search icon

Επενδύσεις

ΒΟΑΚ: Τα δύσκολα μέτωπα από Χανιά ως Άγιο Νικόλαο, οι απαλλοτριώσεις και τα άλλα εμπόδια

Τι είδε στα εργοτάξια της Κρήτης ο Σταϊκούρας – Μια δεύτερη «Ελλάδα» με έργα υποδομών ύψους 3,7 δισ. κατασκευάζεται στο νησί

Αυτοκινητόδρομους, αεροδρόμια, λιμάνια, φράγματα, σχολεία και δικαστικά μέγαρα περιλαμβάνει ο μακρύς κατάλογος των έργων υποδομής που κατασκευάζονται ή πρόκειται να κατασκευαστούν στην Κρήτη μέχρι το 2030 συνολικού ύψους 3,7 δισ.

Πρόκειται για μεγάλα και εμβληματικά έργα όπως είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης συνολικού μήκους 294 χιλιομέτρων, το αεροδρόμιο στο Καστέλι ύψους 500 εκατ. από το οποίο έχει ήδη κατασκευαστεί περίπου το 40% ενώ …μπουλντόζες μπαίνουν και σε άλλα σημαντικά έργα υποδομής όπως η αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού του Ταυρωνίτη, η ενίσχυση του ταμιευτήρα Μπραμιανού, το φράγμα στο Πλατύ, η αξιοποίηση του νυν αεροδρομίου Καζαντζάκη στο Ηράκλειο, ο νέος σταθμός επιβατών στην Σούδα κ.α

το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Η πορεία του ΒΟΑΚ

Αναμφίβολα, στα οδικά έργα το ενδιαφέρον μονοπωλεί ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, καθώς η κατασκευή του έχει συνδεθεί (και όχι άδικα), με την  ασφάλεια στις μετακινήσεις σε μια περιοχή της χώρας που κάθε χρόνο αφήνουν την τελευταία τους πνοή δεκάδες θύματα τροχαίων ατυχημάτων.

Ο ΒΟΑΚ χωρίζεται σε τρία τμήματα που κατασκευάζονται με διαφορετικά χρηματοδοτικά μοντέλα και με διαφορετικές ταχύτητες το καθένα. Τη μεγάλη παραχώρηση Χανιά- Ηράκλειο με προσωρινό ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και το Νεάπολη -Άγιος Νικόλαος που κατασκευάζεται από την ΑΚΤΩΡ ως δημόσιο έργο συνολικού ύψος περίπου 2,5 δισ.

Η μεγάλη παραχώρηση

Σε ό,τι αφορά την μεγάλη σύμβαση παραχώρησης Χανιά- Ηράκλειο συνολικού ύψους πάνω από 2 δισ, στόχος του υπουργείου είναι να υπογραφεί το α΄τρίμηνο του 2025. Ο προσωρινός ανάδοχος που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  έχει ήδη εξασφαλίσει παράταση στην περίοδο οριστικοποίησης των απαραίτητων εγγράφων έως και τις 29 Νοεμβρίου, με τα οποία θα χρηστεί και οριστικός ανάδοχος του έργου. Κατ’ αντιστοιχία η εταιρεία θα πρέπει να παρατείνει και την ισχύ της εγγυητικής επιστολής του έργου έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025 καθώς επίσης και την ισχύ της προσφοράς της και των σχετικών επιστολών δανειακής υποστήριξης μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2025. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αιτηθεί την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας για την οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων προκειμένου να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τον ανεξάρτητο μηχανικό που είναι σε εξέλιξη και η έγκριση της επικαιροποιημένης ενδιάμεσης χρηματοδότησης καθώς επίσης και ο μεγάλος όγκος των απαιτούμενων δικαιολογητικών και εγγράφων που απαιτούνται λόγο του μεγέθους και της πολυπλοκότητας του έργου. Στην συνέχεια  η σύμβαση θα διαβιβαστεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Για την προαίρεση του έργου (Χανιά-Κίσσαμος μήκους 30,88 χιλ) όπως ανέφερε τις προηγούμενες μέρες κατά την περιοδεία του στην Κρήτη ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σταϊκούρας, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και έχει διαβιβαστεί ο φάκελος στο ΥΠΕΝ για έγκριση περιβαλλοντικών όρων.

Αγκάθι για το έργο παραχώρησης παραμένουν οι προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο ΣτΕ με τις οποίες ζητούν αλλαγή της χάραξης του έργου προκειμένου να μην διχοτομήσει τον αστικό ιστό. Κατά πληροφορίες το θέμα τέθηκε κατά την συνάντηση με τον υπουργό ωστόσο ο κ. Σταϊκούρας ζήτησε να αποσυρθούν οι προσφυγές για να εξεταστούν τα αιτήματα. Οι προσφυγές των δήμων αναμένεται να εκδικαστούν στον επόμενο μήνα.

