Αφού έγραψε ιστορία στις διαδικτυακές αγορές, η Amazon έχει πλέον στραμμένη την προσοχή της σε έναν νέο στόχο: τα φυσικά πολυκαταστήματα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας the Guardian, η Amazon σκοπεύσει να ανοίξει σύντομα μια σειρά πολυκαταστημάτων για την πώληση φυσικών προϊόντων, αυτή τη φορά δια ζώσης. Η νέα επιχειρηματική κίνηση τους διαδικτυακού κολοσσού αναμένεται να ταράξει τα νερά σε ολόκληρη τη βιομηχανία του λιανικού εμπορίου και θα ενισχύσει περαιτέρω την κυριαρχία της Amazon.
Ο πρωταθλητισμός στο λιανικό εμπόριο
Η Amazon κάνει χρόνια πρωταθλητισμό στο χώρο του εμπορίου, και πρόσφατα ξεπέρασε έναν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της, τη Walmart, καταφέρνοντας να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη επιχείρηση λιανικού εμπορίου σε διεθνή κλίμακα.
Τα τελευταία χρόνια, η Amazon κάνει επανάσταση όχι μόνο τον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και στο φυσικό λιανικό εμπόριο.
Πρόσφατα, η εταιρεία αγόρασε την Whole Foods Market και άνοιξε βιβλιοπωλεία, παντοπωλεία με την επωνυμία της εταιρείας, καθώς και παντοπωλεία χωρίς ταμεία. Η Amazon διαθέτει ήδη μικρότερα, επιμελημένα καταστήματα 4 αστέρων, που πωλούν μόνο προϊόντα υψηλής ποιότητας, καθώς και ‘εύκολα’ παντοπωλεία χωρίς ταμεία και ουρές, τα AmazonGo,στα οποία ο καταναλωτής παίρνει σπίτι του τα προϊόντα χωρίς να πληρώσει, τα οποία, προστίθενται στον ψηφιακό του λογαριασμό στο καλάθι της Amazon.
Αυτή η στρατηγική αναμένεται να επεκταθεί και στα νέα πολυκαταστήματα, προσφέροντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές για εύκολα και γρήγορα ψώνια.
Οι αναφορές δείχνουν ότι η εταιρεία σκοπεύει να εγκαινιάσει τη λειτουργεία φυσικών πολυκαταστημάτων για να επεκτείνει την εμβέλεια της στην ένδυση, σε είδη οικιακής χρήσης και ηλεκτρονικά είδη. Αυτή η απόφαση συμβαδίζει με την πρόσφατη στροφή της Amazon στα είδη ρουχισμού, όπου πρόσφατα κέρδισε τον τίτλο του μεγαλύτερου πωλητή ρούχων στις ΗΠΑ, αφήνοντας πίσω δυνατούς παίχτες όπως το Gap και το Walmart.
Η είδηση είχε έντονη επίδραση σε ολόκληρη τη λιανική βιομηχανία, και δεν άφησε ανεπηρέαστες τις μετοχές των μεγάλων ανταγωνιστών που πήραν την κάτω βόλτα. Οι μετοχές των εταιρειών Target, Bed Bath & Beyond και Best Buy υποχώρησαν κατά περίπου 1,5%, ενώ οι μετοχές της Walmart μειώθηκαν κατά περίπου 1%.
Τα νέα «εύκολα» πολυκαταστήματα των 30.000 τ.μ.
Μπορεί ο διαδικτυακός κολοσσός να μην διέθετε μέχρι τώρα πολυκαταστήματα, αυτό όμως δε σημαίνει ότι το αντίκτυπό της δεν έχει επηρεάσει τον τρόπο που αυτά λειτουργούν. Πλέον, είναι έτοιμη να αλλάξει το τοπίο ολοκληρωτικά.
Οι πρώτες αναφορές δείχνουν ότι τα καταστήματα θα είναι σημαντικά μικρότερα από τα παραδοσιακά πολυκαταστήματα (περίπου 30.000 τετραγωνικά μέτρα, σε σύγκριση με τα 100.000 τετραγωνικά μέτρα των περισσότερων πολυκαταστημάτων) και θα περιλαμβάνουν προϊόντα από κορυφαίες μάρκες, κυρίως από τον τομέα της ένδυσης κι των ηλεκτρονικών ειδών. Θα είναι σχεδιασμένα με γνώμονα την ευκολία του καταναλωτή, ενώ οι τυχεροί που θα βιώσουν τη νέα καταναλωτική εμπειρία θα είναι οι πελάτες στην Καλιφόρνια και το Οχάιο.
Περισσότερα φυσικά καταστήματα, περισσότερα δεδομένα
Η μετάβαση σε πραγματικά καταστήματα θα ανοίξει περεταίρω τον δρόμο στην Amazon, η οποία είναι γνωστή για την εστίασή της στα δεδομένα και την εξατομίκευση, να συλλέγει ακόμη περισσότερα δεδομένα για τους πελάτες της.
