search icon

Επιχειρήσεις

Ανώμαλη προσγείωση για τις αεροπορικές εταιρίες – Ζημιές και απολύσεις

Καθήλωση αεροσκαφών, αναστολή συμβάσεων, τεράστια χρέη - Η πανδημία αλλάζει τα δεδομένα στις αερομεταφορές - Ποιες αεροπορικές κινδυνεύουν με «λουκέτο», ποιες προχωρούν σε απολύσεις και αναστολή συμβάσεων ζητώντας κρατική ενίσχυση - Οι εκτιμήσεις των αναλυτών

Αεροδρόμια κλείνουν, αεροσκάφη καθηλώνονται, εργαζόμενοι βγαίνουν σε διαθεσιμότητα. Οι αερομεταφορές είναι από τους κλάδους που δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα από την κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία του νέου κορωνοϊού.

Η British Airways αναμένεται να ανακοινώσει ότι θα αναστείλει την εργασία σε 36.000 υπαλλήλους, από προσωπικό πληρώματος, έως το προσωπικό εδάφους, μηχανικούς και κεντρικούς υπαλλήλους, εξαιτίας της πανδημίας του κοροναϊού.

Στην περίπτωση της Βρετανίας, αν και το υπουργείο Οικονομικών έχει καταρτίσει πρόγραμμα ενίσχυσης επιχειρήσεων, δεν προβλέπει ένα συνολικό για τον κλάδο των αερομεταφορών, αλλά θα εξετάζει κατά περίπτωση τα αιτήματα. Οπως αναφέρει ο Guardian, η εταιρεία χαμηλών ναύλων της EasyJet καθήλωσε όλα τα αεροσκάφη της και επιδιώκει μείωση δαπανών κατά 4,5 δισ. στερλίνες (5,06 δισ. ευρώ), συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών για νέα Airbus. Η Virgin Atlantic ζήτησε κρατική βοήθεια, ενώ η British Airways και η Ryanair χρησιμοποιούν τα δικά τους «μαξιλάρια». Κρατική στήριξη θα χρειασθεί και η Qatar Airways, αν και είναι μία από τις ελάχιστες που ακόμα διεκπεραιώνουν δρομολόγια.

Τα αεροπορικά ταξίδια έχουν μειωθεί στο ελάχιστο, ίσα ίσα για να μεταφέρουν ανθρώπους πίσω στην πατρίδα τους και πολλές εταιρείες σπεύδουν να ζητήσουν οικονομική στήριξη από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις. Ο υπουργός Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Στίβεν Μνούτσιν δήλωσε ότι όσες αεροπορικές ενδιαφέρονται να βοηθηθούν από το κρατικό πρόγραμμα στήριξης του κλάδου θα πρέπει να προτείνουν το πώς η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα διατηρήσει μερίδιο σε αυτές.

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έδωσε στη δημοσιότητα τις απαιτούμενες προϋποθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα των 61 δισ. δολαρίων, το οποίο στόχο έχει να διατηρήσει εν ζωή τις εταιρείες και αυτές με τη σειρά τους να μπορούν να πληρώνουν το προσωπικό τους. Η εξάπλωση της πανδημίας σε όλον τον κόσμο έχει περικόψει κατά σχεδόν 90% την επιβατική κίνηση. Ο όμιλος της Αmerican Airlines δήλωσε πως θα ζητήσει αρωγή σχεδόν 12 δισ. δολαρίων, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση για να τη λάβει, όπως και ο κλάδος γενικά, είναι να διατηρηθούν δρομολόγια, τα οποία το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ θεωρεί ζωτικής σημασίας.

