search icon

Επιχειρήσεις

Αρμαγεδδών για περιπτερούχους και μίνι μάρκετ με 15.000 «λουκέτα»

Πολλοί έψαχναν να βρουν την αιτία που η θυγατρική της εταιρείας Nestle και παραγωγός γνωστών παγωτών έβαλε λουκέτο

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Πολλοί έψαχναν να βρουν την αιτία που η θυγατρική της εταιρείας Nestle και παραγωγός των γνωστών παγωτών Nirvana, Froneri Hellas, έβαλε λουκέτο. Λίγοι όμως στάθηκαν στην πραγματική αιτία.

Στο ότι δηλαδή το συγκεκριμένο προϊόν εδώ και δύο χρόνια έχει μεγάλες δυσκολίες πώλησης στη χώρα μας λόγω της δραματικής μείωσης των περιπτέρων και μίνι μάρκετ. Εξαιτίας της συρρίκνωσης ενός άλλοτε ακμάζοντος κλάδου, όπως αυτός των περιπτερούχων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές του Συνδικάτου Επαγγελματιών Περιπτερούχων Καπνοπωλών και Ψιλικών Ειδών Ν. Αττικής και του προέδρου του Γιώργου Δούκα, από 70% περίπτερα και 30% μίνι μάρκετ το 2015, σήμερα η σχέση αυτή έχει αλλάξει. Συγκεκριμένα 65% είναι τα μίνι μάρκετ και μόλις 35% τα περίπτερα. Και αυτό διότι η κρίση άλλαξε τα πάντα. «Πρόκειται για μια πρωτοφανή συνθήκη για τον κλάδο μας, ο οποίος τείνει προς εξαφάνιση» αναφέρει ο κ. Δούκας, ο οποίος συνδυάζει την κακή κατάσταση στη βιομηχανία γύρω από τα μικρά σημεία πώλησης με την κατάσταση εντός αυτών.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως ένα προϊόν όπως το παγωτό Nirvana, αλλά και άλλα είδη, όπως οι πωλήσεις μπίρας ή αναψυκτικών, αντί να ενισχυθούν λόγω του αυξημένου τουριστικού κύματος στην Ελλάδα (να θυμίσουμε πως η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τους 30 εκατομμύρια τουρίστες) αποδυναμώθηκαν. Κι αυτό διότι άλλαξε το μείγμα της λιανικής. Η αιτία γι’ αυτή τη μεγάλης έκτασης ανατροπή δεν είναι άλλη από τα capital controls. Κι αυτό γιατί σε πολύ μεγάλο βαθμό το ελληνικό περίπτερο κινείται με χρήματα και όχι με κάρτες.

Αποτέλεσμα λοιπόν των κεφαλαιακών ελέγχων ήταν πολλοί πολίτες να στραφούν στα σούπερ μάρκετ ή σε άλλου τύπου μαγαζιά που δέχονται κάρτες και δεν χρειάζονται οπωσδήποτε ρευστό.

Η νέα αυτή συνθήκη ανέτρεψε λοιπόν μια εμπορική συναλλαγή ετών εις βάρος του περιπτέρου και των μίνι μάρκετ, με τα δεύτερα να ευθυγραμμίζονται λίγο καιρό μετά το καλοκαίρι του 2015, ενώ τα περίπτερα περιήλθαν σε αδυναμία. Ιδιαίτερα μάλιστα τα συνοικιακά. Οπως τονίζει ο κ. Δούκας, πάντως, από το 2010 μέχρι και σήμερα από τα 22.000 περίπτερα που υπήρχαν έχουν μείνει μόλις 7.000, επιφέροντας μεγάλο -το μεγαλύτερο ίσως αναλογικά- πλήγμα στην αγορά. Η μικρή λιανική βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο ενώ οι απώλειες είναι σημαντικές και σε όλο το φάσμα γύρω από αυτή. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί μιλούν για λουκέτο μεγάλης εταιρείας διανομής γύρω από το περίπτερο, ενώ κρίσιμο ζήτημα είναι και ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει αναφορικά με την πώληση λαθραίων καπνικών προϊόντων, η οποία παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί πάταξης αυτής της μορφής του λαθρεμπορίου δεν έχει περιορίσει τις ζημίες.

Κάπως έτσι, οι απώλειες από τα καπνικά, η μείωση των πωλήσεων των εφημερίδων εξαιτίας της κρίσης, οι χαμηλές πτήσεις κατηγοριών όπως τα παγωτά, οι μπίρες και τα σνακ, όλα αυτά έχουν οδηγήσει σε μαρασμό τη συγκεκριμένη αγορά.

Exit mobile version