Sponsored Content

Τα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά την πανδημία, ζήσαμε μια επανάσταση στην εμπειρία των αγορών, αφού το ηλεκτρονικό εμπόριο μπήκε για τα καλά στη ζωή μας. Καθώς όμως όλα γύρω μας κινούνται πολύ γρήγορα και αλλάζουν, βρισκόμαστε πλέον στη μετεξέλιξη του e-commerce, δηλαδή στο quick commerce ή q-commerce, που εστιάζει στην άμεση παράδοση προϊόντων. Η τάση που κυριαρχεί πλέον στην αγορά είναι ότι θέλουμε τα πάντα και τα θέλουμε τώρα. Να ψωνίζουμε από την άνεση του σπιτιού μας και να φτάνουν στα χέρια μας την ώρα που τα χρειαζόμαστε. Είναι η νέα καταναλωτική συνήθεια, που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής αφού σε αντίθεση με το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο συνήθως απαιτεί ημέρες για την παράδοση, το quick commerce στοχεύει στη διανομή προϊόντων, σε χρονικό διάστημα που κυμαίνεται από λίγα λεπτά έως μία ώρα. Είναι όμως κάτι τέτοιο εφικτό; Ναι, χάρη στις τεχνολογικές εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη διαχείριση στόλου οχημάτων.

Στην εποχή μας, το quick commerce έχει αναδειχθεί ως βασικό πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, οι οποίες διεκδικούν αυξημένο μερίδιο από τη διεθνή αγορά. Διεθνείς εταιρείες όπως όπως η Gorillas, η Getir, η Zapp και η Jokr διαμόρφωσαν ένα νέο τοπίο στην αγορά δημιουργώντας dark stores, σε στρατηγικά σημεία στις πόλεις και φροντίζοντας να αξιοποιήσουν όλες τις τεχνολογίες αιχμής. Αυτή τη στιγμή έχει δημιουργηθεί ένα μεγάλο, νέο οικοσύστημα επαγγελματιών γύρω από το γρήγορο εμπόριο. Αυτή τη στιγμή, η νεοσύστατη αγορά του quick commerce βρίσκεται σε μια πολύ δυναμική φάση. Σύμφωνα με έρευνες, μέχρι το 2025 αναμένεται να φτάσει τα 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 10%.

Παρόλο που στη χώρα μας το quick commerce έχει έρθει με κάποια καθυστέρηση, αποτελεί μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά. Στην μετά-covid εποχή οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 30% (στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας). Επιπλέον, η αγορά των υπηρεσιών ταχείας παράδοσης στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθεί με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 15% τα επόμενα χρόνια (έρευνα της Euromonitor International).

Οι πρώτες που μπήκαν στην κούρσα του q-commerce ήταν οι μεγάλες αλυσίδες super market που πρόσθεσαν την ταχεία παράδοση στις υπηρεσίες ηλεκτρονικών αγορών τους. Η μεγάλη ανάπτυξη της αγοράς όμως ήρθε με τις εταιρείες delivery, οι οποίες χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες πλατφόρμες τους και τα δίκτυα διανομής τους για την παράδοση φαγητού, προσφέρουν παραδόσεις μέσα σε 30-60 λεπτά από ένα μεγάλο εύρος καταστημάτων και προϊόντων όπως είδη παντοπωλείου, φαρμακευτικά προϊόντα και είδη καθημερινής χρήσης.


Αλλάζοντας τα δεδομένα της αγοράς

Το efood, ως η μεγαλύτερη υπηρεσία delivery στην Ελλάδα αφουγκράστηκε αμέσως τις νέες καταναλωτικές ανάγκες και επένδυσε στη δημιουργία του q-commerce αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας και την υπάρχουσα εμπειρία του. Το μεγάλο στοίχημα ήταν να κάνει εφικτή την παράδοση προϊόντων εντός λίγων λεπτών και ταυτόχρονα αυτό να είναι επιχειρηματικά βιώσιμο. Με τη δημιουργία ενός μεγάλου δικτύου διανομέων, οι οποίοι σήμερα ξεπερνούν τους 5000, και με έξυπνα συστήματα διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας, κατάφερε μέσα σε μόλις 2 χρόνια να πρωτοστατήσει στην ανάπτυξη του quick commerce στην Ελλάδα.

Με την ανάπτυξη του efood market, την ενσωμάτωση αλυσίδων super market (από τον Σκλαβενίτη έως την πιο πρόσφατη προσθήκη των καταστημάτων του ΑΒ Βασιλόπουλου), με την αξιοποίηση του δικτύου Convenience Stores και dark stores που απέκτησε μετά την εξαγορά των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη και με τη διεύρυνση σε πολλές, διαφορετικές κατηγορίες καταστημάτων, κατέχει τη θέση του αδιαμφισβήτητου leader του κλάδου, δείχνοντας σε μεγάλο βαθμό το δρόμο στο σύνολο της αγοράς.

Ταυτόχρονα, δημιούργησε την υπηρεσία παράδοσης last mile, με την οποία οποιαδήποτε εμπορική επιχείρηση -ακόμη και αυτές που δεν συνεργάζονται με την πλατφόρμα του efood- μπορεί να στείλει τα προϊόντα της στους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις αξιοποιούν τον στόλο διανομέων του efood, ανάλογα με τις προγραμματισμένες ή έκτακτες ανάγκες τους, αποστέλλοντας τα προϊόντα τους είτε μέσα στην επόμενη ώρα από την παραγγελία είτε εντός δύο ημερών.

Σήμερα, η διείσδυση του quick commerce στους καταναλωτές καταγράφεται ως διαρκώς αυξανόμενη, με το 31% των ενεργών χρηστών του efood να έχει δοκιμάσει τουλάχιστον μια φορά το efood market. Για τα επόμενα χρόνια, το efood σχεδιάζει μια συνεκτική στρατηγική με διάθεση για ακόμη περισσότερες καινοτομίες, εδραιώνοντας τη θέση του στο γρήγορο εμπόριο και καθιστώντας το μέρος της καθημερινότητάς μας.