Το νέο επενδυτικό πλάνο άνω των 50 εκατ. ευρώ που σκοπεύει να υλοποιήσει μέσα στην επόμενη πενταετία ο όμιλος Quest για την περαιτέρω ενδυνάμωση της θυγατρικής του ACS στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κλάδο των ταχυμεταφορών, όπου αυτή παραμένει ο leader με μερίδιο 25% στην ελληνική αγορά, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να περιλαμβάνει και την εξαγορά άλλης εταιρείας.
Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο της επίσημης παρουσίασης και των εγκαινίων του νέου, υπερσύγχρονου τεχνολογικά logistics hub της ACS, εμβαδού 36.000 τ.μ. στην περιοχή του Αιγάλεω, με προϋπολογισμό που επίσης έχει υπερβεί ήδη τα 50 εκατ. ευρώ έως τώρα, στο επίκεντρο των νέων, πρόσθετων επενδύσεων θα βρεθούν ο τομέας του last mile και η δημιουργία ενός δικτύου από 1000+ smart lockers, ο επιπλέον εκσυγχρονισμός των υποδομών, η αύξηση του «πράσινου» ηλεκτροκίνητου στόλου στα 200 οχήματα (αυτοκίνητα και μηχανές), ενώ αναμένεται να τεθεί εντός των ημερών σε λειτουργία φωτοβολταϊκό ισχύος 1 MW, η κατασκευή του οποίου ολοκληρώθηκε στην οροφή του hub και θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση ενέργειας σε ποσοστό πάνω από 30%.
Σε προηγούμενα ρεπορτάζ, το newmoney ανέδειξε τη στόχευση της ACS στην ενίσχυση της παρουσίας της στην αγορά των ταχυμεταφορών μέσω και της αύξησης των ACS SmartPoint Lockers , τοποθετημένων σε στρατηγικά σημεία.
Επιβεβαιώνεται πλέον από τη διοίκηση της εταιρείας ότι η ACS μπαίνει γερά στο «παιχνίδι» των «έξυπνων θυρίδων», αποφασισμένη να αξιοποιήσει τις μεγάλες προοπτικές του last mile: Από τις 200+ που έχει προμηθευτεί (και λειτουργούν περίπου 170), αναμένεται να προστεθούν άλλες 200 σύντομα, με πλάνο να εγκατασταθούν περισσότερες από 1.000 σε βάθος πενταετίας.
«Εμείς ξεκινήσαμε να βάζουμε smart lockers το 2015, αλλά η αγορά δεν ήταν ώριμη. Αυτό άλλαξε με την πανδημία. Οι καταναλωτές δεν είναι ακόμα εξοικειωμένοι», σχολίασε ο Απόστολος Γεωργαντζής. Προσδιόρισε το προβλεπόμενο ύψος της επένδυσης στα smart lockers στα 20 εκατ. ευρώ και άφησε ανοικτή την πιθανότητα να αυξηθεί ο αριθμός των 1.000, εφόσον ανταποκριθεί το καταναλωτικό κοινό.
Ερωτηθείς, μεταξύ άλλων, ο CEO του ομίλου Quest, αν στα μακροπρόθεσμα επενδυτικά πλάνα της ACS συμπεριλαμβάνεται κάποια εξαγορά στον κλάδο, έδωσε σαφή απάντηση: «Δεν μπορώ να σας πω ότι δεν περνάει από το μυαλό μας να μεγαλώσουμε την ACS με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτό θα μπορούσε να αφορά και μια ανόργανη ανάπτυξη, με την εξαγορά μιας άλλης εταιρείας. Αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο. Υπάρχει στο μυαλό μας πάνω από μια δεκαετία».
Θ. Φέσσας: «Επένδυση για τους πολίτες»
Στον χαιρετισμό του ο ιδρυτής και επικεφαλής του ομίλου Quest, Θεόδωρος Φέσσας, ανέφερε: «Νομίζω το περιβάλλον εδώ μιλάει μόνο του. Θα ακούσετε πολλά που αφορούν την ACS, τον όμιλο Quest και πόσο πολύ βασιζόμαστε στους ανθρώπους. Τους ανθρώπους τους δικούς μας, που μεγαλώνουμε μαζί τους και μεγαλώνουν και αυτοί τις δουλειές και επωφελούμαστε όλοι. Και εμείς και η κοινωνία.
Αυτό το κέντρο αποτελεί μια μοναδική, έμπρακτη απόδειξη πώς κατάφεραν να δημιουργήσουν μια τόσο ισχυρή εταιρεία. Με επαγγελματισμό, με ενσυναίσθηση, με μεγάλη αποδοτικότητα. Από κάποιες χιλιάδες δέματα την ώρα, φτάσαμε στις 50.000 που είναι οι δυνατότητες αυτού του Κέντρου Διαλογής. Αυτή η επένδυση είναι από τους ανθρώπους για τους ανθρώπους. Για όλους τους Έλληνες πολίτες».
Ο κ. Γεωργαντζής έδωσε το στίγμα του project, λέγοντας: «Είμαστε εδώ για να γιορτάσουμε ένα σημαντικό επίτευγμα της ACS. Η ιδέα ξεκίνησε στα τέλη του 2006. Ήταν μια σκέψη για κάτι πολύ μικρότερο. Καμία σχέση με αυτό το οποίο βλέπουμε σήμερα. Χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος για τον σχεδιασμό του Κέντρου Διαλογής και άλλα 2,5 χρόνια για την υλοποίηση, καθώς υπήρξαν καθυστερήσεις και λόγω της πανδημίας και των αρχαίων ευρημάτων.