Νεάπολη –Άγιος Νικόλαος

Σε ό,τι αφορά την σύμβαση Νεάπολη -Άγιος Νικόλαος συνολικό ύψος 192 εκατομμυρίων ευρώ που κατασκευάζεται από την ΑΚΤΩΡ ως δημόσιο έργο, ο υπουργός Υποδομών ενέκρινε πρόσφατα την παράταση της πρώτης τμηματικής προθεσμίας του έργου κατά 212 ημερολογιακές μέρες δηλαδή έως τις 30 Μαρτίου 2025. Το διάστημα αυτό κρίνεται απαραίτητο από τον ανάδοχο, προκειμένου να καταρτιστούν οι αναγκαίες μελέτες. Είναι όμως χρήσιμο για να αντιμετωπιστούν και οι δυσκολίες και καθυστερήσεις που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα του αναδόχου και συνδέονται με την απόδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, την αργή ανταπόκριση στα αιτήματα για την μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας (ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΥΑ)  αλλά και στην καθυστέρηση έγκρισης της περιβαλλοντικής μελέτης. Η τελευταία αφορά την τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων για να συμπεριληφθούν τα έργα διευθέτησης στον ποταμό Ξηροπόταμο και τα προβλεπόμενα οδικά έργα για την εξυπηρέτηση των οικισμών και των προσβάσεων σε γειτονικές ιδιοκτησίες του ΒΟΑΚ. Ειδικά στο θέμα των απαλλοτριώσεων, παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στο μεγαλύτερο τεχνικό αντικείμενο του έργου καθώς πολλά κομμάτια έχουν αποδοθεί μερικώς ενώ σε περίπου 379 ιδιοκτησίες υπάρχει αμφισβήτηση της κατάληψής τους καθώς υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα στοιχεία ιδιοκτητών και τους χάρτες κτηματογράφησης.

Η αδυναμία που παρατηρείται στην απόδοση χώρων του έργου οδηγεί και σε καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η εκτέλεση διερευνητικών εντολών από τους μελετητές (τοπογραφικές αποτυπώσεις υφισταμένων τεχνικών και ρεμάτων, κλπ) καθώς και η έκδοση της ΑΕΠΟ η οποία καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την ολοκλήρωση τμημάτων του βασικού έργου.

Χερσόνησος – Νεάπολη

Για το τμήμα Χερσόνησος Νεάπολη προυπολογισμού 350 εκατ. ευρώ όπως δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας έχουν κινήσει οι εργασίες στα τμήματα που έχουν εγκριθεί οριστικές μελέτες. Το έργο συγχρηματοδοτείται κατά 90 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο χορηγήθηκε στο τέλος του 2023 προκαταβολή 27 εκατομμυρίων ευρώ. Η ΣΔΙΤ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 16,5 εκατομμυρίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για εργασίες απαλλοτριώσουν, αρχαιολογίας και οργανισμών κοινής ωφέλειας. Επίσης έχει δικαίωμα προαίρεσης για την ανάθεση της λειτουργίας και συντήρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ Νεάπολη Άγιος Νικόλαος μήκους 14,2 km.

Η αξιοποίηση του αεροδρομίου

Κατά την πρόσφατη περιοδεία του κ. Σταϊκούρα έγινε εκτενής αναφορά και στο θέμα της αξιοποίησης του νυν αεροδρομίου Ηρακλείου για το οποίο υπάρχει ενδιαφέρον από μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας αλλά και από τους οικείους δήμους.

Σήμερα το αεροδρόμιο Ηρακλείου συγκεντρώνει το 20% του τουρισμού όλης της χώρας. Όπως δήλωσε τις προηγούμενες μέρες στην Κρήτη,  ο κ. Σταϊκούρας η συνολική κίνηση αφιχθέντων και αναχωρούντων επιβατών μόνο για το 2024 προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, φτάνοντας περίπου τα 9.200.000 επιβάτες σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με πέρσι. Το αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα συμβάσεων στρατηγική σημασίας με δικαιούχο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών.

Από τον περασμένο Μάιο, το ΤΑΙΠΕΔ έχει οριστεί αρμόδιο για την εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας και στο πλαίσιο αυτό προέβη στην επιλογή νομικού και τεχνικού συμβούλου ο οποίος θα αναλάβει την πλήρη αποσαφήνιση και αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της έκτασης από νομικής και τεχνικής πλευράς.

Διαβάστε ακόμη

«Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική»: Δεν σταματάνε τα σφυριά για τα «ιμάτια» της «γυάλινης αυτοκρατορίας»

Blinkist: Η εταιρεία όπου είναι το ίδιο δύσκολο να μπεις όσο και στο Χάρβαρντ (tweet)

Η επεκτατική κούρσα των ιταλικών τραπεζών – Πώς και γιατί κυριαρχούν στην Ευρώπη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version