search icon

Επενδύσεις

Τέσσερις νέοι παίκτες στο Ελληνικό επενδύουν πάνω από €400 εκατ. (pics)

Τα πλάνα των Ten Brinke Hellas, Hellenic Ergon, Brook Lane Capital και Daedalus Development στα πέντε οικόπεδα εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού που αγόρασαν από τη Lamda Development

«Yπάρχει σημαντική ζήτηση αυτή τη στιγμή στην αγορά κατοικίας στα νότια για καινούρια σπίτια και μάλιστα σε διαφορετικά κοινά, από την Ελλάδα και το εξωτερικό – πουλάμε από τα σχέδια».

Η δήλωση ανήκει στον διευθύνοντα σύμβουλο της Ten Brinke Hellas Φώτη Γιόφτσιο -που τρέχει αυτή την περίοδο, ούτε λίγο ούτε πολύ, περί τις 25 διαφορετικές αναπτύξεις στα νότια προάστια της Αθήνας, στη συντριπτική τους πλειονότητα κατοικίες- και αιτιολογεί την πρόσφατη κίνηση της εταιρείας να ασχοληθεί ενεργά με το mega project του Ελληνικού. Η Ten Brinke είναι μεταξύ των τεσσάρων που προχώρησαν μέσα στο καλοκαίρι στη συμφωνία με τη Lamda Development, από την πλευρά του φορέα της επένδυσης, για την αγορά πέντε διαφορετικών οικοπέδων εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού ακριβώς προς την κατεύθυνση της δημιουργίας νέων κατοικιών με ορίζοντα το 2028. Πέραν της Τen Brinke, που είναι νεοεισερχόμενη στο mega project της ανάπλασης του νέου αεροδρομίου, οι άλλοι τρεις αγοραστές είναι καταρχάς η επίσης νεοεισερχόμενη στο έργο Hellenic Ergon που εκπροσωπείται από τον κ. Δημήτρη Γονέο (της κατασκευαστικής Euroergo) με τη συμμετοχή και ξένων, ευρωπαϊκών και διεθνών κεφαλαίων έχοντας αγοράσει τα δύο από τα πέντε οικόπεδα.

Επίσης, η νεοσυσταθείσα Daedalus Development, η οποία συνδέεται μετοχικά και επιχειρηματικά με τον πολύ γνωστό στο εγχώριο επιχειρείν και δη τον κατασκευαστικό κλάδο Δημήτρη Κούτρα, αλλά και η επενδυτική και ιδιαίτερα δραστήρια στο εγχώριο real estate Brook Lane Capital, η οποία είναι και η μόνη από τους 4 η οποία είχε παρουσία από πριν στο project του Ελληνικού, έχοντας προχωρήσει ήδη από το 2022 στη μεγάλη συμφωνία σύμπραξης με τη Lamda για έναν από τους πύργους-τοπόσημα του project, αξίας 450 εκατ. ευρώ.

The Commercial Hub

Τώρα, αντίστοιχα υψηλές θα είναι και οι νέες επενδύσεις που προωθούνται στα πέντε νέα οικόπεδα, τα οποία βρίσκονται κοντά στο Commercial Hub και το μεγάλο εμπορικό κέντρο «The Ellinikon Mall» με μια προοπτική μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης -κυρίως κατοικίες- για 51.000 τ.μ. Αν και οι τέσσερις αγοραστές βρίσκονται ακόμη, όπως δηλώνουν στο «business stories», στο στάδιο του σχεδιασμού για την αξιοποίηση των πέντε οικοπέδων και το μείγμα των κατοικιών που θα επιλεγεί, η αξία των νέων επενδύσεων μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 400 εκατ. ευρώ. Για τον οριστικό προϋπολογισμό, τις τιμές ανά τ.μ. και τον τελικό αριθμό των νέων κατοικιών είναι νωρίς, δεδομένου ότι σε αυτή τη φάση πραγματοποιούνται οι προμελέτες και δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη τα τελικά πλάνα των αγοραστών.

Το σίγουρο είναι ότι οι κατοικίες στα πέντε οικόπεδα -τα οποία, όπως προαναφέρθηκε, θα χτιστούν έως 51.000 τ.μ. συνολικά κατ’ ανώτατο– θα προσφέρουν πολλαπλές επιλογές και θα απευθύνονται σε πολλά και διαφορετικά κοινά από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος ενδιαφερόμενων αγοραστών, κυρίως στην γκάμα των μεσαίων εισοδημάτων, αλλά και πιο υψηλών. Ούτως ή άλλως, όσοι αναζητούν αυτή τη στιγμή καινούριο σπίτι για αγορά στα νότια γνωρίζουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν σαφώς περισσότερα σε σχέση με τα άλλα προάστια της Αθήνας, με τις τιμές ειδικά στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού για καινούρια σπίτια να κυμαίνονται από 5.000 ευρώ και πάνω, ανάλογα με τις παροχές, τη θέση, τον όροφο, ακόμη και τον θόρυβο από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Ενδεικτικά, όπως αναφέρεται στην τελευταία εταιρική παρουσίαση της Lamda (Iούλιος 2024), συνολικά στην αγορά κατοικίας στα νότια προάστια, και δη στην περιοχή του Ελληνικού, για καινούριο σπίτι σε συγκρότημα υπό κατασκευή τριών υπνοδωματίων με κοινόχρηστη πισίνα η τιμή ανά τ.μ. αντιστοιχεί σε 7.800 ευρώ ανά τ.μ. Εντός του project «Τhe Ellinikon» η μέση τιμή πώλησης για τα σπίτια από τη νέα οικιστική γειτονιά του «Little Athens», που βρίσκονται κοντά στο πάρκο και την παραλία και έχει βγάλει στην αγορά από τα τέλη του 2023 η Lamda, είναι στα 7.500 ευρώ ανά τ.μ.

Σημειωτέον ότι το συνολικό τίμημα της πώλησης από τη Lamda στους τέσσερις επενδυτές για τα πέντε οικόπεδα ανέρχεται σε περίπου 106 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε μέσο τίμημα περίπου 2.100 ανά τ.μ. οικοδομήσιμης επιφάνειας, νούμερο τετραπλάσιο τελικά του λογιστικού κόστους, αν ληφθεί υπόψη ότι η συνολική αξία των συγκεκριμένων πέντε οικοπέδων στα βιβλία της Lamda (κόστος κτήσης περιλαμβανομένου του αναλογούντος κόστους υποδομών) στο τέλος της περασμένης χρονιάς ανερχόταν σε περίπου 27 εκατ. ευρώ ή 531 ευρώ ανά τ.μ.

Για την ίδια τη Lamda, η πώληση, πέραν της εξασφάλισης υπεραξιών και επιπλέον κεφαλαίων, συνεχίζοντας και φέτος με μηδενικό δανεισμό για το έργο, εξυπηρετεί και το μεγάλο ζητούμενο του επιμερισμού του ρίσκου: χρονικού για την επιτάχυνση του ρυθμού ολοκλήρωσης των έργων, κατασκευαστικού με δεδομένο το αυξημένο κατασκευαστικό κόστος και τις ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό στον χώρο των κατασκευών, αλλά και επενδυτικού με την ενεργό συμμετοχή στο project τρίτων επενδυτών. Για τους αγοραστές, όπως δηλώνουν οι ίδιοι στο «b.s.», η συμμετοχή τους στο project του Ελληνικού έρχεται σε μια συγκυρία υψηλής ζήτησης για νέες κατοικίες ειδικά στα νότια προάστια, τα οποία βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο και από πλευράς ξένων ενδιαφερομένων αγοραστών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και η ίδια η Lamda έχει εντείνει εσχάτως την προσπάθεια για… διεθνοποίηση του project και την προσέλκυση αγοραστών από το εξωτερικό για τα σπίτια που σχεδιάζονται εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου με καμπάνιες σε επιλεγμένες αγορές.

Στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας το «The Ellinikon» έχει ξεκινήσει να προβάλλεται στα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου, με το Λονδίνο, το Ντουμπάι, το Αμστερνταμ, την Κωνσταντινούπολη και το Χονγκ Κονγκ να είναι μόνο μερικοί από τους βασικούς πρώτους σταθμούς σε αυτό το εγχείρημα, ενώ έως το τέλος του έτους, με βάση τον προγραμματισμό, θα φτάσει και στις μεγαλύτερες πόλεις των ΗΠΑ, απ’ όπου ήδη, κατά τις πληροφορίες, το αγοραστικό ενδιαφέρον καταγράφεται υψηλό. Επιπλέον, μέσα στον Σεπτέμβριο, η ομάδα πωλήσεων κατοικιών θα ταξιδέψει στο Μονακό κατά τη διάρκεια του Monaco Yacht Show που πραγματοποιείται 25-28 Σεπτεμβρίου.