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία μια επένδυση, η οποία υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ, η μεγαλύτερη που έχει γίνει στον κλάδο των ταχυμεταφορών, αλλά και στον όμιλο Quest σε υποδομές τα τελευταία χρόνια. Το νέο Κέντρο Διαλογής μάς οδηγεί τις εξελίξεις και μας κατευθύνει να συμπαρασύρουμε όλο τον κλάδο σε νέες επενδύσεις. Τετραπλασιάζει την δυνατότητα διαλογής, μειώνει τον χρόνο κατά περισσότερο από 50% και βελτιώνει την παραγωγικότητα πάνω από 30%.».
Αγορά 500 εκατ. ευρώ
Το πλήρως αυτοματοποιημένο logistics hub της ACS θα επιτρέπει τη διαχείριση 50.000 αποστολών ανά ώρα, με αντίκτυπο στη βελτίωση της παραγωγικότητας και στα καταστήματά της, όσο και της αποδοτικότητας των smart lockers. Προβλέπεται δε ότι θα καλύψει τις ανάγκες της εταιρείας στρατηγικά για τα επόμενα 10-15 χρόνια και θα στηρίξει την προσπάθειά της να αυξήσει έσοδα, κέρδη και μερίδια, σε μια αγορά, το μέγεθος της οποίας υπολογίζεται στη χώρα στα 500 εκατ. ευρώ, από 200 εκατ. ευρώ τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης (2013) και συναρτάται άμεσα με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Αυτήν τη στιγμή η ACS κινείται στο 20% κατά μ.ο. του capacity που της προσφέρουν τα νέα συστήματα διαλογής και επιδιώκει διαρκή βελτίωση της απόδοσης. Η διοίκηση της ACS μιλά για έναν ισχυρό ανταγωνισμό, από μια αγορά που μετρά 500 «παίκτες». Ο τζίρος της ξεπερνά τα 140 εκατ. ευρώ και προσδοκάται διψήφια αύξηση του τα επόμενα χρόνια (το 2023 εκτιμάται ότι θα κλείσει με 10%-15%), με δεδομένο ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έμεινε πίσω σε σύγκριση με το εξωτερικό και διανύει φάση ανάπτυξης.
Χαρακτήρισε δύσκολη τη χρονιά λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που ασκούνται σε σειρά κλάδων της οικονομίας και τη λιανική, και έθεσε ως ζητούμενο την εξομάλυνση της κατάστασης. Αν πάντως ληφθούν υπόψη οι ταχυμεταφορές που εξυπηρετεί εκτός συνόρων, το μερίδιο της ACS αυξάνεται κατά 10%, στο 35%.
Η θυγατρική της Quest διατηρεί 270 καταστήματα στο δίκτυό της (τα 200 εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης) και διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό 3.700 ατόμων, εκ των οποίων τα 600 απασχολούνται στα κεντρικά. Διαθέτει το μεγαλύτερο αυτόνομο δίκτυο στην εγχώρια αγορά, με 750+ σημεία εξυπηρέτησης (σε Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Βουλγαρία).
Ο κ. Γεωργαντζής εξήγησε ότι τα κόστη έχουν εκτιναχθεί, ωστόσο διευκρίνισε ότι η εταιρεία απορρόφησε σημαντικό μέρος της αύξησής τους, προχώρησε σε μικρές αυξήσεις των τιμολογίων της δύο χρονιές (’21, ’22), αθροιστικά 15%-18%, αλλά για το ’23 δεν έχει ληφθεί απόφαση και ίσως για το ’24. Σύμφωνα με τη διοίκηση, το κόστος προσωπικού αυξήθηκε κατά 23% από το 2019, των καυσίμων 60% και αυτό των μεταφορών σε νησιά κατά 60% με 80%.
Σε σχετική ερώτηση, ο διευθύνων σύμβουλος απάντησε ότι η εξάρτηση της ACS από τον μεγαλύτερο πελάτη της δεν κυμαίνεται πάνω από το 10% του τζίρου και πρόσθεσε: «Πριν από μια δεκαετία δεν υπήρχε πελάτης πάνω από 1 εκατ., τώρα είναι περισσότεροι από 20…».
Παραδόσεις με drones
Οι παραδόσεις με drones συμπεριλαμβάνονται στα σχέδια της ACS, αν και προς το παρόν η υπηρεσία θεωρείται ακριβή. Η εταιρεία πραγματοποίησε μάλιστα πιλοτική πτήση αποστολής ιατροφαρμακευτικού υλικού τον Σεπτέμβριο από την Κω προς την Ψέριμο. Η διοίκηση της Quest δεν αρνήθηκε ότι αξιολογεί την πιθανότητα της δημιουργίας ενός αυτόνομου marketplace, με την συμμετοχή της θυγατρικής στις ταχυμεταφορές και ανέδειξε τις δυσκολίες στην εύρεση προσωπικού.
Για το γεγονός ότι ο όμιλος λαμβάνει μέρος στη διαδικασία για την εξαγορά της αλυσίδας Κωτσόβολος από τη Βρετανική Currys, στελέχη του επανέλαβαν ότι οι εξελίξεις αναμένονται μέχρι το τέλος του έτους.
Διαβάστε ακόμη
Τα τελευταία έργα του Βαν Γκογκ – Οι εμμονές και το μεγαλείο της Τέχνης του
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