© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Επειτα από περίπου δέκα χρόνια, όταν και ξεκίνησε η φρενίτιδα των online φαρμακείων, η ανοδική πορεία τους όχι μόνο δεν φαίνεται να κάμπτεται, αλλά συνεχίζει να διευρύνεται. Ετσι, η φετινή χρονιά, όπως φαίνεται, θα συνοδευτεί με ένα νέο ρεκόρ από άποψη πωλήσεων τόσο σε επίπεδο αξίας όσο και όγκου παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, ακουμπώντας για πρώτη φορά τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, που παρακολουθεί τις πωλήσεις περίπου 100 ηλεκτρονικών φαρμακείων, οι πωλήσεις το 2022 ήταν 271 εκατ. ευρώ, ενώ στο α’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς ο ρυθμός ανάπτυξής τους ήταν στο 9%, φτάνοντας τα 145 εκατ. ευρώ. Μάλιστα στο συγκεκριμένο διάστημα οι online παραγγελίες εμφανίζονται αυξημένες κατά 7% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022, απόδειξη ότι η… πληθωριστική ανάπτυξη της αγοράς των online φαρμακείων είναι περιορισμένη. Κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον εάν αναλογιστεί κανείς ότι επί τοις ουσίας τα online φαρμακεία στη χώρα μας πωλούν μόνο παραφαρμακευτικά προϊόντα, μια και η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο και μοναδική στην Ε.Ε. που δεν επιτρέπει τη διαδικτυακή πώληση ακόμη και των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ).
Για τον Παναγιώτη Γκεζερλή, ιδρυτή και πρόεδρο του Convert Group, οι λόγοι επιτυχίας της συγκεκριμένης αγοράς, που ουσιαστικά στήθηκε από το μηδέν, είναι αρκετοί. «Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες παγκοσμίως που μπήκαν στον κλάδο του ηλεκτρονικού φαρμακείου. Τα 3 πρώτα φαρμακεία που δημιουργήθηκαν παγκοσμίως το 1999 ήταν τα Drugstore.com (ΗΠΑ), PlanetRX (ΗΠΑ) και Rharmacy2u.co.uk (Ηνωμένο Βασίλειο). Και μόλις 3 χρόνια αργότερα, το 2002, ιδρύεται το pharmacy4u.gr από τον Πατρινό φαρμακοποιό Παναγιώτη Παπαδόπουλο», λέει στο «business stories» o κ. Γκεζερλής, και συνεχίζει: «Στα 20 και πλέον χρόνια παρουσίας του κλάδου στην Ελλάδα ο βασικός παράγοντας που οδήγησε στην επιτυχία του κλάδου ήταν κυρίως οι εκπτώσεις που συναντάνε οι καταναλωτές online.
Στο α’ εξάμηνο του 2023 η μέση έκπτωση στο κανάλι ήταν 38% επί της αναγραφόμενης τιμής λιανικής των προϊόντων, ενώ σε κάποιες κατηγορίες, όπως τα αντηλιακά, η έκπτωση φτάνει και το 45%. Αλλοι παράγοντες επιτυχίας είναι η μεγάλη ποικιλία παραφαρμάκων που υπάρχουν οnline, π.χ. ένα μέσο online φαρμακείο έχει 12.000 κωδικούς στο ηλεκτρονικό κατάστημα ενώ στα φυσικά σημεία πώλησης συνήθως βρίσκεις κατά μέσο όρο 3.000 κωδικούς. Τέλος, η ευκολία της παραγγελίας από απόσταση και η παράδοση στο σπίτι ή στο γραφείο επίσης ωθούν τον κλάδο συνεχώς σε άνοδο», επισημαίνει. Την ίδια ώρα όμως η αγορά των online φαρμακείων εισέρχεται σε μια πιο ώριμη φάση σε επίπεδο στρατηγικής και εμπορικής πολιτικής, καθώς οι πωλήσεις «κάτω του κόστους» οδήγησαν δεκάδες βραχύβιες, όπως αποδείχθηκε, προσπάθειες στο κενό, ενώ πλέον και η «πολυκαναλική» προσέγγιση στρέφει ολοένα και περισσότερους παίκτες στη δημιουργία δικτύου καταστημάτων.
