© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στη χορήγηση κρατικών εγγυήσεων για μελλοντικά δάνεια της Aegean επικεντρώνεται η συζήτηση με την κυβέρνηση για να στηριχθεί ο εθνικός αερομεταφορέας και να αντιμετωπίσει τις ισχυρές αναταράξεις που προκαλεί στους αιθέρες ο COVID-19.
Την ώρα που η εταιρεία ετοιμάζεται να επιστρέψει στην κανονικότητα, με την έναρξη εμπορικών δρομολογίων και το σταδιακό άνοιγμα των συνόρων, βρίσκεται αντιμέτωπη με τις αλυσιδωτές επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η δίμηνη αναγκαστική προσγείωση του στόλου της, αλλά και με τη μεγάλη αβεβαιότητα για τη διάρκεια και το τέλος της κρίσης.
Στο πλαίσιο αυτό, η κρατική στήριξη δεν μπορεί να έχει μόνο μέτρα βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα επιτακτικά προβλήματα ρευστότητας του κλάδου.
Γι’ αυτό και πέρα από τις οικονομικές διευκολύνσεις για αναστολές πληρωμών, τελών και ΦΠΑ, αλλά και τη χορήγηση των vouchers 18μηνης διάρκειας, κόντρα στις πολιτικές της Ε.Ε. για χορήγηση option εξαργύρωσης των εισιτηρίων από τον επιβάτη, εξετάζεται πολύ σοβαρά η δυνατότητα πρόσθετων εξασφαλίσεων.
Στο πακέτο των κυβερνητικών μέτρων στήριξης προτεραιότητα παίρνει η χορήγηση κρατικών εγγυήσεων στην Aegean έναντι μελλοντικών δανείων της, ένα μέτρο που θεωρείται ότι μπορεί να ανακουφίσει την εταιρεία που έχει υποστεί βαρύ πλήγμα από την πανδημία. Επιπρόσθετα, εκτιμάται ότι μπορεί να προσφέρει σανίδα σωτηρίας και στη μεγάλη συμφωνία συνολικού ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ της Aegean με την Airbus για 46 νέα αεροσκάφη, την οποία η κυβέρνηση επιδιώκει να κρατήσει σε ισχύ βλέποντας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα τα οφέλη για να κρατηθεί η εταιρεία ζωντανή, μεγάλη και ικανή να «σηκώσει», όπως σήμερα, το 70% του ελληνικού τουρισμού.
Οι όροι και οι λεπτομέρειες αυτής της συζήτησης είναι, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, αντικείμενο μιας μεγάλης διαπραγμάτευσης με την αεροπορική εταιρεία, η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με μαραθώνιες διαβουλεύσεις, με κυριότερο το θέμα των εγγυήσεων και των διαφόρων μορφών κρατικών ενισχύσεων.
Να σημειωθεί ότι στα τέλη Δεκεμβρίου του 2019 το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας ανερχόταν σε πάνω από 911 εκατ. ευρώ, από τα οποία 454 εκατ. αφορούσαν βραχυπρόθεσμο δανεισμό (αύξηση 120% σε σχέση με το 2018).
Σε επίπεδο ομίλου, οι υποχρεώσεις φτάνουν στο 1 δισ. ευρώ, με τα 507 εκατ. να αντιστοιχούν σε βραχυπρόθεσμο δανεισμό.
Αρμόδιες πηγές του αεροπορικού κλάδου χαρακτηρίζουν τιτάνια την προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για τη στήριξη της Aegean, επισημαίνοντας ότι η αεροπορική εταιρεία, εάν δεν το έχει κάνει ήδη, θα κληθεί πολύ σύντομα να επαναδιαπραγματευτεί τους όρους της σύμβασης με τον γαλλογερμανικό κολοσσό της Airbus, επικαλούμενη λόγους ανωτέρας βίας, κάτι άλλωστε που είχε αφήσει ανοιχτό και η διοίκηση της εταιρείας στην τελευταία ενημέρωση των αναλυτών.
Οπως σημειώνουν, αντικείμενο αυτής της διαπραγμάτευσης μπορεί να είναι από τις ημερομηνίες παραλαβής των αεροσκαφών μέχρι τους όρους δανεισμού, ακόμη και το ύψος της παραγγελίας.
Στα πρόσθετα μέτρα που ζητά η Aegean λόγω του περιορισμένου πτητικού έργου είναι να καλύψει μέρος του μισθολογικού κόστους για ευέλικτες μορφές απασχόλησης (αναστολή εργασίας ή εκ περιτροπής εργασία) από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά προγράμματα στήριξης της απασχόλησης (SURE).
Η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει ένα ακόμη αίτημα της αεροπορικής εταιρείας που είναι η αποζημίωση-επιδότηση της θέσης για το διάστημα της δίμηνης καραντίνας, χωρίς να αποκλείεται η συνέχισή της. Κάτι που, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, θα επανεκτιμηθεί με βάση την πορεία της επιβατικής κίνησης και τα δρομολόγια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο της επιδότησης θέσης αναμένεται να θεσμοθετηθεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου τις επόμενες ημέρες κατόπιν συνεννόησης με το υπουργείο Οικονομικών.
