Με νομοθετική ρύθμιση χαράζει η κυβέρνηση τον οδικό χάρτη της εξπρές μεταβίβασης της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο, προκειμένου να εξασφαλίσει συνέχεια στην λειτουργία του αυτοκινητόδρομου και μετά την 5η Οκτωβρίου που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
Παράλληλα, εντάσσει διατάξεις στη νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης που δεν υπήρχαν στην προηγούμενη όπως την δυνατότητα της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των διοδίων ανά έτος και υπό προϋποθέσεις και κλιμακωτών διοδίων, αλλά και την δυνατότητα εισαγωγής στο χρηματιστήριο Αθηνών ή σε άλλο διεθνές χρηματιστήριο.
Αναπροσαρμογή διοδίων
Με βάση τη νέα σύμβαση, μετά τα πέντε χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης, ο ανάδοχος μπορεί να προτείνει την καθιέρωση διαφοροποιημένου διοδίου, ανά χρονικά διαστήματα εντός της ημέρας (ώρες αιχμής και μη, ή ανά ημέρες πχ. καθημερινές, Σαββατοκύριακα ή αργίες) ή ακόμα και ανά σταθμούς διοδίων.
Στην περίπτωση αυτή δεν θα μπορεί το μέσο ωριαίο τέλος διοδίου να υπερβαίνει το βασικό διόδιο, ενώ κατά τις ώρες αιχμής το τέλος διοδίου δεν θα πρέπει να ξεπεράσει το 30% του βασικού τέλους διοδίου. Για να υπάρξει αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να πληρούνται κάποια κριτήρια. Αρχικά, θα πρέπει η μέση ωριαία ταχύτητα κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και κατά τη διάρκεια της πρωινής και απογευματινής αιχμής (διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών) να πέφτει κάτω από 45 χλμ./ώρα για 30 ημέρες εντός ενός συνεχόμενου εξαμήνου, της θερινής περιόδου (15/06-31/08) μη συμπεριλαμβανομένης, και σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα τμήματα μεταξύ ανισόπεδων κόμβων: Δουκίσσης Πλακεντίας-Αθηνών-Λαμίας, Παπάγου-Αγίας Παρασκευής, Φυλής-Αθηνών-Λαμίας, Λεονταρίου-Δουκίσσης Πλακεντίας.
Ακολούθως, η πρόταση θα πρέπει να εγκριθεί από το δημόσιο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του ανεξάρτητου μηχανικού, καθώς και να ενημερωθεί σχετικά η DGMove και εφόσον κριθεί απαραίτητο να ληφθεί σύμφωνη γνώμη της. Το προτεινόμενο σύστημα ξεκαθαρίζεται πως θα εφαρμοσθεί με ευθύνη, επιμέλεια και έξοδα του παραχωρησιούχου.
Τι προβλέπει ο νόμος
Με το νόμο που κατατέθηκε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής στη Βουλή, η κυβέρνηση επιλύει και σειρά οικονομικών, εμπορικών και εργασιακών θεμάτων ώστε να υπερπηδηθούν όποια εμπόδια υπάρχουν και σκιάζουν την μεταβίβαση του έργου. Ένα από αυτά είναι το θέμα που ανακύπτει με τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των πελατών της Αττικής οδού καθώς υπάρχουν περίπου 450.000 ενεργοί χρήστες e-pass και περίπου 700.000 συνολικά για τους οποίους η Αττική οδός έχει προσωπικά στοιχεία και δεδομένα, τα οποία είναι αδύνατο να εκχωρήσει χωρίς προηγούμενη νομοθετική ρύθμιση. Ένα άλλο θέμα είναι για παράδειγμα το προσωπικό των περίπου 830 εργαζομένων της υφιστάμενης σύμβασης, το 80% του οποίου είναι εισπράκτορες. Το προσωπικό αυτό θα έπρεπε να απολυθεί άμεσα ώστε αφού υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο παραχωρησιούχων, να μεταφερθεί με νέες συμβάσεις στο νέο λειτουργό της Αττικής οδού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τις τελευταίες μέρες καταβάλλεται αγώνας ταχύτητας από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προκειμένου να αποσαφηνιστεί ποιοι από τους εργαζόμενους θα παραμείνουν και ποιοι θα αποχωρήσουν αλλά και από που θα μπορέσει να αντλήσει ανθρώπινο δυναμικό η εταιρεία για να καλύψει τα κενά.