Aδεια τα αεροσκάφη

Σύμφωνα με την OAG Aviation Worldwide, τη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου με παροχή δεδομένων και αναλύσεων, όλες οι αερομεταφορές λειτουργούσαν με κάτω του 50% της χωρητικότητάς τους στα μέσα Ιανουαρίου ενώ η μεγαλύτερη εβδομαδιαία μείωση στην Ιστορία και σε διεθνές επίπεδο καταγράφηκε από την OAG στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ινδία, οι οποίες επιτάχυναν τις περικοπές τους κατά 4,4 εκατ. θέσεις και 3,5 εκατ. θέσεις, αντιστοίχως. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί σε μειώσεις στη χωρητικότητα κατά 21% και 70%, την ώρα που η ζήτηση βυθίζεται, έχουν προσβληθεί παγκοσμίως από τον ιό 785.000 άτομα και 37.600 έχασαν τη ζωή τους.

Επανακρατικοποίηση της Alitalia

Η ιταλική κυβέρνηση αναγκάστηκε να προχωρήσει σε επανακρατικοποίηση της Alitalia. Μια κίνηση που στοίχισε τουλάχιστον 600 εκατομμύρια ευρώ. Άλλες αεροπορικές εταιρείες έχουν δηλώσει ότι θα χρειαστούν κρατική βοήθεια εν όψει της κρίσης που έχει προκαλέσει στις μετακινήσεις η πανδημία του COVID-19. Όμως η Alitalia είναι μια μικρή εταιρεία σε σύγκριση για παράδειγμα με τη Lufthansa.

Μειωμένο ωράριο για τους εργαζόμενους της Lufthansa

Την απόφαση να θέσει 27.000 εργαζομένους της, σε καθεστώς μειωμένου ωραρίου, έλαβε η Lufthansa, ύστερα από την εφαρμογή μέτρων για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του Κορωνοϊού.
Η γερμανική αεροπορική προχώρησε σε υπογραφή συμφωνιών με εργατικά σωματεία και το Διοικητικό Συμβούλιο, έτσι ώστε να εφαρμοστεί μείωση των εργάσιμων ωρών για τα πληρώματα καμπίνας και το προσωπικό στη Φρανκφούρτη και το Μόναχο.

Τα μέτρα επηρεάζουν και τη διοίκηση, της οποίας μέρος του μισθού θα μειωθεί. Προς το παρόν δεν έχει υπογραφεί συμφωνία με το σωματείο “Vereinigung Cockpit”, το οποίο προασπίζει τα συμφέροντα των πιλότων. Το ποσοστό μείωσης των εργάσιμων ωρών θα κριθεί ανά περίπτωση και μπορεί να φτάσει και το 100%. Για μερικούς εργαζομένους, οι μειωμένες ώρες εργασίας έχουν ξεκινήσει αναδρομικά από τον Μάρτιο του 2020. Η συμφωνία αυτή επηρεάζει τους 27000 από τους συνολικά 35000 εργαζόμενους της Lufthansa. Βάσει των υφιστάμενων συμφωνιών η Lufthansa θα αυξήσει το επίδομα για τη μειωμένη εργασία στο 90% του καθαρού μισθού που χάθηκε λόγω της απόφασης. Η διάρκεια της πληρωμής των ποσών αυτών θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της κρίσης.

Η Emirates, μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, ζήτησε από πιλότους της να πάρουν άδεια άνευ αποδοχών για ένα μήνα, δεδομένου ότι από τις 25 Μαρτίου έχουν διακοπεί οι επιβατικές πτήσεις της, ενώ συνεχίζονται μόνο οι πτήσεις μεταφοράς φορτίων.

Η KLM, ο ολλανδικός βραχίονας του ομίλου της Air France-KLM, σχεδιάζει να απολύσει 1.500 με 2.000 εργαζομένους, ενώ αποφάσισε να μειώσει το ωράριο εργασίας κατά το ένα τρίτο για το σύνολο των περίπου 35.000 εργαζομένων της. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι ματαιώνει πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Η Turkish Airlines έχει καθηλώσει πάνω από το 85% των επιβατικών αεροπλάνων

Κίνδυνος χρεοκοπίας

Η εταιρεία συμβούλων αεροπορικών εταιρειών CAPA Centre for Aviation προβλέπει ότι η πανδημία μπορεί να οδηγήσει σε χρεοκοπία τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως μέχρι τα τέλη Μαΐου, εκτός κι αν κυβερνήσεις και βιομηχανία αναλάβουν συντονισμένη δράση για να αποφευχθεί αυτό το ενδεχόμενο, προειδοποιεί

Πολλές αεροπορικές έχουν πιθανότατα οδηγηθεί ήδη σε τεχνική χρεοκοπία ή έχουν παραβιάσει τους όρους των δανείων τους, αναφέρει η CAPA. Οι αεροπορικές καταστρέφουν τα ταμειακά τους αποθέματα γρήγορα επειδή τα αεροσκάφη τους είναι καθηλωμένα και εκείνα που πραγματοποιούν ακόμα πτήσεις ταξιδεύουν μισογεμάτα.

«Η συντονισμένη δράση κυβερνήσεων – βιομηχανίας είναι απαραίτητη – τώρα – για να αποφευχθεί η καταστροφή», αναφέρει η CAPA. «Διαφορετικά, θα είναι σαν να ριχνόμαστε σε ένα σκληρό πεδίο μάχης γεμάτο θύματα». Οι περισσότερες μεγάλες αεροπορικές στις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Μέση Ανατολή είναι πιθανό να επιβιώσουν χάρη στη βοήθεια από τις κυβερνήσεις και την υποστήριξη από τους ιδιοκτήτες τους, αναφέρει η CAPA .

Σύμφωνα δε με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, οι αεροπορικές μπορεί να βρεθούν αντιμέτωπες με απώλεια εσόδων ύψους 113 δισ. δολ. το 2020.

Στήριξη ζητούν οι ελληνικές αεροπορικές

Πριν από λίγες ημέρες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες απηύθυναν έκκληση στο υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια υπουργεία, ζητώντας την άμεση παροχή κρατικής βοήθειας.

Την επιστολή συνυπογράφουν μικρότερες εταιρείες όπως οι Air Mediterranean, Blue Bird, Ellinair, GainJet, Lumiwings, και Orange2Fly κι εκεί κάνουν λόγο για κατάσταση έκτακτης ανάγκης μετά τη ραγδαία εξάπλωση του κορωναϊού COVID-19.

Όπως επισημαίνουν οι εν λόγω εταιρείες, η ρευστότητα των αεροπορικών εταιρειών έχει πλέον εξαντληθεί. Οι στόλοι τους έχουν καθηλωθεί, έχουν ακυρωθεί το σύνολο των κρατήσεων και των συμβολαίων τους, η επιβατική κίνηση έχει μηδενιστεί, τα έσοδα έχουν εντελώς εξανεμιστεί, ενώ τα έξοδα ενοικίασης αεροσκαφών, ασφάλιστρα, έξοδα συντήρησης αεροσκαφών, μισθοδοσίες, τέλη στάθμευσης και πολλά άλλα παραμένουν, με αποτέλεσμα εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα, να αναμένονται τις επόμενες ημέρες μαζικές καταρρεύσεις των Ελληνικών Αεροπορικών Εταιρειών. Ενδεικτικά κάθε αεροσκάφος που είναι καθηλωμένο στο έδαφος κοστίζει 10.000 – 15.000 ευρώ την Ημέρα χωρίς τα μισθολογικά κόστη.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτή την στιγμή τα καθηλωμένα αεροσκάφη στον Ελλαδικό χώρο είναι δεκάδες, οι αεροπορικές εταιρίες ζητούν την άμεση λήψη μέτρων για τον κλάδο των Αερομεταφορών, ώστε να σωθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Όπως επισημαίνουν οι έξι εταιρείες χωρίς την άμεση παροχή κρατικής βοήθειας, θα καταρρεύσουν πλήρως και θα χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας.

Exit mobile version