Της Μαριάννας Τζάννε
Τις επόμενες ώρες αναμένεται να ξανασφυρίξουν τα τρένα στην Ειδομένη, αφού η εκκένωση της περιοχής από τους πρόσφυγες ύστερα από οδύσσεια 66 ημερών, ανοίγει το δρόμο για την αποκατάσταση των εμπορευματικών μεταφορών. Όμως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα δύσκολα δεν έχουν τελειώσει. Το κόστος από τον πολυήμερο αποκλεισμό υπολογίζεται σε 2,5 εκ. ευρώ ενώ είναι ακόμη νωρίς να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος που θα έχει στον φετινό ισολογισμό.
Σύμφωνα με την νέα διοίκηση της εταιρείας για το 2016 οι προβλέψεις ανέφεραν κέρδη μεγαλύτερα από το 2015 που ήταν 2,75 εκ. ευρώ. Όμως η επίδραση της Ειδομένης θα είναι καταλυτική για τα αποτελέσματα. Σήμερα, αναμένεται να επιθεωρήσει τις γραμμές του σιδηροδρόμου συνεργείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με στόχο η γραμμή να ξαναμπεί σε λειτουργία από αύριο με σταδιακή αποκατάσταση των δρομολογίων. Στόχος είναι μέσα στην πρώτη εβδομάδα να γίνουν ξανά εννέα τα δρομολόγια ανά εβδομάδα από δύο που είναι σήμερα και να υπάρξει ομαλοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών.
Ήδη ολοκληρώνεται η επέκταση και ενίσχυση του φράχτη που έχει τοποθετηθεί στην Ειδομένη εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών, που κόστισε στην εταιρεία 40.000, προκειμένου να ξεκινήσουν ξανά τα δρομολόγια, καθώς και να διασφαλίσει ότι η γραμμή δεν θα ξανακλείσει.
Μέχρι στιγμής έχει τοποθετηθεί φράχτης συνολικού μήκους περίπου 1.000 μέτρων, κατά μήκος της γραμμής.
Ωστόσο, η επόμενη μέρα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι εξαιρετικά αβέβαιη.
Χθες σε άτυπη συνάντηση με δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ.Φίλιππος Τσαλίδης και ο Πρόεδρος κ.Παναγιώτης Θεοχάρης, παραδέχτηκαν ότι εάν δεν προχωρήσει και αυτή η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης, τότε η εταιρεία πάει προς λύση και εκκαθάριση. Στο θέμα πάντως των κρατικών ενισχύσεων που βαρύνουν την εταιρεία, άφησαν να εννοηθεί ότι υπάρχουν νομικά επιχειρήματα που θα μπορούσαν να δώσουν διέξοδο στην υπόθεση. Η διοίκηση της εταιρείας απέφυγε σκοπίμως να σχολιάσει την ιδιωτικοποίηση, αφήνοντας αιχμές για τους προηγούμενους χειρισμούς.
Όπως μάλιστα δήλωσε ο κ. Τσαλίδης «όταν θέλεις να πουλήσεις ένα σπίτι πρώτα το βάφεις και το περιποιείσαι και μετά ζητάς αγοραστή. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτό δεν συνέβη». Όπως αναφέρθηκε μια σειρά από παράγοντες εμποδίζουν την βελτίωση της εικόνας της εταιρείας και αυτοί είναι η καθυστέρηση στην ηλεκτροκίνηση, η έλλειψη τροχαίου υλικού, η συντήρηση αλλά και η πρόσληψη μηχανοδηγών.
Σχετικό αίτημα για την πρόσληψη 113 ατόμων εκκρεμεί από τον προηγούμενο χρόνο στο υπουργείο Οικονομικών. Αίσθηση πάντως έκανε η τοποθέτηση των στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον ανταγωνισμό, λέγοντας ότιη εταιρεία θα διατηρήσει τη δεσπόζουσα θέση καθώς είναι δύσκολο για τους ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που σχεδιάζουν να μπουν στις εμπορευματικές μεταφορές να βρουν το εξειδικευμένο προσωπικό μηχανοδηγών που χρειάζονται. Εάν μάλιστα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση τόνισαν ότι θα είμαστε η μόνη χώρα στην ΕΕ που δεν διαθέτει δημόσιο σιδηροδρομικό δίκτυο. Πάντως για τις δύο εταιρείες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Rosco) τα έσοδα που έχουν προεξοφληθεί από την πώληση είναι μόλις 35 εκ. ευρώ..
Στις 22 Ιουνίου, οι υποψήφιοι, θα κληθούν να καταθέσουν τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Ο προηγούμενος διαγωνισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κηρύχθηκε άγονος εξαιτίας της απουσίας ουσιαστικού ενδιαφέροντος. Υπενθυμίζεται ότι, για τις 22 Ιουνίου μετατέθηκε και η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ).