Στη νέα εποχή του επιχειρείν αλλά και της άμεσης διαδραστικότητας με την κοινωνία, οι ευθύνες ενός brand μεγαλώνουν. Μάλιστα, καθώς η δύναμη του λόγου που έχει πλέον ο καθένας μέσα απ’ το προσωπικό του βήμα στα social media θέτει υπό αυστηρή δοκιμή και κριτική καθημερινά τις επιχειρήσεις, οι προκλήσεις μεγαλώνουν. Μόνο που με την αναγκαστική πρόοδο και βελτίωση των στάνταρ λειτουργίας, πολλές φορές ακολουθούν και τα «παρατράγουδα» του χάους που προκαλεί η «μάχη του πληκτρολογίου» στα social media. Το #cancel διαφόρων εταιρειών, επί δικαίων και αδίκων, έχει γίνει trend και «εργαλείο».
Παράλληλα, τα όρια της προσωπικής άποψης με αυτή της εταιρικής θέσης θολώνουν, βάζοντας σε περίεργους ατραπούς την ίδια την ελευθερία έκφρασης!
Για τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της METRO ΑΕΒΕ, η ισχύς που έχουν σήμερα τα κοινωνικά δίκτυα απαιτεί από τις εταιρείες να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη το κάθε περιστατικό, ανεξαρτήτως της έκτασης που τελικά θα λάβει. «Θα αγνοήσουμε ακραίες τοποθετήσεις, βρισιές και απειλές, αλλά θα κρατήσουμε την ουσία. Αν έχουμε άδικο σε κάτι, αν έχουμε πάρει μια λανθασμένη θέση ή αδικήσαμε κάποιον, οφείλουμε να επανορθώσουμε. Αν πάλι κρίνουμε, βασισμένοι σε πραγματικά δεδομένα, ότι δεν έχουμε κάνει κάποιο σφάλμα, τότε θα ενημερώσουμε για τη θέση μας και θα αγνοήσουμε τη φασαρία, όσο έντονη και αν είναι», λέει.
Η συζήτησή μας δεν γίνεται τυχαία αφού πρόσφατα η METRO ΑΕΒΕ μπήκε στη δίνη του κυκλώνα της αντιπαράθεσης στα social media, με αφορμή την τοποθέτηση στο Τwitter ενός διευθυντή καταστήματος My market κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με υβριστικές εκφράσεις και τρόπο απαξιωτικό.
Η κριτική μπορεί να αφορούσε προσωπική άποψη, όμως η ιδιότητα του χρήστη της πλατφόρμας πυροδότησε ένα κύμα αντιδράσεων που εξελίχθηκε σε αντιπαράθεση πολιτικών στρατοπέδων υπό το #cancel MyMarket.
«Τόσο ως πολίτης όσο και ως CEO της METRO, διαφωνώ απόλυτα με τον τρόπο που εξέφρασε την άποψή του», απαντά για το σχόλιο του στελέχους ο κ. Παντελιάδης.
Και προσθέτει: «Θεωρώ ότι τα κόμματα αποτελούν τον θεμέλιο λίθο της Δημοκρατίας και οφείλουμε να εκφράζουμε την κριτική μας με κόσμιο τρόπο, με σεβασμό και επιχειρήματα. Διαφωνώ όμως και για ένα πρόσθετο λόγο: όταν κάποιος αναγράφει στο προφίλ του την επαγγελματική του ιδιότητα, φαίνεται σαν να εκφράζει και την επιχείρηση στην οποία δουλεύει. Οφείλει λοιπόν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός. Και το συγκεκριμένο στέλεχός μας δεν ήταν».
Μια εταιρεία όμως έχει το δικαίωμα να παρεμβαίνει στις απόψεις των εργαζομένων της;
«Εδώ έρχεται το μεγάλο δίλημμα», απαντά ο κ. Παντελιάδης. «Αν το στέλεχος παραβιάζει τη λογική, την ηθική, και φυσικά τους εσωτερικούς μας κανόνες -γιατί όλα αυτά που σας ανέφερα είναι γραμμένα και ξεκάθαρα στον Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας μας-, τι πρέπει να κάνει η εταιρεία; Για το συγκεκριμένο περιστατικό ακούστηκαν πολλές φωνές που ζητούσαν την απόλυση του εργαζόμενου. Είναι σωστό να φτάσουμε στα άκρα για ένα λάθος, έστω και τόσο μεγάλο; Εμείς καλέσαμε αμέσως τον εργαζόμενο και του εξηγήσαμε το πρόβλημα που δημιούργησε. Το είχε ήδη αντιληφθεί από τις αντιδράσεις που προκάλεσε και είχε μετανιώσει. Δεν θα δώσουμε δεύτερη ευκαιρία σ’ αυτόν τον άνθρωπο; Προσέξτε, το κριτήριο για μας δεν είναι φυσικά αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με την κριτική που άσκησε στον ΣΥΡΙΖΑ. Δηλαδή αν έλεγε τα ίδια για τη Ν.Δ. ή το ΠΑΣΟΚ θα είχε διαφορά; Εμείς δεν παρεμβαίνουμε στις απόψεις κανενός. Μας ενδιαφέρει να τις εκφράζει πολιτισμένα και, όπως είπα, όχι με τρόπο που να φαίνεται ότι είναι δικός μας εκπρόσωπος».
