Η ΕΑΔΗΣΥ απέρριψε τις πρώτες δύο από τις οκτώ συνολικά προδικαστικές προσφυγές που είχαν κατατεθεί για τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία. Αυτή η εξέλιξη ανοίγει τον δρόμο για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, οι οποίοι είχαν μπλοκαριστεί λόγω νομικών αμφισβητήσεων.

Δεδομένου ότι οι προσφυγές αφορούσαν παρόμοιους όρους των διαγωνισμών, είναι πιθανό η ίδια απόφαση να ισχύσει και για τις υπόλοιπες. Ωστόσο, αναμένεται η τελική ετυμηγορία από το Κεντρικό Συμβούλιο της ΕΑΔΗΣΥ.

Πορεία των έργων και πιθανές καθυστερήσεις

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη στείλει τις οκτώ συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο, καθώς και δύο επιπλέον συμβάσεις συμβούλων. Το μεγάλο ερώτημα που παραμένει είναι εάν η κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΡΝΑ, που είχε καταθέσει τις προσφυγές, θα προχωρήσει σε νέα ένσταση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν νέες εμπλοκές, οι συμβάσεις αναμένεται να υπογραφούν πριν από το Πάσχα, ενώ τα έργα θα ξεκινήσουν αμέσως μετά. Η ολοκλήρωσή τους είναι κρίσιμη για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία και σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδας.

Τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία

Οι εργασίες θα επικεντρωθούν στην αποκατάσταση των σιδηροδρομικών γραμμών Δομοκός-Λάρισα, καθώς και των περιφερειακών συνδέσεων Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος. Όλα τα έργα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχουν προϋπολογισμό 1,35 δισ. ευρώ.

Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης υπολογίζεται μεταξύ 15 και 48 μηνών για τα σιδηροδρομικά έργα, ενώ τα οδικά θα παραδοθούν σταδιακά σε διάστημα 48 μηνών.

Οι εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα είναι οι εξής:

METKA: Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης (173,6 εκατ. ευρώ).
AVAX: Μονή γραμμή Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (57,6 εκατ. ευρώ).
AKTOR: Μονή γραμμή Λάρισα-Βόλος (181,6 εκατ. ευρώ).

Τα οδικά έργα αποκατάστασης

Τα σημαντικότερα έργα που αφορούν τους δήμους της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας περιλαμβάνουν:
ΤΕΡΝΑ: Έργα σε Ζαγορά-Μουρέσι, Νότιο Πήλιο, Βόλο και Ρήγα Φεραίο (278,2 εκατ. ευρώ).
ΤΕΡΝΑ: Έργα σε Αργιθέα, Λίμνη Πλαστήρα, Μετέωρα, Πύλη (267,5 εκατ. ευρώ).
AKTOR: Έργα σε Τέμπη, Τύρναβο, Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα (184 εκατ. ευρώ).
AVAX: Έργα σε Δομοκό, Λαμία, Φάρσαλα, Σοφάδες (170 εκατ. ευρώ).
ΙΝΤΕΡΚΑΤ: Έργα σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα (19,5 εκατ. ευρώ).

Αρδευτικά και αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή

Παράλληλα, προχωρούν έργα για την ενίσχυση των υποδομών άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας στη Θεσσαλία. Το υπουργείο Υποδομών έχει συμβασιοποιήσει έργα 45 εκατ. ευρώ, ενώ προετοιμάζονται σημαντικά έργα όπως το Φράγμα Ποταμού Ενιπέα και η Μελέτη Αρδευτικών Δικτύων Σμοκόβου.

Το Υπερταμείο, μέσω του προγράμματος Aqua Montis ύψους 215 εκατ. ευρώ, προχωρά σε αντιπλημμυρικά έργα που στοχεύουν στη συγκράτηση και διοχέτευση των υδάτων, αποτρέποντας τις πλημμύρες στις πεδινές περιοχές.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, από την πλευρά της, έχει ξεκινήσει έργα 42 εκατ. ευρώ, ενώ το 2025 αναμένεται να ενεργοποιηθούν επιπλέον έργα 38,6 εκατ. ευρώ, με στόχο την ολοκλήρωσή τους έως το 2026.

Διαβάστε ακόμη 

Σπάνε τα «κοντέρ» οι ευρωπαϊκές μετοχές – Οι αναλυτές σπεύδουν να καλύψουν το χαμένο έδαφος (γραφήματα)

Reuters για Γερμανία: Πώς η ατμομηχανή της Ευρώπης έγινε ο μεγάλος ασθενής

Μπιλ Γκέιτς: Αυτές είναι οι τέσσερις μεγάλες απειλές που θα αντιμετωπίσουν οι νεότερες γενιές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