search icon

Επενδύσεις

ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για την ανάπτυξη των λιμανιών

Το 50% των εσόδων από την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών θα κατευθύνεται -για πρώτη φορά- όχι στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, αλλά στον ειδικό λογαριασμό που θα ανοιχτεί στην ΤτΕ

Διευρύνεται ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ πριν απορροφηθεί ως το τέλος του έτους από το Υπερταμείο, με στόχο να εξελιχθεί σε ένα καίριο «εργαλείο» ανάπτυξης και επενδύσεων.

Ετσι, έπειτα από το άλμα που ετοιμάζεται να κάνει στο εξωτερικό μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας διεκδικώντας ρόλο στα τεράστια έργα που ετοιμάζονται για την Ουκρανία και τα Δυτικά Βαλκάνια με κοινοτική χρηματοδότηση επίκειται αναβάθμιση του ρόλου του αναφορικά με την ανάπτυξη και κατασκευή υποδομών στρατηγικής σημασίας εντός των λιμένων που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του.

Μάλιστα, όπως προβλέπει η σχετική διάταξη του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για το Υπερταμείο, το ΤΑΙΠΕΔ αποκτά δικό του «κουμπαρά» προκειμένου να μπορεί να προχωρά απρόσκοπτα στις απαραίτητες επενδύσεις που χρειάζονται τα περιφερειακά λιμάνια. Ο «κουμπαράς» αυτός θα γεμίζει με κεφάλαια από την αξιοποίηση των λιμανιών, τα οποία τελικά θα χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη των υπόλοιπων λιμένων.

Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για το Υπερταμείο, για πρώτη φορά το σύνολο των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις δεν δεσμεύεται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, και ο «κουμπαράς» του ΤΑΙΠΕΔ θα αποτελεί ένα σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ανάπτυξη των λιμανιών.

Στον ειδικό λογαριασμό που θα ανοιχτεί στην ΤτΕ θα πηγαίνουν το 50% των εσόδων που εισπράττει το ΤΑΙΠΕΔ από την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών (ιδιωτικοποιήσεις, πωλήσεις ποσοστών, παραχωρήσεις κ.ά.). Τα άλλα μισά κεφάλαια θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στην εξυπηρέτηση του χρέους.

Οπως υπολογίζεται, ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ τουλάχιστον δεδομένου ότι έχει μπροστά του την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στον Ομιλο Γκριμάλντι με συνολικό τίμημα 80 εκατ. ευρώ, την ολοκλήρωση της παραχώρησης του εμπορικού λιμανιού «Φίλιππος Β’» της Καβάλας στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με συνολικό τίμημα 34 εκατ. ευρώ και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου στον προτιμητέο επενδυτή ΟΛΘ με αντίτιμο 51 εκατ. ευρώ.

Επίσης, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την πώληση του πλειοψηφικού μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου έχοντας προσελκύσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Σημειωτέον πως σε αυτά δεν υπολογίζονται τα χρήματα από τα ετήσια έσοδα του Δημοσίου από τα λιμάνια που έχουν δοθεί προς αξιοποίηση, το 50% των οποίων θα πηγαίνει στον «κουμπαρά» του ΤΑΙΠΕΔ.

Προτεραιότητα

Για το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου πάντως σε προτεραιότητα είναι οι εργασίες αναβάθμισης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά και οι εργασίες αποκατάστασης του λιμανιού του Βόλου μετά το καταστροφικό πέρασμα της κακοκαιρίας «Daniel».

Σε ό,τι αφορά την Αλεξανδρούπολη, τα έργα για την κατασκευή του οδικού δικτύου, που θα μπαίνει 1,5 χλμ. εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ προχωρούν άμεσα και τα έργα εκβάθυνσης του πυθμένα.