Σημειώνεται πάντως ότι το My market είχε γίνει αρνητικός πρωταγωνιστής πριν από κάποια χρόνια όταν είχε δημοσιοποιηθεί έγγραφο μιας περιφερειακής διευθύντριας καταστημάτων που ζητούσε απ’ τους εργαζόμενους να χαμογελούν διότι…πληρώνονται, προκαλώντας τότε σάλο και αρνητική κριτική κατά της ίδιας της αλυσίδας. «Η τοποθέτηση αυτή της περιφερειακής διευθύντριας ήταν απαράδεκτη», απαντά ο κ. Παντελιάδης.
«Δεν εξέφραζε την εταιρεία και τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Οι εργαζόμενοι δεν μας χρωστάνε καμία χάρη. Κάνουν τη δουλειά τους και πληρώνονται γι’ αυτό. Θα έλεγα μάλιστα ότι συχνά κάνουν και το κάτι παραπάνω, και τότε είναι η εταιρεία αυτή που τους χρωστά ευγνωμοσύνη γι’ αυτό. Κάθε φορά που ένας εργαζόμενος των My market σας κερδίζει με την εξαιρετική εξυπηρέτηση που σας προσφέρει, υπερβαίνει τις τυπικές υποχρεώσεις του απέναντι στην εταιρεία του. Ποιος χρωστάει σε ποιον λοιπόν; Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να το καταστήσουμε αυτό σαφές στα στελέχη μας. Προσπαθώ προσωπικά να δίνω το παράδειγμα και πιστεύω ότι στους 11.500 εργαζομένους μας δεν θα βρείτε κανέναν να σας πει ότι του έχω φερθεί έστω και μία φορά άδικα ή υποτιμητικά.
Αλλά να πούμε και κάτι άλλο. Και τα στελέχη μας εργαζόμενοι είναι, και αυτοί πιέζονται, κυνηγούν στόχους, αντιμετωπίζουν προσωπικά προβλήματα. Κάποια στιγμή μπορεί να ξεφύγουν. Υπάρχει μια μαγική λεξούλα που διορθώνει τα λάθη και συνήθως την ξεχνούμε. Αν παραφερθούμε, ας ζητήσουμε και μια συγγνώμη. Ας δεχθούμε και ας ομολογήσουμε το λάθος μας και ας φροντίσουμε να μην το ξανακάνουμε».
Την ίδια ώρα όμως υπογραμμίζει και τον σεβασμό που πρέπει να επιδεικνύουν οι εργαζόμενοι στην προσωπικότητα και τις ανάγκες κάθε καταναλωτή που επισκέπτεται ένα My market ή ένα METRO Cash & Carry, «χωρίς ποτέ να παραγνωρίζεται η υποχρέωση σεβασμού στην προσωπικότητα των εργαζομένων», λέει ο κ. Παντελιάδης.
Ο ίδιος τονίζει ότι η METRO δίνει ευκαιρίες σε όλους. «Μπορώ να σας εγγυηθώ ότι το φύλο, οι σεξουαλικές προτιμήσεις, το χρώμα, η θρησκεία ή η καταγωγή δεν έχουν καμία σημασία για μας. Μας ενδιαφέρει η δουλειά που κάνει ο καθένας και η όρεξη που έχει», λέει, υπενθυμίζοντας ότι ήταν από τις πρώτες εταιρείες που υπέγραψαν τη Χάρτα Διαφορετικότητας.
Τι γίνεται όμως με την υποχρέωση που έχουν οι επιχειρήσεις, και δη του οργανωμένου λιανεμπορίου, έναντι των πελατών τους στις δύσκολες οικονομικά εποχές όπως η σημερινή;
«Το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα, με τη βοήθεια και των προμηθευτών του, έχει καθυστερήσει και συγκρατήσει όσο μπόρεσε τις αυξήσεις των τιμών. Είναι όμως προφανές ότι μπροστά στο τσουνάμι των ανατιμήσεων τα περιθώρια αντίστασής μας είναι πεπερασμένα», λέει ο κ. Παντελιάδης και προσθέτει: «Από την άλλη μεριά, προσέξτε την αντίφαση σ’ αυτό που επισημαίνετε: πρέπει ταυτόχρονα να περιορίσουμε την αύξηση των τιμών αλλά και να δώσουμε αυξήσεις μισθών που αντισταθμίζουν τον πληθωρισμό. Μα δεν γίνονται και τα δύο. Προσπαθούμε λοιπόν να κρατήσουμε μια δύσκολη ισορροπία. Και ας μην ξεχνάμε ότι τόσο στη δική μας αλυσίδα όσο και σε αρκετές άλλες του οργανωμένου λιανεμπορίου οι μισθοί που δίναμε όλα τα χρόνια των μνημονίων και μέχρι σήμερα ήταν πολύ πάνω από τους βασικούς. Ο μέσος όρος των αποδοχών των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, που απασχολούνται στο δίκτυο καταστημάτων της εταιρείας, είναι κατά 50% υψηλότερος από τον κατώτατο θεσμοθετημένο μισθό για τους εργαζομένους πλήρους απασχόλησης χωρίς προϋπηρεσία».
Εν κατακλείδει, ποια είναι η ηθική ευθύνη και η υποχρέωση ενός brand στους εργαζόμενους και την κοινωνία; «Να είναι τίμιο. Να έχει μια ξεκάθαρη τοποθέτηση. Να λειτουργεί μέσα στην κοινωνία, να την αφουγκράζεται και να ακολουθεί τις τάσεις των καιρών. Να κρατά τους εργαζόμενούς του ικανοποιημένους, για να μπορεί να ικανοποιεί τους πελάτες του. Και να δημιουργεί περηφάνια και στους δυο», καταλήγει.