Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου έδωσε και επίσημα την έγκρισή του στις ΗΠΑ να επιβάλουν δασμούς σε εισαγωγές αγαθών από την ΕΕ αξίας έως και 7,5 δισ. δολ., ως αντίποινα για παράτυπες ευρωπαϊκές κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν στην Airbus.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή Διαιτησίας του ΠΟΕ που αποτελείται από αντιπροσώπους των 164 μελών του, έδωσε στην Ουάσινγκτον το «πράσινο φως» να κάνει αντίποινα κατά της ΕΕ και των χωρών που παράγουν Airbus όπως η Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία.
Η μοναδική περίπτωση να μην δινόταν η έγκριση θα ήταν αν όλα τα μέλη του οργανισμού την καταψήφιζαν. Η συνάντηση διήρκεσε λιγότερο από 20 λεπτά.
Πάντως, ο Αμερικανός πρέσβης για το εμπόριο, Dennis Shea, ανέφερε κατά τη συνάντηση ότι η Ουάσινγκτον θα προτιμούσε να βρεθεί μια λύση μετά από διαπραγμάτευση.
«Αυτό όμως μπορεί να συμβεί αν η ΕΕ σταματήσει να λαμβάνει πλεονεκτήματα η Airbus από τις σημερινές επιδοτήσεις και να εξασφαλιστεί ότι οι επιδοτήσεις προς την Airbus δεν μπορούν να ξαναδοθούν με άλλο όνομα ή με άλλο μηχανισμό», συμπλήρωσε ο ίδιος
Ο ΠΟΕ κατέληξε ότι τόσο η Αirbus όσο και η αμερικανική Boeing ελαβαν αρκετά δισ. δολ. παράνομων επιδοτήσεων σε δυο περιπτώσεις, εδώ και 15 χρόνια. Απόφαση για την περίπτωση της Boeing αναμένεται στις αρχές του 2020.
Οι ΗΠΑ έχουν πει ότι θα επιβάλουν δασμούς 10% στα αεροσκάφη της Airbus και 25% δασμούς σε μια σειρά προϊόντων, όπως γαλλικό κρασί, σκωτσέζικο ουίσκι και τυριά από όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Στη λίστα συμπεριλαμβάνονται και αρκετά ελληνικά προϊόντα.
Την Παρασκευή, η Ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για ζητήματα Εμπορίου Cecilia Malmstrom έγραψε επιστολή στον Αμερικανό Εμπορικό Αντιπρόσωπο Robert Lighthizer που τον καλούσε να αρχίσει διαπραγματεύσεις για να υπάρξει συμβιβασμός στις υποθέσεις των Airbus και Boeing προσθέτοντας ότι η προσφυγή στους δασμούς δεν είναι λύση.
«Το μόνο που θα επιτύχει μια τέτοια πρακτική είναι να επιφέρει ζημία σε επιχειρήσεις και να θέσει σε κίνδυνο θέσεις εργασίας και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, να πλήξει το διεθνές εμπόριο και την ευρύτερη βιομηχανία του κλάδου της αεροπλοΐας σε μια ευαίσθητη χρονική στιγμή»..