα μετρό είναι η γαλλική Keolis που φαίνεται να εξετάζει τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό για το μετρό Θεσσαλονίκής. Η Keolis, μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), λειτουργεί ή κατασκευάζει αυτή την περίοδο 330 χιλιόμετρα δικτύου μετρό χωρίς οδηγούς. Η παρουσία της επεκτείνεται από τη Γαλλία μέχρι τη Σαγκάη, το Λονδίνο, και το Ντουμπάι (εκεί λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο αυτόματου μετρό στον κόσμο, μήκους 90 χιλιομέτρων).
Διεθνή παρουσία έχει τα τελευταία χρόνια και ένας άλλο γαλλικός όμιλος, η Régie autonome des transports parisiens (RATP) που λειτουργεί το συνεχώς αναπτυσσόμενο δίκτυο μετρό του Παρισιού.
Διαβάστε ακόμη
Γιατί βυθίζονται (ξανά) τα κρυπτονομίσματα (διάγραμμα)
Στο «σφυρί» οικόπεδα, καταστήματα, γραφεία και πάρκινγκ με χαμηλή τιμή εκκίνησης