Τα πλάνα των αγοραστών

«Εχοντας ήδη τεχνογνωσία δεκαετιών στο κομμάτι των κατασκευών, με υψηλής ποιότητας οικιστικά ακίνητα αλλά και εμπορικά, θεωρήσαμε ότι θα πρέπει να συμμετέχουμε επενδυτικά στο project, στο οποίο πιστεύουμε πραγματικά, πολύ περισσότερο όταν και η ζήτηση στο κομμάτι της κατοικίας στην περιοχή είναι στα ψηλά », δηλώνει ο κ. Γονέος, από πλευράς της Hellenic Ergon, που αγόρασε δύο από τα πέντε οικόπεδα εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου. Ο ίδιος, πολιτικός μηχανικός δεύτερης γενιάς στην εταιρεία που είχε ξεκινήσει ο πατέρας του το 1969, είναι ο εκπρόσωπος της Hellenic Ergon, η οποία θα μετεξελιχθεί στην Hellenic Estates, με τη συμμετοχή μιας ομάδας επενδυτών με εγχώρια και ξένα επενδυτικά κεφάλαια.

Τα δύο οικόπεδα 12 και 15,5 στρεμμάτων, στην περιοχή του πρώην Ανατολικού Αεροδρομίου, η οποία προβλέπεται να μεταμορφωθεί με χρήσεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος και εκθέσεων, χτίζουν κοντά στα 22.000 τ.μ., με το σύνολο της επένδυσης να τοποθετείται στα πέριξ των 130 εκατ. ευρώ. «Στην παρούσα φάση έχουμε ξεκινήσει τις προμελέτες, με την προοπτική οι σχεδόν 150 κατοικίες να ολοκληρωθούν με ορίζοντα το 2028, και την κατασκευή, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να ξεκινά από το δεύτερο μισό του 2025. Δεν έχουμε οριστικοποιήσει ακόμη τον σχεδιασμό, ωστόσο αν και υπάρχει η δυνατότητα ένα 10% να έχει εμπορική χρήση, σκοπεύουμε να προχωρήσουμε πιθανότατα σε αμιγώς οικιστική ανάπτυξη». Ο κ. Γονέος συνδέεται με την εταιρεία Euroergo, η οποία έχει παρουσία από το 1969 και μετεξελίχθηκε έκτοτε με διάφορες νομικές μορφές, ενώ, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει κατασκευάσει, «εκατοντάδες υψηλού επιπέδου ακίνητα σε Αττική και Κυκλάδες. Υπάρχει μακροχρόνια τεχνογνωσία σε υψηλής ποιότητας κατασκευές και αυτή την τεχνογνωσία θέλουμε να εφαρμόσουμε και στην περίπτωση του Ελληνικού».

Τα projects

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το επενδυτικό πλάνο της Brook Lane Capital, η οποία έχει αποδείξει στην πράξη ότι είναι από τους πιο δραστήριους παίκτες στην εγχώρια αγορά ακινήτων, έχοντας ξεκινήσει τις επενδύσεις στο ελληνικό real estate ήδη από το 2017, με αγορές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, κυρίως στον χώρο των επαγγελματικών ακινήτων (γραφεία, καταστήματα κ.λπ.). Η επενδυτική εταιρεία με επικεφαλής τον διαχειριστή κεφαλαίων Αζίζ Φράνσις έχει κλείσει θέση εδώ και καιρό στο project του Ελληνικού μέσω της κοινής εταιρείας με τη Lamda Development, με τον σχεδιαζόμενο Πύργο Μεικτής Χρήσης με χρήσεις κατοικίας και φιλοξενίας 5 αστέρων, αξίας 450 δισ. ευρώ, για τον οποίο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός τρέχει εδώ και καιρό, ενώ αναμένονται οσονούπω και τα αποκαλυπτήρια.

Τώρα, πέραν του μεγάλου Πύργου Μεικτής Χρήσης μέσω της κοινής εταιρείας με τη Lamda (το ποσοστό της Brook Lane θα είναι πλειοψηφικό, στο 70%), στο έτερο οικόπεδο που πέρασε μέσα στο καλοκαίρι στην ομπρέλα της επενδυτικής εταιρείας σχεδιάζεται, κατά τις πληροφορίες, ένας ακόμη… μίνι πύργος κατοικιών, όπου ποσοστό 90% θα έχει οικιστική χρήση, ενώ το υπόλοιπο 10% εμπορικές χρήσεις.

Οι λεπτομέρειες και ο σχεδιασμός για το νέο project είναι πολύ νωρίς για να έχουν οριστικοποιηθεί, ωστόσο η αξία της επένδυσης μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 150 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι το συγκεκριμένο οικόπεδο προορίζεται ακριβώς, με βάση το masterplan, για τη δημιουργία ενός από τους μικρότερους πύργους που προβλέπονται εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου. Σημειωτέον ότι η Brook Lane, από την πλευρά του ιδιοκτήτη του ακινήτου, κάνει ντεμπούτο μέσα στον Σεπτέμβριο με το ολοκαίνουριο project της στα νότια προάστια. Πρόκειται για το νέο, πεντάστερο ξενοδοχείο «ACE Hotel & Swim Club Athens» στο πρώην ξενοδοχείο «Fenix» κεντρικά στη Γλυφάδα, για το οποίο η Brook Lane συνεργάζεται στο κομμάτι της διαχείρισης με την αμερικανική ξενοδοχειακή αλυσίδα ACE, η οποία επιστρέφει έτσι μέσω Ελλάδας στην Ευρώπη μετά την αποχώρησή της από το Λονδίνο το 2020.

Την είσοδό της στο project του Ελληνικού, «όπου είχαμε στοχεύσει εδώ και καιρό», όπως επισημαίνει στο «b.s.» ο διευθύνων σύμβουλος της Ten Brinke Hellas, σηματοδοτεί η αγορά από τη Lamda μέσα στο καλοκαίρι του ακινήτου περί τα 10 στρέμματα, το οποίο χτίζει κοντά στα 10.000 τ.μ. «Eίμαστε στη φάση του σχεδιασμού για ένα ιδιαίτερο concept κατοικιών που θα απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό», δηλώνει ο κ. Γιόφτσιος για την επένδυση, η οποία θα είναι μεγαλύτερη των 50 εκατ. ευρώ, με τον προϋπολογισμό να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τελικό σχεδιασμό ο οποίος δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.

Η θυγατρική στην Ελλάδα του ομίλου της Ten Brinke από την Ολλανδία, με ένα χαρτοφυλάκιο αναπτύξεων ύψους 250 εκατ. ευρώ που τρέχει ήδη και θα τρέξει στη διετία 2024 -2025, έχει αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη κοντά στις 25 αναπτύξεις μόνο στα νότια προάστια, με πολύ σημαντικό και το project «The Synthesis» ακριβώς στην είσοδο του ακινήτου του πρώην αεροδρομίου, που θα στεγάζει τα κεντρικά γραφεία του ομίλου και θα είναι έτοιμο προς το τέλος του 2025. Ο επικεφαλής της Ten Brinke στην Ελλάδα δηλώνει ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα νότια -πέραν φυσικά και των λοιπών έργων που έχει σε εξέλιξη εντός κι εκτός Αθηνών- προχωρώντας και σε νέες αγορές ακινήτων.

Το στίγμα του στο project του Ελληνικού ετοιμάζεται να δώσει και ο δραστήριος Δημήτρης Κούτρας, ο γνωστός επιχειρηματίας με μακρά πορεία και πείρα στον χώρο των κατασκευών, που έχει συνδέσει το όνομά του στο παρελθόν ως μέτοχος και επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ, έχοντας ηγηθεί ο ίδιος και εγκαινιάσει πλήθος μεγάλων έργων υποδομών ανά την Ελλάδα. Με τον κ. Κούτρα και την οικογένειά του και δη τα εγγόνια του συνδέεται η εταιρεία Daedalus Development, η τέταρτη αγοράστρια ενός από τα οικόπεδα που προορίζονται για κατοικία εντός της έκτασης του Ελληνικού, επιφάνειας 6 στρεμμάτων. Πρόεδρος της Daedalus είναι ο κ. Κούτρας, ενώ τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου έχει ο κ. Κωνσταντίνος Μακρυδάκης.

Διαβάστε ακόμη:

Oι vintage ποδοσφαιρικές φανέλες είναι της μόδας και κάνουν θραύση

Κρουαζιέρα: Από το 2026 να εφαρμοστεί το τέλος ανά επιβάτη

Στον πάγο για 12 μήνες οι εργολαβίες για τα έργα ύψους 1,4 δισ. στη Θεσσαλία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version