© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οταν το 2010 ο δισεκατομμυριούχος -πλέον- και ένας από τους πιο γνωστούς Angel Investors της Κίνας Λι Τζουν ένωνε δυνάμεις με άλλα σημαίνοντα στελέχη της ανερχόμενης τότε τεχνολογικής σκηνής της Κίνας για να στήσουν μια startup με το όνομα Xiaomi, κανείς δεν πίστευε ότι θα κατάφερνε μέσα σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα να δημιουργήσει έναν τεχνολογικό κολοσσό!
Το προφίλ των ανθρώπων όμως πίσω από τη νεοφυή επιχείρηση που στα ελληνικά μεταφράζεται «μικρός κόκκος ρυζιού» παραπέμποντας σε ένα ρητό του Βούδα (σ.σ. «Ο Βούδας βλέπει έναν κόκκο ρυζιού με την ίδια σημασία με το όρος Μερού») και κυρίως ο σκοπός τους, να δημιουργήσουν δηλαδή μια εταιρεία που θα πετάξει τη… ρετσινιά της «κινεζιάς», εκμεταλλευόμενη την τεράστια τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας, προσέλκυσε από την αρχή μεγάλους και γνωστούς διεθνείς επενδυτές, όπως το κρατικό Επενδυτικό Ταμείο της Σιγκαπούρης Temasek.
Οι ευκαιρίες, εξάλλου, που προσέφερε ο ανοικτός κώδικας του λογισμικού Android της Google ήταν μεγάλες και τελικά τις εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρον λανσάροντας, μόλις έναν χρόνο μετά, το πρώτο smartphone και πυροδοτώντας έτσι μια πορεία που την έχει οδηγήσει σήμερα μεταξύ των τριών κυρίαρχων της αγοράς κινητής τηλεφωνίας παγκοσμίως, και την έχει καταστήσει ηγέτιδα στον κλάδο ΑΙοΤ (ΑΙ+ΙοΤ) με 500 εκατομμύρια έξυπνες συσκευές συνδεδεμένες στην πλατφόρμα της!
Με κεφαλαιοποίηση 436 δισ. γιουάν (περίπου 61,1 δισ. ευρώ) η εταιρεία που είναι εδώ και τέσσερα χρόνια εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ έχει παρουσία σε πάνω από 100 χώρες με ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων πλέον, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια εντάσσεται στη λίστα Fortune Global 500.
Η Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Xiaomi έχει παρουσία από το 2016 μέσα από μια στενή συνεργασία με τον όμιλο Quest του κ. Θεόδωρου Φέσσα. Μια παρουσία που πλέον αναβαθμίζεται ακόμα περισσότερο, καθώς η γκάμα των προϊόντων της πλέον έχει τρομερή διείσδυση σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά. Κάπως έτσι η κινεζική εταιρεία ετοιμάζει με την Info Quest Technologies έναν νέο γύρο επενδύσεων στη χώρα μας για την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων λιανικής και παράλληλα, όπως λέει στο «business stories» ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στις 26 χώρες του Region των σκανδιναβικών χωρών, της Κεντρικής και Ανατολής Ευρώπης, όπου υπάγεται και η ελληνική αγορά, εξετάζεται το επόμενο διάστημα να συσταθεί και θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα, η οποία θα έχει άμεση επίβλεψη και των αγορών της Κύπρου και της Μάλτας.
Η συζήτηση με τον κ. Αντρέι Γκλάντκι, του οποίου η έδρα βρίσκεται στη Βαρσοβία, γίνεται στο περιθώριο των εγκαινίων του τρίτου καταστήματος λιανικής Xiaomi, στο «River West» της Αθήνας, μια εκδήλωση στην οποία παρευρίσκονται και όλα τα διοικητικά στελέχη του Ομίλου Quest, υπογραμμίζοντας και τη βαρύτητα αυτής της συνεργασίας.
«Η Ελλάδα είναι μία από τις πιο στρατηγικές χώρες στην περιοχή μας, οπότε στόχος και πλάνο μας είναι να ενισχύσουμε την παρουσία μας στην τοπική αγορά και να ενδυναμώσουμε περαιτέρω τις σχέσεις μας με τους Ελληνες καταναλωτές. Επιπλέον, θα επενδύσουμε ακόμη περισσότερο στο να παρουσιάσουμε μια πιο εμπλουτισμένη γκάμα σε όλο το οικοσύστημά μας», απαντά ο κ. Γκλάντκι στην πρώτη δημόσια εμφάνιση στελέχους της Xiaomi στη χώρα μας.