Στο πλαίσιο αυτό, οι αναγκαίες παρεμβάσεις που θα κυρωθούν με νόμο στην βουλή ως τα τέλη της εβδομάδας, αφορούν ζητήματα σε σχέση με την υποκατάσταση του παραχωρησιούχου, με την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και συνδρομητικών πακέτων, θέματα εκπτωτικής πολιτικής και διελεύσεων αλλά και διαχείρισης βαρών και υποχρεώσεων του νυν παραχωρησιούχου προκειμένου παραδοθεί η σκυτάλη στο νέο λειτουργού με ομαλότητα και χωρίς δυσλειτουργίες.
Νυν και νέος παραχωρησιούχος σε στενή συνεργασία με το Ελληνικό δημόσιο και τις τράπεζες δίνουν μια τιτάνια μάχη για να γίνουν μέσα σε λίγες μέρες όσο χρειάζονται μήνες.
Υποκατάσταση
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ότι στις 5 Οκτωβρίου, η «Αττική Οδός ΑΕ» παραδίδει τον οδικό άξονα στον παραχωρησιούχο με ταυτόχρονη κοινοποίηση στο Δημόσιο και τον παραχωρητή (δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ) των συμβάσεων που έχει συνάψει είτε η ίδια είτε η εταιρεία «Αττικές διαδρομές» οι οποίες συνδέονται με την λειτουργία και εκμετάλλευση του δρόμου. Από την πλευρά του, ο παραχωρησιούχος δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εντός μίας εργάσιμης ημέρας προσδιορίζει με δήλωση της προς το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ, τις συμβάσεις τις οποίες προτίθεται να υποκαταστήσει στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της εταιρείας Αττικής Οδού και Αττικές Διαδρομές. Όπως αναφέρεται, οι συμβάσεις που πρόκειται να μεταβιβαστούν αλλά λήγουν κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης ή πριν από αυτή, παρατείνονται αυτοδικαίως για χρονικό διάστημα 4 μηνών από την ημερομηνία της νέας παραχώρησης προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στο νέο παραχωρησιούχο να καταγγείλει τη σύμβαση αζημίως.
Επιπλέον, κάθε αντισυμβαλλόμενος του παραχωρησιούχου μπορεί εντός της ίδιας περιόδου, να προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης επίσης αζημίως εφόσον έχει γίνει έγγραφη γνωστοποίηση προς τον παραχωρησιούχο 60 ημέρες νωρίτερα.
Με την ολοκλήρωση της τετράμηνης παράτασης, προβλέπεται ότι οι μεταβιβαζόμενες συμβάσεις εκπνέουν με την επιφύλαξη επίτευξης συμφωνίας μεταξύ των δύο μερών. Ο παραχωρησιούχος δεν βαρύνεται με απαιτήσεις ή αξιώσεις αντιλαμβανόμενων που απορρέουν από τις μεταβιβαζόμενες συμβάσεις που συνδέονται με γεγονότα και συνθήκες πριν την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης όπου αποκλειστικά υπεύθυνες είναι οι εταιρείες Αττική οδός και Αττικές Διαδρομές.
Προσωπικά δεδομένα
Για να διασφαλιστεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του αυτοκινητόδρομου, ο νόμος που κατατέθηκε στην βουλή προβλέπει τα εξής:
-Από την ημερομηνία έναρξης της σύμβασης παραχώρησης και για διάστημα 5 μηνών το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΤΑΙΠΕΔ και ο παραχωρησιούχος είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης.
-Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης παραχώρησης και για διάστημα 5 μηνών το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΤΑΙΠΕΔ και ο παραχωρησιούχος αποκτούν πρόσβαση στα δεδομένα αυτά ανάλογα με την περίπτωση.
Συμβάσεις διέλευσης και διόδια
Κατ’ αντιστοιχία κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος αποκτά αυτοδίκαια και όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εταιρειών Αττική Οδός ΑΕ και Αττικές Διαδρομές που απορρέουν από την σύμβαση συνδρομητικών υπηρεσιών που οι εταιρείες αυτές έχουν συνάψει για χρήση του αυτοκινητόδρομου.
Τα μεσάνυχτα της τελευταίας μέρας της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (δηλαδή στις 5 Οκτωβρίου), η «Αττική Οδός ΑΕ» θα πρέπει να μεριμνήσει για την ομαλή μετάπτωση του συνόλου των συστημάτων τιμολόγησης και συνδρομητικών υπηρεσιών του αυτοκινητόδρομου, στον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του νέου παραχωρησιούχου.
Η εταιρεία θα πρέπει να μεριμνήσει επίσης για την παράδοση στο Δημόσιο και στον παραχωρησιούχο της κατάστασης των «υπολοίπων» των συνδρομητικών λογαριασμών από προκαταβολές ή χρηματικές εγγυήσεις των συνδρομητών. Επίσης οφείλει να προβεί στην μεταφορά του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στα χρηματικά υπόλοιπα των συνδρομητικών πελατών (από προκαταβολές ή χρηματικές εγγυήσεις των συνδρομητών).
Αν η ημερομηνία έναρξης παραχώρησης στην σύμβαση δεν είναι εργάσιμη μέρα (με βάση την σύμβαση ο δρόμος παραδίδεται στο δημόσιο το Σάββατο 5 Οκτωβρίου και ξεκινά η έναρξη της νέας σύμβασης παραχώρησης από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου), η μετάπτωση των συστημάτων τιμολόγησης και συνδρομητικών υπηρεσιών μεταφέρετε την αμέσως επόμενη εργάσιμη μέρα. Μέσα σε διάστημα δύο μηνών από την έναρξη υπαναχώρησης η «Αττική Οδός ΑΕ» θα πρέπει να προβεί σε κατάθεση των ποσών από τις χρηματικές εγγυήσεις συνδρομητών (αφού προηγουμένως γίνει εκκαθάριση και συμψηφισμός των χρηματικών εγγυήσεων με ληξιπρόθεσμα υπόλοιπα συνδρομητών για οφειλές της προηγούμενης παραχώρησης).
Με την έναρξη της παραχώρησης τα διόδια που επιβάλλονται στον αυτοκινητόδρομο καθώς και οι εκπτώσεις και οι απαλλαγές, ρυθμίζονται αποκλειστικά από τις ειδικότερες προβλέψεις της Σύμβασης κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης πρόβλεψης.
Δεν κληρονομούνται βάρη
Όπως αναφέρεται στην σύμβαση ο παραχωρησιούχος, δεν ευθύνεται για απαιτήσεις ή αξιώσεις συνδρομητών που απορρέουν από την προηγούμενη σύμβαση με την «Αττική Οδό ΑΕ» για τις οποίες αποκλειστικά υπεύθυνες παραμένουν οι δύο εταιρείες (Αττική Οδός και Αττικές Διαδρομές). Τέλος αναφέρεται ότι εφόσον η έναρξη παραχώρησης είναι αργία (εξαιρετέα μέρα) η διαδικασία υπολογισμού της αναπροσαρμογής χρηματοοικονομικού κλεισίματος λαμβάνει χώρα την προηγούμενη μέρα.
Διαβάστε ακόμη
Προϋπολογισμός: 8,5 δισ. σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά φέρνει ο Οκτώβριος
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα