Στις ασφαλιστικές εταιρείες στο Λονδίνο παραπέμπει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσες παραχωρήσεις οδικών έργων ενσωματώνουν πρόβλεψη πανδημίας για να διεκδικήσουν την αποζημίωση για το δίμηνο lockdown που προκάλεσε η υγειονομική κρίση και βύθισε σε πρωτόγνωρα επίπεδα την κυκλοφορία των αυτοκινητόδρομων.
Στο πλαίσιο αυτό ξεκινά έως το τέλος του μήνα έναν ουσιαστικό κύκλο διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους προκειμένου να χαραχθεί ο οδικός χάρτης και να οριστικοποιηθούν οι απαιτήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο έχει φτάσει ήδη ο λογαριασμός για τις επιπτώσεις που προκάλεσε ο COVID-19 στο οδικό δίκτυο από όλες τις εταιρείες παραχώρησης, οι οποίες επλήγησαν από τις απαγορεύσεις που επιβλήθηκαν στην κυκλοφορία. Πρόκειται για την Ολυμπία Οδό, τη Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Κεντρική Οδό, τη Νέα Οδό, τον Μορέα και φυσικά την Αττική Οδό.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τα στοιχεία που έχουν δοθεί από τις εταιρείες, οι απώλειες της περιόδου εκτιμώνται περίπου σε 80 εκατ. ευρώ, με την Αττική Οδό να αιτείται τα περισσότερα χρήματα μεταξύ των παραχωρήσεων. Παρά το γεγονός μάλιστα ότι η σύμβασή της προβλέπει τη μετατροπή της αποζημίωσης σε επέκταση του χρόνου παραχώρησης (κάτι που έγινε και στο παρελθόν), η κυβέρνηση έχει κλείσει κάθε πόρτα σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Πρόσφατα, άλλωστε, το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκει πλέον οριστικά ο αυτοκινητόδρομος, ανακοίνωσε την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας για την επέκταση της σύμβασης το α’ εξάμηνο του 2021.
Το υπουργείο έχει ζητήσει διευκρινίσεις ως προς τα ποσά που διεκδικούν οι εταιρείες παραχώρησης, τον τρόπο υπολογισμού, αλλά και τις ασφαλιστικές καλύψεις, ενώ για τα ακριβή νούμερα θα πρέπει να μελετηθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο του κάθε έργου και να γίνουν συγκρίσεις και με την κυκλοφορία της αντίστοιχης περσινής περιόδου προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή και τεκμηριωμένα συμπεράσματα.
«Δεν γίνεται οι εταιρείες παραχώρησης να καταβάλλουν ετησίως στις ασφαλιστικές ποσά ύψους 2 εκατ. ευρώ για κάλυψη έναντι κινδύνων και αυτές να μεταφέρουν το πρόβλημα στο Δημόσιο», αναφέρει αρμόδια πηγή και επισημαίνει ότι εφόσον δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ παραχωρησιούχου και ασφαλιστικής οι διαφορές θα επιλυθούν στα δικαστήρια και το Δημόσιο θα κάνει παρέμβαση, εφόσον έχει έννομο συμφέρον.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου έχουν μελετήσει τις συμβάσεις και τις προβλέψεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων που έχει υπογράψει η κάθε παραχώρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τον έλεγχο αυτό προκύπτει ότι μόνο ο Μορέας (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και η Αττική Οδός ενσωματώνουν κινδύνους πανδημίας, κάτι που τους επιτρέπει να διεκδικήσουν απευθείας αποζημιώσεις από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Στην πρόσφατη ενημερωτική συνάντηση της διοίκησης της Ελλάκτωρ με δημοσιογράφους, η οποία συμμετέχει με 65,7% στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), η διοίκηση του ομίλου παραδέχτηκε ότι υπάρχουν ασάφειες και διαφορετικές ερμηνείες ως προς το θέμα και δεν απέκλεισε την πιθανότητα η εταιρεία να κινηθεί δικαστικά για να λύσει τις όποιες διαφορές προκύψουν.
Στο επιχείρημα μάλιστα των παραχωρησιούχων ότι η κρίση συνεχίζεται, αφήνοντας υπόνοιες ότι το «κοντέρ» συνεχίζει να γράφει, στο υπουργείο τονίζουν ότι η τρέχουσα περίοδος δεν μπορεί να μπει στην ίδια συζήτηση, καθώς σήμερα δεν υπάρχει «παρέμβαση του Δημοσίου», όπως έγινε την άνοιξη, όταν για λόγους δημοσίου συμφέροντος το κράτος επέβαλε την απαγόρευση της κυκλοφορίας που οδήγησε σε πτώση της κυκλοφορίας έως 80%.
Οι εταιρείες πάντως που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους υποστηρίζουν ότι διατηρούν το δικαίωμα της ενεργοποίησης των όρων που προβλέπουν αποζημιώσεις από το Δημόσιο, σε περίπτωση που τα έσοδα από τη διαχείριση των οδών είναι χαμηλότερα από το ελάχιστο προβλεπόμενο, γεγονός που περιορίζει και τον δείκτη IRR (ετήσια απόδοση).
Αυτό ανοίγει τη βεντάλια των διεκδικήσεων, παρά το γεγονός ότι στο υπουργείο Υποδομών εκφράζεται η άποψη ότι η κίνηση της τουριστικής περιόδου περιόρισε σημαντικά τις μεγάλες απώλειες του προηγούμενου διαστήματος, αφού οι χερσαίες μεταφορές υπερκέρασαν όλα τα υπόλοιπα μέσα μετακίνησης.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, τον Αύγουστο περιορίστηκε δραστικά η ψαλίδα των απωλειών, αφού η μείωση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό έκλεισε στο 6% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Θυμίζουμε ότι η πτώση την άνοιξη είχε ξεπεράσει το 70%. Υπολογίζεται ότι το α’ εξάμηνο η κυκλοφορία στην Αττική Οδό μειώθηκε κατά 26,6%. Σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο, η εικόνα έχει ως εξής: στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Καλαμάτα) η μείωση έφτασε στο 27,2%, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου στο 30,6% και στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 30,4%. Σε χαμηλότερα επίπεδα κυμάνθηκε η μείωση της κυκλοφορίας στο πέταλο του Μαλιακού, η οποία έφτασε στο 19,3%.