Φυσικά αιχμή των άμεσων κινήσεων της εταιρείας αποτελεί η ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων, κάτι που έχει αναλάβει σήμερα να «τρέξει» η Info Quest ως partner της Xiaomi στην ελληνική, την κυπριακή και στη μαλτέζικη αγορά.
Νέα καταστήματα
«Δεν θέτουμε ποτέ ακριβή στόχο αριθμού καταστημάτων για κάθε χώρα, δεδομένου ότι καθεμία έχει διαφορετική δημογραφική δομή, όπως διαφορετική διασπορά πληθυσμού από πλευράς γεωγραφικής θέσης», λέει ο κ. Γκλάντκι και εξηγεί: «Βασικός στόχος μας είναι να είμαστε παρόντες στις μεγαλύτερες πόλεις και γεωγραφικές περιοχές. Από πλευράς πληθυσμού και επιχειρήσεων, η Ελλάδα είναι πολύ συγκεντρωμένη γύρω από την Αθήνα. Από την άποψη αυτή μπορώ εύκολα να φανταστώ να δημιουργούμε περισσότερα καταστήματα στην Αθήνα. Για παράδειγμα, σχεδιάζουμε να ανοίξουμε πολύ άμεσα ένα νέο κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή του Κολωνακίου. Στο μέλλον θα εξετάσουμε επίσης τη δημιουργία καταστημάτων και σε άλλες κεντρικές περιοχές. Μια άλλη τάση για μας είναι να ανανεώσουμε τα υπάρχοντα καταστήματά μας, σύμφωνα με το νέο IoT concept που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ευρώπη στο κατάστημα που μόλις εγκαινιάσαμε στο “River West” και το οποίο προσφέρει μια πλούσια, διαδραστική εμπειρία στους επισκέπτες του».
Επίσης, όπως αφήνει να εννοηθεί ο κ. Γκλάντκι, η μεγαλύτερη δραστηριοποίηση στην ελληνική αγορά ίσως φέρει σε δεύτερο χρόνο και τη δημιουργία μιας θυγατρικής με έδρα την Αθήνα. «Η συνεργασία μας με την Info Quest είναι όντως δυνατή και μοναδική. Μόνο σε μερικές χώρες της περιοχής μας έχουμε τέτοιες συνεργασίες. Δεν πρόκειται να την αλλάξουμε και θα διατηρήσουμε τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Παρ’ όλα αυτά, κάτι τέτοιο δεν αποκλείει το σενάριο εγκατάστασης μιας τοπικής θυγατρικής. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Ηδη έχουμε τοπικές εταιρείες στην Πολωνία, τη Σουηδία, τη Ρουμανία και στην Τσεχία και εξετάζουμε ποιες θα είναι οι επόμενες χώρες».
Εξάλλου, όπως σημειώνει ο ίδιος, η ελληνική αγορά σήμερα θεωρείται από τις σημαντικότερες στο Region του οποίου προΐσταται. «Η περιοχή μας -Βορειανατολική Ευρώπη ή CEE και Σκανδιναβία- αποτελείται από 26 χώρες. Η Ελλάδα είναι μία από τις τέσσερις πλέον επιτυχημένες και καταξιωμένες αγορές στην περιοχή μας, μαζί με την Πολωνία, την Ουκρανία και την Τσεχία. Στις αγορές αυτές, στόχος μας είναι να διατηρήσουμε αλλά και να αυξήσουμε την ηγετική μας θέση όσον αφορά το μερίδιο της αγοράς και να ενισχύσουμε την παρουσία μας, για παράδειγμα, με ένα ευρύτερο δίκτυο καταστημάτων», σημειώνει.
Μερίδια
Αιχμή των πωλήσεων της εταιρείας παραμένουν τα smartphones. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Canalys, η Xiaomi παρέμεινε το 2021 στην τρίτη θέση των παγκόσμιων πωλήσεων smartphones με ένα μερίδιο αγοράς σχεδόν 12%. Στην πρώτη θέση ήταν η Apple με 22% και στη δεύτερη η Samsung με 12%.