Εξάλλου το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αγορά εισέρχεται σε τροχιά ωρίμανσης φαίνεται και από το γεγονός ότι από τα 100+ online φαρμακεία, πλέον οι μεγαλύτεροι παίκτες φαίνεται να έχουν ξεχωρίσει.
Το ενδιαφέρον στοιχείο με αυτούς, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω στην παρουσίασή τους από το «b.s.», είναι πως πρόκειται για επιχειρήσεις που δεν έχουν γεωγραφικό περιορισμό, μια και κάποιες από τις πλέον επιτυχημένες περιπτώσεις έχουν ως βάση την ελληνική επαρχία. Ολες πάντως απαίτησαν και απαιτούν σημαντικές επενδύσεις στο κομμάτι των logistics και καλές εμπορικές συνεργασίες ώστε να αναδειχθούν σε ένα εντόνως ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά και εν μέσω ενός ιδιαίτερου αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου.
«Δυστυχώς ο κλάδος των online φαρμακείων στην Ελλάδα έχει μείνει στάσιμος επειδή απαγορεύεται η πώληση μη συνταγογραφούμενων και συνταγογραφούμενων φαρμάκων οnline», λέει ο κ. Γκεζερλής. Και εξηγεί: «H χώρα μας είναι η μόνη στην Ευρώπη που δεν έχει εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/Ε.Ε. και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014, ενώ δεν έχει εφαρμόσει ούτε τη σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως καταγράφηκε σε έκθεση του Οργανισμού το 2017 για τις συνθήκες ανταγωνισμού του κλάδου. Μάλιστα, η ΚΥΑ της 20ής Απριλίου 2022 καθορίζει ότι στη χώρα μας απαγορεύεται να πωλούνται τα ΜΗΣΥΦΑ online, και μπορούν να διατίθενται μόνο στα φυσικά φαρμακεία. Κατά συνέπεια οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες προοδεύουν στον κλάδο του online φαρμακείου με νέα συστήματα και υπηρεσίες αλλά όχι η δική μας», επισημαίνει ο ίδιος.
Στις νέες υπηρεσίες και λύσεις που ήδη εφαρμόζονται στην ευρωπαϊκή αγορά ο κ. Γκεζερλής περιλαμβάνει τα εξής: τηλε-φαρμακείο για συμβουλευτική από τον φαρμακοποιό εξ αποστάσεως, διασύνδεση ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με το οnline φαρμακείο, χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και εφαρμογών για υποστήριξη σωστής λήψη φαρμάκων μέσω εφαρμογών στο κινητό, χρήση μητρώου ηλεκτρονικών φαρμακείων για να αποφεύγεται η πώληση ψευδεπίγραφων φαρμάκων και παράνομων ουσιών οnline, προσωποποιημένη φαρμακολογία, και διασύνδεση με wearables, όπως smart watches, για τη μετάδοση πληροφοριών απευθείας στον φαρμακοποιό.
Θοδωρής Σακόπουλος (Τo FarmakeioMou.gr): Ο dealmaker
Αν υπάρχει κάτι που ξεχωρίζει σήμερα τον Θοδωρή Σακόπουλο από τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς είναι ότι προς το παρόν είναι ο μόνος που κατάφερε να αντλήσει κεφάλαια από μεγάλους επενδυτές. Και τούτο διότι πρόσφατα εισήλθε ως στρατηγικός επενδυτής και βασικός μέτοχος στην εταιρεία πίσω από το γνωστό portal tofarmakeiomou.gr ο ιδρυτής της Viva Wallet Χάρης Καρώνης, έχοντας προφανώς πολλά και ενδιαφέροντα σχέδια για το μέλλον.
Ο κ. Σακόπουλος διαφέρει επίσης στο γεγονός πως πριν ξεκινήσει την επαγγελματική του δραστηριότητα στην Ελλάδα από τη βάση που πρόσφερε το μικρό φαρμακείο που λειτουργούσε η μητέρα του στο Δάσος Χαϊδαρίου, είχε πέραν της Φαρμακευτικής σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, αλλά κυρίως εμπειρία στη διοίκηση καταστημάτων γνωστών αλυσίδων φαρμακείων στη Βρετανία, όπου και έμαθε καλά το επιχειρηματικό κομμάτι της Φαρμακευτικής. Κάπως έτσι, με την επιστροφή του στην Ελλάδα το μικρό φαρμακείο του Δάσους Χαϊδαρίου έκανε το πρώτο άνοιγμα στα παραφαρμακευτικά προϊόντα και εν τέλει το 2009 αποτέλεσε τη βάση για ToFarmakeioMou.gr.
Μία -για εκείνη την εποχή- startup που όμως ήταν οργανωμένη με δομές στα πρότυπα των ξένων επιχειρήσεων του κλάδου.
Αρχικά, για την προετοιμασία και αποστολή των παραγγελιών χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά ο χώρος του φυσικού καταστήματος. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις σε συστήματα ERP και CRM και αποθηκευτικούς χώρους.
Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τέσσερα φυσικά καταστήματα, δύο στο Χαϊδάρι, ένα στον Κορυδαλλό και ένα στη Γλυφάδα. Πρόσφατα άνοιξε το πρώτο παραφαρμακείο στην περιοχή της Ελευσίνας σε έναν χώρο 600 τ.μ και ένα δεύτερο παραφαρμακείο TFM store στον Προμηθευτικό Οργανισμό Ναυτικού – ΠΟΝ.
Σήμερα το 80% των πωλήσεων προέρχεται από το ηλεκτρονικό κατάστημα και το 20% από τα φυσικά, ενώ το 60% των πελατών του ToFarmakeioMou.gr είναι επαναλαμβανόμενοι.
Σήμερα στα φυσικά φαρμακεία, παραφαρμακεία και e-shop του ομίλου απασχολούνται συνολικά 140 άτομα.
Γεράσιμος Τριανταφυλλάς, Κατερίνα Καραντώνη (ofarmakopoiosmou.gr): Η οικογενειακή επιχείρηση
Ο Γεράσιμος Τριανταφυλλάς είναι αυτό που θα έλεγε κάποιος φαρμακοποιός από τα γεννοφάσκια του.
Με πατέρα και μητέρα στον κλάδο, το οικογενειακό φαρμακείο στο Παγκράτι -με έτος ίδρυσης το 1977- αποτέλεσε τη βάση μιας εκ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων στην αγορά των διαδικτυακών φαρμακείων σήμερα. Με τη σύζυγό του Κατερίνα Καραντώνη τρέχουν από το 2012 το online κατάστημα ofarmakopoiosmou.
Ονομα που συνδέεται με τη στρατηγική προτεραιότητα του ζεύγους να συνδέσει την εμπιστοσύνη και τη σχέση που αναπτύσσει ο πελάτης με τον φαρμακοποιό του και παράλληλα την εκπαίδευση του πελάτη ώστε έχοντας όλη τη διαθέσιμη πληροφόρηση να μπορεί να επιλέγει μόνος του το προϊόν που του ταιριάζει.
Αυτό σε συνδυασμό με τη διαθεσιμότητα κάθε προϊόντος στη σωστή τιμή (σ.σ.: διαθέτουν σήμερα 32.000 κωδικούς) φαίνεται ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δημοφιλία που απέκτησε αργότερα η ιστοσελίδα τους.
Είναι χαρακτηριστικό πως η επισκεψιμότητα του ofarmakopoiosmou φτάνει τον μήνα σε επίπεδα γνωστής αλυσίδας marketplace στη χώρα, ενώ οι παραγγελίες υπό διαχείριση κάθε μέρα κινούνται στην περιοχή των 2.000. Κάπως έτσι η επιχείρηση, που ξεκίνησε διότι ο κ. Τριανταφυλλάς ένιωθε κορεσμό στο φυσικό κατάστημα και διέβλεπε την προοπτική του ψηφιακού καναλιού, αναμένεται να φθάσει φέτος τα 25 εκατ. ευρώ σε κύκλο εργασιών εφόσον διατηρηθεί ο ρυθμός ανάπτυξης 14% περίπου που γράφει ως τώρα. Το προσωπικό πλέον έχει φθάσει τα 90 άτομα, ενώ το ζεύγος, μετά τις επενδύσεις σε υποδομές logistics, ετοιμάζεται να ανοίξει ένα μεγάλο κατάστημα στην πλατεία Μοναστηρακίου που θα λειτουργήσει ως βιτρίνα αλλά και ως κομμάτι της νέας στρατηγικής ανάπτυξης που στηρίζεται στην πολυκαναλική προσέγγιση.
Βλάσης Γεωργίου, Νατάσα Γεωργιάδη (wecare.gr): Ο ειδικός των operations
Την Καμπή ελάχιστοι την ξέρουν έξω από το γεωγραφικό διαμέρισμα της Ηπείρου. Κι όμως, σε αυτό το χωριό των 800 κατοίκων, κάπου 11 χλμ. από την Αρτα, ο φαρμακοποιός Βλάσης Γεωργίου και η σύζυγος του Νατάσα Γεωργιάδη τρέχουν μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στη χώρα στον χώρο του online φαρμακείου. Μάλιστα το wecare.gr, όπως ονομάζεται, έχει καταφέρει να έχει σημαντικό αποτύπωμα στην τοπική οικονομία και κοινωνία εάν αναλογιστεί κανείς ότι πλέον οι εργαζόμενοί του φθάνουν τους 40, ενώ η επιχείρηση διαρκώς αναπτύσσεται προχωρώντας και σε νέες επενδύσεις. Κάπως έτσι, μέσα σε περίπου δέκα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του έχει καταφέρει να αυξήσει το μέγεθός του φθάνοντας το 2022 να σημειώσει κύκλο εργασιών άνω των 18 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος τρέχει με έναν ρυθμό ανάπτυξης περίπου 12%. Ο κ. Γεωργίου άνοιξε το φαρμακείο του στην Καμπή το 2008.
Ωστόσο έβλεπε από την αρχή την ανάγκη να βρει διεξόδους σε μια τοπική αγορά που ήδη ήταν περιορισμένη, ενώ η κρίση που θα ακολουθούσε στη χώρα θα επηρέαζε ιδιαίτερα τα φαρμακεία. Ετσι, το wecare.gr που έφτιαξε με τη σύζυγό του ουσιαστικά ήρθε να καλύψει μία μεγάλη ανάγκη. Κάθε αρχή και δύσκολη όμως. Κυρίως να πείσουν τους προμηθευτές ότι από ένα χωριό της Αρτας θα μπορούσαν να στέλνουν πανελλαδικά τα δέματά τους – και μάλιστα γρήγορα. Το ίδιο δύσκολο να πειστούν στην αρχή και οι καταναλωτές ότι θα παραλαμβάνουν εξίσου γρήγορα με sites που δραστηριοποιούνται στην Αττική. Επομένως η πρώτη μεγάλη επένδυση έπρεπε να γίνει σε διαθέσιμο απόθεμα που μπορεί να ταξιδέψει εύκολα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Και αυτό ήταν το πρώτο κρίσιμο σημείο όπου η επιχείρηση όχι μόνο δοκιμάστηκε μέσα στην πανδημία, αλλά τελικά ήταν και αυτό που επιβεβαίωσε την αξιοπιστία της υπό την πίεση των μαζικών παραγγελιών. Γι’ αυτό εξάλλου ήταν και στρατηγική απόφαση η προτεραιοποίηση -στη λίστα των επενδύσεων- στα ψηφιακά εργαλεία. Με αυτά και με εκείνα η επιχείρηση μεγάλωνε, ο όγκος των παραγγελιών αυξανόταν και οι νέες επενδύσεις σε logistics και γραφεία ήταν απαραίτητες. Ετσι σήμερα το wecare.gr διαχειρίζεται καθημερινά 2.300 παραγγελίες την ημέρα, με το 99,7% των προϊόντων να αποστέλλονται την ίδια μέρα. Οι δε χρήστες στη βάση δεδομένων της ψηφιακής πλατφόρμας του καταστήματος φτάνουν τους 553 χιλιάδες!
Ελένη Χρύση, Ηλίας Μακρής (Pharmacy295): Η πολυκαναλική προσέγγιση
Οι ρίζες του Pharmacy295 πηγαίνουν πίσω στο 1997, όταν η φαρμακοποιός Ελένη Χρύση, από τις πρώτες που θήτευσαν σε γνωστή αλυσίδα πολυκαταστημάτων στο κομμάτι των δερμοκαλλυντικών, αποφάσισε να ξεκινήσει τη δική της επιχείρηση.
