Tης Μαριάννας Τζάννε
Αρχές του χρόνου θα ξεκινήσουν τα «μερεμέτια» στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, επιλέγοντας εργασίες που στόχο έχουν να αντιμετωπίσουν επείγουσες εκκρεμότητες, ενόψει της θερινής περιόδου. Όσοι είναι κοντά στην ιδιωτικοποίηση υποστηρίζουν ότι δεν θα είναι θεαματικές οι αλλαγές αλλά πολύ στοχευμένες ώστε να βελτιώσουν την εικόνα σε επίπεδο υγιεινής, μικροκατασκευών και βαψίματος και να δώσουν γρήγορα αποτελέσματα.
Από το Φθινόπωρο του 2017, θα πάρουν μπρος τα βαριά κατασκευαστικά έργα, με την παράλληλη σχεδόν λειτουργία 14 εργοταξίων. Πρόκειται για τα έργα που επί της ουσίας θα αλλάξουν την απόδοση των ελληνικών αεροδρομίων και θα επανασχεδιάσουν την λειτουργία τους που αναλαμβάνει εξολοκλήρου η Ιντρακάτ. Η εταιρεία του ομίλου Κόκκαλη, έχει επιλεγεί από την κοινοπραξία Fraport –Slentel ως προτιμητέος εταίρος για τις εργολαβίες των περιφερειακών αεροδρομίων, ρόλος που αναμένεται να ισχυροποιήσει την παρουσία της κατασκευαστικής εταιρείας στον τομέα των αεροδρομίων. Το ύψος των επίμαχων επενδύσεων υπολογίζεται να προσεγγίσει τα 400 εκ. ευρώ την επόμενη τριετία.
Έπειτα από πολλές αναβολές, στην ελληνογερμανική κοινοπραξία αναμένεται να περιέλθουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στα τέλη Γενάρη. Μαζί με την υπογραφή της συμφωνίας, θα καταβληθεί εφάπαξ και το ποσό του 1,23 δις. ευρώ που θα αποτελέσει βάλσαμο στα πενιχρά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από τις ιδιωτικοποιήσεις. Στην συνέχεια κάθε χρόνο η κοινοπραξία θα καταβάλλει ετήσια αμοιβή ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και μερίδιο από τα EBITDA 28,5%. Οι διαδικασίες στελέχωσης της Fraport Greece είναι πολύ ταχείς. Ήδη, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα είχε καλυφθεί ο στόχος για την πρόσληψη του 60% των 550 ατόμων που σκοπεύει να προσλάβει η εταιρεία στην Ελλάδα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχουν καλυφθεί οι θέσεις των διευθυντών στα αεροδρόμια και μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα έχει ολοκληρωθεί και η επιλογή των προσώπων που θα καλύψουν τις ανάγκες στο επιχειρησιακό κομμάτι.
Οι επεμβάσεις πάντως στα αεροδρόμια, έχουν αρχίσει να προκαλούν επεισοδιακές συγκρούσεις. Την περασμένη εβδομάδα κυβέρνηση και Fraport έπαιξαν ένα μπράντεφερ για το αεροδρόμιο Μακεδονία, το τρίτο αεροδρόμιο της χώρας. Οι Γερμανοί έφτασαν στο σημείο να απειλούν με σφράγισμα του αεροδρομίου για λόγους ασφαλείας, αναγκάζοντας τον υπουργό Υποδομών να ανακοινώσει αλλαγή του χρονοδιαγράμματος και μετάθεση των προγραμματισμένων εργασιών για την ενίσχυση του παλιού αεροδιαδρόμου για τον επόμενο Οκτώβριο. Για την περίοδο αυτή, μετατέθηκαν οριστικά οι εργασίες αναβάθμισης του χερσαίου τμήματος του Διαδρόμου 10-28, μετά τις πιέσεις της Fraport και τουριστικών φορέων που υποστήριζαν ότι εάν ξεκινούσαν αρχές του χρόνου, όπως σχεδιαζόταν, θα επηρέαζαν την λειτουργία του κατά την επόμενη τουριστική σεζόν. Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρζης μετέφερε το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων για την Άνοιξη του 2018. Ωστόσο, η απόφαση αυτή εγκυμονεί δικαστικές προστριβές με την ανάδοχο εταιρεία ΕΤΕΘ, εάν το υπουργείο δεν προχωρήσει στην ικανοποίηση αποζημιώσεων για την αδράνεια των εργοταξίων της, τους επόμενους οκτώ μήνες.
Σε ότι αφορά τις επεμβάσεις στα άλλα αεροδρόμια, σημαντικά τεχνικά έργα προβλέπονται σε διάφορα νησιά. Μεγάλες για παράδειγμα ελλείψεις εμφανίζουν οι διεθνείς προορισμοί της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Το πλάτος του διαδρόμου στη Σαντορίνη, θα πρέπει να επεκταθεί κατά 75 μέτρα ενώ προβλέπεται αναβάθμιση και επέκταση των βασικών χώρων του αεροσταθμού για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χιλιάδων ταξιδιωτών. Στη Μύκονο προγραμματίζεται επέκταση του αεροσταθμού κατά σχεδόν 9.000 τ.μ. και άμεση ανακαίνιση και αντικατάσταση του οδοστρώματος του διαδρόμου κα του χώρου ελιγμών. Επίσης στην Κω, η υποδομή του αεροδρομίου εμφανίζει σημαντικές αδυναμίες, καθώς δεν υπάρχει χώρος υποδοχής των επιβατών και οι εγκαταστάσεις είναι πολύ μικρές για να καλύψουν την υφιστάμενη ζήτηση. Προγραμματίζεται επέκταση κατά σχεδόν 18.000 τ.μ., ενώ μελλοντικά εκτιμάται ότι θα χρειαστούν άλλες δύο επεκτάσεις. Σε κακή κατάσταση είναι και το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης. Θα χρειαστούν έργα συντήρησης στον διάδρομο και αναδιάταξη του αεροσταθμού ώστε να δημιουργηθεί επιπρόσθετος χώρος για τους επιβάτες. Στη Ρόδο, προγραμματίζεται αντίστοιχα επέκταση του αεροσταθμού ώστε να ανταποκρίνεται στους διεθνείς κανονισμούς, αλλά και αποκατάσταση του διαδρόμου τροχοδρόμησης. Μελλοντικά, ο παραχωρησιούχος θα εκτελέσει δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού, αλλά και νέα αποκατάσταση του οδοστρώματος.
Στη Σκιάθο το πλάτος του διαδρόμου δεν συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες, ενώ δεν υπάρχει αρκετός χώρος για ζώνη ασφαλείας τέλους διαδρόμου, καθώς η περιοχή περιορίζεται από δρόμους και τη θάλασσα. Η ανάκτηση γης είναι οικονομικά απαγορευτική και θα απαιτηθεί ειδικό σύστημα.