Κάτι αρκετά εντυπωσιακό βέβαια, εάν αναλογιστεί κανείς ότι η εταιρεία πρωτοκυκλοφόρησε smartphone μόλις το 2011! Σύμφωνα με τον κ. Γκλάντκι, η επιτυχία αυτή βασίζεται και σε μια εναλλακτική στρατηγική που ακολουθεί η κινεζική εταιρεία έναντι των άλλων του κλάδου προτάσσοντας ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές και δημιουργώντας ευχαριστημένους και πιστούς πελάτες. «Η αποστολή και η στρατηγική της Xiaomi είναι όντως μοναδικές», λέει ο κ. Γκλάντκι.
Ο ίδιος συμπληρώνει: «Με τη δέσμευση στο όραμά μας “Να γινόμαστε φίλοι με τους χρήστες και να είμαστε η πιο cool εταιρεία στην καρδιά των χρηστών”, η Xiaomi επιδιώκει διαρκώς την καινοτομία, την υψηλής ποιότητας εμπειρία χρήστη και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα. Η εταιρεία δεν παύει να δημιουργεί καταπληκτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές ώστε να μπορεί κάθε άνθρωπος στον κόσμο να απολαμβάνει μια καλύτερη ζωή, μέσα από τις καινοτομίες της τεχνολογίας. Αυτό που έχουμε δει μέχρι σήμερα είναι ότι πρόκειται για μια επιτυχημένη στρατηγική. Μεσοπρόθεσμος στόχος μας είναι να γίνουμε ο μεγαλύτερος προμηθευτής smartphones στον κόσμο».
Τα τελευταία χρόνια, πάντως, η επέκταση και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων έχει προσδώσει πλέον στην εταιρεία τον ευρύ χαρακτηρισμό της εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων. Από laptops, wearables και «έξυπνες» οικιακές συσκευές ως διαδικτυακές εφαρμογές, διαδικτυακές υπηρεσίες, accessories, τσάντες, γυαλιά κ.ά.
«Εκτός από τα smartphones, οι άλλες πιο επιτυχημένες κατηγορίες προϊόντων μας είναι: ηλεκτρικά πατίνια, fitness trackers (Mi Bands), ασύρματα ακουστικά, ηλεκτρικές σκούπες-ρομπότ και καθαριστές αέρα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η Xiaomi είναι επίσης πολύ δυνατή στην κατηγορία των τηλεοράσεων και θα διερευνήσουμε τρόπους για να ενισχύσουμε την κατηγορία αυτή και στην Ευρώπη», λέει ο κ. Γκλάντκι.
«Γενικά η Xiaomi είναι πολύ παραγωγική από πλευράς ποικιλίας κατηγοριών σε αυτό που αποκαλούμε περιοχή οικοσυστήματος. Οφείλω να αναφερθώ ειδικά στα ασύρματα ακουστικά και τα tablets. Τα ποσοστά στα tablets έχουν ανακάμψει, λόγω της πανδημίας, της τηλεργασίας και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Φέτος θα παρουσιάσουμε νέες γενιές προϊόντων στις βασικές κατηγορίες μας, επιφυλάσσουμε όμως και μερικές ωραίες εκπλήξεις για τους καταναλωτές μας».
Η διαταραχή
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Xiaomi, όπως και όλων των εταιρειών του κλάδου σήμερα, παραμένει η έλλειψη των μικροεπεξεργαστών από τη διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
«Η προμήθεια βασικών εξαρτημάτων, όπως SoC chips (μικροεπεξεργαστές) έχει διαταραχθεί σοβαρά από το τέλος του 2020. Αυτό δεν αποτελεί πρόκληση μόνο για τη Xiaomi. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο θέμα. Εμείς κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε προκειμένου να διατηρούμε τη διαθεσιμότητά τους στο καλύτερο δυνατό επίπεδο στην Ευρώπη, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι στρατηγικής σημασίας για την παγκόσμια επιχειρηματική επέκταση της Xiaomi. Εχουμε ισχυρή πεποίθηση ότι το 2022 θα πρέπει να φέρει σημαντική βελτίωση στον τομέα διαθεσιμότητας εξαρτημάτων, καθώς σύντομα θα τεθούν σε λειτουργία κάποια εργοστάσια παραγωγής. Ενα άλλο θέμα είναι το αυξανόμενο κόστος των logistics, το οποίο οφείλεται κυρίως στην πανδημία. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπίσει όχι μόνο ο κλάδος μας, αλλά, συνολικά η οικονομία», σημειώνει ο κ. Γκλάντκι.
Επιδόσεις
Πάντως τα τελευταία οικονομικά στοιχεία που κοινοποίησε η εταιρεία, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, έδειξαν ότι παρά τις προκλήσεις που υπάρχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι επιδόσεις της παραμένουν σε ανοδική τροχιά. Ετσι, τα συνολικά έσοδα στο γ’ τρίμηνο της προηγούμενης χρήσης εμφανίστηκαν αυξημένα κατά 8,2%, στα 78,1 δισ. γουάν (10,95 δισ. ευρώ) και τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 25,4% στα 5,2 δισ. γουάν (728,9 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα από τις πωλήσεις smartphones ήταν 47,8 δισ. γουάν (6,7 δισ. ευρώ), από προϊόντα IoT 20,9 δισ. γουάν (2,93 δισ. ευρώ) και από τις υπηρεσίες Διαδικτύου 7,3 δισ. γουάν (1,02 δισ. ευρώ). Συνολικά τα έσοδα από πωλήσεις στο εξωτερικό ήταν 40,9 δισ. γουάν (5,73 δισ. ευρώ), αποτελώντας το 52,4% επί του συνόλου.
Σε ό,τι αφορά τις παγκόσμιες πωλήσεις smartphones, η Xiaomi κατάφερε στο πρώτο 9μηνο της χρήσης να «πιάσει» το σύνολο των πωλήσεων που είχε το 2020, περίπου 146 εκατομμύρια συσκευές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 12,8% εξ αυτών ήταν premium smartphones, στα οποία η Xiaomi επιχειρεί να έχει σημαντική παρουσία ανεβάζοντας τα περιθώρια κέρδους.
Βέβαια για να το κάνει αυτό οι απαιτήσεις επενδύσεων στο R&D είναι μεγάλες. Στο πρώτο 9μηνο του 2021 οι σχετικές δαπάνες αυξήθηκαν 51,4% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, φθάνοντας στα 9,3 δισ. γουάν (1,3 δισ. ευρώ). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας, το προσωπικό που απασχολείται στις δομές R&D έχει φτάσει πλέον τις 14.000, αποτελώντας το 44% του προσωπικού της Xiaomi παγκοσμίως (συνολικά οι εργαζόμενοι φτάνουν τους 48.000).
Το προφίλ
Ο Αντρέι Γκλάντκι εντάχθηκε στην Xiaomi τον Φεβρουάριο του 2019 με κύριο στόχο να αναπτύξει κανάλια επικοινωνίας και σχέσεων με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας σε τοπικό, περιφερειακό και επίπεδο ομίλου στις 26 χώρες του CEE & Nordics Region. Τον Οκτώβριο του 2020 προήχθη σε αναπληρωτή γενικό διευθυντή του Region και πλέον είναι υπεύθυνος για τις πωλήσεις σε όλα τα κανάλια και τη διαχείριση της ομάδας πωλήσεων. Ο ίδιος έχει εργαστεί στο παρελθόν ως επικεφαλής πωλήσεων Telco στην περιοχή CEE στη Lenovo, ενώ κατείχε διάφορες θέσεις στα 17 χρόνια που θήτευσε στον όμιλο Deutsche Telekom. Γι’ αυτό εξάλλου και γνωρίζει επίσης την ελληνική αγορά. Είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου του Γκντασκ.
Διαβάστε ακόμα:
ΕΝΦΙΑ: Το νέο τοπίο μετά τις μειώσεις – Τι λένε οι εκπρόσωποι της αγοράς
Ελληνική επενδυτική «άνοιξη» με σχέδια ύψους 1,1 δισ. ευρώ (pics)
Ενοικίαση εργαζομένων: Τι ισχύει στην Ελλάδα – Τα υπέρ, τα κατά και τα νομικά κενά