Τα πολυκαταστήματα της Amazon θα προσθέσουν νέα στοιβάδα πληροφοριών στο προφίλ κάθε πελάτη, όπως ο χρόνος που αφιερώνει στην εξέταση ορισμένων ειδών, το σε ποιες περιοχές βρίσκονται τα καταστήματα που επισκέπτεται και ποια άλλα είδη βλέπει πριν καταλήξει σε μια αγορά. Αυτή η αύξηση των δεδομένων θα επιτρέψει στην Amazon να δημιουργήσει ακόμη πιο αποτελεσματικές εξατομικευμένες καμπάνιες για τους πελάτες.
Τα δεδομένα είναι ζωτικής σημασίας για τις διαδικτυακές εταιρείες, για αυτό και ένας αυξανόμενος αριθμός φυσικών καταστημάτων αρχίζει και επενδύει σε δεδομένα και ψηφιακές υπηρεσίες. Η αποδεδειγμένη και πρωτοπόρα ικανότητα της Amazon να συλλέγει δεδομένα πελατών και να τα χρησιμοποιεί για την αποτελεσματική κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς θα της επιτρέψει να ενσωματώνει απρόσκοπτα δεδομένα και ψηφιακές υπηρεσίες στα φυσικά της καταστήματα.
Ωστόσο, η αύξηση της συλλογής δεδομένων και ενίσχυση της δημιουργίας προφίλ των πελατών συνοδεύεται από το φόβο ότι η Amazon θα γνωρίζει πλέον τα πάντα για την καταναλωτική τους συμπεριφορά και τους ίδιους. Περισσότερα δεδομένα πελατών θα αποφέρουν μεγαλύτερα κέρδη για την Amazon, ειδικά λόγω της συνεργασίας της με διαφημιστές. Αυτόματα, όμως, ο στόχος διατήρησης της εμπιστοσύνης των πελατών, που είναι εξίσου σημαντικός για την Amazon, αυξάνει και τη ανάγκη διαφύλαξης αυτών των δεδομένων με ασφαλή τρόπο.
Τι σημαίνει για το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Αν και τον τελευταίο καιρό ενισχύεται η αντίληψη ότι τα φυσικά καταστήματα δεν έχουν μέλλον, η στροφή της Amazon ήρθε να πείσει και τους πιο δύσπιστους ότι οι δια ζώσης αγορές είναι ακόμα ζωντανές. Αλλά όπως συμβαίνει με όλα τα πράγματα που αγγίζει η Amazon, αυτά τα καταστήματα πιθανότατα δεν θα παρέχουν την παραδοσιακή εμπειρία ενός κλασσικού πολυκαταστήματος, αλλά θα ακολουθήσουν μια πιο πελατοκεντρική, σύγχρονη προσέγγιση, με όπλα την εξατομίκευση, την προηγμένη τεχνολογία και τις βιωματικές αγορές.
Εκτός από την μεγαλύτερη ανάδειξη των προϊόντων της, στόχος της Amazon με την επέκταση της σε πολυκαταστήματα είναι να κάνει ακόμα πιο εύκολη την εμπειρία των πελατών πελάτες. Αντί να περιορίζονται σε ό, τι μπορεί να παραγγελθεί διαδικτυακά και να παραδοθεί σε μία ή δύο ημέρες, οι πελάτες μπορούν τώρα να ψωνίσουν δια ζώσης και να πάρουν ένα προϊόν αμέσως στο σπίτι, χωρίς να χρειάζεται καν να το πληρώσουν.
Η Amazon έχει αναμφισβήτητα εγκαθιδρύσει την κυριαρχία της στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτή η έμφαση στην εύκολη και άμεση εμπειρία των πελατών θα επηρεάσει όλες τις εταιρίες λιανικής και θα ενισχύσει την επιχειρηματική τάση να τοποθετούνται οι πελάτες υψηλά στην προτεραιότητα. Η μετάβασή της στα φυσικά καταστήματα αναμένεται να αναγκάσει πασίγνωστα και καθιερωμένα στην αγορά πολυκαταστήματα να επανεκτιμήσουν τις υπηρεσίες τους και την εμπειρία των πελατών τους, ώστε να μπορούν να παραμείνουν στην κορυφή και να ανταγωνιστούν την Amazon.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός θα αποβεί, έστω βραχυπρόθεσμα, ωφέλιμος για τους πελάτες, καθώς θα αναγκάσει όλα τα καταστήματα να βελτιωθούν, προσφέροντας εξαιρετικές εμπειρίες, προϊόντα και τιμές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η όποια προσπάθεια θα είναι ικανή να ανταγωνιστεί επαρκώς τον πρωταθλητή του εμπορίου.
Η απόφαση του τεχνολογικού γίγαντα να δραστηριοποιηθεί στα φυσικά πολυκαταστήματα θα ταρακουνήσει τη λιανική βιομηχανία, -ελπίζοντας- προς όφελος των πελατών.
Διαβάστε ακόμα:
Αεροπορικές εταιρείες: Σκληρός ανταγωνισμός για τα ταξίδια μετά το καλοκαίρι με πτήσεις από… 1 ευρώ
Βρετανία: Επιστροφή στο 1956 για την παραγωγή αυτοκινήτων – Ενίσχυσε τη «βουτιά» η pingdemic
ΕΤΑΔ: Ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την εκμίσθωση των Σαλέ σε Φτερόλακα και Βάκχο στον Παρνασσό