Συνολικά για την πρώτη φάση των επενδυτικών παρεμβάσεων ώστε η Αλεξανδρούπολη να έχει ένα σύγχρονο εμπορευματικό -και όχι μόνο- λιμάνι έχουν εξασφαλιστεί 20 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ το πλάνο που έχει παρουσιάσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με δεδομένη την πολιτική απόφαση το λιμάνι λόγω της γεωστρατηγικής θέσης του να παραμείνει στο Δημόσιο, φτάνει τα 92 εκατ. ευρώ σε βάθος 8ετίας.

Για το λιμάνι του Βόλου, πάντως, επείγουν παρεμβάσεις ώστε να αποκατασταθεί η λειτουργία του μετά τις καταστροφές πέρυσι τον Σεπτέμβριο. Και αυτό καθώς πρέπει να προηγηθούν ώστε να προχωρήσει τελικά η διαδικασία με τον προτιμητέο επενδυτή, τον ΟΛΘ, ανεξάρτητα της κατάληξης της προσφυγής που έχει καταθέσει η Goldair.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει δημοπρατηθεί το έργο καθαρισμού με στόχο να απομακρυνθούν από τη λιμενολεκάνη περίπου 700 κυβικά μέτρα από φερτά υλικά που έχουν γίνει πλέον βυθοκορήματα και σήμερα εμποδίζουν τον ελλιμενισμό πλοίων. Το έργο αυτό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα γίνει σε μία φάση και με διαδικασίες-εξπρές και είναι προϋπολογισμού λίγο πάνω από 5 εκατ. ευρώ. Πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ μάλιστα έλεγαν στο «business stories» ότι οι εργασίες υπολογίζεται πως θα διαρκέσουν κάπου έξι μήνες.

Τα κεφάλαια όμως του «κουμπαρά» αναμένεται να αξιοποιηθούν και για το «πρασίνισμα» λιμανιών που είναι στη δύναμη του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς μέχρι το 2030 λόγω των απαιτήσεων του ευρωπαϊκού κανονισμού «FuelEU Maritime» θα πρέπει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας να ηλεκτροδοτούν τα πλοία από τη στεριά (containerships, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια) εφόσον μένουν πάνω από δύο ώρες στο λιμάνι.

Σημειωτέον ότι πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως τέσσερα περιφερειακά λιμάνια που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου εξασφάλισαν χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Connecting Europe Facility (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών. Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκοί πόροι, που προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης II, θα διατεθούν εντός της επόμενης τετραετίας για την κατασκευή τεσσάρων θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων σε τέσσερις θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιμένα Ραφήνας, την εκπόνηση τεχνικών μελετών για εννέα θέσεις ηλεκτροδότησης στον λιμένα Λαυρίου, 11 θέσεις στον λιμένα Κέρκυρας και εννέα στον λιμένα Καβάλας.

Οπως υπολογίζεται, στον λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ θα μπουν άμεσα το επόμενο διάστημα 80 εκατ. ευρώ από τη μεταβίβαση του Λιμένος Ηρακλείου στον Ομιλο Γκριμάλντι, ενώ αναμένονται άλλα 85 εκατ. από τα λιμάνια Καβάλας και Βόλου.

Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει την ευθύνη ως αρχή σχεδιασμού λιμένος για τα παρακάτω λιμάνια ανεξαρτήτως της μετοχικής σύνθεσης αυτών:

1) Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ),

2) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ),

3) Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ),

4) Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ),

5) Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ),

6) Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ),

7) Οργανισμός Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ),

8) Οργανισμός Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ),

9) Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ),

10) Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (ΟΛΡ),

11) Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ),

12) Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Ωστόσο, με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να αναλάβει και άλλα λιμάνια.

Ηδη έχουν προστεθεί το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, ο Λιμένας Σκιάθου, ο Οργανισμός Λιμένων Νήσου Ευβοίας Α.Ε. (ΟΛΝΕ Α.Ε.) – Λιμένας Κύμης.

Διαβάστε ακόμη

UBS: Σε εκκαθάριση το real estate fund της Credit Suisse

EKT: Η παραγωγικότητα στην ευρωζώνη ανατρέπει τα σενάρια για τα επιτόκια

Lenovo: Αύξηση στα κέρδη καθώς η ζήτηση AI οδηγεί σε σταδιακή ανάκαμψη των PC

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version