Το 2010 το μικρό φαρμακείο επί της Αγίου Δημητρίου 299 θα μετακομίσει σε μεγαλύτερο κατάστημα στο Νο 295 της ίδιας οδού, όπου δύο χρόνια μετά η κυρία Χρύση με τον σύζυγό της Αλέξη Θανάσουλα θα ξεκινήσουν το ομώνυμο online φαρμακείο.
Στο εγχείρημα αυτό θα συμμετάσχει και ο Ηλίας Μακρής, ο οποίος σήμερα έχει και τον ρόλο του γενικού διευθυντή σε έναν όμιλο που διαρκώς επεκτείνεται τόσο σε ό,τι αφορά το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων όσο και της δραστηριότητας του online καταστήματος, αφού η omnichannel (σ.σ.: πολυκαναλική) προσέγγιση αποτελεί αιχμή της στρατηγικής του Pharmacy295.
Γι’ αυτό και παράλληλα με τις νέες υπηρεσίες που προσφέρει το διαδικτυακό κατάστημα, η εταιρεία επεκτείνει το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων της φθάνοντας ήδη τα πέντε (Αγ. Δημήτριος, Κηφισιά, Ελληνικό, Σπάτα, Περιστέρι).
Από το 2018 επίσης έχει επενδύσει σε ένα μεγάλο logistic center και νέα κεντρικά γραφεία στον Αλιμο, όπου γίνεται κεντρικά η διαχείριση των προμηθειών και πωλήσεων. Η εταιρεία επενδύει στην ψηφιακή τεχνολογία, στις αυτοματοποιήσεις και τα ρομποτικά συστήματα ακόμα και στα φαρμακεία της. Εχει συνεργασία με τα μεγαλύτερα marketplaces της χώρας παραδίδοντας πανελλαδικά και ο κύκλος εργασιών της είναι περίπου 14 εκατ. ευρώ, με το 65% των πωλήσεων να γίνεται online. Οι εργαζόμενοι του Pharmacy295 φτάνουν τους 80.
Χριστόφορος Λαζούδης (Vita4you): Το online φαρμακείο από την Καλαμαριά
Το Vita4you μετρά ήδη 13 χρόνια ζωής. Δημιουργήθηκε το 2010 από τη φαρμακοποιό Ρίτα Γκατζούλη, που από το 1987 λειτουργεί ένα από τα πιο κεντρικά φαρμακεία της Θεσσαλονίκης, στην οδό Τσιμισκή, και τους Λιάνα Στυλιανού και Χριστόφορο Λαζούδη.
Ο τελευταίος, που είναι γαμπρός της κυρίας Γκατζούλη, εκτός από μέτοχος είναι και ο άνθρωπος που ανέλαβε τη διαχείριση και ανάπτυξή του.
Ως το 2018 περίπου το Vita4you λειτουργούσε ως ένα απλό e-shop. Ωστόσο από τότε αναπτύσσεται και με φυσικά καταστήματα με επίκεντρο την Καλαμαριά.
Στη Νέα Κρήνη στεγάζονται τα γραφεία της εταιρείας ενώ στην Καλαμαριά βρίσκεται η κεντρική αποθήκη του online καταστήματος.
Σήμερα το Vita4you μέσα από δύο ξεχωριστές εταιρικές οντότητες λειτουργεί μαζί με την αποθήκη του e-shop τρία φυσικά καταστήματα, ενώ αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του τέταρτου ως το τέλος της χρονιάς.
Ο κύκλος εργασιών του το 2022 ήταν περίπου 11 εκατ. ευρώ και απασχολεί περί τους 30 εργαζομένους μόνο στην κεντρική αποθήκη και τα γραφεία της εταιρείας.
Παύλος Αντζουλής (Pharmacy2go): Με έδρα του τη Λαμία
Από τις σημαντικές επιχειρήσεις του κλάδου με έδρα στην επαρχία είναι και το Pharmacy2go που δημιούργησε ο Παύλος Αντζουλής.
Επειτα από σπουδές Φαρμακευτικής και την απόκτηση ΜΒΑ, ο κ. Αντζουλής επέστρεψε στη γενέτειρά του Λαμία, ανοίγοντας το δικό του φαρμακείο σε μια εποχή που ξεκινούσαν οι μεγάλες δυσκολίες στον κλάδο λόγω της κρίσης, το 2010.
Η ανάγκη για διαφοροποίηση και η αναζήτηση νέων καναλιών πωλήσεων τον οδήγησε στο να επεκταθεί στην online αγορά μόλις δύο χρόνια μετά.
Εκ του αποτελέσματος κρίνεται από τις πλέον επιτυχημένες περιπτώσεις, που βασίστηκαν αφενός στην καλή συνεργασία με τους προμηθευτές του και αφετέρου στη δημιουργία ενός πιστού καταναλωτικού κοινού με εργαλείο τις προσφορές και την άμεση εξυπηρέτηση.
Ο κ. Αντζουλής ωστόσο πιστεύει στην πολυκαναλική προσέγγιση, που μπορεί να αλληλεπιδράσει και τελικά να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανάπτυξη.
Γι’ αυτό πλέον επενδύει και στην ανάπτυξη του φυσικού δικτύου καταστημάτων. Πρόσφατα επεκτάθηκε στη Λάρισα, όπου δημιούργησε ένα μεγάλο φαρμακείο τεσσάρων ορόφων!
Συνολικά η επιχείρηση απασχολεί 50 άτομα ενώ καθημερινά μέσω Διαδικτύου εκτελεί πάνω από 500 παραγγελίες.
Κωνσταντίνος Νικόλαρος, Κωνσταντίνος Βαβλιάκης, Δημήτρης Αναγνωστόπουλος (Pharm24): Ενας εξ αποστάσεως «χρυσός» συνεταιρισμός
Από τις αξιοσημείωτες επιχειρηματικές οντότητες του κλάδου αποτελεί το Pharm24, το online φαρμακείο που δημιούργησαν το 2012 ο φαρμακοποιός Κωνσταντίνος Νικόλαρος μαζί με τον φίλο του από τα φοιτητικά χρόνια στη Θεσσαλονίκη Δημήτρη Αναγνωστόπουλο, μηχανικό, και στο οποίο προστέθηκε σχετικά πρόσφατα και ο κ. Κωνσταντίνος Βαβλιάκης. Το ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτό το εγχείρημα, εκτός του ότι ξεκίνησε από ένα μικρό «μονοεδρικό» φαρμακείο που άνοιξε ο κ. Νικόλαρος στο Δαφνί Λακωνίας των 1.000 κατοίκων περίπου, είναι ότι στήθηκε και λειτουργεί πλήρως εξ αποστάσεως – υπό την έννοια ότι ο κ. Αναγνωστόπουλος με την τεχνική ομάδα εξακολουθούν να έχουν ως βάση τη Θεσσαλονίκη, ενώ ο κ. Νικόλαρος είχε αναλάβει όλα τα υπόλοιπα: από την εμπορική πολιτική, την επένδυση στα logistics και τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων που αισίως έχουν φθάσει τα τρία, μια και μετά το Δαφνί ακολούθησε ένα κατάστημα στην Ελαφόνησο και ένα ακόμα στη Σπάρτη. Η εταιρεία ουσιαστικά έχει αναπτύξει inhouse όλη την τεχνολογία εργαλειοποιώντας τα data που δέχεται από τον όγκο των επισκέψεων και των παραγγελιών. Σε σημείο μάλιστα που πλέον η ομάδα των developers της αναλαμβάνουν πλέον έργα και για άλλα καταστήματα e-commerce.
Επίσης, η μεγάλη επένδυση σε logistic center στη Λακωνία έχει μετουσιωθεί και σε θυγατρική που προσφέρει υπηρεσίες σε τρίτους. Σήμερα για τη Pharm24 δουλεύουν 90 άτομα. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου κυμαίνεται στα περίπου 15 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης ξεπερνά το 20%. Για τον κ. Νικόλαρο ο πετυχημένος συνεταιρισμός ανθρώπων με διαφορετικό υπόβαθρο που μπορούσαν να στηρίξουν το εγχείρημα σε διαφορετικούς τομείς και η αφοσίωση είναι το μυστικό πίσω από την επιτυχία του Pharm24.
Αρης Πασχαλίδης (Pharmacydiscount.gr): Ο discounter
Για τον Αρη Πασχαλίδη, τον Ελληνα πρωταθλητή κολύμβησης και διεθνή με την ομάδα πόλο του Ολυμπιακού, η επέκταση του φαρμακείου του στο Διαδίκτυο ήταν λίγο πολύ μια φυσική εξέλιξη όταν έπαιρνε την απόφαση να δημιουργήσει το PharmacyDiscount.