Οι αεροπορικές εταιρείες, λόγων των περιοριστικών μέτρων, ήταν αναγκασμένες να πετούν όλο το προηγούμενο διάστημα σχεδόν άδειες και με πληρότητα που ακόμη και σήμερα κυμαίνεται από 5% έως 10%. Με την επιδότηση θα μπορεί να καλυφθεί μέρος του ελάχιστου μεταβλητού κόστους των αεροπορικών εταιρειών (τέλη αεροδρομίων, εναέριας κυκλοφορίας, καυσίμων), χωρίς να περιλαμβάνονται τα κόστη αεροσκαφών και πληρωμάτων.
Η συμφωνία-μαμούθ με την Airbus
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο του 2018 η Aegean υπέγραψε τη μεγάλη συμφωνία προμήθειας με την Airbus για την απόκτηση συνολικά 30 αεροσκαφών, με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον 12, μια παραγγελία όμως που… ανέβηκε σκαλοπάτι στις αρχές του χρόνου, όταν η εταιρεία ανακοίνωσε την ανανέωσή της με επιπλέον 16 αεροσκάφη.
Βάσει της χρηματοοικονομικής έκθεσης της εταιρείας για το 2019, οι προβλεπόμενες παραδόσεις αεροσκαφών θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2020 και θα ολοκληρωθούν το 2024. Για τα επιπλέον 12 προβλέπεται να παραληφθούν το 2024-2026. Μέχρι τον Μάρτιο είχαν παραδοθεί ήδη 3 από τα 46 αεροσκάφη και αναμένονταν άλλα 3 για να καλύψουν το πτητικό έργο της καλοκαιρινής περιόδου.
Toν Μάρτιο η Aegean προχώρησε στην έκδοση 7ετούς ομολογιακού δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ, από το οποίο το 75% των κεφαλαίων προορίζεται για να καλύψει τις δαπάνες από τις προκαταβολές των νέων αεροσκαφών.
Στις 31 Δεκεμβρίου του 2019 η εταιρεία είχε ταμειακά διαθέσιμα πάνω από 516 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως όσο η διάρκεια της κρίσης παρατείνεται περιορίζονται.
Μάλιστα, στην κριτική που δέχεται η Aegean από τον ΣΥΡΙΖΑ για το ισχυρό της ταμείο, τη στιγμή που αιτείται κρατικές εγγυήσεις, αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα η εταιρεία δεν διένειμε μερίσματα στους μετόχους για να διασφαλίσει ένα ικανοποιητικό μαξιλάρι ρευστότητας που σήμερα έρχεται να εξανεμίσει η πρωτοφανής κρίση.
Η εταιρεία θα χρειαστεί νέες πιστωτικές γραμμές βραχυπρόθεσμου δανεισμού από τις τράπεζες, με τις οποίες έχει ξεκινήσει σχετική διαπραγμάτευση που πιθανότατα να φωτίσει την έκβασή τους αύριο (18 Μαΐου) στο προγραμματισμένο conference call ο επικεφαλής της Ευτύχης Βασιλάκης.
Η Aegean έχει υπολογίσει το κόστος για κάθε μήνα που τα αεροσκάφη παραμένουν στο έδαφος από 32 έως 34 εκατ. ευρώ, δαπάνη που περιλαμβάνει κόστη δικτύου, μισθώματα αεροπλάνων, μισθοδοσία προσωπικού.
Μεγάλες είναι οι επιπτώσεις και για τη Sky Express, της οποίας το πτητικό έργο περιορίζεται στο εσωτερικό της χώρας αλλά με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τον μηδενικό δανεισμό.
Σήμερα, με τους περιορισμούς στις μετακινήσεις και τη δραματική συρρίκνωση της τουριστικής και επιβατικής κίνησης, οι διεθνείς αερομεταφορείς, έχουν καταρρεύσει. Ευρωπαϊκά μεγαθήρια όπως η Lufthansa, η Air France-KLM και η Alitalia εξασφαλίζουν κρατική στήριξη πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ με τη συναίνεση της Ε.Ε., η οποία αναγκάζεται να κάνει τα στραβά μάτια απέναντι στους αυστηρούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων και προστασίας του ανταγωνισμού.
Κυβερνητικές πηγές διευκρινίζουν ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση κρατικοποίησης της Aegean. Οπως υπογραμμίζουν, τα σενάρια αυτά δεν στηρίζονται ούτε από την Aegean, που δεν επιθυμεί μια τέτοιου μεγέθους παρέμβαση, αλλά ούτε και από την κυβέρνηση.
Ούτε όμως οι πληροφορίες για σχέδιο «συγκέντρωσης» στον αεροπορικό κλάδο, που διαρρέονται τελευταία από κύκλους της αγοράς, επιβεβαιώνονται.