Μια τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης και αναβάθμισης των τουριστικών υποδομών της Κέρκυρας αποτελεί το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για την δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht στο νησί.
Η νέα διοίκηση του Ταμείου υπό τον CEO Δημήτρη Πολίτη, έχοντας επιταχύνει το βηματισμό της βάζει ψηλά στην ατζέντα της, μεταξύ άλλων projects, την ανάπτυξη δύο τουριστικών λιμένων στο νησί των Φαιάκων, στην πόλη της Κέρκυρας και στη Λευκίμμη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το σχέδιο για την μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht εντός του Κεντρικού Λιμένα Κέρκυρας, στα δυτικά του υφιστάμενου εμπορικού λιμένα, δίπλα στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων, στην περιοχή «Κεφαλομάντουκο».
Συγκεκριμένα, το Σχέδιο Ανάπτυξης (Master Plan) περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός τουριστικού λιμένα μεγάλων σκαφών, αντικαθιστώντας τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις επισκευής και συντήρησης μικρών σκαφών που βρίσκονται σήμερα στο δυτικό άκρο του λιμένα.
Εν όψει της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή κατάλληλου επενδυτή/υπο-παραχωρησιούχου για τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη, λειτουργία, συντήρηση και μακροπρόθεσμη εκμετάλλευση της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht στην Κέρκυρα, το ΤΑΙΠΕΔ δημοσιοποίησε το teaser του διαγωνισμού.
Όπως σημειώνεται, το project αποτελεί ευκαιρία για επένδυση σε greenfield μαρίνα στην ευρύτερη περιοχή. Η προτεινόμενη θέση της χαρακτηρίζεται ως στρατηγική καθώς αποτελεί «σταυροδρόμι» μεταξύ των ελληνικών και των άλλων μεσογειακών προορισμών για το yachting, στην Ελλάδα, το Μαυροβούνιο, τη Κροατία, τη Νότια Ιταλία και τη Μέση Ανατολή.
Δεδομένου ότι υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου, υπάρχει μεγάλη ζήτηση από μεγάλα σκάφη για να αγκυροβολήσουν. Επί του παρόντος, αναφέρεται στο πληροφοριακό έντυπο του ΤΑΙΠΕΔ, δεν υπάρχει πλησίον ανταγωνισμός κοντά, επομένως αναμένεται υψηλή εκμετάλλευση των θέσεων ελλιμενισμού της μαρίνας στην Κέρκυρα εξαρχής.
Πλημμυρίζει από θαλαμηγούς
Είναι χαρακτηριστικό πως το νησί κάθε καλοκαίρι πλημμυρίζει κυριολεκτικά από πολυτελείς θαλαμηγούς και mega-yachts που δεν έχουν αγκυροβόλιο και δένουν αρόδο στον κόλπο της Γαρίτσας και αλλού ή σε κάποια σημεία στο νησί χωρίς αντίτιμο και χωρίς βέβεια τις κατάλληλες υποδομές. Παράλληλα, η μαρίνα των Γουβιών που πλέον βρίσκεται στον έλεγχο του CVC λόγω της υψηλής ζήτησης πλέον σπάνια έχει ελεύθερες θέσεις ελλιμενισμού.
Το timing για τη δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής στο νησί είναι επίσης ιδανικό, λόγω της έκρηξης της ζήτησης super-yacht διεθνώς, αποτέλεσμα του ταχέως αυξανόμενου αριθμού των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως κατά την τελευταία δεκαετία, καθώς και της νέας πραγματικότητας, η οποία έχει οδηγήσει τους εύπορους να επανεκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο περνούν το χρόνο τους και να προσπαθήσουν να αποφεύγουν το συνωστισμό όταν κάνουν διακοπές.
Το 2021 ήταν χρονιά – ρεκόρ για την πώληση mega-yacht, ενώ η αγορά αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 5,2% από το 2021 έως το 2028. Σύμφωνα με το Boat International, οι παραγγελίες για σκάφη τα οποία ξεπερνούν σε μήκος τα 80 πόδια (δηλαδή φθάνουν περίπου τα 24,4 μέτρα) έχουν αυξηθεί κατά 25%.
Εκτιμάται ότι οι χώρες της βορειοδυτικής Μεσογείου (Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) απορροφούν το 80% της συνολικής ζήτησης για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο, ενώ οι χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) καλύπτουν το 14% της συνολικής μεσογειακής ζήτησης. Αυτό προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς mega-yacht στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή των μεσογειακών χωρών και τη χαμηλότερη αναλογία αγκύρωσης (0,84/χλμ.).
Οι λεπτομέρειες
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, η μαρίνα για mega-yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος γιότ (LOA) 140 μέτρων. Οι προβλήτες θα έχουν πλάτος 16 μ., ενώ ο λιμένας θα έχει ελάχιστο βάθος 5 μ., ενώ η χερσαία ζώνη θα καλύπτει επιφάνεια 40 χιλ. τμ.
Με βάση το σημερινό σχεδιασμό προβλέπεται η δημιουργία ξενοδοχείου, εστιατορίου, καταστημάτων αναψυχής και λιανικής, γήπεδα τένις, γυμναστήριο, σούπερ μάρκετ και εγκαταστάσεις στάθμευσης, μεταξύ άλλων.
Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε.(ΟΛΚΕ), εταιρείας η οποία έχει το δικαίωμα λειτουργίας του Κεντρικού Λιμένα Κέρκυρας μέχρι το 2063.
Διαβάστε ακόμη:
Στη Βουλή τα πρόστιμα για όσους δεν τηρούν τα MyDATA
Νόβακ Τζόκοβιτς: Από στιγμή σε στιγμή η απόφαση για απέλαση από την Αυστραλία