Απόφοιτος του τμήματος Φαρμακευτικής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ήξερε ότι το Διαδίκτυο, ιδιαίτερα εν μέσω της κρίσης, άνοιγε μια μεγάλη ευκαιρία.
Τελικά το PharmacyDiscount αποδείχθηκε μια δυναμική επιχείρηση καταφέρνοντας σήμερα να κατέχει σημαντική θέση στην αγορά ηλεκτρονικής διάθεσης φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων. Το διαδικτυακό κατάστημα διαθέτει 20.000 προϊόντα και περισσότερες από 750 προϊοντικές κατηγορίες.
Εξυπηρετεί καθημερινά σημαντικό όγκο παραγγελιών διαθέτοντας υποδομές flat αποθήκης μεγαλύτερης των 3.000 τ.μ. παρέχοντας απεριόριστο capacity.
Εχει ενσωματώσει σύγχρονα συστήματα ERP, ειδικό λογισμικό αποθήκης WMS και πρότυπες λύσεις logistics, ενώ έχει δημιουργήσει ένα Κέντρο Αποθηκευτικής Διανομής με υψηλή αυτοματοποίηση και υψηλού επιπέδου συνθήκες φύλαξης των προϊόντων.
Επίσης έχει υλοποιήσει σύγχρονο σύστημα υπηρεσιών delivery, εξασφαλίζει υπηρεσίες εγγυημένης παράδοσης σύμφωνα με τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού, next day, αυθημερόν, μέχρι και παραδόσεις ολίγων ωρών.
Στο πλαίσιο της δυναμικής εξέλιξης του οργανισμού, το PharmacyDiscount πρωτοπορώντας έχει εγκαινιάσει τις live μεταδόσεις, τα podcasts και τη δημιουργία περιοδικού παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες για εταιρείες και προϊόντα.
Πέραν βεβαίως του e-shop, το PharmacyDiscount διαθέτει ένα σύγχρονο πρότυπο φυσικό κατάστημα στην Ανοιξη Αττικής, το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς, ενώ λίαν συντόμως αναμένεται ένα νέο μεγάλο σημείο.
Κλαίρη Μιχαλάκου (Pharm16): Το ψηφιακό άλμα ενός παραδοσιακού φαρμακείου
Επιχείρηση που δεν εξελίσσεται είναι καταδικασμένη. Το μότο αυτό απέκτησε για την κυρία Κλαίρη Μιχαλάκου ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν έπρεπε να κάνει κάτι για να ανταπεξέλθει στη μεγάλη κρίση που ξεκινούσε στη χώρα, επηρεάζοντας και τον χώρο του φαρμάκου.
Κάπως έτσι το φαρμακείο της, που λειτουργούσε ήδη από το 1983 στην οδό Δημητσάνας 16 στην Αθήνα, απέναντι από το νοσοκομείο «Αγ. Σάββας», εξελισσόταν και στον ψηφιακό κόσμο από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας με το όνομα Pharm16. Με πολλή δουλειά, επένδυση στα ψηφιακά εργαλεία και επικοινωνία με τους πελάτες, το online κατάστημα κατάφερε να ξεχωρίσει.
Στο πλαίσιο αυτό έγιναν επενδύσεις σε μεγαλύτερους χώρους, logistics, αλλά και σε ένα δεύτερο φαρμακείο, στα Σεπόλια, καθώς η κυρία Μιχαλάκου εξακολουθεί να πιστεύει στην αξία και τη δύναμη των φυσικών σημείων όπου ο φαρμακοποιός έρχεται σε επαφή καθημερινά με τον πελάτη του.
Σήμερα το ψηφιακό κανάλι διεκπεραιώνει περί τις 1.000 παραγγελίες την ημέρα, ενώ ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κινείται στα 10 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε ακόμη
Άλλαξε «πίστα» η Ελλάδα: Ανάπτυξη, σταθερότητα και σοβαρότητα έφεραν την αναβάθμιση
«Τιμές – φωτιά» για το ελαιόλαδο – Πόσο μπορεί να ακριβύνει ακόμη, ανησυχία για ελλείψεις
Πλήγμα στα κυκλώματα: Έρχεται μπλόκο για τα POS εξωτερικού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